CDON - retursak

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: CDON - retursak

Legg inn av WikingTnT »

Sånn går nu dagan..

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: CDON - retursak

Legg inn av Bjerknez »

L M skrev: 17 mar 2018, 21:29
Litt høyere opp i tråden skrev jeg at jeg har sendt mail til CDON og bedt om returemballasje. Jeg venter i spenning på svar, og har trua på at det ordner seg greit.
Da skulle vel alt være i skjønneste orden da.... muligens .. :)

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: CDON - retursak

Legg inn av NickNei »

L M skrev: 17 mar 2018, 17:11 Mener ikke å presse på, men hvorfor er du skeptisk? Altså hvilke del av det, på en måte. Det står jo ganske tydelig i forbrukerkjøpsloven at det ikke skal koste meg penger å få et produkt reparert. Pappeske er greit nok, det kan jeg få gratis på dagligvarebutikker, og der er jeg rett som det er. Men hva med annen beskyttelse, som jeg faktisk må betale for? Alternativet er jo at jeg legger ut, og at de betaler meg tilbake.
Vil igjen påpeke at jeg ikke mener å presse, og at jeg heller ikke er ute etter å krangle. Jeg er oppriktig nysgjerrig på hva du mener, for i mine øyne er det litt som å si at man er skeptisk til at man ikke har lov til å kjøre fortere enn 50 i en 50-sone, om du skjønner. :P
Du har fått emballasje, har du kastet den er det ditt problem faktisk, derfor er jeg skeptisk til kravet ditt. Jeg er stort sett skeptisk til lave fartsgrenser, så du er inne på noe der.. ;)

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: CDON - retursak

Legg inn av L M »

En kjapp update:

Fikk svar fra CDON for et par dager siden, de sa naturligvis at de ikke ville dekke kostnaden for emballasje.
Vi har ingen möjlighet att skicka det du efterfrågar. Vi bekostar enbart själva fraktskostnaden till och från den utsatta destinationen, emballagekostnader och liknande står vi ej för.
Vi ber dig vänligen anskaffa emballage på egen hand.
Jeg hadde allerede sendt inn spørsmålet til forbrukerrådet, som ikke kunne kommentere min "sak" spesifikt, men de poengterte at en retur under garanti ikke skal koste meg noe.
Derfor sendte jeg ganske enkelt et svar til CDON der jeg gjenga hva forbrukerrådet skrev.
Tidligere i dag fikk jeg svar fra CDON:
Vi har nu sett över ditt ärende, och vi vill gärna hjälpa dig vidare. För att vi ska kunna göra detta skulle vi behöva få in en estimerad emballagekostnad.
Jeg har sendt de svar, og estimert kostnaden til rett under 200,-. Antistatisk pose kommer i 10-pakninger (pluss frakt), og en slik boblekonvolutt hos Posten aner jeg ikke hva koster, men så at den kostet 58,- eller noe slikt i 2010. Jeg er spent på svaret, da jeg mener dette er ganske dyrt for returen av to små RAM-brikker. Uansett, ny RAM er bestilt, og det ser ut til at dette løser seg. Selv kommer jeg aldri til å handle på CDON igjen, men jeg kommer heller ikke til å se stygt på de som velger å handle der. :D

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: CDON - retursak

Legg inn av barske »

Du kunne jo bare henvist til deres egne salgsvilkår og bestemmelser.
http://cdon.no/kundeservice/kjøp-_og_leveransevilkår/ (Punkt 9) "Selgeren skal bære kostnadene for returfrakten for eventuelle, godkjente klager."

På generell basis er det vel mange norske rettigheter som frafaller når man handler i utenlandske nettbutikker. Men man er vel beskyttet av forbrukerkjøpsloven innenfor EØS.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: CDON - retursak

Legg inn av Stian87 »

barske skrev: 21 mar 2018, 23:28 Du kunne jo bare henvist til deres egne salgsvilkår og bestemmelser.
http://cdon.no/kundeservice/kjøp-_og_leveransevilkår/ (Punkt 9) "Selgeren skal bære kostnadene for returfrakten for eventuelle, godkjente klager."

På generell basis er det vel mange norske rettigheter som frafaller når man handler i utenlandske nettbutikker. Men man er vel beskyttet av forbrukerkjøpsloven innenfor EØS.
Man kan ikke avtale seg bort fra forbrukerkjøpsloven, enten gjelder den eller så gjelder den ikke. Det er tilsvarende rettigheter i EU som i Norge, om ikke identiske.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: CDON - retursak

Legg inn av barske »

Stian87 skrev: 22 mar 2018, 08:14
barske skrev: 21 mar 2018, 23:28 Du kunne jo bare henvist til deres egne salgsvilkår og bestemmelser.
http://cdon.no/kundeservice/kjøp-_og_leveransevilkår/ (Punkt 9) "Selgeren skal bære kostnadene for returfrakten for eventuelle, godkjente klager."

På generell basis er det vel mange norske rettigheter som frafaller når man handler i utenlandske nettbutikker. Men man er vel beskyttet av forbrukerkjøpsloven innenfor EØS.
Man kan ikke avtale seg bort fra forbrukerkjøpsloven, enten gjelder den eller så gjelder den ikke. Det er tilsvarende rettigheter i EU som i Norge, om ikke identiske.
Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke utenfor EØS. Handler du på nett hos nettbutikker i USA, Kina ect kan du nok ikke forvente deg og være beskyttet under norske lover og regler..

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: CDON - retursak

Legg inn av Stian87 »

barske skrev: 22 mar 2018, 16:00
Stian87 skrev: 22 mar 2018, 08:14
barske skrev: 21 mar 2018, 23:28 Du kunne jo bare henvist til deres egne salgsvilkår og bestemmelser.
http://cdon.no/kundeservice/kjøp-_og_leveransevilkår/ (Punkt 9) "Selgeren skal bære kostnadene for returfrakten for eventuelle, godkjente klager."

På generell basis er det vel mange norske rettigheter som frafaller når man handler i utenlandske nettbutikker. Men man er vel beskyttet av forbrukerkjøpsloven innenfor EØS.
Man kan ikke avtale seg bort fra forbrukerkjøpsloven, enten gjelder den eller så gjelder den ikke. Det er tilsvarende rettigheter i EU som i Norge, om ikke identiske.
Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke utenfor EØS. Handler du på nett hos nettbutikker i USA, Kina ect kan du nok ikke forvente deg og være beskyttet under norske lover og regler..
Forbrukerkjøpsloven gjelder som utgangspunkt ikke utenfor Norge. Men det er tilsvarende lover i andre EU land som kommer norske forbrukere til gode. Spørsmålet er hvor virksomheten man kjøper av er registrert, det er loven i det landet som er avgjørende.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: CDON - retursak

Legg inn av mekkern »

kjøpte et skjermkort på netonnet-i "lagerutsalget" og tenkte jeg skal levere det gamle der, så sier guttungen at de nekter å motta ee avfallet der..sjekket med sidene deres ,de henviser kun til kommunale mottak.
Lovverket pålegger utsalgssteder av ee varer å motta returavfall "i lokalene eller umiddelbar nærhet" så jeg skal ta med meg det gamle skjermkortet en tur bortom etter påske å sjekke.. Elkjøp Power og de andre kjedene har dette på stell ser jeg.. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar