Viltvarsler - tull og tøys eller effektiv og billig sikring mot viltpåkjørsel?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Viltvarsler - tull og tøys eller effektiv og billig sikring mot viltpåkjørsel?

Legg inn av AJ »

Jeg hadde en Screaming Hawk Deer Whistle montert på Stelvio'en, min forrige MC, og har nå en maken fra en annen amerikansk produsent på KTM'en.

Så langt har jeg ikke vært i situasjoner hvor jeg har vært i fare for å kjøre på småvilt eller storvilt.
Med et unntak hvor en rådyrkalv hadde forvillet seg ut i veien nær der jeg bor og sneiet såvidt borti Moto Guzzi'en. Om dette var før eller etter monteringen av viltvarsleren husker jeg ikke.
Årsaken til at kalven plutselig befant seg i veien var trolig tømmerhogsten i området. Skogen var plutselig borte og rådyret visste antakelig ikke sin arme råd, stakkar...

Etter dette ingen skumle og skremmende viltmøter langs veien selv om jeg en gang måtte stoppe for en elg midt i veien mellom Nannestad og Lunner, hvor jeg bor. Ingen plutselig byks ut i veien, men sto der med hevet hode etter en slak sving.
Dyret hadde tydelig stoppet og været et aller annet. Kanskje plystringen fra viltvarsleren som på dette tidspunktet var montert?

Siden jeg tror disse viltvarslerne har noe for seg bestilte jeg nettopp et par til. En til eldstesønnen som pendler seint og tidlig til Oslo i bil og en til Alfa'en.
Den jeg kjøpte er lik Screaming Hawk varianten og meget velegnet til montering på MC og på undrsiden av bilens støtfanger.

Så er spørsmålet til MCsiden brukerne: har en slik varsler noe for seg? Hva tror folket der ute?

Her er typen varsler jeg kjøpte på nettet:
Viltvarsler.JPG
https://deerwhistle.com/

Jeg vet at Jula selger en lignende Kinaprodusert variant.
Mulig Biltema også har slike i hyllene sine.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Viltvarsler - tull og tøys eller effektiv og billig sikring mot viltpåkjørsel?

Legg inn av Jompa »

Hører du noen lyd fra varsleren når du kjører ? Eller har den en frekvens som bare dyr kan høre ?
Nå lager jo både bil og mc veldig mange lyder i forskjellige frekvensområder, så dyrene blir vel allerede obs på at "noe" nærmer seg langs veien.
Om de reagerer noe særlig på lyder kan man alltids lure på, elgen ser ut til å ville fortsette rett frem uansett når den først er kommet opp i fart.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Viltvarsler - tull og tøys eller effektiv og billig sikring mot viltpåkjørsel?

Legg inn av AJ »

Hører ingen plystrelyder fra den jeg har montert på KTM'en, nei.
Heller ikke når jeg blåser luft gjennom den nye jeg har kjøpt.
Og det kan jo bety to ting:
1. At den ikke virker.
2. At den virker. Dvs. lager lyd som ikke fanges opp av menneskeører...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Viltvarsler - tull og tøys eller effektiv og billig sikring mot viltpåkjørsel?

Legg inn av Stian87 »

Artig sak, veldig spent på om den virker. Er det meningen at dyrene skal synes det er dritt å høre på og stikke av? Og fungerer det på alle dyr? Vil tro dyr kanskje er forskjellige?

Kjipt om den får jerv å grevling til å stikke av men elgen og hauk til å angripe hehehe
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Viltvarsler - tull og tøys eller effektiv og billig sikring mot viltpåkjørsel?

Legg inn av AJ »

Stian87 skrev: 10 jan 2018, 18:41 Artig sak, veldig spent på om den virker. Er det meningen at dyrene skal synes det er dritt å høre på og stikke av? Og fungerer det på alle dyr? Vil tro dyr kanskje er forskjellige?

Kjipt om den får jerv å grevling til å stikke av men elgen og hauk til å angripe hehehe
Det jeg har lest om denne er at storvilt (rådyr, elg. osv.) værer lyden og stopper opp lenge nok til at man passere dyret med god margin.
Det var kanskje det som skjedde da det sto en elg midt i veien der jeg kom kjørende mellom Nannestad og Lunner.
Denne elgen sto med hevet hode og været åpenbart et eller annet. Kan jo selvfølgelig også ha vært lyden av motoren...

Videre har jeg lest at småvilt,som vel grevling også kan klassifiseres som, bråstopper når de værer lyden og bråsnur og stikker tilbake der de kom fra.
Men hvor god forskningen er på disse funnene vet jeg ikke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Viltvarsler - tull og tøys eller effektiv og billig sikring mot viltpåkjørsel?

Legg inn av KåreDump »

Stian87 skrev: 10 jan 2018, 18:41 Artig sak, veldig spent på om den virker. Er det meningen at dyrene skal synes det er dritt å høre på og stikke av? Og fungerer det på alle dyr? Vil tro dyr kanskje er forskjellige?

Kjipt om den får jerv å grevling til å stikke av men elgen og hauk til å angripe hehehe
:lol :lol
Blir interessant å se om noen har erfaringer med om dette funker eller ikke!

Å kjøre på elg er ikke morsomt!
Har hatt en "close call" på motorsykkel!
Elgen kryssa veibanen rett foran meg, og etter full panikkbrems (hadde jeg ikke hatt ABS, så hadde jeg tryna!!) dulta forhjulet mitt borti bakbeina på elgen før den forsvant inn i krattskogen!

Spooky!! :O
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Viltvarsler - tull og tøys eller effektiv og billig sikring mot viltpåkjørsel?

Legg inn av AJ »

KåreDump skrev: 11 jan 2018, 10:48
Blir interessant å se om noen har erfaringer med om dette funker eller ikke!

Å kjøre på elg er ikke morsomt!
Har hatt en "close call" på motorsykkel!
Elgen kryssa veibanen rett foran meg, og etter full panikkbrems (hadde jeg ikke hatt ABS, så hadde jeg tryna!!) dulta forhjulet mitt borti bakbeina på elgen før den forsvant inn i krattskogen!

Spooky!! :O
Får håpe man aldri havner i en slik situasjon :overtro .

Ang. erfaringer om viltvarslere fungerer eller ikke, så vil jeg tro det er vanskelig å si noe helt sikkert om virkningen.
Men ser man en elg i åpent lende i fint trav fra sidelinjen mot veien man kjører og elgen bråstopper et stykke fra veikanten i det man passerer så kan det i beste fall være pga. viltvarsleren.
Men så kan det selvfølgelig også være andre årsaker til at dyret stopper.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Viltvarsler - tull og tøys eller effektiv og billig sikring mot viltpåkjørsel?

Legg inn av kjellv »

Jeg er i utgangspunktet veldig skeptisk, men vil synes det er veldig interessant med oppdateringer i denne tråden.
Min erfaring med mange år som storviltjeger er at hjort, rådyr og elg er veldig selektive med tanke på hvilke lyder som skremmer dem til å stoppe opp. Samtidig vil en lyd de reagerer på gjerne føre til at de setter opp farten til nærmeste skjulested, hvilket gjerne kan være skogholtet på andre siden av veien.
Storvilt er ellers ikke redd eller skeptiske til lyder fra motorkjøretøy eller andre mekaniske lyder. De kan løfte hodet et øyeblikk og fortsette å spise mens du kjører forbi. Men knekker du en kvist blir det gjerne en eksplosiv reaksjon. Er de i trekk stopper de som regel i kanten av et skogholt og venter til de føler seg trygg før de passerer et åpent område eller vei. En erfaren kronhjort blir stående og se til at resten av flokken har kommet over veien før han føler seg trygg og springer etter.
Storvilt er veldig uberegnelige. En ukjent lyd kan få dem til å stoppe opp, men kan også utløse at de setter opp farten.

En flukt vil nesten alltid skje mot vinden..

Så ja, dette er jeg veldig skeptisk til.. :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Viltvarsler - tull og tøys eller effektiv og billig sikring mot viltpåkjørsel?

Legg inn av AJ »

Bra med skepsis, helt klart.
Men like bra med et åpen sinn om at det faktisk kan funke med noe så enkelt som en viltvarsler som dette.
Jeg velger i hvert fall å bruke en en slik i den tro at den kan virke.
Uansett så koster den ikke allverdens og tar liten plass og veier ingenting når den er montert (noe som ofte er viktig for mange MC-folk...)

Men - og dette er selvfølgelig viktig - den erstatter på ingen måte viktigheten av å kjøre aktsomt der det er varslet om viltråkk/krysning av vilt i veibanen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Viltvarsler - tull og tøys eller effektiv og billig sikring mot viltpåkjørsel?

Legg inn av kjellv »

Ja, selv om jeg er skeptisk opplever jeg viltproblematikken som så stor at jeg selv vil vurdere å prøve denne.

Her jeg bor er særlig de siste ukene av sesongen spesielt risikabel. Her er mye hjort, og særlig etter at jakta har startet finnes mye hjort langs veiene når det begynner å mørkne. Men også om morgenen er de gjerne på trekk motsatt vei, inn i skogen og opp i høyden for å få oversikt. På høsten er det mindre mat å finne i de bratte liene, brunsten er i emning, og i tillegg er det mer folk i skogen både på jakt og på bærplukking som skaper uro blant dyrene, samtidig som bukkene begynner å få det travelt med å samle seg et harem. Særlig de unge bukkene er uberegnelige, de går med nesa i bakken og følger luktspor. I deres verden er dette det viktigste i denne perioden.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Viltvarsler - tull og tøys eller effektiv og billig sikring mot viltpåkjørsel?

Legg inn av Stian87 »

kjellv skrev: 11 jan 2018, 23:53 samtidig som bukkene begynner å få det travelt med å samle seg et harem. Særlig de unge bukkene er uberegnelige, de går med nesa i bakken og følger luktspor. I deres verden er dette det viktigste i denne perioden.
Ikke så ulikt tenåringsgutter med andre ord :lol
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Viltvarsler - tull og tøys eller effektiv og billig sikring mot viltpåkjørsel?

Legg inn av KåreDump »

kjellv skrev: 11 jan 2018, 23:53 Ja, selv om jeg er skeptisk opplever jeg viltproblematikken som så stor at jeg selv vil vurdere å prøve denne.
Samme her! Det er jo uansett ikke rare økonomiske tapet om dingsen til en hundrelapp ikke funker!?

Hos meg er det stort sett bare elg, men til gjengjeld ufattelige mengder av den!!
Har jaktet elg i mange år og kan bekrefte det du skriver i din forrige post.

Den verste tiden her er på våren når jordene begynner å spire, da er elgen på plass for å beite på de nye skuddene.
Utover vår sommer følger de gjerne spiringen oppover i terrenget.
Og midt på sommeren er det mindre elg langs veien.

Den nest verste tiden er når mora jager fjorårskalvene, de er fullstendig forvirret og kan gjøre de mest utrolige ting.
Har sågar opplevd at det kom fire halvannenåringer luskende inn i på en fotballbane der vi trente lydighet med schäferhunder!! Det var 16 schäferhunder på fotballbanen, men likevel lusket de inn der, og vi hadde et svare strev med å få de jaget derfra!

Under jakt/bærplukkingen så forsvinner stort sett elgen fra veiene og trekker opp i høyden (i alle fall rundt der jeg bor)!


Stian87 skrev: 12 jan 2018, 06:35 Ikke så ulikt tenåringsgutter med andre ord :lol
Jepp, ganske likt! :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Viltvarsler - tull og tøys eller effektiv og billig sikring mot viltpåkjørsel?

Legg inn av Grendel »

Det kan vel være nyhetsverdien som gjelder for elgen også. Nye viltvarslere og nye frekvenser og toner.

Jeg har ikke prøvd slike, ei heller erfaring med møte. Da unntaket da jeg kjørte over en stor hare. Det sa bom-bom-bom under bilen. Da jeg stoppet så jeg haren sitte i veien og riste på hodet. Deretter hoppet den videre ut at veien!

Interessant å få høre om slike varslere. For er det vel enklest å finne ut om de ikke virker.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Viltvarsler - tull og tøys eller effektiv og billig sikring mot viltpåkjørsel?

Legg inn av kjellv »


Grendel skrev:Det kan vel være nyhetsverdien som gjelder for elgen også. Nye viltvarslere og nye frekvenser og toner.

Jeg har ikke prøvd slike, ei heller erfaring med møte. Da unntaket da jeg kjørte over en stor hare. Det sa bom-bom-bom under bilen. Da jeg stoppet så jeg haren sitte i veien og riste på hodet. Deretter hoppet den videre ut at veien!

Interessant å få høre om slike varslere. For er det vel enklest å finne ut om de ikke virker.

8-)
Ja, nyhetsverdien kan bety noe. En lyd dyrene hører som de ikke forventer eller ikke har hørt før kan i gitte tilfeller få dem til å stoppe opp. Jeg har selv benyttet meg av det på jakt. Ganske enkelt bare ropt "stopp", og dermed fått hjorten til å stoppe helt opp og stå rolig lenge nok til at jeg fikk skutt den. Denne lyden var nok fremmed, dyret stoppet opp for å lytte etter flere lyder. Dette kan funke hvis lyden er fremmed. Men antakelig bare på de første dyrene i en flokk som passerer veien. Etternølerne lar seg nok ikke stoppe på denne måten, og det er som oftest disse som blir påkjørt. Nå snakker jeg mest om hjort, det er dem jeg har mest erfaring med. Elg og rådyr har helt andre reaksjoner og adferdsmønster.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Viltvarsler - tull og tøys eller effektiv og billig sikring mot viltpåkjørsel?

Legg inn av cannon »

kjellv skrev: 14 jan 2018, 10:17
Grendel skrev:Det kan vel være nyhetsverdien som gjelder for elgen også. Nye viltvarslere og nye frekvenser og toner.

Jeg har ikke prøvd slike, ei heller erfaring med møte. Da unntaket da jeg kjørte over en stor hare. Det sa bom-bom-bom under bilen. Da jeg stoppet så jeg haren sitte i veien og riste på hodet. Deretter hoppet den videre ut at veien!

Interessant å få høre om slike varslere. For er det vel enklest å finne ut om de ikke virker.

8-)
Ja, nyhetsverdien kan bety noe. En lyd dyrene hører som de ikke forventer eller ikke har hørt før kan i gitte tilfeller få dem til å stoppe opp. Jeg har selv benyttet meg av det på jakt. Ganske enkelt bare ropt "stopp", og dermed fått hjorten til å stoppe helt opp og stå rolig lenge nok til at jeg fikk skutt den. Denne lyden var nok fremmed, dyret stoppet opp for å lytte etter flere lyder. Dette kan funke hvis lyden er fremmed. Men antakelig bare på de første dyrene i en flokk som passerer veien. Etternølerne lar seg nok ikke stoppe på denne måten, og det er som oftest disse som blir påkjørt. Nå snakker jeg mest om hjort, det er dem jeg har mest erfaring med. Elg og rådyr har helt andre reaksjoner og adferdsmønster.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Vi plyster på elg og rådyr. Samme reaksjon.

Svar