ZZR-Erling skrev: ↑11 mai 2018, 22:16
30 sider nå......... Kardang er best!
Jajaja......men kardang er jo ikke tema i tråden om kjede, drev, rens og kjedesmøring.......
Kardangtråden er kanskje ikke opprettet? Er det på tide? Hva skal den handle om?
Kanskje du, ZZR-Erling, kan skrive et innlegg om hvordan man drever om en kardangsykkel, og hvordan man tilpasser lengden på svingarmen?
Eller kanskje en epistel om hva en kardangist gjør når vi med motorsykkel vasker, strammer og smører vårt elskede kjede???
Etter å ha sjekket kjedet etter helgens eventyr, begynner jeg å skjønne hvorfor O-ringer blir ødelagt: on-road sprayen drar til seg altfor mye støv og dritt når jeg kjører på grus. Det kan umulig være bra for kjedet mitt.
Tenker av den grunn prøve ut off-road versjonen av Motul sin kjedespray, for å se hvis det fungerer. Noen tips/kommentar til dette?
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Sand og grus er uansett hard kost for O-ring kjeder.
På crossere og enduromaskiner brukes vanligvis ikke O-ring, av nevnte grunn.
disse kjøres heller ikke langt mellom rens og smøring.
Kan spyles helt rene med høytrykkspyler og legges i gearolje etterpå for så å henges opp for å renne av seg.
eventuelt smøres med en teflonspray.
Hva med å prøve Fluid Film spray siden det ligger an til at kjedet med defekt O-ring må byttes om ikke altfor lenge likevel. Derfor kan man jo eksperimentere litt uten særlig risiko for å se an om denne sprayen kanskje også kan brukes med hell på nytt kjede:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Nettopp kjøpt meg ny sykkel, en 2005 FZ6 Fazer, og kjede er relativt nytt for meg. Har gått til innkjøp av CRC kjedeolje fra Clas Ohlson, men jeg syns den griser litt. Noen som har erfaring med kjedevoks, eller noe som ikke griser? Har hørt at Motul Road C2 er gode greier. Hva sier folket?
På mellom 42000 og 43000 km distanse fikk jeg montert nytt drev foran, på min Ninja 250R, og nytt kjede. Medbragt bakre drev fra forhandler i Trondheim , til verkstedet i Østersund, viste seg å være feil type. Dermed ble gammelt bakre drev kombinert med de to nevnte, nye delene. I går fikk jeg service på sykkelen i Sundsvall, på 50525 km. Det ble da nevnt at kjede og drevsats burde byttes ganske snart.
Den nevnte kombinasjonen ser da ut til å ha ført til at kjede og drev ble neslitt på rekordtid. Intet sjaktrekk. Når jeg først kom til verkstedet i Sverige med feil del, kunne de ikke skaffe riktig drev på sparket, og da ble det dessverre slik..
Gammelt bakre drev og nytt framdrev og kjede var altså en svært dårlig kombinasjon. Jeg trodde ikke det gjorde så mye, under antakelsen at det bakre drevet hadde mye større diameter og flere tenner enn det framre, og således ikke burde være mye slitt..
Tok feil, ser det ut til..
I forbindelse med at jeg bytter dekk tenkte jeg det var på tide å bytte drev og kjede samtidig.
Er usikker på hva det lønner seg å bytte til? Jobben og tiden det tar å bytte gjør at jeg tenker
at det er verdt å bruke ekstra penger hvis noe har bedre holdbarhet.
Er det forskjell på de som er i linken nedenfor? Er det andre pakker som jeg burde burdere? https://www.xlmoto.no/mc-deler/drev-og- ... er#?pl&t=1
Takk for alle tips
"Only boring People are brilliant during breakfest"
@TOH
Tror jeg ville styrt unna Snell og heller gått for et mer kjent og ikke minst anerkjent merke som D.I.D.
EK og RK har jeg også hørt mye bra om.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
TOH skrev: ↑17 jun 2018, 13:54
I forbindelse med at jeg bytter dekk tenkte jeg det var på tide å bytte drev og kjede samtidig.
Er usikker på hva det lønner seg å bytte til? Jobben og tiden det tar å bytte gjør at jeg tenker
at det er verdt å bruke ekstra penger hvis noe har bedre holdbarhet.
Er det forskjell på de som er i linken nedenfor? Er det andre pakker som jeg burde burdere? https://www.xlmoto.no/mc-deler/drev-og- ... er#?pl&t=1
Takk for alle tips
Hold deg lagt unna Snell. Jeg prøvde Snell i fjor og det holdt ikke en sesong en gang. Mange ødelagte o-ringer og bakdrevet viste klare tegn til slitasje. Bare pendlerkjøring og en vestlandstur.
Kjøp DID med JT drev. Trygt og godt. https://www.xlmoto.no/drevpakke-jt-og-d ... -x-ring#?p
Takk for svar
Da skal jeg bestille dette: https://www.xlmoto.no/drevpakke-jt-og-d ... 09-2015#?p
Når det gjelder dekk så blir det nye Pirelli angel Gt. De jeg har nå har holdt i 3 år og 18.000 km og har fortsatt ok spor.
"Only boring People are brilliant during breakfest"
Jeg opplever at kjedet ikke holder stramming særlig lenge, men skjønner ikke helt hvorfor. Jeg har ikke målt det utenfor slakkområde som er 35mm til 45mm, men siden sykkelen blir veldig rykkete ved lavt turtall på lavt gir foretrekker jeg å være så nærme 35mm som mulig. Det hjelper veldig.
Kjedet skal ha gått bare litt over 20k. Vet ikke med forrige eier, men jeg har smørt og renset det jevnlig. Kjedet ser fint ut og virker ikke slitt, og tennene foran og bak er ikke merkbart slitt. Jeg skrur ikke strammeskruene til med moment, men hjulbolten får alltid 100mm.
Er det vanlig på denne typen sykler? Er dette tegn på at kjedet begynner å takke for seg?
@Dansekris:
Kan nok være at kjedet synger på siste verset.
Hører du forresten noen uvanlige lyder når du triller sykkelen bakover? Hvis du hører en slags kneppe-lyd så tyder dette på at kjedet er utslitt.
Og har du målt slitasjen på kjedet slik maualen til de fleste sykler med kjede beskriver hvordan skal gjøres?
Et kjede strekker seg ikke, slik mange tror, men rullene i kjedet slites slik at det blir lengre. Dette kan man forsåvidt også se med det blott øye ved at avstanden mellom kjedeleddene øker.
Det er denne avstanden mellom et visst antall ledd som skal måles og hvis den totale lengden er overskredet så betyr det enkelt og greit at tiden er inne for å bytte kjede - og drev.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering