Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Hei!

Tok lappen i fjor, og kjørte en Hornet 2012 forrige sesong. Nå ønsker jeg å oppgradere, og ønsker litt tips og råd.

Jeg er omtrent 1.90 høy, og vekta viser i overkant av 100. Sånn sett er vel kanskje cruiser eller tourer det beste, men jeg er ufattelig svak for naked-sjangeren, og ønsker nok en slik. Jeg har sett på MT09, men jeg ser at flere klager over myke / dårlige dempere, og sånn sett bør jeg kanskje gå for den nye MT09 SP som kommer ferdig oppgradert med Ohlins.
Andre sykler jeg vurderer er Z1000 og Speed Triple.

Jeg kjørte ganske mye i fjor, og brukte sykkelen til og fra jobb hver dag, uansett vær. Så den må være forholdsvis komfortabel. Når det er sagt har det gått helt greit med den lille Horneten også, så jeg er kanskje ikke veldig kravstor på akkurat dette.

Budsjettet er på rundt 160k. Ønsker å kjøpe en sykkel som holder meg i mange år fremover, jeg er ikke av typen som bytter hverken mobil eller bil hvert år. Tips og tanker mottas med masser av takk! :)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av mekkern »

KTM 790 Duke?

dette er en sykkel jeg skal sjekke opp i år..
litt dyrere enn MT07 men 30 gamp mer og tro på bra kjøreegenskaper.. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Jeg er litt bekymret for størrelsen på den - men ellers virker det jo å være den perfekte sykkelen, egentlig! Den taes med i betraktning, uten tvil. Takk. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av AJ »

Ellers har jo KTM andre sykler som er større og som kanskje passer bedre til en på 1,90... ;) .
SuperAdventure syklene er kjent for å ha høy salhøyde som passer for folk med din kroppshøyde.
Ingen direkte nakensykkel, men heller ikke langt unna. Spesielt gjelder dette R-modellen med lav vindskjerm.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Da sprenges nok budsjettet såpass at jeg må beregne minst 3 måneder på sofaen, frykter jeg! :D
Har alltid vært veldig svak for KTM, liker godt fargekombinasjonen og designet.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av kvase »

L M skrev: 08 mar 2018, 20:16 Da sprenges nok budsjettet såpass at jeg må beregne minst 3 måneder på sofaen, frykter jeg! :D
Har alltid vært veldig svak for KTM, liker godt fargekombinasjonen og designet.
Ikke gæli pris dette Rundt det du foreskriver sikkert litt prutningsmonn og lav km stand er det på den- jeg veit ikke hvem dette er da jeg bor sørpå https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=98522285
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

ZZR-Erling

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av ZZR-Erling »

Speed Trippel har alltid kommet meget bra ut i tester. Jeg ville sett nærmere på den.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av Bjerknez »

Z1000 vet jeg ikke noe om, men MT09 og Speed Triple er nesten to helt forskjellige sykler. Til budsjettet du har ville jeg gått for en ny MT09 SP. Motoren i MT09 er morsom. Med gode dempere som SP modellen skal ha og en fargekombinsjon som ikke inkluderer neonfarger så tror jeg du er i mål. :)

Sleng på en potte som gir mer lyd og et kort skiltoppheng så er det tut å kjør :thumleft

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

kvase. skrev: 08 mar 2018, 21:21 Ikke gæli pris dette Rundt det du foreskriver sikkert litt prutningsmonn og lav km stand er det på den- jeg veit ikke hvem dette er da jeg bor sørpå https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=98522285
Den var ikke dum. Er bare ikke helt sikker på om det er "min type" sykkel. Tenker at jeg ikke kommer til å utnytte tur-potensialet skikkelig.
ZZR-Erling skrev: 08 mar 2018, 21:23 Speed Trippel har alltid kommet meget bra ut i tester. Jeg ville sett nærmere på den.
Jepp, jeg holder øynene åpne. Det eneste minuset med den er at sittestillingen faktisk er forholdsvis lik den på Horneten. MT09 er langt mer oppreist, og jeg slipper å lene meg fremover for å nå styret.
Bjerknez skrev: 09 mar 2018, 03:38 Z1000 vet jeg ikke noe om, men MT09 og Speed Triple er nesten to helt forskjellige sykler. Til budsjettet du har ville jeg gått for en ny MT09 SP. Motoren i MT09 er morsom. Med gode dempere som SP modellen skal ha og en fargekombinsjon som ikke inkluderer neonfarger så tror jeg du er i mål. :)

Sleng på en potte som gir mer lyd og et kort skiltoppheng så er det tut å kjør :thumleft
Ja, er det noe alle nevner er det motorkarakteristikken til hele MT-serien. Problemet er bare at jeg egentlig alltid har sagt at jeg aldri skal handle splitter nye kjøretøy, det være seg bil eller MC. Verditapet er skyhøyt, det blir dyrere ift. servicer i begynnelsen og det må kjøres inn på skikkelig måte.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av Stian87 »

Ville som mekkern sier sjekket ut KTM 790 Duke. Prøvekjørte superduke i fjor, og den er ikke noe utpreget lav sykkel hvis det var det du tenkte på. Selv valgte jeg S1000R nettopp fordi jeg er en del lavere enn deg og den er noe lavere.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av Bjerknez »

Ja, er det noe alle nevner er det motorkarakteristikken til hele MT-serien. Problemet er bare at jeg egentlig alltid har sagt at jeg aldri skal handle splitter nye kjøretøy, det være seg bil eller MC. Verditapet er skyhøyt, det blir dyrere ift. servicer i begynnelsen og det må kjøres inn på skikkelig måte.
Skal du kjøpe brukt, så ville jeg uansett valgt en MT09 av de du nevner tror jeg. Dog den nye typen (SP). Speed Triple blir fort dyr og da må du nok kjøpe en som har gått en del mer for å klare budsjettet ditt.

Tar du bort pris aspektet så er jeg rimelig sikker på at SPeed Triple er den "beste" sykkelen samlet sett, men med en MT09 har så har du verkesteder over alt og den er idiotsikker og bli kvitt igjen. Holder seg bra i pris.

Speed Triple har også hovedservice hver 20.000km. MT09 har så vidt jeg vet hovedservice hver 40.000km. (kjellv får rett på meg hvis jeg sa feil her) :)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av mekkern »

Uansett tror jeg dette kan bli en "hit"...og tror den har potensiale.
https://www.motorcyclenews.com/news/new ... -790-duke/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Bjerknez skrev: 09 mar 2018, 15:57
Skal du kjøpe brukt, så ville jeg uansett valgt en MT09 av de du nevner tror jeg. Dog den nye typen (SP). Speed Triple blir fort dyr og da må du nok kjøpe en som har gått en del mer for å klare budsjettet ditt.

Tar du bort pris aspektet så er jeg rimelig sikker på at SPeed Triple er den "beste" sykkelen samlet sett, men med en MT09 har så har du verkesteder over alt og den er idiotsikker og bli kvitt igjen. Holder seg bra i pris.

Speed Triple har også hovedservice hver 20.000km. MT09 har så vidt jeg vet hovedservice hver 40.000km. (kjellv får rett på meg hvis jeg sa feil her) :)
Det med service er et veldig godt poeng, og noe jeg har glemt å ta med skikkelig i betraktning. Det jeg mente med at jeg "aldri kjøper nytt", er at jeg føler jeg får mer for pengene ved å kjøpe brukt. Både KTM 790 og MT09 SP er nye i år, så de "må" jeg kjøpe nye. Den eldre MT09 blir uaktuell, med mindre bytte av demper på 2017 modellen blir rimeligere enn en ny SP.
Uansett, veldig spent på om kjellv har kjennskap til servicekostnadene på KTM 790, MT09 og Speed Triple.
mekkern skrev: 09 mar 2018, 16:15 Uansett tror jeg dette kan bli en "hit"...og tror den har potensiale.
https://www.motorcyclenews.com/news/new ... -790-duke/
Uten tvil. Av syklene jeg føler er aktuelle for meg, har KTMen tilsynelatende mest å by på ift. teknologi. Alt fra auto-blipper til launch control, liksom.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av pingvin »

Tenkte å foreslå KTM 990 SMT, romslig plass og mye fun factor...til leste at du digger autblipping og launch control :eh

Men om du skulle ombestemme deg, denne er lav km og ser veldig røddig ut: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=115417358

Prøvekjørte MT09, er litt Yamaha mann også og kom jo veldig bra ut i test så hadde halveis bestemt meg. Gikk jo greit og alt funket...men ble altfor kjønnsløs for meg, ga med liksom ikke noe :-k Så da ble det KTM igjen da...
Sist redigert av pingvin den 09 mar 2018, 18:54, redigert 2 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av FredrikE24 »

Vanskelig valg. Kommer jo ann på hva du skal bruke den til tenker nå jeg.

Mitt valg går litt på at jeg bytter ut sykkelen med bil. Da vil jeg ha noe som fungerer under alle værforhold(komfort), har gode pakkløsninger og er sprek nok. Jeg kan ikke si at MT09 har imponert meg i det heletatt foreløpig. Den flytter på seg raskt, det gjør den, men så følte jeg at den manglet alt annet.

Adventure-segmentet er jo temmelig allround, og fungerer jo bra(kanskje litt gubbete?), men jeg liker å sitte i og ikke på sykkelen på en måte.
Da synes jeg store sportstourere passer meg best. Kawasaki ZZR1400, Honda CBR1100XX, BMW K1300S(ev. K1200RS), Suzuki Hayabusa osv. Jeg drømmer selv om K1300S om noen år :)

Om du liker nakensykler, kan jo K1300R være et artig valg :)
Bilde
Bilde
Sist redigert av FredrikE24 den 09 mar 2018, 18:57, redigert 1 gang totalt.

Svar