Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 09 mar 2018, 15:57
Ja, er det noe alle nevner er det motorkarakteristikken til hele MT-serien. Problemet er bare at jeg egentlig alltid har sagt at jeg aldri skal handle splitter nye kjøretøy, det være seg bil eller MC. Verditapet er skyhøyt, det blir dyrere ift. servicer i begynnelsen og det må kjøres inn på skikkelig måte.
Skal du kjøpe brukt, så ville jeg uansett valgt en MT09 av de du nevner tror jeg. Dog den nye typen (SP). Speed Triple blir fort dyr og da må du nok kjøpe en som har gått en del mer for å klare budsjettet ditt.

Tar du bort pris aspektet så er jeg rimelig sikker på at SPeed Triple er den "beste" sykkelen samlet sett, men med en MT09 har så har du verkesteder over alt og den er idiotsikker og bli kvitt igjen. Holder seg bra i pris.

Speed Triple har også hovedservice hver 20.000km. MT09 har så vidt jeg vet hovedservice hver 40.000km. (kjellv får rett på meg hvis jeg sa feil her) :)
Kan jo godt korrigere litt: MT-09SP finnes foreløpig ikke noen brukte av. Den ble lansert i Norge 10. Februar i år, og her har det vel ikke vært sesongstart for så veldig mange av oss ennå.
Hovedservice for MT-09 er korrekt, 40 000 km

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

pingvin skrev: 09 mar 2018, 18:53 Tenkte å foreslå KTM 990 SMT, romslig plass og mye fun factor...til leste at du digger autblipping og launch control :eh

Men om du skulle ombestemme deg, denne er lav km og ser veldig røddig ut: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=115417358

Prøvekjørte MT09, er litt Yamaha mann også og kom jo veldig bra ut i test så hadde halveis bestemt meg. Gikk jo greit og alt funket...men ble altfor kjønnsløs for meg, ga med liksom ikke noe :-k Så da ble det KTM igjen da...
Jeg må bare påpeke at jeg ikke digger autoblipping og launch control. Skrev bare at KTM 790 har mest å by på ift. teknologien. Så faktisk på den sykkelen der, men syns kanskje den blir litt vel...tur? Kan godt tenke meg at en slik sykkel blir aktuell om noen år, men per nå foretrekker jeg veldig naken-sjangeren. Hvordan er forresten servicekostnaden på KTM? Hørt at det er ganske kostbart sett i forhold til f.eks. Yamaha?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av pingvin »

L M skrev: 09 mar 2018, 19:17Jeg må bare påpeke at jeg ikke digger autoblipping og launch control. Skrev bare at KTM 790 har mest å by på ift. teknologien. Så faktisk på den sykkelen der, men syns kanskje den blir litt vel...tur? Kan godt tenke meg at en slik sykkel blir aktuell om noen år, men per nå foretrekker jeg veldig naken-sjangeren.
Bare spøker, ble for fristende ;)

Holder med deg mhp naken vs touring. KTM har jo 3 versjoner av 990 SM, den vanlige, SMT og SMR. SMT klart mest fornuftig med best sete, baggasjemuligheter, skjerm etc. SMR har peanut tank og mindre komfort. Så valget var opplagt, er nesten 50 år og trenger ikke være kul så kjøper selvfølgelig SMT. Men SMRen er jo tøffest da...så ble det likevel (her med touring skjerm og baggasjebrett riktignok) :sorry

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av Bjerknez »

K1300R har jeg faktisk veldig sansen for. Liker utseendet.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av kvase »

L M skrev: 09 mar 2018, 19:17 [ Hvordan er forresten servicekostnaden på KTM? Hørt at det er ganske kostbart sett i forhold til f.eks. Yamaha?
På min KTM Adventure 1090R 2017 mod kosta førstegangs servicen 2300 kr ved 5000 km så på 15000 km servicen kom på 4400 kr sånn sirka +- 30 kr
Å neste service er på 30 000 km får vi se - Veldig fornøyd med den jeg har nå hadde 1050 før den er slapp i forhold 1090 har punsj hele veien. 1050 hadde 95 HK 1090 har 125 hk
Regner med at det ligger på om trent det samme på KTM 1090 ADV.
Mulig litt over på 1290 S å R modellene :-k
Har ikke Yamaha ofte olje skift på grunn av liten olje beholdning mon tru :scratch
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 09 mar 2018, 20:46 K1300R har jeg faktisk veldig sansen for. Liker utseendet.
Helt enig! Ikke minst er den fullpakket med tekniske finesser. Sykkelen ble lansert i 2006 som K1200R. Kjøremoduser, dekktrykkontroll, elektronisk demperjustering, cruise, steilekontroll, antispinn og antiskrens, integralbremser med servo, dual-lever forstilling osv. Osv osv. 167hk i K1200R og 175hk i K1300R og et LASS med NM..
BMW sin K-serie ligger alltid i forkant og satt standarden på den tiden. K1300GT har samme motor, dog litt annerledes tunet med 160Hk og litt mer dreiemoment fra bunn.
Klart at S1000 har litt mer racingpreg, men du verden og disse K1300ene går. K1300GTen til min far går rett på bakhjulet om man er litt brå på gassen i 2.gir, på 3.gir også om det er lite bensin på tanken..

Nå er jeg BMW fanboy av dimensjoner, men det har jeg vært siden jeg var fire og fikk være med på Rudskogen i en E30 M3 Evo..

ZZR-Erling

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av ZZR-Erling »

Næ.. 1300R vil jeg tro har samme elektronikk som 1300S,dvs ikke cruise og ikke antisteil.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av Canutus »

Jeg har en K1300R (2011) og tror den har mesteparten av utstyrslisten fra orginalt, men steilekontroll har den ikke, og tror ikke det står på listen.
Nå er dette min første sykkel, og før kjøp prøvekjørte jeg kunn en ny 900Tracer før jeg prøvde denne K1300R'en. Ellers leide jeg litt sykler på 90-tallet, så erfaringsgrunnlaget er ikke det store. Men idé jeg fikk en tur med denne BMW'en, så følte jeg bare alt stemte (bortsett ifra de som sier en bør begynne på noe mindre).
900Tracer'n var artig å kjøre, fint drag i motor, og kunne nok kjørt mye lenger enn den 3-timers turen jeg fikk. Kunne helt sikkert blitt veldig fornøyd med den óg, men K1300R ga ivertfall meg en HELT annen opplevelse av at det var den rette for meg, og som gjorde at jeg betalte vesentlig mer enn det jeg egentlig var tenkt å legge i MC (og har aldri angret på valget).

Som nybegynner syns jeg denne sykkelen er lett å kontrollere, og ukontrollert løft på fremhjulet har aldri vært noe problem bortsett ifra en gang da jeg akselererte endel over en liten bakketopp.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av kjellv »


kvase. skrev: Har ikke Yamaha ofte olje skift på grunn av liten olje beholdning mon tru :scratch
Nei. Dette gjelder bare 125cc, og er nok ganske likt med alle merker. Der er 3000/6000 ikke uvanlig.
For tunge sykler har de fleste Yamaha serviceintervall på 10000, og storservice ved 40000


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av kvase »

Okei Kjellv
Her er litt mere om 790 som ligger inne på linken skarp konkurrents til en del andre denne her ja
Info https://www.motorcyclenews.com/news/new ... -790-duke/
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av pingvin »

790 Duke er nok knall, hadde vært veldig høyt på short lista, antagelig øverst, om skulle hatt ny asfaltsykkel nå :thumleft

Men kommer nok til å vente på 790 Adventure, kommer til å funke like bra på landeveien som offroad :prf
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

2rols
Innlegg: 7
Registrert: 11 mar 2018, 09:14
Motorsykkelen din: Fz

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av 2rols »

Noen inspill om valg mellom en Suzuki GSX650FA 15mod vs Fz6s 09 mod som førstegangs sykkel. Har ikke lappen,så får ikke testet dei før eventuelt kjøp.

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Skal du øvelseskjøre med sykkelen før du tar lappen? Hvis nei, ville jeg absolutt anbefalt deg å vente med kjøp til typ. dagen etter du har tatt førerkortet. Eventuelt bør du få noen med deg som kan prøvekjøre den før kjøp.

2rols
Innlegg: 7
Registrert: 11 mar 2018, 09:14
Motorsykkelen din: Fz

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av 2rols »

L M skrev: 11 mar 2018, 12:21 Skal du øvelseskjøre med sykkelen før du tar lappen? Hvis nei, ville jeg absolutt anbefalt deg å vente med kjøp til typ. dagen etter du har tatt førerkortet. Eventuelt bør du få noen med deg som kan prøvekjøre den før kjøp.
Ser den ja,blir nok lite eller ingen kjøring på dei før eg har fått lappen.Eine er med forhandler og andre skal ha en service og få "tilstandsrapport" før kjøp så regner med dei skal være i orden. Men selvsagt en fordel å teste før kjøp ja...Gsx har kun gått ca3 000 og fz 15000

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av pingvin »

3.000km er ny, nesten bedre, slipper å kjøre inn :thumleft

Har "alltid" kjøpt brukt lav km sykler, sparer mange kroner ifht ny for noe som i realiteten er så godt som nytt. Det betaler ekstra for at er lav km sparer en inn i at lengre til må bytte ut slitedeler ifht brukt med høyere km. Og deilig å ha "ny" sykkel hvor alt bare er i orden.

Firet på dette prinsippet når kjøpte 990SMRen, hadde gått 35.000km. Allerede betalt noen tusen for service/reparasjoner/deler, ikke noe som ikke kunne forvente etter 35.000km men litt av vinningen går opp i spinningen. Faktisk aldri hatt sykkel med så høy km da byttet/vraket de hatt lange før dette.

Så hadde gått for ny-ish/lav km, begge syklene er så langt jeg kan skjønne fine for nybegynner. Første MCen hadde var GSX600F, er jo litt forgjengeren til GSX650FA. Langt fra råeste hatt men den første sesongen på MC er det morsomste jeg har hatt :twisted Nydelige girkasser på Suzuki og bullet proof mekanikk.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar