Strøk på oppkjøring - hjelp

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Eirikvestfold »

Holdt på å stryke i kjøregården selv. Sensor var ambivalent men forstod at jeg var nervøs så jeg fikk tvilen til gode.

Men om man har en dårlig gjennomføring på en av øvelsene. Slutt å tenk på den og fokuser heller på den neste øvelsen. Får ikke gjort noe med det du har gjort.

Den viktigste øvelsen er den neste.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Ronning »

Velta litt kjegler på oppkjøringa jeg, men det ble ikke nevnt en gang, så vidt jeg husker. Bare å holde fokus videre, som han over her sier.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Sensoren min va pottesure :[-( :sorry og eg veltet ikke noen kjegler, og satte ikke ned foten heller... men va litt vinglete.
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Stian87 »

rosseland skrev: 25 jan 2018, 12:21 Sensoren min va pottesure :[-( :sorry og eg veltet ikke noen kjegler, og satte ikke ned foten heller... men va litt vinglete.
Er ganske drøyt at det skal være så stor forskjell på sensorer. Da jeg kjørte opp var det en jente som kjørte i kjøregården før meg, hun velta to tre kjegler og satte ned beina flere ganger i firkanten. Fikk lappen hun... :eh

Presiserer at jeg ikke synes det nødvendigvis var feil at hun fikk lappen, men blir feil at det er så stor forskjell. Testen er muligens hensiktsmessig, men den er ganske urealistisk etter min mening. I trafikken der denne typen kjøring er relevant er det helt uproblematisk å sette ned foten. Greit at de ønsker å se krypeteknikken din, men testen er ekstremt avhengig av dagsformen. Har aldri hatt noen problemer med den selv, men den skaper unødvendig mye stress.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Stian87 skrev: 25 jan 2018, 12:56
rosseland skrev: 25 jan 2018, 12:21 Sensoren min va pottesure :[-( :sorry og eg veltet ikke noen kjegler, og satte ikke ned foten heller... men va litt vinglete.
Er ganske drøyt at det skal være så stor forskjell på sensorer. Da jeg kjørte opp var det en jente som kjørte i kjøregården før meg, hun velta to tre kjegler og satte ned beina flere ganger i firkanten. Fikk lappen hun... :eh

Presiserer at jeg ikke synes det nødvendigvis var feil at hun fikk lappen, men blir feil at det er så stor forskjell. Testen er muligens hensiktsmessig, men den er ganske urealistisk etter min mening. I trafikken der denne typen kjøring er relevant er det helt uproblematisk å sette ned foten. Greit at de ønsker å se krypeteknikken din, men testen er ekstremt avhengig av dagsformen. Har aldri hatt noen problemer med den selv, men den skaper unødvendig mye stress.
Fikk samme sensor begge gangene... å han strøk meg begge ganger :sorry kjørelæreren min kikka fordi han syntes det va heilt løk at jeg ikke bestod... gjorde ikke noen skikkelige feil sa han :confused
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Stian87 »

rosseland skrev: 25 jan 2018, 13:21
Stian87 skrev: 25 jan 2018, 12:56
rosseland skrev: 25 jan 2018, 12:21 Sensoren min va pottesure :[-( :sorry og eg veltet ikke noen kjegler, og satte ikke ned foten heller... men va litt vinglete.
Er ganske drøyt at det skal være så stor forskjell på sensorer. Da jeg kjørte opp var det en jente som kjørte i kjøregården før meg, hun velta to tre kjegler og satte ned beina flere ganger i firkanten. Fikk lappen hun... :eh

Presiserer at jeg ikke synes det nødvendigvis var feil at hun fikk lappen, men blir feil at det er så stor forskjell. Testen er muligens hensiktsmessig, men den er ganske urealistisk etter min mening. I trafikken der denne typen kjøring er relevant er det helt uproblematisk å sette ned foten. Greit at de ønsker å se krypeteknikken din, men testen er ekstremt avhengig av dagsformen. Har aldri hatt noen problemer med den selv, men den skaper unødvendig mye stress.
Fikk samme sensor begge gangene... å han strøk meg begge ganger :sorry kjørelæreren min kikka fordi han syntes det va heilt løk at jeg ikke bestod... gjorde ikke noen skikkelige feil sa han :confused
Dersom det er aktuelt ville jeg vurdert å kjøre opp ved en annen trafikkstasjon, eventuelt be om å fa en annen sensor. Det er lite heldig at om du skulle møte samme trollet neste gang. Det utrolig kjip at du har hatt en sånn opplevelse, jeg håper du får en sensor som er litt triveligere neste runde. Jeg synes også det er spesielt at du ikke får dra ut å kjøre en gang, da mener jeg du skal ha feila ganske godt før det er aktuelt..
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Juicebox »

Velting av kjegler har ikke så mye å si om man har kontroll. Denne testen viser sensor om du har en kontrollert balanse vil jeg tro. Jeg veltet 2 kjegler under min andre runde på kjegla og fortsatte med blikket rett fram og beholdt roen. Dette ser sensoren mye på, blikket.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av tormodg »

Jeg kjøpte 15 kjegler på Biltema og øvde og øvde og øvde på krypkjøring på en parkeringsplass sammen med en god nabo. De siste to ukene før oppkjøring var det stort sett alt jeg fokuserte på. Det satt som et skudd på oppkjøringen - men uten denne drillingen hadde jeg strøket med glans... særlig kjeglekjøring og usving sleit jeg med (veltet mange ganger før jeg knekte koden). Det handler om å bli god nok til å senke skuldrene, se opp og fram, og ha rytmen litt i kroppen.

Ønsker deg masse lykke til neste gang. Når man står der med lappen i hånda er alt det kjipe plutselig blitt gode krigshistorier. :)

jalekss92
Innlegg: 77
Registrert: 26 jun 2017, 20:22
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av jalekss92 »

Kjørte rett over en kjegle på den andre gjennomføringen, men sensor sa rett etterpå at det ikke var noe å tenke på. Før vi begynte sa han også at jeg kunne slappe av, krypkjøringa utgjorde i hans øyne en promille av helhetsinntrykket.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av FredrikE24 »

Absolutt alt ligger i blikkbruk. Gjør man det riktig, kommer det andre svært fort.
Jeg merker hvor ræva jeg blir til å kjøre når jeg kjører på vinterstid. Du blir sittende å glo rett forran deg for å se etter isvuller og ting man ikke bør kjøre på. Så får man kanskje en sleng eller to.. Null kontroll på å takle situasjonen :crazy:
Det tok litt tid før man turte å se langt frem selv med snø og is på veien.

Det overrasker meg hvor mange på Youtube som har kanaler som jeg liker å se på, som filmer seg selv og har helt feil blikkbruk og påpeker hvor vanskelig enkelte manøvre er. Den norske MC-føreropplæringen er top notch egentlig :thumleft
Det samme gjelder alle disse filmene som er så "utrolige" med førere som kaster en sykkel rundt noen kjegler som ingenting. Det er vanskelig med feil blikkbruk, det er ganske enkelt om man har riktig blikkbruk, mao greit å få til med litt øvelse.

Det tar hvertfall ikke lang tid på kjøregården før jeg blir så varm i trøya at jeg kaster den 320kg tunge sykkelen min rundtom der. Veldig gøy synes jeg.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Stian87 »

FredrikE24 skrev: 29 jan 2018, 16:49 Absolutt alt ligger i blikkbruk. Gjør man det riktig, kommer det andre svært fort.

Det tar hvertfall ikke lang tid på kjøregården før jeg blir så varm i trøya at jeg kaster den 320kg tunge sykkelen min rundtom der. Veldig gøy synes jeg.
Lurt å kjøre litt kjegler en gang i blant bare for å terpe selv om man har fått lappen :) Særlig om man har en ny sykkel :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av FredrikE24 »

Drøbak står med kjeglene ute som regel hele vårperioden. Bare å reise dit i 19-20 tiden og kjøre litt på våren :)

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Grendel »

Jeg hadde kjøpt en stor boks gatekritt som jeg hadde tenkt å lage kryss med i garagen. Det er en stor felles-garage. Kryssene ble aldri tegnet, men jeg kjørte ofte slalom mellom flekker, stolper og parkeringsplasser. På den måten fikk jeg trent godt på balansen og styringen. Dette gav nok en god hjelp i tillegg til hardkjør i kjøregården.

Senere har jeg oppdaget at sensor var en av de store gutta bak NMCU-filmen, "Full Kontroll". Det var en real sensor som, fra sin posisjon bak, testet meg godt. Han "prøvde" å legge seg i min dødvinkel og fikk prøvd meg.

Det gav noen aha-opplevelser det også.

Ikke gi deg! Snart er det sommer igjen!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av FredrikE24 »

Min sensor sa før turen: «Drit i hva jeg gjør, jeg kjører som en tulling rundt deg for å observere kjøringen din, så bare kjør som normalt». At din sensor kjørte inn i din dødvinkel for å ta deg på det synes jeg høres veldig rart ut :-k

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Grendel »

FredrikE24 skrev: 29 jan 2018, 22:31 Min sensor sa før turen: «Drit i hva jeg gjør, jeg kjører som en tulling rundt deg for å observere kjøringen din, så bare kjør som normalt». At din sensor kjørte inn i din dødvinkel for å ta deg på det synes jeg høres veldig rart ut :-k
Det var ryddig og ordentlig. Det var nok samme som du sier; "for å observere meg". Det var nok (tror jeg) for å se at jeg fulgte med. Jeg fikk beskjed om ikke å tenke på at han var der, eller å ta hensyn til han. Men, i all verden? Jeg begynte jo å lure på hvor det var blitt av "den som lå bak meg". Jeg har alltid den vanen å følge med på det som skjer bak, så når det plutselig mangler noe, så begynner jeg å lure. Han var litt interessert i å "stikke seg vekk".

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar