Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Startet dagen med en liten kjøretur! Driver nå å surrer rundt mot indre østfold. Så får vi se hvor man ender Bilde

Bilde




Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Da var turen idag avsluttet. Når jeg begynte å kjøre viste telleren 750km, nå står den på 900km og sykkelen er parkert for dagen. Blir bare mer og mer gla i å kjøre denne sykkelen :)

Blir nok en liten tur i morra også, og så blir det vask og stell av sykkel på mandag etter jobb, og opp på 1000km service på tirsdag :D

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Stian87 »

Det skjønner jeg, knallfin sykkel! Men det går vel greir å kjøre litt mer enn 1000 km? På mine sykler har jeg fått beskjed om at alt mellom 800-1500 ikke er noe stress
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Ja jeg er stor fornøyd med sykkelen.
Jeg vil tru at alt mellom 800-1500 et sted vil være greit egentlig ;)

Satser på at det blir litt over 1000km ihvertfall innen tirsdagen :D


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

God morgen folkens!
Idag tok jeg meg rett og slett fri ifra jobb, for å levere sykkelen. Så nå er sykkelen levert til 1000km service, i tillegg vil det bli montert slipon potte, radiator gitter, tankpads og comfort sete :D

Fikk lånesykkel så blir å farte litt rundt og nyte KTM 1090 Adventure nå frem til sykkelen blir ferdig utover :D

Må si at jeg trudde ikke jeg kunne trives såpass med en adventure sykkel, men gud for en deilig sykkel å kjøre :D

Bilde

Bilde

Nye bilder av superduken når jeg får henta den vil dukke opp utover ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av xyvind »

Jeg ble også veldig overrasket over 1090 Adv R. Synes den var veldig presis og god å kjøre. Super Duke har jeg aldri prøvd, men regner med den er ekstremt morsom å kjøre.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Ja jeg må si jeg ble veldig overrasket over 1090 Adventure sykkelen :thumleft Positivt overrasket. Men gud så liten og smidig sykkelen min var når jeg fikk den igjen.

Har forresten glemt å nevne at den "ulyden" jeg hadde i sykkelen, den ble verre nå dem siste dagene, men ved hjelp av GoPro kamera så fant jeg ut hva ulyden var. Faktisk så ble den ulyden så ille at jeg måtte montere på kamera for å høre nærmere, hørtes ut som noen kasta små stein inne i motoren. Og dem fiksa dette når jeg var på service med sykkelen i dag. Så nå er det INGEN ulyder der :twothumbs:

Og tru det eller ei, jeg har ikke hørt feil, har vært en ulyd der. Se videoen selv her, og legg merke til kjedet når jeg slipper gassen, ca 20sek ut i filmen. Da hopper kjedet opp og ned, og slår i den stål bøyla som skal holde kjedet på plass. Hele ulyden ble fiksa ved å stramme og smøre kjedet :lol :thumleft

Så nå er sykkelen i sin skjønneste orden, alt fungerer og er som det skal. Er blitt kjempe gla i denne sykkelen, måten den oppfører seg på, og hvor utrolig tøff den er. Kommer noen kjappe bilder litt seinere av comfort sete, tankpads og slipon for dem som vil se dette.
Men nå er den i hvert fall innkjørt ifølge brukerhåndboka, så nå er det bare å gi gass og finne ut for alvor hva denne motoren er laget av :D
Eller får kjøre pent som jeg har gjort til nå vel, om jeg ønsker å beholde lappen :twothumbs:


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Bjerknez »

Den lyden der hørte ikke jeg i det hele tatt når jeg kjørte den. Enten så var den ikke der når jeg kjørte, eller så var den såpass fraværende at jeg ikke klarte og høre den. Nå hørtes det heller ikke ut til at lyden var spesielt påtagende i videoen, og jeg ser farten og gasspådraget du hadde i videoen var langt mer sedat enn når jeg testet. Jeg dro den til 6.000 rpm og bråslapp gassen. I videoen så ser det ut til at du kjører langt penere.

Uansett bra du fikk ro i sjelen. Jeg tror uansett at «ulyder» i en slik motor er ganske vanlig. En twin er litt spesiell sånn :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev: 05 jun 2018, 22:04
Joda, lyden er hørbar, den.
Og jeg er ganske sikker på at dette er noe så vanlig som såkalt chainslapping, som vises tydelig på denne videoen:


Ganske vanlig på KTM Super Adventure i hvert fall, men forekommer ikke så ofte hvis man har sykkelen i rett gir og turtall i forhold til farten man har. Dvs. høyt gir og lav fart mens du du gir gass så vil du gjerne høre denne lyden veldig tydelig.
Et helt uproblematisk fenomen, men kan komme overraskende på mange som ikke skjønner hva lyden kommer av og tror at det er noe storgæli på gang... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Dansekris »

Kommer dette av fort stramt kjede? Jeg sliter også med ulyder fra kjedet. Hører at det slår når jeg ligger lavt turtall og gir gass.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 06 jun 2018, 13:56 Kommer dette av fort stramt kjede? Jeg sliter også med ulyder fra kjedet. Hører at det slår når jeg ligger lavt turtall og gir gass.
Skjer både ved for stramt og for slakt kjede, men også når kjedet har rett slakk. Kommer mer an på kjedets tilstand og smidighet i leddene og hvordan sykkelen kjøres. Begynner et eller flere ledd å bli stive eller få treg bevegelighet vil dette bidra til å gjøre kjedet enda mer "urolig" og dermed mer chainslapping.
Lengden på bakgaffelen/svingarmen og dermed også kjedet, naturlig nok, er også en faktor som spiller inn. Og fjæringsveien.
Lang fjæringsvei, lang bakgaffel og kjede og flere cm. kjedeslakk gir mer bevegelig i kjedet ved såvel pådrag, fartsreduksjon og ved kjøring på ujevn vei og som nevnt tidligere, når man kjører på for høyt gir i forhold til farten.

Mindre chainslapping ved jevn, god og riktig smøring av kjedet, er min erfaring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Min teori folkens er at kjedet var akkurat litt for slakt. Og når jeg kjørte så hoppet kjedet endel ved motorbrems. Når du prøvde sykkelen Bjerknez så kanskje du hadde litt mer vekt enn meg, slik at svingarmen ble litt mere strukket og kjedet litt strammere?? Kanskje det kan være grunnen til at jeg hørte lyden men ikke du?
:P

Ps. Mulig at du, Bjerknez kan føle at jeg prøver å uttrykke at du er litt småfeit, men det er altså ikke poenget her :D hehe.

Uansett så er det ingen tvil om at det som forårsaket lyden hos meg var slakke på kjedet.
Desverre fikk jeg ikke justert kjedet selv føre servicen pga mangel på depostøtte for enkelsvingarm. Men nå er støtte handlet inn å :)
Ellers så er jeg nå ihvertfall strålende fornøyd med sykkelen, ingen ulyder over hode.
Bare lek og moro.

Må si at denne potta kledde sykkelen utrolig godt! Bedre lyd ble det å, selv med lyddemper i, forresten, å fjerne lyddemper i denne potta er et prosjekt i seg selv trur jeg.
Etter hva jeg har skjønt så er set skruen som holder lyddemper på plass, hode på denne skruen er fylt opp med sveis eller noe? Altså sporet på skruen er fjernet. Noen som vet noe mer om dette?

Bilde

Comfort setet er på :D

Bilde

Og tankpads er på ;) Ble strålende fornøyd!

Bilde

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Bjerknez »

Dette er rett å slett det verste jeg har hørt noen gang! Jeg føler meg rett og slett avkledd, voldtatt og kastet i fjøresteinene. Jeg føler nesten ikke jeg har noe mer og leve for nå... :lol

Neida... du kan ha et poeng. For den lyden der hørte jeg ikke i det hele tatt, å jeg er ganske flink til å høre slikt (tror jeg selv vertfall).

Men det må jo være NOEN av fordelene med å ha noen kilo ekstra :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Bjerknez »

By the way... Acrapovic'en, comfortsalen og tankbeskyttelsen ser bra ut :thumleft :thumleft

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Stian87 »

Det ble veldig kult :thumleft . Fine disse delene fra KTM! Ble sykkelen merbart høyere med komfortsete?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar