Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Sakkle »

Himmel den er snasen, ja... Ikke umulig at jeg oppgraderer fra min 690 om et år eller to.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Rune75 »

lasse_hansen skrev: 10 jun 2018, 21:55

Ang pulverapparatet så har dette blitt omgjort til «mini barskap» :P
:thumleft

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av jongsanim »

Lasse, var det slik at du fikk nytt sete hos Graarud (på MT-10'n) pga hull foran på de to spissene av setet som gnikker mot tanken?

Mitt har også fått hull nå, i tillegg til at setet trekker til seg vann som en svamp :-/

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av kgjersda »

jongsanim skrev: 15 jun 2018, 16:12 Lasse, var det slik at du fikk nytt sete hos Graarud (på MT-10'n) pga hull foran på de to spissene av setet som gnikker mot tanken?

Mitt har også fått hull nå, i tillegg til at setet trekker til seg vann som en svamp :-/
Kan ikke svare for Lasse, men jeg fikk nytt på garantien for dette.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

jongsanim skrev:Lasse, var det slik at du fikk nytt sete hos Graarud (på MT-10'n) pga hull foran på de to spissene av setet som gnikker mot tanken?

Mitt har også fått hull nå, i tillegg til at setet trekker til seg vann som en svamp :-/
Nei jeg har ikke fått noe hull i setet på mt-10’en. Så dette vet jeg ikke. Men ville tro dette er garantisak? Mener å ha lest et sted at flere har klaget over at det har gått hull på setet på stedene du nevner. Men opplevde dette aldri selv. Men jeg har forresten det orginalt mt-10 sete mitt liggende her hjemme Bilde hvis noen er int.
Jeg kjøpte comfort sete samtidig som jeg kjøpte sykkelen, så orginal setet mitt er vel brukt 1-2ganger.

Har et ubrukt bagster tanktrekk til MT-10’n også hvis noen er int i å kjøpe Bilde
Selges til gi bort pris Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Hei folkens.

Har prøvd å googla litt osv, men klarer ikke finne ut hva normal temp på 1290 ktm’en er.
Min ligger på alt ifra 65-80grader ved vanlig kjøring, avhengig av temperatur i været. De dagene det har vært som varmest har jeg registert nær opptil 100grader, dette var i et veikryss når jeg sto å venta på grønt.

Noen som vet hva normal temp er? Eller har egne erfaringer med 1290 motoren?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev: 19 aug 2018, 21:19 Hei folkens.

Har prøvd å googla litt osv, men klarer ikke finne ut hva normal temp på 1290 ktm’en er.
Min ligger på alt ifra 65-80grader ved vanlig kjøring, avhengig av temperatur i været. De dagene det har vært som varmest har jeg registert nær opptil 100grader, dette var i et veikryss når jeg sto å venta på grønt.

Noen som vet hva normal temp er? Eller har egne erfaringer med 1290 motoren?
Kjølevæsketemp'en eller oljetemp'en?
Oljetemperaturen kan variere ganske mye og kan bli opp mot 100 grader når det er svært varmt og ved f.eks. venting på grønt lys.
Etter min oppfatning og erfaring så er dette helt normalt.

Kjølevæsken på min 1290 har aldri vist mer enn fire blokker på indikatoren. Innafor normalen det også.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Takk for svar AJ. Man har jo dem 8 rutene på skjermen, der har det vel vært rundt 4 streker hver gang ja. Hadde vel 5 streker en gang mener jeg. Kan ikke si jeg har lagt merke til at det har vært 5streker eller noe på min ihvertfall.

Men inne på menyene så mener jeg man kan finne oli temp også. Denne ligger vanligvis på 65-80. Så det er ikke så langt unna normalen da kanskje :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev: 19 aug 2018, 21:38 Men inne på menyene så mener jeg man kan finne oli temp også. Denne ligger vanligvis på 65-80. Så det er ikke så langt unna normalen da kanskje :)
Jeg har lagt oljetemp'en som en av favorittene på instrumentpanelet og la i dag merke til at temp'en holdt seg på litt i overkant av 70 grader.
Helt normalt med den utetemperaturen vi hadde i dag. Tidligere i sommer har jeg sett temp. på over 90. Også det helt normalt når det er mer enn 30 grader og man blir stående litt å vente ved f.eks. veiarbeid eller lyskryss.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Godt å høre, da oppfører sykkelen din seg omtrent som min med tanke på temp osv :)
Det er bra. :D

Trur nemlig jeg må oppom forhandler å få fylt på litt kjølevæske, for når motor er kald og står på sidestøtte, så ser jeg ikke noe kjølevæske mellom min/max merket.
Må lissom gynge litt på sykkelen når den står på sidestøtta, da kan jeg se at det er kjølevæske rett på undersiden av min merket.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev: 19 aug 2018, 21:57 Godt å høre, da oppfører sykkelen din seg omtrent som min med tanke på temp osv :)
Det er bra. :D

Trur nemlig jeg må oppom forhandler å få fylt på litt kjølevæske, for når motor er kald og står på sidestøtte, så ser jeg ikke noe kjølevæske mellom min/max merket.
Må lissom gynge litt på sykkelen når den står på sidestøtta, da kan jeg se at det er kjølevæske rett på undersiden av min merket.
Det med lite kjølevæske tror jeg er litt sånn typisk KTM. En måte å spare litt penger på, kanskje... :-k ?
Opplevde det samme på den forrige jeg hadde og det samme på den jeg har nå. Siden jeg hadde litt kjølevæske av samme type stående tok jeg av sidedekselet tidligere i sommer og fylt på et par desiliter. Siden har nivået holdt seg stabilt noen cm. over MIN merket. Og det holder fint.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Så det er kanskje ikke så ille farlig at det er rett under minimum da? :)
Sender nok forhandler en mail å hører jeg ;)
Men så lenge motor/kjølevæske ikke blir super varm så ville det være greit ville jeg tru

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Bjerknez »

Jeg beit meg også litt merke til dette på den gamle S1000R'en jeg hadde. Nivået på frostveske var under min merket og ofte så jeg ikke noe veske der i det hele tatt.

Jeg kontaktet forhandler for å kjøpe mer frostveske, men han insisterte på og få se på sykkelen først (kjørte bil til forhandler) før jeg fikk fylle på noe mer. Han forklarte også at det var vanlig at det lå mye veske i "systemet" så denne indikasjonen kunne ofte vises feil.

Når jeg startet sykkelen og lot den gå litt så så jeg nivået endret seg og plutselig var nivået litt over min merket.

Han sa at så lenge jeg ikke har noen lekkasje noe sted og at nivået var riktig på siste service så hadde jeg ingenting å bekymre meg over, så lenge motoren ikke fikk for høy temp. Da fikk jeg derimot beskjed om å gi fra meg en lyd.

Kjørte 20.000km. etter dette og det var ingen problemer.

Hadde jeg fyllt på mer så kunne jeg i værste fall gjøre ting værre fikk jeg beskjed om...

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Takk for svar folkens.

Jeg sendte mail til forhandler å spurte, fikk dette til svar:
Bare å komme innom om du ønsker fylle på mer. Dette er kun expansjonstank så her har det ingenting med selve kjølinga av motor, kun overløpet til radiator.


Så etter hva jeg skjønte så hadde det ikke noe å si at det var under minimum, så lenge det var noe væske i tanken der så virka det greit.
Er kanskje som du sier Bjerknez, det er mye væske rundt i systemet, nå har ikke jeg prøvd å sjekke når motor er i gang, men det kan jeg jo gjøre en dag. ;)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av FredrikE24 »

Ikke noe å bry seg om. Det er en ekspansjonstank. Mao vil man se variasjoner av nivå i denne tanken. Selv har jeg bare en skvett i min, men vet at jeg fylte kjølesystemet med korrekt mengde sist jeg hadde ute raddisene. Sålenge det er litt væske der, som varierer med kjølevæsketemp. Så skal man være fornøyd synes jeg.

Svar