MC uhell faktorer

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av Bjerknez »

Svingen er vel såpass oversiktlig at farten blir høyere. Så går det vel galt når farten er høyere enn kunnskapen?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av FredrikE24 »

I følge enkelte amerikanere som kommenterer kræsjene som forekommer mens kameraet går:"It's the snake MAAAAN" :lol

Jeg forstår det ikke helt. Enkelte drar albueskrap gjennom der, andre bare kjører ut på grusen, andre rett i autovernet midt i...
Den siste kategorien er de som holder en banan-kurve og som deiser i bakken mitt i.
Sist redigert av FredrikE24 den 11 jun 2018, 15:43, redigert 1 gang totalt.

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av fjs »

Det har nok noe med opplæring å gjøre også vil jeg tro. I mange stater i USA er det kun et helgekurs som skal til for å kjøre full effekt sykkel.
For motorcycles over 50cc, the minimum age is 14 in Alabama, Alaska and Kansas, 15 in Florida, Hawaii, Louisiana and Mississippi, and between 16 and 18 in all other states.
https://www.justlanded.com/english/Unit ... -in-the-US

Så alt fra 14-18 kan kjøre 1000 + CC R sykler :D smart....

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av Juicebox »

Det er ikke svingen som er vanskelig, men farten som er for høy - mer nedlegg. Nå må vi ikke sitte her hjemme i Norge å dømme disse folka og sier at den er lett :p husk at mange av de kjører året rundt mens vår sesong er langt kortere. Sier ikke at de er bedre, men om de kjører mc året rundt så har amerikaner med 1 år på mc en bredere erfaring enn en nordmann med 2 år med lappen. Mange faktorer spiller inn, og det er mange gamle veteranbiler som kjører her også - søl og dritt.

Mekkern, det var litt vel mye å påstå at amerikanerne bruker for det meste bakbremsen fordi hd er amerikansk og er redde for forbremsen? :p

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av fjs »

Juicebox skrev: 11 jun 2018, 11:39 Det er ikke svingen som er vanskelig, men farten som er for høy - mer nedlegg. Nå må vi ikke sitte her hjemme i Norge å dømme disse folka og sier at den er lett :p husk at mange av de kjører året rundt mens vår sesong er langt kortere. Sier ikke at de er bedre, men om de kjører mc året rundt så har amerikaner med 1 år på mc en bredere erfaring enn en nordmann med 2 år med lappen. Mange faktorer spiller inn, og det er mange gamle veteranbiler som kjører her også - søl og dritt.

Mekkern, det var litt vel mye å påstå at amerikanerne bruker for det meste bakbremsen fordi hd er amerikansk og er redde for forbremsen? :p
Hjelper ikke med 1 års erfaring, hvis du har 1 års erfaring med å gjøre enkle feil :) Som ikke har så mye å si på lavere hastigheter, men som syns godt når man blir litt cocky fordi kompisen forran gir på.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av Juicebox »

Det samme kan jeg si om oss

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av Dansekris »

Jeg tror "the snake" er en ganske vanskelig sving i raskt tempo. Venstresving i slak oppoverbakke er ikke bare bare.

Tror mange gires opp av at det kjører veldig mange SJUKT flinke førere på den strekka. Tror også at folk blir veldig selvbevisste når de kjører der og at det kanskje kan ha noe med saken å gjøre.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av mekkern »

Juicebox skrev: 11 jun 2018, 11:39 Det er ikke svingen som er vanskelig, men farten som er for høy - mer nedlegg. Nå må vi ikke sitte her hjemme i Norge å dømme disse folka og sier at den er lett :p husk at mange av de kjører året rundt mens vår sesong er langt kortere. Sier ikke at de er bedre, men om de kjører mc året rundt så har amerikaner med 1 år på mc en bredere erfaring enn en nordmann med 2 år med lappen. Mange faktorer spiller inn, og det er mange gamle veteranbiler som kjører her også - søl og dritt.

Mekkern, det var litt vel mye å påstå at amerikanerne bruker for det meste bakbremsen fordi hd er amerikansk og er redde for forbremsen? :p
Det har jo vært litt kødd med sannhet når vi sier at hd har hatt abs siden 1909.. :P
så her har bakbrems vært hovedbrems..de nye er dog mye bedre men vekten er jo et minus på stoppeffekt.

Ellers er det jo lett å låse bakhjulet med litt uforsiktig bruk-spesielt hvis en har lite opplæring/erfaring og går litt i panikkmodus.

når det gjelder svingen på "the snake" så har den en liten dump på del av kjørebanen som feller mange førere på grensen-og det er det mange som er når de skal tøffe seg for tilskuere og fotografer.
noen førere er helt dust mens andre kjører bra men er muligens litt "risikovillige"? :crazy:

appropo risikovillig?lane splitting.. :O
Sist redigert av mekkern den 11 jun 2018, 17:21, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

KawaKjetil

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av KawaKjetil »

mekkern skrev: 11 jun 2018, 17:13 når det gjelder svingen på "the snake" så har den en liten dump på del av kjørebanen som feller mange førere på grensen-og det er det mange som er når de skal tøffe seg for tilskuere og fotografer.
noen førere er helt dust mens andre kjører bra men er muligens litt "risikovillige"? :crazy:
En dump i veibanen kan jo forklare litt :thumleft Nettet renner jo over av videoer av æmse tryninger fra den svingen :D
Skikkelige (oppsatte) dempere er ikke oppskrytt - hehe

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av FredrikE24 »

Hadde vært gøy å prøvd svingen, sett om «The snake»s krefter har noe påvirkning på en nordmann! :roll

Jeg veit ikke ass, men skjønner ikke at en dumpkan være et så stort problem.. er jo hundrevis av dumper i svinger her på berget også.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av Sakkle »

FredrikE24 skrev: 11 jun 2018, 18:00 Hadde vært gøy å prøvd svingen, sett om «The snake»s krefter har noe påvirkning på en nordmann! :roll

Jeg veit ikke ass, men skjønner ikke at en dumpkan være et så stort problem.. er jo hundrevis av dumper i svinger her på berget også.
Tipper grunnen til alle krasjene er en kombinasjon av mange ting. Det er stor trafikk der, med mange motorsykler i minuttet ser det ut som i alle fall. I tillegg er det mange som står der å filmer så nesten alt av krasjer blir dokumentert. Kanskje svingen er litt kinking, men jeg tipper også at mange av dem kjører litt over evne.

Dette gir også mening etter mitt skjønn:


Blir på en måte en selvforsterkende effekt. Jo mer beryktet veien blir pga. alle krasjene, jo flere folk med varierende ferdigheter drar ditt for å kjøre. :scratch
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av Stian87 »

Ikke rart det blir mye kø på den videoen din mekkern nå bilene søren meg ikke greier å følge opp på bilen foran
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av Joffe »

Atrox skrev: 10 jun 2018, 19:25 Hva i all verden er det med den venstresvingen som gjør at folk kjører ut?? Den ser jo ikke nevneverdig vanskelig ut??
For høy hastighet og feil blikkbruk vil jeg tro fører til en del problemer i denne svingen. Ikke at jeg noen gang har holdt på å kjøre ut i venstresving selv :redface 90-gradern i 80-sona mellom Slattum og Hellerudsletta sier jeg bare...
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av AJ »

Joffe skrev: 12 jun 2018, 16:39 >snip<90-gradern i 80-sona mellom Slattum og Hellerudsletta sier jeg bare...
Ja, det er 80 der fortsatt, ja?
En stund siden jeg kjørte den veien nå.
Den svingen der kommer nok brått på for en del som ikke kjenner veien så godt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av Joffe »

AJ skrev: 12 jun 2018, 16:43 Ja, det er 80 der fortsatt, ja?
En stund siden jeg kjørte den veien nå.
Den svingen der kommer nok brått på for en del som ikke kjenner veien så godt...
Ja, jeg har kjørt motsatt vei tidligere, men den ble veldig brå nå når jeg kom fra andre siden igår...flott mc-vei, men man må bruke blikk aktivt og tilpasse farten. Det gikk heldigvis bra igår, men hvis jeg hadde stivnet og ikke brukt teknikkene jeg har lært ville jeg nok dratt av veien...
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Svar