MCsidens store samletråd om GPS

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Bjerknez »

Personlig er jeg litt motstander av dedikerte GPS'er på motorsykkel. Jeg synes det blir for overkill. Men skulle jeg dratt på en slik tur du skal på så ville jeg nok vurdert det. Men du roter deg nok ikke bort med Google maps heller vil jeg tro.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Relax »

beemer skrev: 02 mai 2017, 15:42 Heisann, Skal nedover på Alpetur i Juni, og var på nippet til å kjøpe meg ny GPS. Har TTRider 2 og trengte kartoppdatering, men det var ikke akkurat billig. Men så kom jeg til å tenke på "Roam like home". Har jo 5GB datakvote på telefonen og jeg tror ikke f.eks google maps trekker så mye data, uten at jeg har fått sjekket det ut. Det eneste jeg da vil trenge er en fornuftig (og vanntett) GPS holder samt ekstrabatteri i tankveska eller å legge opp strøm. Synspunkter?

Google Map GPS blir bare bedre og bedre.. og har hyppige oppdateringer. Man kan også laste ned kartområder og bruke den uten dekning.
Trafikk viser den også . Jeg fant en vanntett holder til min, men ved nærmere ettersyn så kunne jeg ikke stikke ledningen inn for lading. Jeg fixer en løsning på det, men hold et øye på det om du går den veien.

Jeg tror mange GPS'r er bra, ofte er det mer et spørsmål om man bruker den nok til å lære den å kjenne ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 60
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av beemer »

Så da er det bare å finne seg en fornuftig holder til telefonen.. med inngang for ladekabel.. kanskje noe med en liten solskygge på. Hadde IPad i kartmappa og offline kart en gang, men så nada i sollys. Fant også en app som heter Scenic som ikke kostet så mye, og hadde alle de "gode" veiene inne.. så da så. Får vel plass til TTrideren også om planen svikter.. samt alpekart


Sent from my iPhone using Tapatalk
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av AJ »

Ny Europakartoppdatering for TomTom Rider...
tomtom.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

raster
Innlegg: 134
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av raster »

Etter at jeg tok til vett og kjøpte en doning som er komfortabel å kjøre på dårlige veier med, for noen år siden, skaffet jeg meg GPS. Mest for å finne fram på unevnelige grusveier og stier. Den er blitt helt uunnværlig til dette bruket, og jeg har fått utrolig mange fine turer til steder jeg ellers ikke hadde dratt til. GPS'en er nesten halve vitsen med en slik sykkel for meg. Har Garmin Zumo 395 lm.

Men, jeg ser at den har mange andre muligheter som jeg ikke utnytter, planlegge ruter, legge inn turforslag fra internett mv. Må finne ut hvordan jeg skal gjøre det. Er det noen her som utnytter GPS en sin til fulle?
Sist redigert av AJ den 31 jan 2018, 22:07, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Liten presisering om hva tråden dreier seg om i trådtittelen
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av kjellv »

Jeg er blitt veldig avhengig av GPS. Har Tomtom Rider 420, som også har mange tilleggsfunksjoner jeg ikke bruker.
Jeg planlegger mest underveis, tar med meg papirkartet fra tankveska når jeg har en pause og ser over mulighetene jeg har fra der jeg er. Jeg planlegger sjelden noe på GPSn, gidder ikke det evinnelige maset i intercomen om at jeg må snu hvis det er mulig :-)å Men telefonen er parret med GPS, og GPS med intercom. Det er greit for å betjene telefon via GPS.
Jeg bruker GPSn mest for å se hvordan veien er etter neste sving.. Altså hvis jeg kjører på ukjente og uoversiktlige veier, er det veldig nyttig å se på GPSn hvordan veien er etter en uoversiktlig sving, om det er et veikryss eller andre overraskelser, kanskje jeg er ute etter et langstrekk med mulighet for å kjøre forbi en bobil.. Et raskt blikk på GPSn så vet du mer. Men selvfølgelig, jeg bruker GPS til navigasjon også. Særlig i ukjente byer. For å finne fram dit jeg skal, eller greieste vei ut av byen igjen. Eller for å holde øye med antatt tid jeg er framme ved neste fergekai.. Nyttig redskap i hvert fall, men som de fleste duppeditter har den alt for mange funksjoner som jeg ikke trenger.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

kett'l
Innlegg: 98
Registrert: 01 jan 2017, 12:42
Motorsykkelen din: BMW R1200GS Rallye
Sted: Trøndelag

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av kett'l »

Problemet med myrouteapp.com er at denne ikke kan endre datoen for turen, slik at de vinterstengte veiene er åpne under planlegging for eks. no (vinterstid.).

Dette er mulig i Google Maps, men ikke mulig å endre avgangstiden på turen i myrouteapp. Ganske utrolig at dette ikke er fikset...

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av kgjersda »

Hvordan er det å bruke google maps mot det å bruke en egen gps? Har flere ganger vurdert GPS, men ser ikke behovet fremfor google maps på mobilen i en mobilholder.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

kett'l
Innlegg: 98
Registrert: 01 jan 2017, 12:42
Motorsykkelen din: BMW R1200GS Rallye
Sted: Trøndelag

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av kett'l »

kgjersda skrev: 01 feb 2018, 11:36 Hvordan er det å bruke google maps mot det å bruke en egen gps? Har flere ganger vurdert GPS, men ser ikke behovet fremfor google maps på mobilen i en mobilholder.
Enig der... og om du skulle ha en egen gps kan du bruke dette verktøyet for å få ut gpx punkt som du så kan importerer....

https://mapstogpx.com

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av KåreDump »

kgjersda skrev: 01 feb 2018, 11:36 Hvordan er det å bruke google maps mot det å bruke en egen gps? Har flere ganger vurdert GPS, men ser ikke behovet fremfor google maps på mobilen i en mobilholder.
Google maps fungerer supert!
Jeg har i mange år hatt en TomTom-app på mobilen og brukt denne.
Bruker den fremdeles fordi jeg er kjent med brukergrensesnittet og er vant til funksjonene der.
I dag hadde jeg neppe giddet å kjøpe en dedikert app....

Bruker ikke å navigere etter skjermen på mobilen, men følger instruksjonene til dama i appen via intercom i hjelmen.
Telefonen ligger stort sett nedpakket og på lading, da den sluker strøm når GPS'en brukes.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av kvase »

kett'l skrev: 01 feb 2018, 11:14
Problemet med myrouteapp.com er at denne ikke kan endre datoen for turen, slik at de vinterstengte veiene er åpne under planlegging for eks. no (vinterstid.).

Dette er mulig i Google Maps, men ikke mulig å endre avgangstiden på turen i myrouteapp. Ganske utrolig at dette ikke er fikset...
Så det at jeg bruker Google Maps defults i myrouteapp spiller ingen rolle i forbindelse med bruk av den tjenesten da -
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

kett'l
Innlegg: 98
Registrert: 01 jan 2017, 12:42
Motorsykkelen din: BMW R1200GS Rallye
Sted: Trøndelag

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av kett'l »

kvase. skrev: 01 feb 2018, 17:23
kett'l skrev: 01 feb 2018, 11:14
Problemet med myrouteapp.com er at denne ikke kan endre datoen for turen, slik at de vinterstengte veiene er åpne under planlegging for eks. no (vinterstid.).

Dette er mulig i Google Maps, men ikke mulig å endre avgangstiden på turen i myrouteapp. Ganske utrolig at dette ikke er fikset...
Så det at jeg bruker Google Maps defults i myrouteapp spiller ingen rolle i forbindelse med bruk av den tjenesten da -
Tror når du velger de andre så får du lagt inn ruten riktig. Har ikke pro versjonen men mulig du har det og kan teste ?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bruker Google Maps og er fornøyd med det. Helt gratis, man har det på telefonen allerede og kjærringa som sier hvor du skal kjøre holder kjeft når du bare skal rett frem.

Jeg har helt gitt opp dedikert GPS. Det funker det også, men mer styr. For å finne frem på norske landeveier så holder Google Maps i bøtter og spann. Kartet er mye bedre også.

Men skal du besøke storbyer i utlandet ville jeg nok kjøpt en dedikert GPS.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av LarsE »

kgjersda skrev: 01 feb 2018, 11:36 Hvordan er det å bruke google maps mot det å bruke en egen gps? Har flere ganger vurdert GPS, men ser ikke behovet fremfor google maps på mobilen i en mobilholder.
Enig, har brukt Google Maps i alle år. Har prøvd med GPS også, men syntes ikke det fungerte noe særlig. Google maps har jo også stemmestyring som funker med Intercom, slik at du kan endre ruten mens du kjører.

Svar