Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - På liten kveldstur med Kawasaki GPZ

Legg inn av Ketil »

En liten stemningsrapport fra Syltefjord på kysten av Øst-Finnmark. Sitter i teltet og ute regner det, men jeg har radio, 4G og et par pilsBilde Så alt er bare topp. Kjørte fra Pasvik i dag for å kjenne litt havluft. Har hatt en flott dag, kun i kveld det ble regn. Får se om det blir et lengre turreferat senere. God kveldBildeBildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Ketils mc-liv - Hilsen fra Syltefjord

Legg inn av schnellfahrer »

Hvilket telt bruker du?
Er du fornøyd?
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Hilsen fra Syltefjord

Legg inn av Ketil »

schnellfahrer skrev:Hvilket telt bruker du?
Er du fornøyd?
Jeg bruker et Helsport Svalbard. Det er et helårstelt med forsterkede sømmer og stormmatter. Overkill for en tur som dette, har egentlig kjøpt det for at jeg også har noen vinterturer. Det er romslig og har god sittehøyde.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Nordkalotten 2018

Legg inn av Ketil »

Da har jeg startet årets mc-ferie i nord. Frokost nå 4 mil nord for Narvik.
Bilde

Startet i går i fra Pasvik og kjørte inn i Finland ved Neiden. Mye skog og vann i Nord-Finland er det, men også noen idyller.
Bilde

I Inari møtte jeg et par karer på mc fra Vesterålen, de var på ukjente veier og usikker på veivalget. Så det ble til at de hang seg på meg mot Kiruna. En av de kjørte V-Max og ble advart om fem mil med grusvei. Stødige karer så dette skremte ikke dem. Turen gjennom de finsk skoger gikk fint, men selskapet ble naturlig nok hengende etter på gruspartiene, hvor Teneren med Karoo Street koste segBilde Vi krysset grensen over til Finland ved Mounio.
Bilde

Vi holdt følge inn mot Kiruna hvor vi takket hverandre for selskapet. Det ble en burgermiddag på meg i Kiruna, før jeg fortsatte mot Riksgrensen og Norge.
Bilde

Teltet ble slått opp i går kveld i lett regn, fant en fin plass bak et nedlagt vertshus. Gårsdagens etappe ble på 830 km i skiftende vær, fra solsteik til torden-regnskyll. I dag er målet Mo i Rana. Kjører E6 over Saltfjellet. Planen er så å kjøre nordover igjen langs kysten.
Bilde



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ketils mc-liv - Nordkalotten 2018

Legg inn av Jompa »

Å kjøre nordover langs kysten høres ut som en god plan.
Jeg kjørte Fv 17 i fjor sommer, mye fine veier, flott natur (egentlig alt for mye fjorder og fjell etter min smak) og lite trafikk.
De aller fleste har det så travelt med å komme seg til kaoset i Lofoten at de kjører E6.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: Ketils mc-liv - Nordkalotten 2018

Legg inn av ZZR-Erling »

Ser bra ut, go tur videre!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ketils mc-liv - Nordkalotten 2018

Legg inn av kjellv »

Ikke umulig at det blir kystriksveien på meg også de første dagene. Starter på lørdag hjemmefra. Men med de dagsetappene du opererer med treffes vi nok neppe..
Uansett, god tur

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Nordkalotten 2018

Legg inn av Ketil »

Jompa skrev:Å kjøre nordover langs kysten høres ut som en god plan.
Jeg kjørte Fv 17 i fjor sommer, mye fine veier, flott natur (egentlig alt for mye fjorder og fjell etter min smak) og lite trafikk.
De aller fleste har det så travelt med å komme seg til kaoset i Lofoten at de kjører E6.
Merket godt økning i trafikk når jeg kom inn på E6 sørover. Håper Kystriksveien er litt roligere, men regner med kø i LofotenBilde Vesterålen og Senja blir nok roligere.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Nordkalotten 2018

Legg inn av Ketil »

ZZR-Erling skrev:Ser bra ut, go tur videre!
Tusen takkBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Nordkalotten 2018

Legg inn av Ketil »

kjellv skrev:Ikke umulig at det blir kystriksveien på meg også de første dagene. Starter på lørdag hjemmefra. Men med de dagsetappene du opererer med treffes vi nok neppe..
Uansett, god tur Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
God tur nordoverBilde Jeg har hatt hviledag utenfor Mo i Rana i dag. Fortsetter til Bodø i morgen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Ketils mc-liv - Nordkalotten 2018

Legg inn av Dansekris »

Kjørte hele Kystriksveien i fjor sommer. Det var som en drøm. Veldig lite trafikk og fine veier. Perfekt for aktiv kjøring.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Nordkalotten 2018

Legg inn av Ketil »

Da sitter jeg på ferja fra Bodø til Moskenes. Torsdag kjørte jeg til Mo i Rana. Flott kjøredag i solskinn, uten at det ble for varmt. Da jeg kom inn på E6 ved Narvik var det påtagelig mer trafikk, både tungtrafikk og turister på tur mot Nordkapp. Hadde en liten stopp før Narvik og tok en titt på den nye Hålogalandsbrua som bygges. Imponerende bruspenn på denne.
Bilde
Bilde

Valgte å kjøre av E6 sør for Ballangen for å få med Tysfjord og med en forhåpning om å få se Stetind. Strekningen sør for Ballangen mot Kjøpsvik er veldig naturskjønn.
Bilde

Bilde

Dessverre fikk jeg ikke sett toppen av Stetind denne gangen heller, den lå opp i skyene.
Bilde

Tok ferja over Tysfjord til Drag og kom der inn på E6 igjen. Det skrives mye om kjedelige E6, men strekningen nord for Fauske er en stor naturopplevelse. Riktignok mange tuneller, men det er en artig vei å kjøre. Lå i fin flyt i kjøringa, så ble ingen fotostopp før Fauske. Der tok jeg en matbit før jeg fortsatte gjennom Saltdal og over Saltfjellet. Jeg måtte selvsagt ta en obligatorisk stopp på Saltfjellet ved Polarsirkelen.
Bilde
Bilde

Siste etappe denne dagen gitt til Utskarpen utenfor Mo i Rana. Her ble det besøk hos en kompis og innlagt hviledag på fredag.

Ingen mc-kjøring på fredag, men hadde en flott fjelltur opp til Rabothytta, som ligger ved foten av Okstindene og Nord-Norges høyeste fjell. Kjørte av ved Korgen og opp Fv 322. Anbefaler absolutt en tur opp dit hvis man vil ha en fin avstikker.
Bilde
Bilde
Bilde

Lørdag morgen møtte jeg Eirik ved Utskarpen. Vi kjørte sist sommer sammen fra Kirkenes til St. Petersburg. Han bor i Bodø og hadde tatt turen om Saltfjellet fredag, for å kjøre Kystriksveien nordover med meg. Veldig hyggelig å ha selskap og ikke minst kjentmann som kunne guide underveis. Denne veistrekningen må bare oppleves selv, den er rett og slett fantastisk! En flott kjøredag, men svært varmt med kjøredress og mc-støvler i 30 grader.
Bilde
Bilde
Bilde

Et høydepunkt for meg denne dagen var å se Svartisen, og hvordan den bekker seg ned fjellsiden mot fjorden. Det er lett å se at isen har smeltet mye de siste årene.
Bilde
Bilde

Det ble også en stopp ved minnesmerke over den norske ubåten Uredd, som gikk på en mine ved Fugløyvær i 1943. Mannskap og en sabotørgruppe fra Kompani Linge omkom.
Bilde

På tur inn mot Bodø ble det en stopp ved Saltstraumen. Her var det en del som fisket, går mye fisk gjennom strømmen, men vi så ingen som hadde noe fangst. Rusleturen ned til sjøen og opp igjen var desperat varmt, selv om jakka var kastet. I Bodø ble det overnatting hos Eirik og en liten kveldstur i byen.

I dag er planen å kjøre gjennom Lofoten og Vesterålen, hva som blir endepunktet vet jeg ikke, og det er jo litt herligBilde Satser på en fin teltplass ved havet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ketils mc-liv - Nordkalotten 2018

Legg inn av kjellv »

Da haler vi innpå Ketil. Vi sitter i fergekø i Bodø nå, fergen 22:30 herfra.Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Nordkalotten 2018

Legg inn av Ketil »

kjellv skrev:Da haler vi innpå Ketil. Vi sitter i fergekø i Bodø nå, fergen 22:30 herfra.Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Ja, dere er effektive i kjøringaBilde Jeg er på Sortland nå og skal lete teltplass ut på Andøya er planen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ketils mc-liv - Nordkalotten 2018

Legg inn av Jompa »

Regner med at du er hjemme igjen nå.
Mange fine bilder fra turen, de siste dagene kunne jeg godt ha tenkt meg en isbre i umiddelbar nærhet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar