NY Triumph 1200 Tiger 2018

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av Jompa »

ZZR-Erling skrev: 30 des 2017, 23:57
AJ skrev: 30 des 2017, 22:59
ZZR-Erling skrev: 30 des 2017, 22:53Kul motor!
Jo'a...
selv om den har en sylinder for mye... :P :crazy:
...men den har litt sånn Porschelyd!
Nå, enkelte andre vil si ett cylinder for lite, gratulerer med ny sykkel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av Olav K »

Servicekostnader?
Nå har jeg ikke full oversikt, siden jeg fikk motorhavari på StorTigern min i sommer (2017 mod. tatt ut høsten '16)
Så jeg har ikke tatt 16000 service på motoren enda.
Mener 1.gangsservicen var veldig billig, (den har jeg tatt to ganger nå, i og med jeg fikk ny motor.)
Men det er ingen lettskrudd sykkel, er mye som må demonteres for å komme til f.eks toppene for ventilsjekk/justering.
Hovedservice på 32000 km oppveier litt mtp på kostnader.
En liten epost til butikken/verkstedet vil nok gi et greit svar på dette med servicekost.

MIN egen konklusjon etter 1,5 sesong på StorTiger er at den er komfortabel for to, men orginalsalen er elendig.
(Forbedret på '18 mod)
Den er tung å håndtere stillestående, og den er topptung, og enda verre topptung med passasjer/bagasje.
Veldig stabil sykkel på elendig asfalt, den "spiser" langsgående sprekker, telehiv og annen moro.

Den går godt nok, men heller ikke mer.

Etter å ha kjørt endel BMW GS 1200 på seinsommeren i år, TROR jeg at jeg hadde valgt annerledes om jeg stod med penga i handa og skulle valgt ny sykkel.

Nå er jo den nye Tigern seriøst oppgradert da, og slanket 10-11 kilo. Og vekten har de fjernet på nedre halvdel av sykkelen, så i teorien er den nå prosentvis enda mer topptung.
Men om det har noe å bety i praksis gjennstår å se, jeg har jo ikke prøvekjørt enda... men jeg skal, såsnart butikken lar meg få lov :)
(Stoler ikke på presseomtale, journalister tør ikke skrive noe negativt, i frykt for å ikke bli invitert til neste lanseringsrunde i Spania/Portugal eller en annen destinasjon på sørlige breddegrader)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av AJ »

En 2012 mod. med 92K på telleren og en 2017 mod. med motorhavari før 16K kjørte km... :-k
Ujevn kvalitet?
Har dessverre lest og hørt om flere problemtilfeller enn suksesshistorier om langt på vei problemfrie Explorer sykler med høy km.stand.
Det virker som at Triumph lyktes langt bedre med den skuddsikre 1050 motoren enn 1215 motoren... :-k .
Motormessig var 1050 Tiger'n jeg hadde helt strålende. Ikke fullt så god med tanke på tyngdepunkt og den jeg har likt minst med passasjer og bagasje. Dette fordi passasjeren satt for høyt, noe som førte til ekstra turbulens som gjerne kom plutselig og kraftig under bestemte kjøreforhold. Originalbagasjeløsningen på 2010 modellen jeg hadde var intet mindre enn en dårlig vits. Heldigvis langt bedre på Sport modellen.

Hva gjelder tyngdepunkt og kjøring med passasjer er jeg litt redd for at 1200 Tiger'n har noe av de samme svakhetene.

Også er det dette med denne tresylindrede rekkemotoren, da... Litt for mange historier om motorproblemer til at jeg liker det, må jeg innrømme. 800 og 1050 motorene virker bunnsolide, mens 1215 motoren åpenbart har hatt sine svakheter.

Greit nok at man får ny motor om man skulle være uheldig å få motorhavari, men at slike ting skjer er ikke akkurat spesielt tillitsvekkende, for å si det sånn...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

Skal visst i følge anmeldelsene være enda mer håndterbar, da de i tillegg til 11 kg vektreduksjon også har flyttet styret 20 mm nærmere rytteren. Uansett, dette er en TUNG sykkel, men selv har jeg ingen problem med å takle 2017 modellen, dette til tross for tykk grus i gårdsplassen. I praksis ikke noe merkbar forskjell fra KTM 1290 SA,n. Så da er det å håpe på at 2018 modellen svarer til forventningene :crazy:
Jeg hadde en GS på lån i 4 dager(2015 mod), og i tillegg prøvde jeg også ut en 2017 modell hos Speed i Sandefjord, men den har så langt ikke overbevist meg, selv om dette er en TOPP sykkel på de fleste områder. Fire av mine kolleger kjører denne(to av dem pensjonister nå da), og de kan ikke få fullrost dem. Så ingen tvil om at dette er et produkt i toppklassen.
Hadde noen greid å lage en sykkel med motoren til KTM, komforten til Triumph,n og allsidigheten til GS, rett og slett klonet alle disse tre, så hadde man vel hatt den "optimale" adventure-sykkelen.
Et godt råd er å ta seg god tid til å prøvekjøre alle, så får man stole på opplevelsen og magefølelsen, og velge etter dette. Kjøp den sykkelen som tilfaller deg best, og blås i hva naboen velger. Prismessig er de ikke så langt unna hverandre, så man blir verken rikere eller fattigere uansett hvem man velger. Men garanti-ordning er tydeligvis viktig :O

Denne gir et godt innblikk i oppgraderingene fra forrige modell:

https://www.youtube.com/watch?v=yNOCmWYUz7A

mogs
Innlegg: 190
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av mogs »

Du har kjøpt 2017 mod men kommer til å bytte den inn til 2018 mod? Forstod jeg deg rett BAJAZZ?

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

Helt riktig :twothumbs:

Blir sannsynligvis nå på nyåret. Visste ikke om den nye 18 modellen da jeg handlet, men er i dialog med forhandler nå, og fått et nytt innbyttetilbud. Gjenstår bare noen detaljer.
Uansett minst et par måneder før man får kjørt, så det er ingen bråhast.
Men kjenner virkelig at det "klør" :D

mogs
Innlegg: 190
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av mogs »

Ok. Grattis igjen med enda en sykkel :). Vi får prøve å stille kløa sammen når sesongen kommer. :)

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

Det gjør vi Morten :thumleft
Jeg misunner deg tilværelsen din :b_c:
Men om 3 år er det min tur :cheers , - og da kjører jeg kanskje GS jeg også :P
GODT NYTT ÅR til deg og dine, så kaster vi loss til våren :twothumbs:

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av Olav K »

Det skal sies at motorhavariet mitt, var såpass spesielt iflg Triumph, at de ville ha motoren tilbake til fabrikken for å undersøke den. Derfor fikk jeg (tilslutt) ny motor. Triumph insisterer normalt på å gjenoppbygge etter havari, selv om det skulle være billigere å bare bytte motor.

Utifra hva JEG har googlet og undersøkt rundt om, er ikke havari på 16-17 modeller noe problem.
det var 12-13 modeller som hadde en gjennomgående issue på toppene.

Jeg tror nok 3. generasjon er ytterligere forbedret, og det er ikke pga frykt for motorproblemer jeg KANSKJE vil velge annerledes ved neste korsvei.
BMW har lenge hatt noen veldig bra løsninger, bla quickshift (nå får jo Tigern også i fra i år) og den innebygde GPS/komputeren med scrollehjul på venstre hånt. HELT genialt.
Om når BMW har keyless rund baut, må du fortsatt bruke nøkkel på tanklokket på den nye Tigern?? Det er jo helt teit??!!

Men gleder meg til å prøvekjøre den nye Tigern, den er vel enda mer av en turtallsmaskin enn den jeg har.
GS-boksern drar mer momentant, som en diesel, og til slik kjøring JEG drømmer om, grusveier av alle slag, er det ingen ulempe.

Blir nok uansett en sesong eller to til med Tigern, da er garantien gått ut. (to år er jo litt for lite da, syns jeg)
Så får vi se hva det blir neste gang
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

Hvordan var reaksjonen fra Triumph når havariet skjedde da? Ble du hentet med kassevogn, og tilbudt lånesykkel?
Jeg hadde også totalhavari på min KTM 1290 SA. 3 ganger faktisk :sorry Første gang bare etter to dager, innsprøytningselektronikken streiket totalt. De tilbudte seg å komme og hente sykkelen med kassevogna si. Fikk lånesykkel(KTM 1290 Super Duke, en totalt sinnsyk sykkel :twisted ), og det ble ordnet etter noen dager. Men så skjedde det samme igjen. Nok en tur med kompiser ble spolert. Men nå gikk den i alle fall på lavt turtall, så jeg fikk karret meg så vidt det var til forhandleren. Det var jo midt på sommeren, så jeg syns jo dette var veldig ergelig, og jeg var skuffet over kvaliteten, og begynte å tvile litt på driftsikkerheten til KTM. Hadde faktisk fått noen "advarsler" av GS gutta på jobben, men jeg regnet dem som subjektive, og sta som jeg er valgte jeg å overse dette :-k Men forhandleren var veldig ryddig, og det ble ny lånesykkel, Honda Africa Twin denne gangen. Artig sykkel, men det var jo ikke denne jeg hadde planlagt å dra på ferie med. Men jeg var visst ikke alene om å ha disse problemene. Hele produksjonslinja på denne modellen hadde visst noe problem på et belegg inne i bensintanken, som løsnet og pakket seg i innsprøytninga.
Etter noen uker var sykkelen på beina igjen, og jeg hadde noen måneder med problemfri kjøring. Ble mange fine turer, og jeg var imponert over ytelse og kjøreegenskaper :twothumbs: . Men jeg fikk vondt i rumpa og beina mine på turene over 50 mil.
Vel, senere på høsten streiket sykkelen igjen :O (elektronikken denne gangen), og igjen ble det lånesykkel, nok en Super Duke.
DA VAR DET NOK. Jeg sjekket markedet litt, og fikk en grei deal med en Triumph forhandler, og fikk byttet den inn i en ny Triumph 1200 Explorer, 2017. Og den har det ikke vært noe tull med så langt, men nå har jeg heller ikke så mange mila med denne da, siden jeg fikk den den sent i høst. Men jeg får ikke vondt i verken rumpe eller bein på langtur med den i alle fall, og jeg har så langt full tillit til den.
Nå kommer det jo en ny 2018 modell med 100 nye oppgraderinger, og jeg velger å bytte inn 2017 modellen med den nye.
Helt riktig, teit med nøkkel til bensinlokket når det er keyless. men nøkkelen er nå integrert i keylessbrikken som en "spring-kniv" da, så derfor er den jo med uansett. Nå er det bare å håpe på at samme nøkkel passer til sidevesker og toppboks også. Hvis ikke er det jo helt høl i hue, bortimot meningsløst.
Ulempen med dette byttet, er at man utsetter seg jo for alt av barnesykdommer da..... Alltid sårbart med en ny modell. Er ting prøvet helt fullstendig og grundig ut? Det gjenstår å se....
Skal ikke si jeg aldri kommer til å kjøpe KTM igjen, for jeg var nok uheldig, og fikk nok en ordentlig mandagssykkel. Og forhandleren gjorde alt dem kunne for å ordne opp, det skal de virkelig ha :thumleft Og savnet etter "råskapen" til motoren kommer helt sikkert til å melde seg :evil
Det eneste positive oppe i all denne elendigheten var at jeg fikk jo prøve ut litt andre sykler da, og det var jo moro :P
Uansett, Nå blir det ny Triumph, og det betyr jo ny sykkel med full garanti i minimum to år fremover. Da er det jo bare å håpe på at en ikke behøver å benytte seg av det :twothumbs:

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av Olav K »

Nå skjedde havariet på motorveien mellom Lausanne og Bern, en fredag ettermiddag i juli.
I Norge var alt stengt, så blei timevis med venting der på vegskuldra i regn og støy.
Sykkelen blei frakta til Norge med Falck, så den blei levert hos Graarud etter ca 2 uker.
Blei ikke tilbudt lånesykkel av noe slag nei.

Og det er EN av grunnene jeg TROR jeg hadde valgt BMW nå, det er hjelpen du får når ting går til H.
Så jeg "parkerte" på motorveien den 21. juli og hentet sykkelen hos Graarud den 21. Sept.

Mistet to mnd med god kjøring. :evil
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av AJ »

Uffda, må jeg bare si til BAJAZZ og Olav K :sorry .

Neppe særlig hyggelig å oppleve å bli strandet langs veien på den måten.
Selv har jeg vært heldig med syklene mine. Ikkeno' tull med Yamaha TDM 900'en og Triumph Tiger 1050'en.
Ikke fullt så heldig med Moto Guzzi Stelvio'en hvor den ene pluggledningen sviktet under kjøring og gjorde det nødvendig med en langs-veien-gjør-det-selv fiksing for å komme videre. Måten plugghette og ledning er sat sammen på er en svakthet som Moto Guzzi lot passere i flere år. Etter bytte til NGK kabler hvor hetta var støpt og ikke skrudd inn i kabelen, var det problemet løst.
Noe verre den gang jeg måtte blir hentet av Viking da ene coilen takket for seg. Begge hendelser skjedde nær heimen.
Hadde også et tilfelle til hvor en kabel til batteriet vibrerte løs og sørget for at det ikke var livstegn å spore ved forsøk på start.
Også her ble Vikting redningen, noe som strengt tatt ikke hadde vært nødvendig om Viking fyren og jeg hadde tenkt tanken om at det kanskje kunne være nettopp en løs ledning som var synderen.

På turen vi hadde til Italia med Stelvio'en oppsto det ingen problemer annet enn at den ene styrevekten vibrerte løs på siste halvdelen av turen...
En annen Stelvio i følger fikk oljelekkasje fra motoren under turen på vei nedover, men fikk dette fikset på et verksted ikke veldig langt fra Mandello del Lario hvor vi bodde.

Må også nevne at Stelviomotoren ga klart uttrykk for at noe var i ferd med å skje den siste tiden jeg eide sykkelen. En forsterket ventiltikking tydet på en alvorlig feil som viste seg å være nedslitte flat tappets (hva det heter på norsk vet jeg ikke). En svakhet på disse motorene, som Moto Guzzi fabrikken i det stille fikset på syklene som ble produsert etter ca. mars 2012 hvor flat tappet løsningen med erstattet med den langt mer pålitelige roller tappet konstruksjonen.
Min Stelvio var en av de siste som ble laget med flat tappets iflg. produksjonsnummeret...
Bytte til roller tappets ble godkjent av importør etter kontakt med fabrikken. Men det fikk aldri jeg nyte gleden av siden svakheten ble oppdaget på den aller siste turen jeg hadde med sykkelen til forhandler hvor den ble solgt i kommisjon...

Når det gjelder KTM'en har jeg ikke hatt noen problemer av noe slag med motor, elektronikk eller annet i løpet av to år og 55K kjørte km.
Et par-tre garantisaker på dugg i blinklys og sprekker i headlight mask i tillegg til oljelekkasje i ene gaffelbeinet pga. lekk simmerring og gåen nærlyspære (siden jeg hadde kjørt med vanlig lys og ikke DRL ledlyset fra sykkelen var ny...).

Stor grad av pålitelighet, tør jeg påstå.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

Oiii, dette var dårlige greier Olav :(
Jeg skal definitivt ta opp dette med forhandleren FØR jeg undertegner kontrakten. Her skal det komme TYDELIG frem om det utleveres lånesykkel om noe skulle skje. Man skal ikke betale over 250.000 for en sykkel, og samtidig risikere å bli uten sykkel halve sesongen hvis dævelskapen havarerer :evil
Her skal i alle fall KTM ha ros, de la seg totalt flate, og ordnet opp så godt det lot seg gjøre :twothumbs:
Mandagsprodukter finnes blant alle varemerker. Jeg kjørte Toyota Landcruiser i mange år, uten noe tull og tøys. Virkelig en skuddsikker pålitelig greie tenkte jeg. Og for meg stemte det også. For dette går jo også for å være et kvalitetsprodukt man kan kjøre jorda rundt med. Naboen min kjøpte samme bil, helt ny, og fikk motorhavari kort tid etter. Tett sil i bunnpanna.
Resultat: Ny motor på garantien. Kjedelig, men de ordnet opp uten anklagede spørsmål.
Slik bør det være med alle produkter man går til anskaffelse av.
Ikke nok med at ferien din ble spolert, du fikk jo samtidig torpedert hele halve mc sesongen.... svært skuffende :offtopic

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av Elruts84 »

:D Hmm. Overaskende flott sykkel. Hvertfall for meg som er sports-touring fan. Spennende med tilbakemeldinger på denne :D

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

kvase. skrev: 30 des 2017, 18:45 BAJAZZ Der har jeg kjørt mye å mange flere steder ble litt over 17000 km bare med KTM 1090R fra ca 15 juni og frem til 11 desember tror jeg siste turen ble - Noe er fra dokumentert noe ikke https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Det nærmer seg våren Kvase,
er det mulig å kontakte deg for en tur i distriktet ditt? Du har mange flotte veier utafor allfarvei i distriktet ditt....
Flotte kjøreveier mellom Evje og Treungen..... Trenger litt lokalkunnskap vettu ;)

Svar