TGR - Återfallsgubbe

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Relax »

TGR skrev: 04 feb 2018, 22:30 Ble litt frem og tilbake her. Men nå har den fått på plass en framskjerm og bremser. Så da kommer den vel hitover etterhvert :)
Har lenge grublet på å sjekke ut HD. Har jo en haug av kompiser som har havnet på Harleyer etterhvert som de har roet seg med alderen. Og så ble jeg også ytterligere inspirert av Jompa, ikke til å legge skjul på det :crazy:

Ingen skjønnhet, er en del nicks og småfix, litt rustne felger osv. Men en rimelig intro til HD, og skal være i orden og funke. Blir spennende :thumleft

Skjermbilde 2018-02-04 kl. 22.22.40.png
:thumleft :thumleft
"Do the right thing"

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Nå er alt i box, og jernet er betalt. :thumleft

Jeg må si meg særs nøgd med dette opplegget her, så langt. Er i utgangspunktet skeptisk til å handle på denne måten, særlig en mc av eldre årgang som nesten må være å betrakte som et prosjekt. Men jeg har en kompis med kontakter i USA, deriblant han som har skaffet frem denne sykkelen. I følge min mann så kan man stole på de opplysninger han kommer med. Han har også skaffet frem originalt eksosanlegg og originalt luftfilter, slik at det blir enklere å få den godkjent i Norge. Og alt dette til en pris langt langt under hva man må ut med i Norge for tilsvarende.

Om noen vurderer å skaffe seg noe tilsvarende, så send en mail til kompisen min, hmskogmo@gmail.com, så kanskje han kan finne noe av interesse :twothumbs:
Org luft.jpeg
Org eksos.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Litt morsomt med denne K12RSen da.

Kjøpte den fra Alta, men det ble altså feil sittestilling osv for denna kroppen. Så da skal den videre, til ny eier. Så dukker det opp en situasjon hvor faren til samboeren til den yngste i huset vil ha seg en mc. Så da blir det rød BMW K1200RS på han da. Midt i blinken for en voksen mann på 100 kg.

Og hvor bor han mon tro? Nettopp, han bor i Alta. Så nå skal den hjem igjen :lol
Skjermbilde 2018-03-30 kl. 11.18.15.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Endelig skjer det noe......

Telefon i går fra spedisjonsfirmaet Holger & Fischer på Langhus. Harleyen har nå ankommet fra California, og kan hentes så snart Tollvesenet har momset den....... :prf

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Jompa »

Bra at BMWen kommer "hjem" igjen, jeg er spent på hvem som har kjøpt den. Send gjerne pm.
Sykkelen er vel i bedre stand nå enn da den forlot Alta ?
Kjenner at det begynner å krible litt siden det begynner og nærme seg tida da Electraen skal hentes.
7. 8.juni hvis været er tålelig bra.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 24 apr 2018, 23:39 Bra at BMWen kommer "hjem" igjen, jeg er spent på hvem som har kjøpt den. Send gjerne pm.
Sykkelen er vel i bedre stand nå enn da den forlot Alta ?
Kjenner at det begynner å krible litt siden det begynner og nærme seg tida da Electraen skal hentes.
7. 8.juni hvis været er tålelig bra.
BMWen er egentlig i samme stand som da den kom fra Alta. Det eneste jeg har gjort med den, er å sette på styreforhøyere, lavere fothvilere, og girspak og skiftegaffel fra faceliften. Men det funka ikke for meg, så da har jeg ikke brukt mer tid på den. Når var det jo ikke noe galt med den heller, bare litt oljelekkasje, som skremte meg litt opp, kan man si :lol

Men ny eier har fått den rimelig, og er gjort oppmerksom på hva som bør gjøres med den. Tror ikke han er en del av et etablert mc-miljø i Alta, men sender deg navnet hans på PM. Han har forøvrig vært i kontakt med han som jeg kjøpte den av.

Vi går jo en spennende tid i møte vi da, du og jeg. Kjempespent på hvordan det blir å kjøre HD, med beina framover.. Men er kjempeinnstilt på at dette skal jeg like. Henter den i Oslo 2 mai, på henger. Så må det byttes eksos osv, og gjennomføres støytest. Går vel litt tid før jeg ruller med skilter på :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Da har jeg fått hentet Harleyen. Var ganske spent, for dette er jo et "budget-project", og jeg var forberedt på overraskelser.

Og de kom. :lol

Ladet batteriet til topp, men null respons på starteren, ikke så mye som et klikk fra releet. Og det var jo ikke så rart, for sykkelen har fått ettermontert en aftermarket-starter, med startknappen plassert ved siden av starteren. Startknappen på styret var deaktivert.

Overraskelse nr 2 var at det originale eksosanlegget jeg fikk med ved siden av, var fra en Sportster, ikke til en Big Twin Evo. Så det passer ikke. Det viser seg at han som pakket dette ikke var helt pålitelig, og responsen fra han som driver firmaet jeg kjøpte den av, var, foruten beklagelse, at "he's not working here anymore". Så da må jeg på leit etter noen headers som passer, slik at jeg kan få montert 80-db mufflers.

Overraskelse nr 3 var at det nye originale luftfilteret jeg også fikk med på kjøpet, heller ikke passet. Sykkelen har også fått en ny forgasser, en S&S Shorty, og på den bygger flottørkammeret så langt ut at bunnplata på filteret ikke rekker frem til forgasseren. Så da må jeg få mekka en form for spacer, og få tak i noen lange bolter med tomme-gjenger for å få dette på plass i tide til støytesten. Det skulle skje i dag, men jeg fikk utsatt det til den 28 mai. Visning for godkjenning hos øvrigheta er den 4 juni.

Er spent på dette, altså hvordan det er å kjøre HD. Har aldri sittet med beina forover på mc, og er minst like spent på kjøreegenskaper, skyv i motoren, bremserespons, og kort sagt hele konseptet. En Heritage Softail er jo så klassisk HD som det kan få blitt, så det bør være representativt for "HD-religionen". :)
IMG-1217.JPG
IMG-1218.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

I dag har jeg kjørt min første skikkelig tur med Harley. Ikke min egen, for det er fremdeles noen utfordringer i fht godkjenning, som ikke jeg har hatt tid til å ta tak i. Men en kompis har en Electra, 2001, og vi byttelånte sykler og kjørte en tur i dag.

Fra Grenland opp gjennom Drangedal, Gautefall, Treungen, Fjone, Nissedal, Tørdal, Drangedal og hjem. Godt rundt 25 mil med svingete vei, inkl litt krøttersti på vestsida av Nisser. Så da har jeg vel fått prøvd en sånn doning på den type vei hvor den egner seg dårligst. Bildet er fra Fjoneferga :thumleft

Ja, det rista, svintung er den, og bremsene var fra den tid vårherre gikk i knebukser. Men det var strikoselig. Putra avgårde type null stress. Nå skjønner jeg hvorfor mange HD-folk kjører med halvhjelm, for jeg fikk etter hvert nesten krampe i kjevemusklaturen av å glise konstant i en ettersittende helhjelm. :lol

Oppsummert så var det definitivt en positiv opplevelse.
Skjermbilde 2018-06-24 kl. 20.44.05.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av kjellv »

TGR skrev: 24 jun 2018, 20:57 .. og bremsene var fra den tid vårherre gikk i knebukser.
Ja det sies at Harley var tidlig ute med blokkeringsfrie bremser :lol

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

kjellv skrev: 24 jun 2018, 21:55
TGR skrev: 24 jun 2018, 20:57 .. og bremsene var fra den tid vårherre gikk i knebukser.
Ja det sies at Harley var tidlig ute med blokkeringsfrie bremser :lol
Ja. Sånn er det med sjarmtroll vettu, tenna litt hulter til bulter :crazy:

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Det har vært mye grubling de siste månedene.

Starta året med 4 mc'er og 3 biler, altså en altfor stor kjøretøypark.

Solgte K1200RSen tilbake til Alta, og annonserte så et stk R1200GS som også var til overs. Den forsvinner fort, tenkte jeg. Men den gang ei. :[-( Fin sykkel med smekkfullt servicehefte, ompakket kardang og bra med utstyr. Men neida. Etter ca 4000 treff på Finn, og 75 personer som hadde lagret annonsen, så fikk jeg til slutt solgt den for en latterlig lav pris. En kar fra Fagernes kjører nå rundt på den sannsynligvis billigste 1200GS som er solgt i Norge. 65k med fullt veskesett er en grisepris etter min oppfatning. Men, den måtte gå.

Har også solgt et stk bil, så nå er kjøretøyparken nede på 2 biler og 2 mc'er. Dat passer bra. :thumleft

Det trege markedet har fått meg til å revurdere planen om å bare ha en Electra, og finne ut av dette HD-syndromet. Jeg beholder nå den andre GSen, og den gamle Heritage Softailen. Gidder ikke selge enda en GS til en dustepris. Fin sykkel, med GSA-felger og litt annet stæsj. Tenker å kjøpe et sett med soft-luggage, så får jeg med meg det jeg skal, og slipper å ha sårbare alu-kofferter som blir bulkete av det minste dunk.

Så skal jeg bruke den gamle HDen til å bli klok på HD-syndromet. Artig sak med en del krom, patina, og klassisk HD-stuk. Og når jeg blir lei av å skru, så kan jeg bare hive meg på GSen. God løsning, har jeg kommet frem til. :twothumbs:

Står fremdeles litt på hue med husrenoveringen, så det blir ikke mye kjøring i år, annet enn en ettermiddagstur i ny og ne.

Men siste helga i august blir det tur til Dovreskogen. Sør møter Nord. Forhåpentligvis. Hytte er bestilt, og der treffer jeg da i det minste 1 annen forumitt, som også har bestilt hytte. Er værmeldinga sånn passe levelig, uten sludd på Saltfjellet, så tar jeg turen videre til Bodø, og besøker eldste datter og barnebarn.

Må bli bra dette :twothumbs:

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Jompa »

Kan love deg at HD-syndromet blir du ikke klok på, det er kanskje akkurat det som er HD-syndromet.
Man blir ikke klokere, man bare liker eller misliker HD.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 14 jul 2018, 23:25 Kan love deg at HD-syndromet blir du ikke klok på, det er kanskje akkurat det som er HD-syndromet.
Man blir ikke klokere, man bare liker eller misliker HD.
Ok, det er vel antagelig riktig. Men om man finner ut av om man liker eller misliker, så har man jo forsåvidt blitt klokere :thumleft

Jeg kjørte kompisens Electra på 4-felten har om dagen, fro Oslo hjem til Stathelle. Da gikk det i rundt 110-120. Det var en litt annen opplevelse. Mye støy og vibrasjoner, syns jeg. Litt motsatt av å putre rundt oppi Telemark i 60-90 kmt. Det opplevde jeg som trivelig, med "good vibrations".

Vi får se hvordan det utvikler seg, med min "liker / misliker" :twothumbs:

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Jompa »

Jeg hadde litt samme opplevelsen da jeg starta hjemover fra Trondheim i begynnelsen av juni.
Straks jeg passerte 90 syntes jeg romlinga fra eksosen ble øredøvende. Merka ikke mye vibrasjoner.
Nå kjører jeg som oftest med ørepropper på lengre turer, så bråket plager meg ikke.
Gammelsykkeln hadde "trivselfart" rundt 120 - 130, og jeg regna med å kjøre vesentlig saktere med Electraen.
Havna ganske fort på 110- 120, og syns det går helt utmerket. Turtallet ligger mellom 2500 og 3000 i denne hastigheten, og det er nok der motorn også "trives best".
Det eneste jeg savner er muligheten til å bare svippe forbi andre kjøretøy, Harlyen er så treg i aksen at forbikjøringer må planlegges litt.
Men........ så skal man ikke stresse når man kjører HD. :biker:
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 15 jul 2018, 12:29 Men........ så skal man ikke stresse når man kjører HD. :biker:
Amen :)

Svar