Nedtrimming av tung til mellomtung

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Nedtrimming av tung til mellomtung

Legg inn av Grendel »

Det er mulig dette er besvart før, men som fersking her så fant jeg ikke frem!

Jeg holder nå på å ta MC-lappen og ser for meg å kjøpe en tung sykkel når jeg kan kjøre sammen med en ledsager.

Når jeg titter på fine sykler på Finn så ser jeg at det kan være ulike hk på samme modell. For eksempel kan en 800ccm ha enten 60 HK eller 40HK. Dette skyldes vel en nedtrimming av sykkelen for å få den ned i "lett tung" klassen?

Er det vanskelig/kostbart å få denne oppgradert senere?

Eller fra et annet ståsted:
Min datter er 21 og har gått med tanken om å ta MC-lappen. Hvis jeg kjøper en 60HK og ønsker å nedtrimme sykkelen slik at hun også kan kjøre denne....
Vil dette være vanskelig / kostbart?

Petter 8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nedtrimming av tung til mellomtung

Legg inn av kjellv »

Det finnes ingen faste priser på dette, og vil nok variere litt etter hvilken sykkel det er.
Nedtrimmingssett finnes å få kjøpt til veldig mange sykler. Dette skal monteres på sykkelen og plomberes. Så må du ha dokumentasjon på at det er montert korrekt og plombert slik det skal. Når alt dette er gjort må du bestille time hos en SVV trafikkstasjon for framvisning.

Du må samarbeide med er godkjent mc verksted i hele prosessen. Start med det. Dette verkstedet skal dokumentere at alt er gjort riktig.
Skulle jeg gjette så tror jeg du skal gå ut fra en samlet pris på +/- 5000

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Nedtrimming av tung til mellomtung

Legg inn av Elruts84 »

Hei Petter

Takk for du bruker MC siden.

Kjempe bra tanke på å kjøpe en "multisykkel" for deg og din datter. Mellomtunge sykler er jo ofte sykler som er helt like tung sykler men bare med mindre effekt.
Min egen sykkel er en 600ccm sykkel (Tung sykkel) men denne finnes det mange som går på veiene som registrert mellomtung.
Hvis du vet sånn noenlunde hvilken sykkel du skal ha kan du være heldig og finne registrerte mellomtunge sykler på finn som du ikke trenger å tenke på å trimme ned. Her er det litt opp til deg selv.

En tanke kan jo være at når dere begge er ferdig med MC lappen og har blitt tryggere står en heeelt annen sykkel som førstevalg. Så kanskje en enkel start sykkel kan være greit og begynne med.

Skal du kjøpe ny får du kjøpt sykler ferdig registrert i A2

Kilde vegvesen.no:
Fra 19. januar 2013 ble klasse A2 innført som ny førerkortklasse for motorsykkel. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/egenvekt høyst 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn.
For å få førerrett i denne klassen må du ta obligatorisk opplæring og avlegge førerprøve. Minstealderen for klasse A2 er 18 år.
Ønsker man å utvide til klasse A, må obligatorisk kurs eller prøve gjennomføres først.


Håper du får svar på det du lurer på.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Nedtrimming av tung til mellomtung

Legg inn av kusa »

Hei Petter!

Ser du har fått svar på det meste allerede, kan bare tilføye at "ned stryping" av tung sykkel er nokså en smal sak.. Det er noe en setter på gassviren (slik at en ikke får brukt hele registeret) altså lavere omdreininger.
Om du lurer på mer så bare kast ut ! :crazy:
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Nedtrimming av tung til mellomtung

Legg inn av Zettexx »

kusa skrev: 21 mar 2017, 18:52 Hei Petter!

Ser du har fått svar på det meste allerede, kan bare tilføye at "ned stryping" av tung sykkel er nokså en smal sak.. Det er noe en setter på gassviren (slik at en ikke får brukt hele registeret) altså lavere omdreininger.
Om du lurer på mer så bare kast ut ! :crazy:
Ikke lavere turtall. Du kan oppnå fullt turtall med bare litt gass.

Men, det blir mindre maks bensin/luft. De færreste bruker mer enn 1/4 til 1/2 tul vanlig. Dreiemomentet blir nesten uendret, og det er det som teller.

Det er ikke alle som har så enkel struping. Noen må bytte hele "hjernen", eller annet.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Nedtrimming av tung til mellomtung

Legg inn av Grendel »

Takk for hyggelige svar, Folkens!
Det er mange pene sykler der ute.
Lysten er størst til noe soft chopper liknende....

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Nedtrimming av tung til mellomtung

Legg inn av cannon »

Elruts84 skrev: 21 mar 2017, 14:08 - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt)
Elruts
Dette betyr at en sykkel som nedtrimmes fra 200hk til 40hk er lovlig, mens en sykkel som nedtrimnes fra 60hk til 40hk er ulovlig.
Det skal vel stå "....MED mer enn...." ?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Nedtrimming av tung til mellomtung

Legg inn av ejs »

Må ikke være mere enn 96 hk i utgangspunktet. :-# :x
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Valentins
Innlegg: 1
Registrert: 01 mai 2018, 13:05
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R 125

Re: Nedtrimming av tung til mellomtung

Legg inn av Valentins »

Hei, går det ann å nedtrim fra 128 hk til 34 som er lovlig A2 sykkel?

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Nedtrimming av tung til mellomtung

Legg inn av Fsva »

Valentins skrev: 01 mai 2018, 13:08 Hei, går det ann å nedtrim fra 128 hk til 34 som er lovlig A2 sykkel?
Nei, det er ikke lov.
Regler for A2-sykler er slik: Sykkelen kan ha maksimalt 35kW (47,5hp) og 0.2kW/kg. Hvis du ønsker å trimme ned en sykkel så kan den maksimalt ha 70kW (95hp) før nedtrimming.

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Nedtrimming av tung til mellomtung

Legg inn av Faraday »

Valentins skrev: 01 mai 2018, 13:08 Hei, går det ann å nedtrim fra 128 hk til 34 som er lovlig A2 sykkel?
Ikke nå lengre. Men du kan kjøpe en sykkel som ble strupet før 2013, da kunne man plombere så mye effekt man klarte. Man finner en sjelden gang 1000cc racing sykler som er A2registrert!

Svar