xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det var jo ikke dyre greine og enkel installasjon, så risikoen er vel lav ja.

Men når jeg kjørte fra Trondheim til Molde i fjor sommer i øsende regn så holdt ikke engang visiret mitt tett. Det regnet så kraftig at jeg nesten ikke klarte å høre musikken i hjelmen. Regndressen holdt faktisk helt tett (utrolig nok) men en slik USB lader hadde nok fått kjørt seg i slike omgivelser, hehe.

Man kjører jo sjeldent døgnet rundt og så lenge man har strøm nok til en dags kjøring samt litt til så er man i mål. Det eneste i mine øyne som trenger en "boost" med strøm på tur hvis man bruker den flittig er mobilen og en dedikert GPS. Mobilen har jeg erfart stort sett klarer seg uten lading, men en dedikert GPS (type TomTom Rider) trenger jo nærmest konstant strøm.

Når det er sagt så synes jeg det er merkelig at slike dedikerte GPS'er på størrelse med en murstein ikke klarer mer enn noen få timer i beste fall. Det gjør dem i mine øyne helt ubrukelige for oss som ikke kjører ADV sykler med innebygget "sigaretttenner" askebeger, stereo, koppholder og hjørnesofa.

Skal man sove i telt så ser jeg så absolutt behovet for en slik, men da foretrekker jeg faktisk batteribank. Da kan man lade i teltet over natten etc.

Jeg hadde en slik lader på Triumphen som gikk fra under salen til tankvesken. Fra tankvesken gikk kabelen gjennom et hull forran og rett inn i GPS'en på styret. Den var koblet til tenningen. I tankvesken hadde jeg en fordeler som gjorde at jeg kunne lade fire enheter samtidig inkludert GPS'en.

Vel fremme, så kunne jeg lett røske ut laderen og ingenting var fastmontert, bortsett fra sigarettenner utaket som var koblet til batteriet under salen, men den var det jo ingen som så.

GPS'en jeg hadde var også vanntett og med litt teip var også koblingen vanntett. Vertfall vanntett nok til at det ikke ble noe problem.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av WikingTnT »

Jeg har omtrent samme løsning ( rett fra batteri med sikring ) men satt på en vanntett bryter på ledningen ved styret slik at jeg selv kan bestemme når den er i bruk .

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Du Bjerknez, du må ikke se så mørkt på det et ladepunkt på sykkelen er ikke så farlig som du skal ha det til. Om den kortslutter så har den en egen sikring. Da går sikringen da. Men som sagt, den er vanntett når man lukker den.
Visiret på hjelmen min (SHOEI) har en pakning som gjør visiret helt tett hvis man lukker det helt. Schuberth mangler kanskje dette? Veldig rart av en såpass seriøs hjelmprodusent. Men hjelmer har jo luftekanaler som kan dra inn vann. Har opplevd at det kommer inn vann jeg også, men ikke fra selve visiret.
Det er jo nettopp på telttur jeg skal i sommer. Og det blir nok flere turer før sesongen er over. Det er grunnen til at jeg vil ha lademulighet på sykkelen. Slipper å planlegge dette med lading av gadgets.
Jeg har også batteribank, men den varer jo ikke evig. Nå kan jeg lade batteribanken imens jeg kjører om dagen, så er den kanskje fulladet til kvelden.
Men jeg skal få satt på en canbus-kopling, så den kutter strømmen når tenninga skrus av. Jeg greide ikke finne noe ledig canbus-kontakt da jeg holdt på med dette i går. Noen som vet hvor den er?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Dansekris »

xyvind skrev: 13 jun 2018, 09:19 Men jeg skal få satt på en canbus-kopling, så den kutter strømmen når tenninga skrus av. Jeg greide ikke finne noe ledig canbus-kontakt da jeg holdt på med dette i går. Noen som vet hvor den er?
Har hatt lyst til å koble ekstralysene mine på tenninga siden de også går direkte på batteriet. Spurte på verkstedet jeg tok service på sist og de mente det var en veldig strevsom og tidkrevende prosess når sykkelen har CANbus.

Ikke vet jeg. Har virkelig ikke peiling på strøm, så følger spent med på om du får til.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Dansekris skrev:
xyvind skrev: 13 jun 2018, 09:19 Men jeg skal få satt på en canbus-kopling, så den kutter strømmen når tenninga skrus av. Jeg greide ikke finne noe ledig canbus-kontakt da jeg holdt på med dette i går. Noen som vet hvor den er?
Har hatt lyst til å koble ekstralysene mine på tenninga siden de også går direkte på batteriet. Spurte på verkstedet jeg tok service på sist og de mente det var en veldig strevsom og tidkrevende prosess når sykkelen har CANbus.

Ikke vet jeg. Har virkelig ikke peiling på strøm, så følger spent med på om du får til.
Så vidt jeg forstår har disse BMW’ene en ledig canbus under setet et sted. Jeg har sett denne videoen, men greide ikke finne noe ledig canbus på min S1000R.
https://youtu.be/te1e-x8GVOM

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Solo-rider »

Hallo :vs
Hvorfor lange masse arbeide av dette . Kjøp en adapter fra Optimate og koble den mellom batteriet og USB uttaket.(Eller bare bruk USB overgangen på adapteren) Den styrer seg selv i følge nettsiden deres.
https://www.optimate.co.uk/products/o100-usb-charger
Jeg kjøpte en slik hos Speed mc: :thumleft
http://shop.speedmc.no/usb-vanntett-ada ... icro-kabel
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av FredrikE24 »

Schubert har også pakning, men når denne tørker og/eller man slurver med å låse visiret stengt, så kan det komme inn litt regnvann på nesa innimellom.
Pakninga må smøres inn innimellom

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Jeg så på de der hos MC Oslo. Kom frem til at det ikke hadde blitt noen god løsning. Da hadde jeg hatt ett USB-uttak under salen. Salen på S1000R må skrus av og på med torx-trekker. Så det hadde bare blitt helt ubrukelig. Tror heller jeg skal prøve å lodde på en canbus-kobling hvis det er sånn at det er en ledig canbus på sykkelen. Men takk for tips

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av WikingTnT »

Eller hvorfor ikke gjøre det veldig enkelt med bryter?
Det hender at jeg vil lade uten å slå på tenningen også...

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

WikingTnT skrev:Eller hvorfor ikke gjøre det veldig enkelt med bryter?
Det hender at jeg vil lade uten å slå på tenningen også...
Bryter får bli «plan B» Bilde Hvis jeg uansett må klippe ledninger og lodde på noe så setter jeg heller på en canbus hvis det er mulig! Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Stian87 »

Lodding... det ble for avansert for meg. Blir heller en svær batteribank :knegg
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

I dag har jeg fått ny bryterboks på venstre side av styret. Det var en knapp der (Trip/Info) som begynte å sitte fast ved bruk, og ville falle ut hvis jeg pirka litt i den.
Nok en gang positivt overrasket over rask og god service på verkstedet til MC Oslo! Jeg nevnte dette for de da jeg var innom og kjøpte USB-saken på mandag(?). De bestilte ny boks og ringte meg i går og sa at jeg bare skulle svinge innom, så skulle de bytte den når jeg kom. Og det gjorde de i dag. Glimrende fornøyd. Dette gikk forresten som en reklamasjonssak.
Knappene føles dessuten bedre på den nye bryterboksen. Mulig de er forbedret på en måte?

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Stian87 »

Mener Bjerknez hadde noen tilsvarende problemer med sin forrige BMW, ganske uproblematisk, men fint å få byttet det!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

Jepp, hadde samme problem. Men sykkelen ble byttet inn før det ble for ille. Man bytter ikke brytere, men sykkel xyvind :lol

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »


Låst