Hjelm tips?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Hjelm tips?

Legg inn av KevinmsR6 »

Mc-Ronny skrev: 11 mar 2018, 22:42 takker,
Støy bildet er ganske viktig for meg , sammen med god rating på sikkerhet. Kjører R6 og er ikke så storvokst så jeg kommer vell egentlig ganske ugunstig ut i forhold til fartsvinden over vindskjermen.
Skal garantert dra å prøve først, men det er vanskelig å bedømme støy og slikt uten å ta en prøve tur. (noe som sikkert ingen butikker vil tillate. )

Shoei gt air er god på lyd, k5 får en litt støy men den er ikke iblant de verste :) kjører denne hjelmen og fartøyet er en 2014 R1 med twin slip on :) det har aldri vært ett tema for min del at det bråker for mye :) tidligere kjørte jeg også r6 og for min del var jeg nok litt i det høyeste laget da jeg fikk vinden rett i trynet :) når en ble ivrig på gassen var det bare og brette tryne nedunder skjermen :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Toven

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Toven »

Mc-Ronny skrev: 11 mar 2018, 22:42 takker,
Støy bildet er ganske viktig for meg , sammen med god rating på sikkerhet. Kjører R6 og er ikke så storvokst så jeg kommer vell egentlig ganske ugunstig ut i forhold til fartsvinden over vindskjermen.
Skal garantert dra å prøve først, men det er vanskelig å bedømme støy og slikt uten å ta en prøve tur. (noe som sikkert ingen butikker vil tillate. )
Hjelmen må passe, så uansett hvor mye vi skryter gt-air opp i været så må den passe ditt hodet :) Så veldig bra å få testet litt hos en forhandler!

Husk å bruke ørepropper - uansett hjelm :)

ZZR-Erling

Re: Hjelm tips?

Legg inn av ZZR-Erling »

Gå for helhjelm, de er sikkrest!
Anbefaler Shoei GT Air

Mc-Ronny
Innlegg: 32
Registrert: 21 feb 2017, 21:12
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r6 2000

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Mc-Ronny »

ikke for å virke naiv.. men er flippup så mye dårligere på sikkerhet?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelm tips?

Legg inn av AJ »

Mc-Ronny skrev: 12 mar 2018, 13:46 ikke for å virke naiv.. men er flippup så mye dårligere på sikkerhet?
Det er ikke sikkert alle er enige, men jeg mener at selve buen som skal beskytte hakepartiet ved uhell, er langt sterkere på en helstøpt (hel)hjelm enn hakebeskyttelsesbuen i baugporten på en åpnings/flip-up hjelm.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: Hjelm tips?

Legg inn av KawaKjetil »

Mc-Ronny skrev: 12 mar 2018, 13:46 ikke for å virke naiv.. men er flippup så mye dårligere på sikkerhet?
Jeg har brukt åpningshjelm i årevis, helt siden min første BMW åpningshjelm på 80 tallet. Har aldri sett at disse er dårligere enn helhjelm. Men det finnes sikkert bilder av det også.
Gikk et rykte her i Vestlandshovedstaden at en Schubert C2 åpningshjelm hadde delt seg i en kollisjon og dertil skade på førers ansikt midt på 2000 tallet. Men da jeg spurte eneste forhandler her i byen om dette hadde de ikke hørt noe.
En åpningshjelm er hengslet og med en låseordning i front på hver side. Er smellen kraftig nok er det ikke utenkelig at den svikter. Men det har ikke bekymret meg pga jeg tenker at da er "impact" så stor at hjelm gjerne ikke er det som redder livet...

Fordelen med åpningshjelm for min del var da jeg røykte. Da slapp jeg å ta av hjelmen for en blås i regnværet. Dette behovet er der ikke lengre, men det er en stor fordel med frisk luft i bykjøring på varme dager. Ned med solvisiret og øynene er beskyttet mot støv og annet rask.
Personlig har jeg begge alternativer og velger utifra hvilken kjøring jeg bedriver :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjelm tips?

Legg inn av cannon »

Kanskje et godt kjøp for de som søker en slik hjelm? Nedsatt fra 499E til 299E.

https://www.louis.de/artikel/schuberth- ... ce=Mailing

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Hjelm tips?

Legg inn av SverreOlsen »

Naf hadde strøket schubert c3 i testen sin på kolisjon. Holdt ikke eu kravene skrev di i medlemsbladet Motor.
Har hatt c3 og vært i kolisjon med den, er i live enda, har nå schubert E1, har tatt av solskjermen og virkeligt en god erstatning for c3en :-)
8 år med schubert og vill ikke ha noe annet.
schuberth-e1-blue-hunter.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av SverreOlsen den 12 mar 2018, 17:46, redigert 1 gang totalt.

KawaKjetil

Re: Hjelm tips?

Legg inn av KawaKjetil »

cannon skrev: 12 mar 2018, 14:47 Kanskje et godt kjøp for de som søker en slik hjelm? Nedsatt fra 499E til 299E.

https://www.louis.de/artikel/schuberth- ... ce=Mailing
Bare et lite tips. Jeg kjøpte Schuberth i utlandet en gang. Da trekkwire til solvisiret røk var det ingen godvilje fra SPS som er importør. Fikk beskjed at jeg kunne levere den hos forhandleren jeg handlet hos (forhandler i Spania). Min lokale forhandler var villig til å hjelpe, men det var ikke importøren SPS. Til og med Schuberth i Tyskland ville hjelpe, men ble litt mye styr å sende den dit.
Røde kors fikk hjelmen og brukte den i opplæring for ambulanse sjåfører.

Kjøper derfor utstyr som "koster" litt hos lokale forhandlere her i Norge med den garantien som da følger med.

Mc-Ronny
Innlegg: 32
Registrert: 21 feb 2017, 21:12
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r6 2000

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Mc-Ronny »

Bergen skrev: 12 mar 2018, 16:21
cannon skrev: 12 mar 2018, 14:47 Kanskje et godt kjøp for de som søker en slik hjelm? Nedsatt fra 499E til 299E.

https://www.louis.de/artikel/schuberth- ... ce=Mailing
Bare et lite tips. Jeg kjøpte Schuberth i utlandet en gang. Da trekkwire til solvisiret røk var det ingen godvilje fra SPS som er importør. Fikk beskjed at jeg kunne levere den hos forhandleren jeg handlet hos (forhandler i Spania). Min lokale forhandler var villig til å hjelpe, men det var ikke importøren SPS. Til og med Schuberth i Tyskland ville hjelpe, men ble litt mye styr å sende den dit.
Røde kors fikk hjelmen og brukte den i opplæring for ambulanse sjåfører.

Kjøper derfor utstyr som "koster" litt hos lokale forhandlere her i Norge med den garantien som da følger med.

point taken :prf

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelm tips?

Legg inn av FredrikE24 »

Bergen skrev: 12 mar 2018, 14:21 men det er en stor fordel med frisk luft i bykjøring på varme dager. Ned med solvisiret og øynene er beskyttet mot støv og annet rask.
Personlig har jeg begge alternativer og velger utifra hvilken kjøring jeg bedriver :thumleft
Det er en fin følelse av sommer når jeg gjør det samme. Baugen opp, cruise avsted med shades'a nede på C3 Pro :jada:
Dette gjør jeg til og med midt på vintern i 5-6 minus :crazy: :crazy:

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Hjelm tips?

Legg inn av SverreOlsen »

15208732324324768623667666083435.jpg
Motor 3 2017
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelm tips?

Legg inn av mekkern »

FredrikE24 skrev: 12 mar 2018, 17:08
Bergen skrev: 12 mar 2018, 14:21 men det er en stor fordel med frisk luft i bykjøring på varme dager. Ned med solvisiret og øynene er beskyttet mot støv og annet rask.
Personlig har jeg begge alternativer og velger utifra hvilken kjøring jeg bedriver :thumleft
Det er en fin følelse av sommer når jeg gjør det samme. Baugen opp, cruise avsted med shades'a nede på C3 Pro :jada:
Dette gjør jeg til og med midt på vintern i 5-6 minus :crazy: :crazy:
Åpningshjelmer er ikke godkjente i åpen stilling , heller ikke slagtestet slik (utenom en type) og er også en fare ved ulykke da "nesehornet" kan hekte seg i noe og gi voldsom økning på nakkebelastning.

I åpen stilling gir de mindre beskyttelse enn "jethjelm"

jeg har også en åpningshjelm men bruker denne kun i lukket stilling når jeg kjører.
Men veldig praktisk når en stopper og hvis en skal gi beskjder.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Kjellrf »

Ikke en eneste som nevner en av de farligste tingene med en hjelm, høy vekt er en skikkelig nakkeknekker.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelm tips?

Legg inn av FredrikE24 »

mekkern skrev: 12 mar 2018, 18:27
FredrikE24 skrev: 12 mar 2018, 17:08
Bergen skrev: 12 mar 2018, 14:21 men det er en stor fordel med frisk luft i bykjøring på varme dager. Ned med solvisiret og øynene er beskyttet mot støv og annet rask.
Personlig har jeg begge alternativer og velger utifra hvilken kjøring jeg bedriver :thumleft
Det er en fin følelse av sommer når jeg gjør det samme. Baugen opp, cruise avsted med shades'a nede på C3 Pro :jada:
Dette gjør jeg til og med midt på vintern i 5-6 minus :crazy: :crazy:
Åpningshjelmer er ikke godkjente i åpen stilling , heller ikke slagtestet slik (utenom en type) og er også en fare ved ulykke da "nesehornet" kan hekte seg i noe og gi voldsom økning på nakkebelastning.

I åpen stilling gir de mindre beskyttelse enn "jethjelm"

jeg har også en åpningshjelm men bruker denne kun i lukket stilling når jeg kjører.
Men veldig praktisk når en stopper og hvis en skal gi beskjder.
Akkurat det tar jeg med knusende ro, vi snakker fort om 20-30km/t, tidvis enda mindre i Oslo sentrum :)
Jeg liker dog å få litt vind i fjeset etter start for så å lukke baugen når jeg har kommet litt opp i fart.
At det ikke er lovlig å kjøre med baugen oppe er det nok ikke mange som håndhever, da lovens lange arm i Oslobygda gjør det samme som meg :thumleft

Svar