Emblaamanda skrev: ↑26 jan 2018, 00:41
Hei og takk for svar! Det står mellom Yamaha MT og Honda CB R akkurat nå

men har et spørsmål til, hva er viktig når jeg kjøper sykkel brukt? Ny også forsåvidt.. er det noe jeg må se etter eller noe som må være på plass eller slikt? Og er det lurest å kjøpe de nyeste årsmodellene?
Embla
Kjøper du nytt eller en sykkel med garanti så er du jo sikret mot uforutsette hendelser som kan myntes til feil med sykkelen. Kjøper du brukt må du sette din lit til at forrige eier har vert nøye med vedlikeholdet og hatt den på jevnlig service. Mange modifiserer syklene sine og det meste går nok på såkalt "trimming" i form av effekt eller lyd. Dette kan gi deg problemer ved en evt. kontroll. En 125ccm er nok også mer sannsynlig blir trimmet vil jeg tro.
Ett sett med nye dekk inkludert omlegging koster fort 4-5.000,- og ett sett dekk (avhengig av merke og type) holder fra rundt 5.000km. til over 10.000km. Sjekk at dekkene har mønster nok.
Kjede og drev koster vel ikke all verden tror jeg, men sjekk om drevene er slitt. Er disse veldig slitt så kan du forhandle deg frem til en hyggeligere pris eller evt. be verkstedet bytte dem før du får den levert.
Sjekk service historikken. En sykkel bør ha fulgt alle servicer og de må være stemplet i boka. Mangler du en service så står du i fare for å få problemer hvis feil skulle oppstå senere.
Rent økonomisk kommer du nok best ut av det ved å kjøpe en demokjørt eller en veldig pent brukt sykkel. Da slipper du som oftest førstegangsservice som koster noen få tusenlapper samt klargjøringskostnader. Du slipper også det verste verditapet. Det er vel begrenset hvor mye galt man kan ha gjort med en sykkel som kun har gått noen få tusen kilometer, men den kan jo ha vert veltet/krasjet og da kan den i verste fall lide av ringvirkninger etter dette. Dette bør du uansett spørre selger om.
Kommer du til å kjøre veldig mye og på lengre turer så mener jeg sittestilling og komfort er viktigst å tenke på hvis du skal "modifisere" sykkelen med ekstrautstyr. Sykkelen bør derfor prøvesittes først.
Varmeholker (varme i håndtakene) er absolutt verdt det hvis du skal ut på langturer. Skal du kun bruke den som pendlesykkel over korte strekninger og litt turkjøring i nærområdet så kan du nok se bort fra dette.
Bagasjeløsninger er også noe å tenke på. Skal du ut på tur så bør du finne en sykkel med mulighet for å stroppe fast litt bagasje. Finnes mange løsninger her, men tenk litt på hva du kommer til å bruke sykkelen til.
Hvis du vil "style" sykkelen din slik at den ser bedre ut så bør du først tenke på og bytte ut "tail tidy". Den plastdingsen bak på sykkelen som skiltplaten henger på. Den orginale og spesielt den på MT125 er uhyre stygg og ser helt teit ut. Yamaha har nok løsninger for dette. Hvis ikke finnes det tredjeparts leverandører som leverer dette.
Det andre og kanskje det mest vanlige er kjøp av såkalt effektannlegg. Du får en del "tøffere" lyd i sykkelen og tredjeparts anlegg ser ofte bedre ut. Det er stort sett snakk om å bytte den bakre potta og ikke hele anlegget.