MC uhell faktorer

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

MC uhell faktorer

Legg inn av cosmogs »

Hver sesong ser jeg en del på YouTube MC uhell/ ulykker, fordi jeg anser det for preventivt. Det er en del idiotkjøring, lanesplitting i 120km/t, kjøring på bakhjul/ forhjul etc som går galt. Eller sinnsyke hastigheter MC fører ikke har kompetanse til gjennom kurver. Jeg mener selv disse enkelt kan unngås. Også har man de bilistene som vrenger inn foran MC, jeg liker å tro jeg kan unngå disse ved å være spesialt aktsom. Men ikke like enkelt når en bil i motsatt kjørefelt plutselig vrenger over dobbelt sperrelinje uten å se MC som kommer imot. Også har man de hvor en bilist kjører inn i deg bakfra når man stopper på rødt. Lite å gjøre med de. Olje/ diesel, høstblader, is etc forårsaker en del. Innser at dette kan være kinkig når det kommer brått på.

Men det er enkelte ulykker jeg ikke helt forstår. Det hender en MC kjører i helt grei hastighet gjennom en kurve, og sykkelen plutselig bare sklir unna og legger seg ned, til tross for tørr veibane og vettug kjøring. Hva handler det om? Er det MC´r med ekstremt dårlige dekk, eller andre faktorer som spiller inn?

For meg er dette hva MC sesongen handler om. Hygge meg på MC, og gjøre mitt ytterste for å unngå ulykker. :knegg
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av Geiroe »

Det begynner å bli åtte år siden nå, men husker det godt. Noe som må ha vært dieselsøl i veibanen. Hadde fruen bakpå da jeg mistet grepet, og skled ut, heldigvis kjørte jeg ikke fort, og sykkelen tok tak igjen ut mot hvitstripa. En veldig utrivelig opplevelse, litt lenger fremme var det et lag som la asfalt. Det var nok utstyret de hadde som hadde sølt litt diesel i veibanen.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av Joffe »

*Følger* Jeg vet ikke om pollen kanskje kan gjøre veibanen glatt selv om den er tørr? Veldig skummelt med pollen+regn ihvertfall, har du i tillegg dårlige dekk da er ikke oddsen i din favør.
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av kgjersda »

Joffe skrev: 09 jun 2018, 22:03 *Følger* Jeg vet ikke om pollen kanskje kan gjøre veibanen glatt selv om den er tørr? Veldig skummelt med pollen+regn ihvertfall, har du i tillegg dårlige dekk da er ikke oddsen i din favør.
Har hørt at se første 10-15 minutter etter et regnskyøl er de farligste. Det er denne tiden vannet løfter opp oljen, pollen og annen grums. Etterpå har du "ren" asfalt. Verdt å huske.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av Joffe »

Aha, der lærte jeg noe nytt :thumleft
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av FredrikE24 »

Å skli på tørr asfalt i sving har jeg gjort tre ganger. To ganger på Michelin Pilot Road 3, dette dekket hadde en tendens til å være glatt når det var kaldt, ellers ble det glatt på våt vei. Fikk hjulspinn flere ganger. En gang på motorveien under pådrag for å foreta en forbikjøring. Det var veldig skummelt. En annen gang på tørt i en ganske hard sving, jeg er sjeleglad for at jeg kløyp meg fast og fortsatte å holde kurven og blikket. Når det beit tak igjen så ble jeg ikke "kastet opp", selv om det var nære.. Litt sånne uggende hendelser på relativt kort tid fikk meg til å ikke kjøpe "mykjesleng"-dekk.

Den tredje gangen på Metzeler Roadtec Z8. På et sted, det ofte er dieselsøl. Denne gangen i en venstrekurve, og girsjalter, midtstøtte og fothviler skrapte rett i bakken da grepet sviktet. Fikk rettet opp sykkelen ved å kontrastyre ut mot grøfta, men jeg hadde nok veibredde igjen til å starte en ny sving så fort det tok tak igjen. Det skjedde veldig fort, men her var det refleksene som avgjorde det.

Akkurat dette er det liksom ikke så lett å forutse dessverre, utover å vise forsiktighet når det ikke har regnet på lang tid, og det brått begynner å regne.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av Elruts84 »

Jah her er det nok en fin blanding med ferdighet, overvåkenhet og "lekenhet" som spiller inn. :)
Mens noen i noen poster snakker om at en er "pysete" hvis en ikke bruker hele dekkets bredde så mener jeg det er viktigst at en kommer frem uten fare for seg selv og andre. :D

Har faktisk selv vært ute for at dekkene slapp under meg i en sving. Men fikk like fort tak igjen på grepet og sykkelen heiv seg på plass igjen. :-)å Da stoppet jeg for å gå tilbake å se. Da lå det et tynt sand/grus lag som ikke var å se før en var midt oppi det.
Det skal ikke mer en at en bil/lastebil har vært litt utenfor veibanen og dratt med seg litt sand/grus inn. :[-(

Men klart det er mega glatt etter en lang tørkeperiode og det kommer en reinskyll.

Husker enda når jeg skulle kjøre på kjøreskolen med MC. Det var vått, svingete vei. Og kjørelæreren sa hold jevn sving. Ikke vær redd, du glir ikke. Og jeg våget mer og mer og kjøre på vått føre i svinger.

Alt med måte tenker jeg. Og vi er sykt sårbare. Bedre å ta det forsiktig enn å sjanse.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

KawaKjetil

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av KawaKjetil »

Nå er det meldt regn innen en uke. Første dagen med regn etter en slik tørkeperiode som vi har hatt nå lar jeg sykkelen stå.
Mye støv og pollen samt oljerester inntørket i asfalten. Blir som å kjøre på sleip diesel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av Bjerknez »

Men det er enkelte ulykker jeg ikke helt forstår. Det hender en MC kjører i helt grei hastighet gjennom en kurve, og sykkelen plutselig bare sklir unna og legger seg ned, til tross for tørr veibane og vettug kjøring. Hva handler det om? Er det MC´r med ekstremt dårlige dekk, eller andre faktorer som spiller inn?

For meg er dette hva MC sesongen handler om. Hygge meg på MC, og gjøre mitt ytterste for å unngå ulykker. :knegg
Dette tror jeg er enkelt. En mc som sklir unna som du sier på tørr asfalt i en sving har for høy fart, i forhold til omstendighetene. Det må være ett eller annet som gjør at dekkene mister grepet. Lufttrykk, drit i veibanen, elendige dekk etc.

Nå tror jeg som relativ fersk mc fører at man skal kjøre veldig fort før en mister grep i sving når asfalten er tørr og fin, samt varm.

Så når en mc går i bakken så er det alltid en grunn til det. En mc mister ikke grepet på tørr asfalt i moderat fart gjennom en sving uten at noe er veldig galt.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av pingvin »

cosmogs skrev: 09 jun 2018, 20:39Men det er enkelte ulykker jeg ikke helt forstår. Det hender en MC kjører i helt grei hastighet gjennom en kurve, og sykkelen plutselig bare sklir unna og legger seg ned, til tross for tørr veibane og vettug kjøring. Hva handler det om? Er det MC´r med ekstremt dårlige dekk, eller andre faktorer som spiller inn?
Hm...evige dilemmaet. Skal man kjøre superrolig og ikke ha det så veldig gøy men ha veldig god margin. Eller akseptere at vanskelig å garderer seg 100% mot velt, akseptere risikoen og ha det fryktelig moro. Blir å prøve å finne en balansegang mellom fart og risiko, noe vi vel kanskje alle gjør bevisst eller ubevisst.

Hatt 2 kræsj hvor farten under normale omstendigheter hadde gått greit, første var det kald asfalt, kanskje frost i bakken og kalde dekk (dagens første venstresving 3min fra heimen). Kjørt den svingen hundrevis av ganger så tenkte ikke en gang på det før slapp. Andre gangen var det grus og sand dratt ut i veibanen av biler som kuttet svingen, så det ikke pga lav sol i det kjørte inn i skyggeparti. Tredje kræsjen hatt var i sving i nedoverbakke, har mindre trykk/grep på fremhjulet enn nedoverbakke, så slapp foran.

Alle kunne nok vært unngått hvis kjørt saktere så forutsatt at man teknisk kjører røddig nok (og at dekk/dempere etc er i orden) så er det jo farten man kan gjøre noe med. Handler om å legge inn margin.

Andre faktorer som gjør at jeg senker farten er nylagt asfalt (olje som legger seg oppå) og hvis asfalten ser glatt ut ("polert" overflate). Mulig grepet er bra, tar bare ikke sjansen. Det som gjør tar det pent når regner, er ikke mest at våt asfalt, men at ikke ser om dieselsøl i svinger. Verst av alt: Nylagt asfalt og regn :O
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av mekkern »

Når det gjelder en del klipp på utuben der de "plutslig" mister grepet bak- dette er oftest fra USA der opplæringen er minimal.
De synes ofte å ha en bias på hard bruk av bakbrems-dette synes ofte på HD kjørerere også(mange har også minimal eller demontert forbrems)
virker som de har angst for at forhjulet(som er den mest effektive bremsen)skal skli og tryne-så da panikker de og blokkerer bakhjul.
eller at de brått slipper gassen i sving, det kan også gjøre susen.

Kjører man noenlunde behersket og unngår tvilsomme forbikjøringer så har en som regel litt margin å gå på.
Prøver å aldri gå over 70% av "komfortsonen" ved vanlig veikjøring, da har jeg en del å gå på for uventede hendelser og blir ikke så lett stresset hvis noe oppstår.
Så kan noen si at en må presse grensene litt for å utvikle seg som fører.... Tja..etter 4 år i trafikken så har jeg sett hva "presse grenser" og resultater av slikt blir over tid.
Erfaringer fra banekjøring kan heller ikke overføres til veitrafikken uten videre da det ikke dreier seg kun om sporvalg og kurvehastighet,men trening på uventede situasjoner er en god ting -da handler en ofte på "instinkt".
En fin ting en kan prøve på er å foreta en unnamanøver på en flekk sprekk dump hull eller lignende i en sving du kjenner-med forskjellig hastighet.
Hvis en tar høyde for like ting og eventuelt en traktor med henger på tværs rundt svingen er mye gjort.

Bilen som svinger rett over/ut forran deg er det desverre ikke alltid en rekker å unngå.
De som ikke ser -de ser ikke..selv ikke blålys og sirener.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av FredrikE24 »

mekkern skrev: 10 jun 2018, 10:41 Når det gjelder en del klipp på utuben der de "plutslig" mister grepet bak- dette er oftest fra USA der opplæringen er minimal.
De synes ofte å ha en bias på hard bruk av bakbrems-dette synes ofte på HD kjørerere også(mange har også minimal eller demontert forbrems)
virker som de har angst for at forhjulet(som er den mest effektive bremsen)skal skli og tryne-så da panikker de og blokkerer bakhjul.
eller at de brått slipper gassen i sving, det kan også gjøre susen.
Du sier noe der. Jeg blir veldig fascinert av RNickeyMouse sine videoer i venstresvingen på Mulholland Highway.
Den ser ikke for vanskelig ut, men du verden og folk kræsjer i den svingen.. :-k
https://www.google.no/maps/@34.1005062, ... 312!8i6656

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av mekkern »

FredrikE24 skrev: 10 jun 2018, 12:26
Du sier noe der. Jeg blir veldig fascinert av RNickeyMouse sine videoer i venstresvingen på Mulholland Highway.
Den ser ikke for vanskelig ut, men du verden og folk kræsjer i den svingen.. :-k
https://www.google.no/maps/@34.1005062, ... 312!8i6656
Det er en liten dump i den svingen som feller mange-spesielt når de skal ligge på grensen/over evne pga show off. :crazy:
videoene hans oppsummerer ganske godt mentaliteten hos en stor gruppe på mc i usa.

timevis med uhell som jeg ser litt på hver vår før oppstart for å minne meg selv på hvor fort gjort det er (siste av mange):https://www.youtube.com/watch?v=TZESY9zlOFU
Sist redigert av mekkern den 10 jun 2018, 16:34, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tenker liksom at den veien oppsummerer 1/1000 av våre daglige kjøreveier rundtom i dette landet. Godt opplæringa er god her i Norge. Sier ikke at vi ikke har ulykker i Norge, men ja.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: MC uhell faktorer

Legg inn av Atrox »

Hva i all verden er det med den venstresvingen som gjør at folk kjører ut?? Den ser jo ikke nevneverdig vanskelig ut??

Svar