Kolonnekjøring ( tunell )

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Kolonnekjøring ( tunell )

Legg inn av SverreOlsen »

Deler denne videre fra fjesbokå.

Jeg har stått som dirigent for trafikk, utenfor tuneller den siste tiden.
Det er en ting MC-folket bør vite.
Når dere kommer til en tunell der det er manuell dirigering og kolonnekjøring, ønsker vi at dere skal snike i køen.
Pass dere for møtende trafikk, men er det åpning så snik deg helt foran køen. Vi som dirigere prøver å lage litt ekstra plass for dere. Vi vil ha Mc-folket først av sikkerhetsgrunner.
Det er ingen grunn til at dere skal ligge lang bak i køen å puste inn all eksosen fra alle andre kjøretøy. Vi tenker faktisk på helsa deres, og ønsker ikke å se motorsyklister som står og brekker seg ved utgangen av tunellen. En annen grunn er at MCkjørere har en annen og mer årvåken oppførsel i trafikken.
Får vi MC-folk bak følgebilen, vet vi at det er folk som leser trafikken godt bak oss, og det hjelper oss å få en fin flyt i kolonnen. Og de høres deilig ut med lyden av en Harley inne i en tunell. Vær så snill at dere forteller andre på Mc om dette.
Løft håden og gi et lite signal til dirigenten, og han vinker deg fram om han ser det er trygt. Dere hjelper oss, og vi hjelper dere.
Ha en god sommer.
Screenshot_20180518-132031_Facebook.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Kolonnekjøring ( tunell )

Legg inn av kgjersda »

Kjekt å lese!
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kolonnekjøring ( tunell )

Legg inn av Bjerknez »

Så langt jeg kan se, så er dette en trafikkdirigents mening. Det høres fornuftig ut det du sier, men kan vi vise til dine ord når et uhell vedrørende lanesplittingen med tanke på dorsikringsoppgjør etc? Altså er det noe «tyngde» bak ordene, eller er det din mening som dirigent?

En dirigent har så vidt jeg vet ingen myndighet utover det å veilede traffikanter.

Hadde dette vert sagt formelt av politiet eller statens vegvesen, så hadde jeg følt meg tryggere på utsagnet.

Kanskje su burde sende din mening til NMCU, eller kanskje vegvesenet etc. Slik at vi kan få en mer formell utgave fra folk med mer «tyngde»?

Det høres absolutt logisk ut det du sier, men du sier det oå en måte som om du har denne tyngden, og det kan i værste fall skape mer problemer enn motsatt.

Ikke meningen å være vrang og kjip :)

Å en ting til:
Er du 100% sikker på at dette er oppfatningen til alle dirigenter der ute? Altså er dette noe dere har lært, eller er det din mening?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kolonnekjøring ( tunell )

Legg inn av Bjerknez »

Ps! Jeg ser nå at dette er et sitat hentet fra Facebook og ikke en mening som kan tilegnes TS. Men poenget mitt er det samme :)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Kolonnekjøring ( tunell )

Legg inn av LarsE »

Har kjørt en del kolonner her i de 1000 tunellers land. Kjører alltid fram og har enda til gode å få kjeft for det. Har faktisk blitt sendt gjennom tunnelen alene uten ledebil :thumleft

Prøver ikke å lure meg selv til å tro at det er bedre eller foretrukket for kolonnemannskapet. Jeg gjør det for å slippe å kjøre forbi i fart med de risikoer det medfører. Det er egoistisk men samtidig har det ingen ulemper (kan vel også argumenteres at det er bedre for dem) for billistene.

Svar