JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jalmar ARB-prosjekt tror jeg...

Legg inn av Jalmar »

Joda, Bimma, Veden varmer godt den. Gamlingene er så fornøyd som det går an bli :thumleft

Jeg var ikke fullt så fornøyd når jeg hadde den ukentlige turen ut i garasjen for å se til syklene. For det første hadde bensinslangen fra tanken til gasserne på Gamle svella opp, og begynt å lekke. Så jeg anbefaler ingen å stole på bensinslangene som selges på BilXtra. De tåler ikke bensin. Andre gangen jeg opplever dette :ills

For det andre fant jeg en liten dam med frostvæske under Voyageren. Man blir jo litt betenkt når det lekker frostvæske i en mildere periode etter en sterk kuldeperiode. Frostvæska som er på sykkelen blei fyllt på etter importen, så den skal holde -30 grader. I morra skal jeg gå ut å tappe systemet, og ta med meg en prøve opp for å få målt den. Håper i det lengste på at dette bare er en tilfeldig lekkasje, og at det ikke er noe som har fryst i stykker. Syklene står i en del av garasjen som ikke er oppvarmet, men det er godt isolert, så jeg tror ikke det har vært særlig kaldere enn kanskje 4 - 6 kuldegrader der. Men man blir som sagt litt urolig :-k

Nuvel. Jeg fikk meg en tur opp til mc-pushern i dag da. Snakket litt med dem angående ombyggingsprosjektet jeg funderer på. Og det ser ut som om det skal være mulig å få til noe. :prf

Solosal skal det være mulig å tilpasse fra en Z1000 Police. Tank skal det være mulig å ta fra en Z900 eller en Z1000. De tankene er på 20 liter, så det ville blitt en forbedring på 6 liter.Videre skal det være mulig å ta gafler eller hel front fra tidlig GPZ. Da får jeg litt mer høyde, bedre bremser og muligens luftregulering av forspenning. Nå må jeg bare ta alle nødvendige mål og så reise opp igjen til pushern og sjekke om teorien stemmer med virkeligheten. I så fall er mye i boks. :prf

Baksving av mer stabil type er det også mulig å få tak i fra en annen Kawasakimodell, men her måtte ting sjekkes litt nærmere før man kunne være sikker. I tillegg er det en teori om at en GPz 750 motor vil kunne gli rett inn i ramma på Gamle, og det ville gitt mer dreiemoment. :prf

Så nå begynner ting å flaske seg litt i teorien i hvert fall. Får se til uka om jeg tar meg en tur opp til pushern og blar gjennom høgger-lageret dems etter spennende deler. :thumleft
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Jalmar ARB-prosjekt tror jeg...

Legg inn av Bimma »

Venter spent på oppdateringer og bilder av prosjektet videre. Kanskje det blir "Gamle" som blir med på årets sommertur istedenfor Voye...?? :scratch
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jalmar ARB-prosjekt tror jeg...

Legg inn av Jalmar »

Vi får se, Bimma ;-) ;)

Jeg har jo en ørliten tendens til å være litt treig med både prosjekter og oppdateringer på nett. :mk

Men hvis ALLE pågående prosjekter går i boks, så kan det godt hende at det blir Voyageren som blir sykkelen som blir brukt allikevel. :-k 8) ;e

:banansplit
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Jalmar ARB-prosjekt tror jeg...

Legg inn av Bimma »

Jalmar skrev:Men hvis ALLE pågående prosjekter går i boks, så kan det godt hende at det blir Voyageren som blir sykkelen som blir brukt allikevel. :-k 8) ;e

:banansplit
Det passer meg helt ypperlig. Da har du mere plass til baggasjen min........! :lol
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jalmar ARB-prosjekt tror jeg...

Legg inn av Jalmar »

Bimma skrev:
Jalmar skrev:Men hvis ALLE pågående prosjekter går i boks, så kan det godt hende at det blir Voyageren som blir sykkelen som blir brukt allikevel. :-k 8) ;e

:banansplit
Det passer meg helt ypperlig. Da har du mere plass til baggasjen min........! :lol
Ikke nødvendigvis... :redface

Men mest sannsynlig. :thumleft
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jalmar ARB-prosjekt tror jeg...

Legg inn av Jalmar »

Så har jeg vært en tur ute i garasjen for å sjekke ut lekkasjen på Voyageren. Skrudde av noen kåpedeler for å komme bedre til, og da åpenbarte lekkasjen seg. Det er et rør som går foran sylinderrekka, og fra dette røret går det fire mindre rør inn i sylinderrekka. Disse er tettet med hver sin o-ring, og selve hovedrøret er skrudd fast i sylinderrekka med et par skruer.

Bilde

Bilde

Når jeg tok en nærmere titt på dette, så jeg at det hang dråper fra det hitterste røret. Så der har vi vel en o-ring som har gått til streik tenker jeg.

Bilde

Nuvel, da er det i hvert fall ikke kulda som har ødelagt noe slik jeg fryktet i utgangspunktet. Det var tydelig i møkka rundt røret at det nok hadde vært lekkasje der en stund. Men sykkelen står jo sjelden i ro i sesongen så det var jo ikke lett å oppdage. Det kan heller ikke ha vært store lekkasjon i og med at væskenivået fortsatt var rimelig greit.

Så nå blir det å finne fire nye o-ringer, tappe systemet, skifte o-ringene, skru dritten sammen igjen, og så skylle systemet godt og fylle ny væske til våren. :thumleft

Når jeg da først var i garasjen, fikk jeg samtidig tatt de nødvendige mål av front og tank på Gamle, slik at jeg kan begynne å hamstre deler til ARB-prosjektet når jeg reiser opp til pushern i morra. :mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Jalmar ARB-prosjekt tror jeg...

Legg inn av Bimma »

Godt å lese at det ikke var verre ting ute og gikk. :thumleft
Best å ha sykkelen klar til nye utfordringer til sommeren..! :bananas
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jalmar ARB-prosjekt tror jeg...

Legg inn av Jalmar »

Ja, det har du rett i. Voyageren skal bare få nye styrelagre og rep. av den lekkasjen, så den er helt sikkert klar når sesongen begynner. :thumleft

Gamle er jeg ikke så helt sikker på foreløpig. Men hvis målene stemmer sånn nogenlunde med de delene jeg har tenkt å bruke, så blir det kanskje litt leking på grusveiene utover i sesongen. :knegg
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Jalmar ARB-prosjekt tror jeg...

Legg inn av cheron »

Artig artig! Skal følge med her :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Jalmar ARB-prosjekt tror jeg...

Legg inn av Bimma »

Jalmar skrev:Gamle er jeg ikke så helt sikker på foreløpig. Men hvis målene stemmer sånn nogenlunde med de delene jeg har tenkt å bruke, så blir det kanskje litt leking på grusveiene utover i sesongen. :knegg
Høres kjempespennende ut....!! :bananas
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Jalmar ARB-prosjekt tror jeg...

Legg inn av donkeyman »

Jalmar skrev:
Når jeg tok en nærmere titt på dette, så jeg at det hang dråper fra det hitterste røret. Så der har vi vel en o-ring som har gått til streik tenker jeg.
----------
Så nå blir det å finne fire nye o-ringer, tappe systemet, skifte o-ringene, skru dritten sammen igjen, og så skylle systemet godt og fylle ny væske til våren. :thumleft
I 98 kjøpte jeg en ER-5. Den hadde også slike O-ringer i kjølevannsrøra. Dimensjonene helt spesielle, så det var ikke mulig å bruke andre enn de originale, De hadde begrenset levetid. Jeg måtte faktisk skifte noen slike hver gang jeg stilte ventilene. Fant ut at det kunne være svært lønnsomt og ha noen i reserve siden de ikke var så dyre.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jalmar ARB-prosjekt tror jeg...

Legg inn av Jalmar »

Nå sitter jeg i tenkeboksen for å finne ut åssen jeg skal få løst tank/solosal/alukoffertfester og toppkoffertfester. :scratch

Det kan nemlig hende at den store tanken jeg har tenkt å bruke er noen cm lenger enn originaltanken. Men tankdelen som går mot salen er skrå, så jeg tror jeg kan få det til hvis jeg hever salen litt. Det jeg funderer på nå er om jeg skal lage en rør-ramme som kan være feste for solosal og toppkkofferten, og samtidig være feste for sidekoffertbrakettene. Den kan jeg lage slik at den legges og festes oppå originalramma. Da får jeg ekstra høyde på salen, og jeg slipper å forandre på originalramma.

Det siste kan være fordelaktig av flere grunner. For det første vil sykkelen da kunne settes enkelt tilbake til originalstand. For det andre vil toppkoffert, sidekofferter og sal bli en enhet som enkelt kan fjernes hvis det blir behov for å bruke originalsalen. Og for det tredje vil det bli plass til alle elektriske bokser og koblinger i mellomrommet som blir mellom originalramma og ekstraramma. Tørt og trygt. :thumleft

Moro å fundere litt på denne typen løsninger. :knegg
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jalmar ARB-prosjekt tror jeg...

Legg inn av Jalmar »

donkeyman skrev:
Jalmar skrev:
Når jeg tok en nærmere titt på dette, så jeg at det hang dråper fra det hitterste røret. Så der har vi vel en o-ring som har gått til streik tenker jeg.
----------
Så nå blir det å finne fire nye o-ringer, tappe systemet, skifte o-ringene, skru dritten sammen igjen, og så skylle systemet godt og fylle ny væske til våren. :thumleft
I 98 kjøpte jeg en ER-5. Den hadde også slike O-ringer i kjølevannsrøra. Dimensjonene helt spesielle, så det var ikke mulig å bruke andre enn de originale, De hadde begrenset levetid. Jeg måtte faktisk skifte noen slike hver gang jeg stilte ventilene. Fant ut at det kunne være svært lønnsomt og ha noen i reserve siden de ikke var så dyre.
Takk for tipset. Regna med at det var standars. Men da skal jeg sjekke opp det og bestille en drøss av dem. :thumleft
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

mekkern
Innlegg: 7666
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Jalmar ARB-prosjekt tror jeg...

Legg inn av mekkern »

flere typer o-ringer også..husker ikke om det var nitril eller viton som var rette til dette bruket..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Jalmar ARB-prosjekt tror jeg...

Legg inn av Bimma »

Husk på plass til bensinkanner også da Jalmar..! :-k
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Svar