Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6993
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Ketils mc-liv - Referat fra Russlandstur
Oj, det var mye. Må bare innrømme at æ foreløpig bare har skumma gjennom.
Men skal lese igjennom hele en kveld ganske snart.
Men skal lese igjennom hele en kveld ganske snart.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Ketils mc-liv - Referat fra Russlandstur
Fantastisk referat Ketil! Synd denne ikke ble med i årets reisereferatkonkurranse, denne hadde vært en meget sterk kandidat.
Men uansett, dette inspirerer veldig foran årets sesong. Selv om jeg helt sikkert ikke selv kommer til å krysse den Russiske grensen.
Hvilken plan har du til sommeren som kan toppe denne?
Men uansett, dette inspirerer veldig foran årets sesong. Selv om jeg helt sikkert ikke selv kommer til å krysse den Russiske grensen.
Hvilken plan har du til sommeren som kan toppe denne?
Re: Ketils mc-liv - Referat fra Russlandstur
Tusen takk for hyggelig tilbakelding, fint hvis det kan inspirere og kanskje du likevel kommer til å krysse den russiske grensen en gangkjellv skrev: ↑17 apr 2018, 22:38 Fantastisk referat Ketil! Synd denne ikke ble med i årets reisereferatkonkurranse, denne hadde vært en meget sterk kandidat.
Men uansett, dette inspirerer veldig foran årets sesong. Selv om jeg helt sikkert ikke selv kommer til å krysse den Russiske grensen.
Hvilken plan har du til sommeren som kan toppe denne?
I sommer blir det nok en rundtur i Nord-Norge, det er alltid en flott reiseopplevelse Sommeren 2019 har jeg derimot en ide om kjøre inn over Kola på nytt og kjøre ut ved Salla eller Kusamo, en del interessant historie i dette området som jeg kan tenke meg å se nærmere på, men det er foreløpig på idestadiet.
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Sted: Stange
- Kontakt:
Re: Ketils mc-liv - Referat fra Russlandstur
Artig lesing :) Kjørte motsatt vei og på litt mer grus i 2016. Russland er helt fantastisk!
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
Re: Ketils mc-liv - Referat fra Russlandstur
Ja, vi holdt oss til hovedveinettet og følte det var eventyr nok for oss. Turen du tok er i en annen divisjon med tanke på utfordringer veivalget bydde på
- Tore L
- Innlegg: 804
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: Ketils mc-liv - Referat fra Russlandstur
Hei Kjetil og takk for en kjempefin reiseskildring, og mange fine bilder. Dette var litt andeledes en å farte rundt her på østlandet, som jeg gjør.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser
Hadde egentlig en liten plan om sesongens første tur i dag. Det har vært fint smeltevær den siste uka og tendenser til noe som minner om vår, men jeg ble kraftig realitetsorientert og påminnet hvor man bor da jeg sto opp til nysnø på bakken i dag. Da var det like greit å ta litt vedlikehold i garasjen. Teneren har passert 40 000 km og har vært gjennom de fleste servicepunkter nå, men skifte av kjølevæske sto igjen og det passet fint å ta det i dag. Tappet av gammel kjølevæske, fylte på vann, varmkjørte og tappet av vannet før ny kjøleveske ble fylt opp. en grei og lite komplisert jobb.
Tapping av kjølevæske mens vinteren der ute ikke har tenkt å gi seg ennå
Etter å har fått skiftet kjølevæske tok jeg en liten visuell sjekk og fikk da se at det var litt oljefilm på den ene dempergaffelen. Det er ikke mye, og litt usikker på om jeg bør overhale demperne eller om det holder ennå en stund. Magefølelsen sier det er lurt å bare demontere demperne og få skifte olje og simmeringer med en gang før det blir verre.
Tørket av demperene før jeg presset gaffelen ned og det er synlig oljefilm så langt ned som demperen ble presset
Etter å ha konstatert at jeg har en liten oljelekkasje begynner jeg å se hvordan demperne skal demonteres, og i den forbindelse kjenner jeg på mutteren på styrekrona og oppdager til min forskrekkelse at mutteren er så løs at jeg kan kan skru den av med fingrene! En mutter som skal dras til med et moment på 130 nm. Den må ha løsnet over tid og hvor lenge den har vært løs vet jeg ikke. Jeg drar den til og klarer ikke å kjenne noe slakke i styrelager, satser på at øvrige tiltrekkingspunkter har holdt styrekrona på plass.
Mutter på styrekrona var bare å skru opp med fingrene
Det som bare skulle være litt enkelt vedlikehold ble også en viktig påminnelse av hvor viktig det er å ta en jevnlig sjekk av mutre og bolter på sykkelen. Så det blir en vurdering i morgen om det blir demontering av gaffel og dempere.
Tapping av kjølevæske mens vinteren der ute ikke har tenkt å gi seg ennå
Etter å har fått skiftet kjølevæske tok jeg en liten visuell sjekk og fikk da se at det var litt oljefilm på den ene dempergaffelen. Det er ikke mye, og litt usikker på om jeg bør overhale demperne eller om det holder ennå en stund. Magefølelsen sier det er lurt å bare demontere demperne og få skifte olje og simmeringer med en gang før det blir verre.
Tørket av demperene før jeg presset gaffelen ned og det er synlig oljefilm så langt ned som demperen ble presset
Etter å ha konstatert at jeg har en liten oljelekkasje begynner jeg å se hvordan demperne skal demonteres, og i den forbindelse kjenner jeg på mutteren på styrekrona og oppdager til min forskrekkelse at mutteren er så løs at jeg kan kan skru den av med fingrene! En mutter som skal dras til med et moment på 130 nm. Den må ha løsnet over tid og hvor lenge den har vært løs vet jeg ikke. Jeg drar den til og klarer ikke å kjenne noe slakke i styrelager, satser på at øvrige tiltrekkingspunkter har holdt styrekrona på plass.
Mutter på styrekrona var bare å skru opp med fingrene
Det som bare skulle være litt enkelt vedlikehold ble også en viktig påminnelse av hvor viktig det er å ta en jevnlig sjekk av mutre og bolter på sykkelen. Så det blir en vurdering i morgen om det blir demontering av gaffel og dempere.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Ketils mc-liv - Referat fra Russlandstur
Ikke sikkert det hjelper i dette tilfellet, men to ganger har jeg kurert lekkasje i gaffeltetting vha Seal Mate, et billig "verktøy" til noen 10ere. Det samme gjaldt en bekjent og hans Ducati Monster. Sjekk evt Seal Mate vha google/youtube.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38006
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser
Ojsann!!Ketil skrev: ↑29 apr 2018, 00:25 Etter å ha konstatert at jeg har en liten oljelekkasje begynner jeg å se hvordan demperne skal demonteres, og i den forbindelse kjenner jeg på mutteren på styrekrona og oppdager til min forskrekkelse at mutteren er så løs at jeg kan kan skru den av med fingrene! En mutter som skal dras til med et moment på 130 nm. Den må ha løsnet over tid og hvor lenge den har vært løs vet jeg ikke. Jeg drar den til og klarer ikke å kjenne noe slakke i styrelager, satser på at øvrige tiltrekkingspunkter har holdt styrekrona på plass.
At en mutter med 130 Nm tiltrekkingsmoment har løsnet såpass må jo være rimelig betenkelig. 130 Nm er ganske mye...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Sted: Talgje
Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser
Ja det virker rart den har løsnet selv, er mer en de fleste biler skal ha på hjulbolter/muttere.AJ skrev: ↑29 apr 2018, 00:35Ojsann!!Ketil skrev: ↑29 apr 2018, 00:25 Etter å ha konstatert at jeg har en liten oljelekkasje begynner jeg å se hvordan demperne skal demonteres, og i den forbindelse kjenner jeg på mutteren på styrekrona og oppdager til min forskrekkelse at mutteren er så løs at jeg kan kan skru den av med fingrene! En mutter som skal dras til med et moment på 130 nm. Den må ha løsnet over tid og hvor lenge den har vært løs vet jeg ikke. Jeg drar den til og klarer ikke å kjenne noe slakke i styrelager, satser på at øvrige tiltrekkingspunkter har holdt styrekrona på plass.
At en mutter med 130 Nm tiltrekkingsmoment har løsnet såpass må jo være rimelig betenkelig. 130 Nm er ganske mye...
En kan jo bruke en liten dråpe med locktaigth når det er såpass stor mutter.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23096
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser
Spørsmålet er vel om den har vært løsnet tidligere og evt av hvem, og hvorfor den ikke har blitt strammet skikkelig?
Ken liksom ikke helt forestille meg at dette er gjort på fabrikk. Dette hadde vel evt. Kvalifisert som en loten recall?
Ken liksom ikke helt forestille meg at dette er gjort på fabrikk. Dette hadde vel evt. Kvalifisert som en loten recall?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser
Ikke begynn med momentnøkkel og locktite på dette selv. Sykkelen har garanti, og dette skal forhandleren gjøre.
Så lenge man ikke vet hvorfor mutteren er løs, ikke begynn å skru selv. Sett den passe fast og kjør deg tur i dag, men hold øye med mutteren.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Så lenge man ikke vet hvorfor mutteren er løs, ikke begynn å skru selv. Sett den passe fast og kjør deg tur i dag, men hold øye med mutteren.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
-
- Innlegg: 7621
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser
Er ikke dette en 2010modell? har denne 8 års garanti?kjellv skrev: ↑29 apr 2018, 08:25 Ikke begynn med momentnøkkel og locktite på dette selv. Sykkelen har garanti, og dette skal forhandleren gjøre.
Så lenge man ikke vet hvorfor mutteren er løs, ikke begynn å skru selv. Sett den passe fast og kjør deg tur i dag, men hold øye med mutteren.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Jeg ville skrudd til med korrekt moment og ikke brukt loctite-bare sjekket med momentnøkkel etter en tid for å sjekke om den løsner over tid eller det er gjort en feil tidligere.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser
Svært viktig at boltene som klemmer styrekrona fast til gaffelbena løsnes før 130nm kronemutter strammes til. Ikke bruk locktight. Tørre gjenger.
Deretter rett moment på klemboltene til gaffelbena.
Deretter rett moment på klemboltene til gaffelbena.