Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

mekkern skrev: 01 jan 2018, 15:15
kjellv skrev: 01 jan 2018, 14:45
ZZR-Erling skrev: 01 jan 2018, 08:40 ... det er så deilig med kardang
:prf

Bilde
Helt supert :thumleft
Bytte to dl olje hver 10 000 km, ellers ingenting :roll
hvis en synes at kardang er "deilig"......
blir jeg litt nysjerrig på hvordan en nyter den?
slikkes den eller har man en form for sex med den? :-k
:D
Man får tak i ølla først. Så kan man sitte å se på mens diverse smøreøvelser skjer :prf

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Ikke tvil om at det hadde vært mer behagelig med kardang :prf

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Tja... fyller som regel 2-3 dl gearolje i denne i året på cbrǹ...så jeg kan drekka øl uten å ha det "deilig" med kardangen...

http://www.pdoiler.co.uk/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Hvorfor skal denne tråden om kjede og drev søles til med lastebildeler? (Fleip.... :vs )
Til de som sverger til kardang: flott det. Jeg har nå kjørt ca 42.000 km på min R-sykkel etter siste skift av kjede og drev. Ærlig talt, det er ikke noe som helst problem.
Kan en kardang-hangaround fortelle her i denne tråden hvordan man drever om en kardangsykkel?

For smøring av kjede; sykkel på sidestøtte, en trepinne på skrå fra under baksving høyre side, ned på en liten trekile på bakken. 3-4 lette spark på trekilen og hjulet er over bakken. Raskt, gratis, enkelt. Lett å ha med på tur hvis det trengs.
I garasjen bruker jeg også biltemas billigste saksejekk (ca 100,-) til samme formål, hvis jeg ikke gidder å dra frem depotstøtte.

Poenget mitt er: keep it stupid simple :-)

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

mekkern skrev: 01 jan 2018, 17:25 Tja... fyller som regel 2-3 dl gearolje i denne i året på cbrǹ...så jeg kan drekka øl uten å ha det "deilig" med kardangen...

http://www.pdoiler.co.uk/
Men du må stramme kjede, bytte kjede/drev og kjøre rundt med en større uvisshet om hvor lenge det holder.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Jeg har strammet kjedet ved skifte av dekk... ellers så har jeg ikke rørt drev/kjede på 41000km...skiftet forresten ikke drev heller når jeg byttet kjedet-da forrige eier hadde greid å ødelegge kjedet-antagligvis ved byttet en stund før jeg kjøpte den..
hvor lenge det holder? uvisshet? tja... er noe helt sikkert da?...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

mekkern skrev: 02 jan 2018, 00:25 Jeg har strammet kjedet ved skifte av dekk... ellers så har jeg ikke rørt drev/kjede på 41000km...skiftet forresten ikke drev heller når jeg byttet kjedet-da forrige eier hadde greid å ødelegge kjedet-antagligvis ved byttet en stund før jeg kjøpte den..
hvor lenge det holder? uvisshet? tja... er noe helt sikkert da?...
Da har du moped ;-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Tutoro Auto Chainoiler montert på KTM Super Adventure S, 2018 mod.

Legg inn av AJ »

AJ skrev:Da er Tutoro chainoiler montert på nysykkelen. Litt annerledes montering av påføringsdyse enn på gamle KTM'en.

Skriver mer om dette senere for de spesielt interesserte i "AJ Arena..." bikerloggen min siden kjerringa og jeg skal ut på en lengre Alfa Romeo tur i finværet :) .

Her et par-tre bilder:

Bilde

Bilde

Bilde
Skriver litt mer om Tutoro chainoiler og monteringen i denne tråden i stedet for bikerloggen.
Mest for de som er interessert i en ganske genial mekanisk gadget, som Tutoro faktisk er.

Jeg har montert samme enhet som jeg hadde på 2015 modellen. På samme sted også, med en brakett festet til det ene skruefestet på høyre passasjerfothviler. Ideell plassering slik jeg ser det, siden oljebeholder sitter beskyttet bak forthvilerbraketten med lett tilgang til justeringsrattet i brakettåpningen.
Justeringsrattet nederst på oljebeholderen er den man stiller inn dryppfrekvensen på til den "makaløsa maniken" i beholderen som sørger for at oljen siger nedover i slangen og ut av påføringsdysa mot bakdrevet.
Lese mer om hvordan Tutoro fungerer på https://www.tutorochainoiler.com/.

På min forrige KTM prøvde jeg forskjellige løsninger med Tutoros egen hardplastdyse med oljepåføring både mot framdrev og bakdrev og endte opp med å plassere den slik at oljen ble påført på innsiden av kjedet rett før kjede og bakdrevtenner møttes.
Dvs. at dysa ikke lå an mot drevet slik produsenten anbefaler som den aller beste løsningen uten at de dermed avviser løsningen jeg valgte.
De Tutoroprodusenten sier om "min" løsning er at det vil gå en del olje til spille, både gjennom kjedeleddene og ved at oljen lettere kastes av bakdrevet.

Nå har jeg valgt å legge påføringsdysen inntil bakdrevet der Tutoro anbefaler, slik bildet ovenfor viser.
Som man vil se har jeg valgt en løsning uten hardplastdyse, som man dytter på plass i selve oljeslangen.
I stedet for å bruke slangen som satt på den forrige sykkelen,kjøpte jeg en ny i samme dim. til noen får kr. hos en lokal "vi har omtrent alt du trenger" butikk av den gode gamle sorten.
På den siste tredjedelen av slangen kveilet jeg rundt metalltråden som vises på bildet. Dette for å gjøre den delen av slangen, som ligger bak og delvis under svingarmen/bakgaffelen, stivere og lettere å forme den slik jeg ønsket.

Jeg hadde tenkt å dytte inn en hardplastdyse i enden på slangen, men da jeg prøvde å legge an den metalltrådkveilede slangen mot drevet viste dette seg å fungere helt utmerket, også en en lengre testtur på både svært humpete vei og riksveien.
Så da blir løsningen slik inntil det evt. dukker opp svakeheter med den.

Men for å kunne legge an den kveilede slangeenden mot bakdrevet er det viktig at slangen er godt festet rett før der slangen møter drevet.
Dessverre tok jeg ikke bilder av den løsningen, men skal forsøke å beskrive det så kort og presis som mulig.
Den nedre trekantformede kjedebeskyttelsen som er festet med to skruer gjør det mulig å feste slangen med to plasttrips ved å plassere slangen bak festeøyene for deretter å skru på plass beskyttelsen igjen.
Dette fikk jeg ikke til (eller prøvde ikke hardt nok...) på den forrige sykkelen, men denne gangen gikk det forholdsvis greit med en god porsjon tålmodighet og fingerferdighetsøvelse...

Etter dagens testtur er jeg veldig fornøyd med løsningen og hvordan Tutoro fungerer.
Det jeg synes er spesielt bra med Tutoro er at man ikke trenger noen form for modifisering/inngripen i sykkelen. Dvs. ingen kobling til sykkelen, verken vakuumsystemer eller elektrisk anlegg.
Og den "makaløsa maniken", selve mekanikken i Tutorosystemet sørger for oljenedsig i slangen under kjøring i takt med demperbevegelsene under kjøring og stopper automatisk når sykkelen står stille.

Nevner til slutt i et langt og kanskje en smule nerdete innlegg om at oljepåføring på bakdrevet visstnok skal være svært effektiv siden oljen blir presset inn ytterleddet på kjedet for deretter å bli pumpet videre innover i kjedeleddene, som en form for oljepumpe.

Det gjenstår å se hvor lenge og godt løsningen og systemet fungerer.
Så langt veldig lovende :thumleft .
Om noen er nysgjerrige på Tutoro, løsningen jeg har valgt og erfaringer jeg har med systemet er det bare å fyre løs :) .
Tutoro auto3.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

For de som evt. er nysgjerrige på hvordan Tutoro smører så forteller kanskje dette bildet det meste:
Tutoro nozzle.JPG
Oljen renner ut i drevsporet og flyter deretter ned i ytre O-ring på kjedeleddet og pumpes/sprøyte videre derfra til hele kjedeleddet.
Egentlig kanskje genialt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Grendel »

Det blir ikke for mye olje på kjedet, @AJ?
Jeg skulle jo tro at når jeg sprayer med kjedespray så blir det mindre enn det "som bildet ditt viser", dersom den mengden kommer på "over en del mil"?

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Grendel skrev: 22 apr 2018, 21:50 Det blir ikke for mye olje på kjedet, @AJ?
Jeg skulle jo tro at når jeg sprayer med kjedespray så blir det mindre enn det "som bildet ditt viser", dersom den mengden kommer på "over en del mil"?

8-)
Mengden olje justeres veldig greit med det lille justeringshjulet på oljebeholderen. Kastes det mye olje av på felgen og evt. andre steder på sykkelen bør selvfølgelig mengden justeres ned...
Hva som er rett innstilling for sykkelen man kjører er noe man må prøve og feile seg fram til.

Uansett synes jeg det er veldig greit å slippe å tenke på å smøre kjedet etter å ha vært på tur.

Dessuten tror jeg at kjede og drev i drift som påføres olje hele tiden er det beste. På samme måte som kjede og drev i en motor, som smøres av motoroljen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Grendel »

AJ skrev: 22 apr 2018, 22:14
Grendel skrev: 22 apr 2018, 21:50 Det blir ikke for mye olje på kjedet, @AJ?
Jeg skulle jo tro at når jeg sprayer med kjedespray så blir det mindre enn det "som bildet ditt viser", dersom den mengden kommer på "over en del mil"?

8-)
Mengden olje justeres veldig greit med det lille justeringshjulet på oljebeholderen. Kastes det mye olje av på felgen og evt. andre steder på sykkelen bør selvfølgelig mengden justeres ned...
Hva som er rett innstilling for sykkelen man kjører er noe man må prøve og feile seg fram til.

Uansett synes jeg det er veldig greit å slippe å tenke på å smøre kjedet etter å ha vært på tur.

Dessuten tror jeg at kjede og drev i drift som påføres olje hele tiden er det beste. På samme måte som kjede og drev i en motor, som smøres av motoroljen.
Enig der.
Det er meget interessant opplegg.

Men, renser/vasker du kjedet av og til fortsatt?

Jeg fikk nytt fint kjede i fjor høst, og har jo lyst å ta vare på det.
I løpet av en hektisk uke er det lett å "ikke få tid" til å vaske og smøre kjedet.
Da vil jo en slik patent være veldig fin.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Grendel skrev: 22 apr 2018, 22:19
Men, renser/vasker du kjedet av og til fortsatt?

Jeg fikk nytt fint kjede i fjor høst, og har jo lyst å ta vare på det.
I løpet av en hektisk uke er det lett å "ikke få tid" til å vaske og smøre kjedet.
Da vil jo en slik patent være veldig fin.

8-)
På den forrige sykkelen gjorde jeg reint kjedet med god gammaldags parafin (ikke lampeolje) et par ganger i løpet av sesongen.
I år vil jeg se det an litt siden Tutorooljen også skal ha en rengjørende effekt - påstås det... .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 »

AJ skrev: 22 apr 2018, 15:16 For de som evt. er nysgjerrige på hvordan Tutoro smører så forteller kanskje dette bildet det meste:

Tutoro nozzle.JPG
Oljen renner ut i drevsporet og flyter deretter ned i ytre O-ring på kjedeleddet og pumpes/sprøyte videre derfra til hele kjedeleddet.
Egentlig kanskje genialt.
Er ikke meningen med disse O-ringene at kjedeleddet skal være tett/forseglet sånn at det ikke skal komme vann/smuss inn i kjedeleddet ? Kommer vel ikke olje inn i leddet heller da ? Leddene er jo ferdig smurt/fettet før kjedet blir montert sammen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Rune75 skrev: 22 apr 2018, 22:29
Er ikke meningen med disse O-ringene at kjedeleddet skal være tett/forseglet sånn at det ikke skal komme vann/smuss inn i kjedeleddet ? Kommer vel ikke olje inn i leddet heller da ?
O/X-ringenes oppgave er vel å sørge for at det forseglede fettet i kjederullene ikke skal lekke. Ved å holde O/X-ringene myke og smidige med kjedespray eller kjedeolje så sørger dette for at disse ringene opprettholder egenskapene sine optimalt lengst mulig.
Kontinuerlig oljepåføring under kjøring vil (naturligvis...) hindre at ringene blir tørre med fare for at de kan sprekke og føre til lekkasjer som igjen fører til stive kjedeledd.

En annen god egenskap med jevnlig oljepåføring under kjøring er at kjedeledd og drev - metall mot metall - blir godt smurt under kjøring.
På samme måte som drivdetaljene i en kardang og kjede og drev i en motor.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar