Hei, har vert borte fra MC siden en stund. Solgte sykkelen for ett par år siden, men savner den
Selv om jeg ikke kjører i dag følger jeg med, sjekker speil osv når jeg sitter i bilen.
I dag ble jeg litt over rasket av trafikkuhell inn til sentrum, kø i begge felt, biler som stadig vekk skifter felt, noen tror det andre feltet går raskere. Ikke alle bilister brukte blinklys heller.
Ut i fra intet kommer det en MC i ca 40 - 50 km på skillestripen mellom kjørebanene, min første tanke var at dette var risikokjøring.
Satt i køen med litt hjerte i halsen, går dette bra ?
Etter et par minutter kommer det en til, bare i enda større hastighet, så en tredje.
Hjertet i halsen, men ingen ulykker heldigvis. :)
Køkjøring
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37936
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Køkjøring
Velkommen tilbake, bm
Blir vel sykkel på deg igjen om ikkelenge, vel ?
Ang. hendelsen du beskriver: det er vel dette som er såkalt lanesplitting, eller fildeling, på brukbart forståelig norsk?
Fullt lovlig her i landet, men skal selvfølgelig gjøres på en måte som gjør at Vegtrafikklovens § 3 overholdes:
"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen".
Blir vel sykkel på deg igjen om ikkelenge, vel ?
Ang. hendelsen du beskriver: det er vel dette som er såkalt lanesplitting, eller fildeling, på brukbart forståelig norsk?
Fullt lovlig her i landet, men skal selvfølgelig gjøres på en måte som gjør at Vegtrafikklovens § 3 overholdes:
"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen".
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- FredrikE24
- Innlegg: 4727
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Køkjøring
Tok meg litt selv i dette idag. Hadde greit sig innover til byn sørfra idag. I kollektivfeltet vel og merke, men kommer det en EL-bilist på feil tidspunkt som finner ut at hen skal ut i kollektivfeltet så er man kjørt om man ikke tar det med ro..
Mellom biler skal man også være svært varsom på vinterstid, det er overhodet ingen som forventer en tohjuling, og det merkes.
Jeg har montert to spot-lys på Jawan som er helt feiljustert for mørkekjøring, men svært effektiv til å blende bakfra.. Stor forskjell.
Mellom biler skal man også være svært varsom på vinterstid, det er overhodet ingen som forventer en tohjuling, og det merkes.
Jeg har montert to spot-lys på Jawan som er helt feiljustert for mørkekjøring, men svært effektiv til å blende bakfra.. Stor forskjell.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: Køkjøring
Driver selv aktivt med fildeling. Det det er nok en viss risiko i det, særlig med en høy fart. Svært sjeldent jeg gjør dette i midten imidlertid, og da som regel i lav hastighet. I kø eller saktegående trafikk på motorvei gjør jeg det ganske ofte, men henger meg som regel på den delen av køen som går raskest og kjører rolig forbi ellers. En god tommelfingelregel på om folk ser deg er om de legger seg ut (eller forsøker å blokkere deg)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)