Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Juicebox »

Hands down en av de kuleste eikefelgene. Sist jeg satt på en sånn så var den veldig kompakt og føltes veldig liten. Jeg er selv litt under 180 og tror ikke jeg kunne kjøre så langt på en sånn. Kul er den!

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av overlay »

Fikk tatt en prøvetur på Leeres i dag selv, så skal bli morsomt å se hva du synes :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Stian87 »

Utrolig kule sykler. Litt voldsomt kanskje, men noe helt eget
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av FredrikE24 »

MV Augusta er meget kult synes jeg, men jeg er en praktiker, hvor får man festet sidekoffertene på den der? :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

I dag tok jeg turen til demodagen på Leeres Motorsport i Fredrikstad ene og alene for å prøvekjøre MV Agusta Dragster 800RR. Les om mine førsteinntrykk!

Været var strålende, årstiden tatt i betrakning, og det tikket inn en SMS hvor jeg fikk informasjon om demodagen på Leeres Motorsport her om dagen så da tenkte jeg at jeg kunne bruke denne sjansen til å prøvekjøre MV Agusta Dragster 800RR for første gang.
Bilde-3.jpg
Det skal sies at dette bare er førsteinntrykk etter å kjørt en oppsatt rute etter en veileder samens med flere andre i en gruppe, men det gikk litt friskt for seg noen steder så fikk testet den litt med tanke på motor og dempere etc.

Spennende motor
Motoren overrasket meg litt i begge retninger. Jeg hadde jo lest spesifikasjonene som sier 86NM ved 10.100rpm og 140HK’er ved 13.100rpm. Dette er jo en tresylindret maskin som i mitt hode burde skilte med et greit bunndrag, men der ble jeg litt skuffet. Ikke kjedelig, men forventet litt mer bunndrag.
Bilde-2.jpg
Det føltes nesten mer som den hadde karakteristikken til en R-sykkel, for jo mer turtall jeg fikk jo mer dro det. Over 8.000rpm ble det skikkelig artig og man måtte faktisk holde seg fast. Jeg følte også fremhjulet ville lufte seg litt i tredjegiret.

Lyden fra denne treeren skuffet litt sånn med en gang man startet den. Når du ser den stå der med tre tøffe rør pekende ut på siden så forventet jeg litt «snerring» på tomgang, men den var langt mer anonym enn forventet.
Bilde-3.jpg
Men så fort man kjørte i gang og ga den litt motstand samt turtall så hørte man en langt råere lyd. Lyden ble faktisk ganske vanedannende og lydene alene var nok til at trivselen steg noen hakk. Det føltes nesten som en Triumph Street Triple R på sterroider.

Sittestilling
Jeg skrevet over sykkelen og satt meg på for første gang og følte nesten med det samme at den var for liten til meg. Jeg er rundt 180cm. høy og det føltes nesten som om jeg satt med styret i fanget.
Bilde-4.jpg
Sittestillingen føltes litt «trang» for meg, men etter en tur på 20 minutter så forsvant noe av denne følelsen litt.
Når jeg begynte å kjøre så føltes den mer naturlig. Salen føltes veldig bra og jeg følte jeg satt godt plantet i denne. I det hele tatt en bra sittestilling, selv om jeg nok vill strekt ut sykkelen litt for å fått styret litt lenger fra meg.

Bremser, dempere og utstyr
Bremsene føltes helt ok. ikke like mye bitt i disse som BMW S1000R, men heller ikke dårlige. Demperne var faste og fine så ingenting og utsette der på den turen jeg hadde. Noe dypere i materien enn det kan man nesten ikke forvente at man går etter 20 minutter på sykkelen tror jeg.

Denne sykkelen skal jo være fullspekket av utstyr. Til den nette sum av nesten 280.000 norske riksdaler så hadde jeg heller ikke forventet mindre. Quickshifter opp og ned funket veldig bra og den har også en del motormoduser som jeg ikke fikk tid til å leke så mye med.

Praktisk er den nok ikke
Man kan dessverre ikke få i pose og sekk. Den snertne og stutte bakenden på denne gjør nok at man mister all mulighet for å ta med seg bagasje bak på sykkelen og siden den er såpass «stutt» ellers så er det nok ikke plass til rare tankvesken heller.

Denne er laget for å kjøres rundt i lokalområdet og vises frem. Så sant man da ikke spenner på seg en Bergans ryggsekk på 100 liter. Men da ødelegger man nok hele imaget for å si det pent.

Min lille konklusjon
Denne sykkelen overrasket meg litt. Motoren hadde mindre bunndrag enn forventet, men når den fikk litt turtall så våknet den til live og jeg hadde det faktisk litt gøy på sykkelen. Lyden er vanedannende når den får litt motstand og turtall, demperne funket veldig bra og bremsene var helt greie.

Sykkelen ser veldig bra ut, kanskje bortsett fra et litt kjedelig display. Litt plastic fantastic er det, men jamt over ser denne sykkelen skikkelig tøff ut. man skiller seg helt klart ut blant gutta med denne. Dessverre går det estetiske ut over det praktiske. Ikke kan du ha med deg passasjer og ikke er det plass til noe bagasje bak på sykkelen.

Men spørsmålet er om den er verdt 280.000 norske riksdaler. Min mening er at det er den ikke. For den summen får man en ganske bra utstyrt klin ny KTM SuperDuke 1290R, en BMW S1000R inkludert en to ukers tur på kontinentet med alle utgifter betalt, en Aprillia Tuono, eller en Yamaha MT10.

Alle de nevnte leverer mer power, og er mer praktiske. MV Agusta Dragster 800RR som jeg kjørte var tøff, gikk bra, og ser fantastisk ut, men den er ikke verdt denne summen i mine øyne. Så dette er en sykkel du kjøper for at du synes den er tøff og se på, for dette er nok kanskje hovedgrunnen for å eie en slik tror jeg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Bjerknez - Prøvekjørt MV Agusta Dragster 800RR!

Legg inn av overlay »

Veldig enig i mye her, kan komme med mine korte erfaringer.

Sykkelene er i grunn smykker på to hjul, noe som dessverre reflekteres i prisen :P
..det gjør også at jeg får lyst til å utrykke meg med hendene når jeg beskriver den :lol

Eksostonen var nokså anonym når den var ubelastet, men ekstremt vanedannende under last og litt turtall skadet ikke. Hadde den vært i mitt eie ville forbruket blitt høyt, for det ville vært mye gass kun for lydens skyld. DET appelerte til følelsene og barnet inni meg :prf
Var mer enn nok krutt for min del, quickshiteren var veldig smooth selv uten at man var på redline. Ikke helt baias under 4k er greit, blir mer håndterlig når man vil at den skal være det. Synes ikke fuelingen var topnotch, tendenser til rykkete ved av-på gass, litt jagende ved cruising. Der er Street Triple'n en helt annen verden. Hydraulisk clutch er deilig, ble overasket over at den føltes tyngre enn den mekaniske på Street Triplen.

Sittestillingen synes jeg var fin, mer oppreist enn på min. Hadde veldig god kontroll med det brede styret. Ikke det mykeste setet i verden, men godt nok. Merket at jeg ble litt nummen i beina pga. vibrasjoner, hadde ikke veldig gode kjøresko på meg, men har ikke merket det tidligere.

Synes sykler i denne prisklassen i 2018 burde ha komme seg forbi Casio-klokke display.

Would I buy?
Hadde jeg hatt unlimited funds, definitivt! Hadde vært utrolig gøy å hatt det potente smykket og orkesteret i garasjen.
Men som du også nevner, i dette prissegmentet er det mye morsomt, også fra andre Italienere om man vil ha design og "passion" :P
Selvom de andre merkene vil nok være mer "samlebånd-produksjon" og mindre eksklusivt?
MV Augusta ville absolutt vært på min liste over sykler jeg skulle testet og satt opp mot de andre før kjøp.
Detaileren i meg ville hvertfall hatt nok å sette i fingrene i på denne sykkelen, detaljer overalt :D

De har også økt service intervallene til 1år/15k km nå, om jeg ikke husker feil.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Prøvekjørt MV Agusta Dragster 800RR!

Legg inn av Bjerknez »

...Var mer enn nok krutt for min del...
Missforstå meg rett her. Jeg mente ikke at denne var kjedelig eller hadde for lite krefter. Men jeg hadde nok forventet litt mer fra en tresylindret 800ccm med 140HK'er.

Nå skal det sies at sammenligningsgrunnlaget mitt ikke er veldig rettferdig. Jeg har nok litt for lett for å sammenligne med min nåværende sykkel, selv om jeg prøver og være objektiv.

Men det må jo bare nevnes... Dragsteren koster faktisk 280 laken(!). Det er MYE penger for en sykkel uten mulighet for å ha med noe særlig bagasje og med 800ccm. motor. En Street Triple R koster over 100.000,- mindre(!!) og selv om motoren er hakket svakere og designet hakket under, så er faktisk den nye RS'en bedre på noen områder i mine øyne. Displayet på den nye RS'en er jo skikkelig kult og banker displayet på Dragsteren ned i støvlene. Lyden er nok også tilnærmet like rå, med riktig potte montert.

Ja, man kan faktisk kjøpe seg en Street Triple R OG en MT07 for omtrent samme prisen som denne sykkelen koster.

Hadde Brutalen kostet rundt 200.000,- så hadde den gått rett i strupen på Street Triple RS, men prisen er alt for høy til at den kan forsvares på noe som helst måte i mine øyne. Den har utseende, og det er alt. Ikke mange slår den der. :)

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Bjerknez - Prøvekjørt MV Agusta Dragster 800RR!

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 30 apr 2018, 14:26
...Var mer enn nok krutt for min del...
Missforstå meg rett her. Jeg mente ikke at denne var kjedelig eller hadde for lite krefter. Men jeg hadde nok forventet litt mer fra en tresylindret 800ccm med 140HK'er.

Nå skal det sies at sammenligningsgrunnlaget mitt ikke er veldig rettferdig. Jeg har nok litt for lett for å sammenligne med min nåværende sykkel, selv om jeg prøver og være objektiv.

Men det må jo bare nevnes... Dragsteren koster faktisk 280 laken(!). Det er MYE penger for en sykkel uten mulighet for å ha med noe særlig bagasje og med 800ccm. motor. En Street Triple R koster over 100.000,- mindre(!!) og selv om motoren er hakket svakere og designet hakket under, så er faktisk den nye RS'en bedre på noen områder i mine øyne. Displayet på den nye RS'en er jo skikkelig kult og banker displayet på Dragsteren ned i støvlene. Lyden er nok også tilnærmet like rå, med riktig potte montert.

Ja, man kan faktisk kjøpe seg en Street Triple R OG en MT07 for omtrent samme prisen som denne sykkelen koster.

Hadde Brutalen kostet rundt 200.000,- så hadde den gått rett i strupen på Street Triple RS, men prisen er alt for høy til at den kan forsvares på noe som helst måte i mine øyne. Den har utseende, og det er alt. Ikke mange slår den der. :)
Må jo si at når jeg dro hjem på min så merket jeg at jeg er imponert over hvor mye Triumph har klart å få til for 150k. Mtp. brembo M50, Showa, Öhlins, TFT skjerm, fueling som er bedre enn det Dragsteren kommer med? MV har mer snasent design, litt mer trøkk og lyd, og den lyden :D
Lurer på om Akrapovic eller SC project vil få Street Triple'n i nærheten mtp. akustikk :P

Enig i at til 200.000 ville den konkurert mer i det segmentet hvor ytelsene tilsier at den skal ligge, selvom nokså høyt i det segmentet. Design og karakter har en pris, og man sier visst "You can't put a price on love" :roll

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Prøvekjørt MV Agusta Dragster 800RR!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser du har nevnt fueling ett par ganger her... Jeg beit meg ikke spesielt merke til noe negativt der egentlig... ? Sikker på at det var Dragster og ikke Brutale du kjørte?

Ellers så er jeg enig med deg. Street Triple RS er så absolutt en fantastisk sykkel! Desverre ble jeg for syk til å eie en slik. Kubikksyken er skumle greier...

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Bjerknez - Prøvekjørt MV Agusta Dragster 800RR!

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 30 apr 2018, 15:27 Jeg ser du har nevnt fueling ett par ganger her... Jeg beit meg ikke spesielt merke til noe negativt der egentlig... ? Sikker på at det var Dragster og ikke Brutale du kjørte?
Kjørte Brutale da Dragsteren var opptatt. Men ble fortalt av de ansatte at det var kun kosmetiske forskjeller mellom de. Om jeg ble missinformert så må jeg nesten ta en ta en tur med Dragsteren, og erfaringen jeg har hatt hittil bli rettet mot Brutale istedet :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Prøvekjørt MV Agusta Dragster 800RR!

Legg inn av Bjerknez »

Okay. Dragster hadde vertfall ingen problemer med dette. Smooth og fin :)
Jeg fikk også han som hadde ansvaret der til å sette den i sport mode som vist var den råeste modusen.

Da er det nok forkskjell på dem ja...

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Bjerknez - Prøvekjørt MV Agusta Dragster 800RR!

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 30 apr 2018, 16:46 Okay. Dragster hadde vertfall ingen problemer med dette. Smooth og fin :)
Jeg fikk også han som hadde ansvaret der til å sette den i sport mode som vist var den råeste modusen.

Da er det nok forkskjell på dem ja...
Er bare at S1000R og MV Augusta er like på fueling, og Triumph ett hakk over :knegg
*pokingTheBear*

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Prøvekjørt MV Agusta Dragster 800RR!

Legg inn av Bjerknez »

Den skjønte jeg ikke, men nå er jeg litt trøtt også... :sk?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Prøvekjørt MV Agusta Dragster 800RR!

Legg inn av Bjerknez »

Joohoo! Da har jeg fått time på Speed MC i Sandefjord for bytte framlykten. Denne har på mystisk vis smeltet innenfra. Dette var i følge Speed MC en garantisak og dem bestillte ny lykt asap. Nå er lykten ankommet og jeg har fått time (etter mye om og men) den ene dagen jeg hadde fri. Fredag 18.mai.

Dem heiv seg virkelig rundt for å få til dette for egentlig fikk jeg time 8.juni. Jeg fortalte at fredag 18.mai var den eneste dagen jeg hadde mulighet, og jaggu fikk dem ikke skviset meg inn.

Det kaller jeg god service :)

Er liten tvil om hvor jeg tar service på sykkelen i år :thumleft

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez - Prøvekjørt MV Agusta Dragster 800RR!

Legg inn av xyvind »

Knallbra!

Svar