Krav for å starte privat øvelseskjøring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Trekkplaster
Innlegg: 38
Registrert: 04 jul 2017, 08:15
Motorsykkelen din: 1290 SA S '21, Duke 390 '19

Krav for å starte privat øvelseskjøring

Legg inn av Trekkplaster »

Hei,

Jeg har en sønn som blir 16 om noen få uker og har tenkt å starte øvelseskjøring.
Han har fullført trafikalt grunnkurs (mangler mørkekjøring) som forberedelse til øvelseskjøring med bil.

Har ikke anskaffet sykkel enda men ser for meg A1 eller A2 sykkel.
Han kommer i utgangspunktet til å kjøre med meg og trenger ikke kjøre alene, ingen behov for daglig transport.

Er det "bare" tut å kjør med refleksvester med L, samband osv eller er det krav til at man starter opplæring hos en kjøreskole først?
Ingen forberedende kurs utover trafikalt grunnkurs nødvendig?

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Krav for å starte privat øvelseskjøring

Legg inn av fjs »

Man må ha innledende teori "kurs" for MC hos kjøreskole.
Ellers er det toveis kommunikasjon og vester med L som gjelder. Og skal dere kjøre hver deres sykkel, må du ha ett hakk opp.
F.eks -> Kjører han a1, må du ha a2. Han a2 du a osv.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Krav for å starte privat øvelseskjøring

Legg inn av Bjerknez »

Så lenge du som ledsager er over 25 år og har hatt førerkortet sammenhengende i 5 år, dere har gul vest med "L" på ryggen og samband mellom dere så er det tut å kjør ja :)

Jeg tror det kreves et trafikalt grunnkurs for å kunne øvekjøre, men akkurat det er jeg litt usikker på.

Brukeravatar
Trekkplaster
Innlegg: 38
Registrert: 04 jul 2017, 08:15
Motorsykkelen din: 1290 SA S '21, Duke 390 '19

Re: Krav for å starte privat øvelseskjøring

Legg inn av Trekkplaster »

fjs skrev: 15 mai 2018, 14:02 Man må ha innledende teori "kurs" for MC hos kjøreskole.
Takk for svar, hvis dette er gjeldende så får vi starte her.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Krav for å starte privat øvelseskjøring

Legg inn av tormodg »


Brukeravatar
Trekkplaster
Innlegg: 38
Registrert: 04 jul 2017, 08:15
Motorsykkelen din: 1290 SA S '21, Duke 390 '19

Re: Krav for å starte privat øvelseskjøring

Legg inn av Trekkplaster »

tormodg skrev: 15 mai 2018, 14:16 Alt står her:
https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-fo ... %C3%B8ring
Har sett på den siden og https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_2 men finner ikke noe informasjon om at opplæring på trafikkskole må startes først.

Er kanskje litt spesielt/smalt spørsmål men grunnen til jeg spør er eksamenstid osv nå rett før ferien. Hadde vært fint om vi fikk øvd masse i sommerferien selv oom vi ikke rekker å starte på trafikkskolen.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Krav for å starte privat øvelseskjøring

Legg inn av mekkern »

Så lenge poden har gjennomført trafikkalt grunnkurs er det lovlig å øvelseskjøre (med lovpålagt utstyr)

fra SVV:
Før du kan ta kjøretimer eller øvelseskjøre, må du ta trafikalt grunnkurs. Når du har fullført trafikalt grunnkurs, får du et bevis som gir deg rett til å øvelseskjøre.

Å øvelseskjøre mye er viktig for at du skal bli en sikker trafikant som unngår ulykker. Husk at når du øvelseskjører gjelder krav til helse både for eleven og ledsageren. Du må ikke øvelseskjøre hvis du er beruset, trøtt, syk eller på annen måte svekket slik at det ikke er trygt å kjøre.

Øvelseskjøre privat eller på trafikkskole?
Det kan være lurt å starte opplæringen med timer hos en trafikkskole. Du lærer raskere, og det blir tidlig trygt å øvelseskjøre privat. Du som øvelseskjører, trafikklæreren og den du øvelseskjører med privat, bør samarbeide tett gjennom hele opplæringen. Slik kan den grunnleggende opplæringen skje mest mulig effektivt og sikkert, og gi et godt utgangspunkt for videre opplæring.

For at du skal få øvd nok, vil mesteparten av øvelseskjøringen måtte skje privat. Tar du førerkortet for første gang, bør du bruke minst to år på opplæringen før du går opp til førerprøven.

Øvelseskjøring må ikke være til fare eller unødig ulempe for annen trafikk.

Hva må du ha med når du øvelseskjører?
Bevis for fullført trafikalt grunnkurs, eller førerkort i annen klasse hvis du har
Legitimasjon med bilde
Når du har fullført trafikalt grunnkurs kan du finne ditt øvelseskjøringsbevis på Din side.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Krav for å starte privat øvelseskjøring

Legg inn av tormodg »

Trekkplaster skrev: 15 mai 2018, 14:30
tormodg skrev: 15 mai 2018, 14:16 Alt står her:
https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-fo ... %C3%B8ring
Har sett på den siden og https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_2 men finner ikke noe informasjon om at opplæring på trafikkskole må startes først.
Mulig jeg er trang i nøtta :) men det er jo det første som står på siden jeg lenket til: "Før du kan ta kjøretimer eller øvelseskjøre, må du ta trafikalt grunnkurs. Når du har fullført trafikalt grunnkurs, får du et bevis som gir deg rett til å øvelseskjøre."

(Ser nå at han over meg svarte mye raskere enn meg) :redface

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Krav for å starte privat øvelseskjøring

Legg inn av LarsE »

tormodg skrev: 15 mai 2018, 16:32
Trekkplaster skrev: 15 mai 2018, 14:30
tormodg skrev: 15 mai 2018, 14:16 Alt står her:
https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-fo ... %C3%B8ring
Har sett på den siden og https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_2 men finner ikke noe informasjon om at opplæring på trafikkskole må startes først.
Mulig jeg er trang i nøtta :) men det er jo det første som står på siden jeg lenket til: "Før du kan ta kjøretimer eller øvelseskjøre, må du ta trafikalt grunnkurs. Når du har fullført trafikalt grunnkurs, får du et bevis som gir deg rett til å øvelseskjøre."

(Ser nå at han over meg svarte mye raskere enn meg) :redface
Det er forskjellig fra MC-kurs som du må ta før du kan kjøre med trafikkskole, i tillegg til trafikalt grunnkurs. Det er ikke krav om dette for å øvelseskjøre privat.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Krav for å starte privat øvelseskjøring

Legg inn av tormodg »

LarsE skrev: 15 mai 2018, 16:53
tormodg skrev: 15 mai 2018, 16:32
Mulig jeg er trang i nøtta :) men det er jo det første som står på siden jeg lenket til: "Før du kan ta kjøretimer eller øvelseskjøre, må du ta trafikalt grunnkurs. Når du har fullført trafikalt grunnkurs, får du et bevis som gir deg rett til å øvelseskjøre."

(Ser nå at han over meg svarte mye raskere enn meg) :redface
Det er forskjellig fra MC-kurs som du må ta før du kan kjøre med trafikkskole, i tillegg til trafikalt grunnkurs. Det er ikke krav om dette for å øvelseskjøre privat.
Aha, da fikk jeg bekreftet at jeg er trang i nøtta. Jeg så ikke posten der noen påsto at man måtte det... :knegg

Strommen
Innlegg: 10
Registrert: 22 apr 2018, 00:40
Motorsykkelen din: Ingen enda...

Krav for å starte privat øvelseskjøring

Legg inn av Strommen »

Hei!

Poden må ha trafikalt grunnkurs. Han trenger IKKE grunnkurs MC for å lærekjøre privat, dette er for å kjøre med kjøreskole.
Ellers er det som du sier; L på ryggen og kommunikasjon

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Krav for å starte privat øvelseskjøring

Legg inn av KåreDump »

Strommen skrev: 16 mai 2018, 13:53 Hei!

Poden må ha trafikalt grunnkurs. Han trenger IKKE grunnkurs MC for å lærekjøre privat, dette er for å kjøre med kjøreskole. Bilde
Ellers er det som du sier; L på ryggen og kommunikasjon

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jepp, og far må ha hatt førerkort for samme førerkortklasse som det skal øves med SAMMENHENGENDE de siste fem år.

Skal far kjøre bak på egen sykkel, må han minimum kjøre mellomtung sykkel.
Dette gjelder også om poden er eldre og øvelseskjører på tung MC. Da jeg øvelseskjørte med min datter så bytta vi av og til på slik at hun kjørte min tunge sykkel, mens jeg lå bak med hennes mellomtunge.

Thats it!

Nesten så enkelt at man tror det må være en hake.... :lol :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Krav for å starte privat øvelseskjøring

Legg inn av mekkern »

OG hele opplæringen og hva som kreves av kurs og lignende finnes her:
https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-fo ... lareplaner

Det er noen kjøreskoler som prøver å prakke på deg mer kurs/opplæringstrinn enn pålagt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Strommen
Innlegg: 10
Registrert: 22 apr 2018, 00:40
Motorsykkelen din: Ingen enda...

Re: Krav for å starte privat øvelseskjøring

Legg inn av Strommen »

KåreDump skrev:
Strommen skrev: 16 mai 2018, 13:53 Hei!

Poden må ha trafikalt grunnkurs. Han trenger IKKE grunnkurs MC for å lærekjøre privat, dette er for å kjøre med kjøreskole. Bilde
Ellers er det som du sier; L på ryggen og kommunikasjon

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jepp, og far må ha hatt førerkort for samme førerkortklasse som det skal øves med SAMMENHENGENDE de siste fem år.

Skal far kjøre bak på egen sykkel, må han minimum kjøre mellomtung sykkel.
Dette gjelder også om poden er eldre og øvelseskjører på tung MC. Da jeg øvelseskjørte med min datter så bytta vi av og til på slik at hun kjørte min tunge sykkel, mens jeg lå bak med hennes mellomtunge.

Thats it!

Nesten så enkelt at man tror det må være en hake.... :lol :lol

Ja, hvem skulle trodd det skulle være så enkelt her i landet? :lol


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Trekkplaster
Innlegg: 38
Registrert: 04 jul 2017, 08:15
Motorsykkelen din: 1290 SA S '21, Duke 390 '19

Re: Krav for å starte privat øvelseskjøring

Legg inn av Trekkplaster »

Da har jeg fått tak i en brukt MT125 han kan øvelseskjøre med. Tenker oss ut på første kjøregårdsøvelse ikveld :thumleft

Svar