Toyota med 300 000 km uten oljeskift

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Toyota med 300 000 km uten oljeskift

Legg inn av gsx750_80 »


Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Toyota med 300 000 km uten oljeskift

Legg inn av AJ »

... og den 26. sept. 2017 var det slutt...:
ST60535.PNG
Ble vel neppe kjørt mange kilometerne etter artikkelen i Broom.
Siste reg. km. stand var i 2013 i forb. med EU-kontrollen, antar jeg...

Uansett så er dette (manglende) vedlikeholdseksempelet på en måte limponerende, men neppe, som det også framkommer i saken, et eksempel til etterfølgelse...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Toyota med 300 000 km uten oljeskift

Legg inn av Bjerknez »

På 16 år og 300.000km. så har han tross alt spart ca. 15 stk. servicer. (hvis det er ca. 20.000km. mellom hver service. Hvis det koster rundt 3.000 kr. pr. service (i snitt) så har han spart ca. 45.000 kroner.

Bilen kostet vel knappe 200.000 når han kjøpte den, så hvis man bare skal ha et fremkomstmiddel og driter ellers i bilen, så er det jo bare å kjøre den til den dør. Jeg tror kanskje det er det mest økonomiske. Hvis man tør ta sjansen...

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Toyota med 300 000 km uten oljeskift

Legg inn av WikingTnT »

Oljen er vel det viktigste her, så hvis han har tatt seg bryet å bytte olje og filter til noen hundrelapper annenhvert år så er han jo delvis innafor.
Bare tull :nattinatti

ZZR-Erling

Re: Toyota med 300 000 km uten oljeskift

Legg inn av ZZR-Erling »

Men jeg tenker den hadde svær blå sky bak seg. Kan ikke skjønne noe annet.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Toyota med 300 000 km uten oljeskift

Legg inn av FredrikE24 »

Bestefaren min gjorde det samme på sin gamle Opel Senator. Bytta ikke olje+filter på 12-13 år. Det gikk helt fint og den store sekseren malte som en katt. Ikke brukte den olje heller.

ZZR-Erling

Re: Toyota med 300 000 km uten oljeskift

Legg inn av ZZR-Erling »

Den gikk like langt som ei katt også? 😆

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Toyota med 300 000 km uten oljeskift

Legg inn av MGR1 »

Jeg har en gammel artikkel et eller annet sted, fra ca. 50-tallet, som omhandlet en seriøs test av oljekvaliteten på motorsykler med eller uten luftfilter. På den tiden (i England) pågikk det nemlig diskusjoner om hvorvidt det var nødvendig med luftfilter på motorsykler eller ikke. Man tok to like motorsykler og monterte luftfilter på den ene, og testførere kjørte de lange distanser under like forhold. Oljen ble analysert ved jevne intervaller.

I begynnelsen hadde oljen fra motorsykkelen med luftfilter færre forurensinger, noe som var forutsigbart. Men etter hvert som kilometrene (eller miles'ene) hopet seg opp begynte oljen på motorsykkelen uten luftfilter å bli stadig mindre forurenset. Forskerne var meget forundret over dette, helt til de fant ut at motoren på sykkelen uten luftfilter begynte å bli så slitt at den forbrente olje med god apetitt. Føreren måtte derfor fylle på ny olje jevnlig, noe som medførte at oljekvaliteten steg og forurensingene ble færre, rett og slett fordi den skitne oljen ble utblandet med stadig mer ren olje :).

Ikke usannsynlig at det også kunne ha vært tilfelle i artikkelen om Toyotaen :-). Kanskje den begynte å bli så slitt at han måtte fylle på ny olje hele tiden, og dermed holdt den seg frisk helt til slutten :).

Svar