KTM 1290 Super Adventure S - erfaringer og meninger om denne
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
KTM 1290 Super Adventure S - erfaringer og meninger om denne
Jeg fikk muligheten til en kort testtur med nye 1290 S da jeg hadde min egen 1290 på service hos Spinnin Wheel i Mysen i år.
For kort til å kunne oppsummere hvordan denne er i forhold til den utgående modellen jeg har.
Men det jeg kan si helt sikkert er at det nye TFT intrumentpanelet var skikkelig bra!
Selv i sterk sol viste dette all informasjonen veldig tydelig.
Utover dette er det vanskelig å ha noen sikker formening om hva som er blitt bedre i forhold til min egen 1290.
Jo, en ting kan nevnes og det er tanken som er blitt smalere etter at kapasiteten er redusert til 24 liter fra opprinnelige 30 liter på SA modellen som ble lansert i 2015.
Nye 1290 S er helt klart en sykkel det er aktuelt for meg å vurdere som min neste. Derfor er jeg veldig interessert i å høre meninger om denne fra andre, som enten har skaffet seg en allerede eller de av dere som har testkjørt den og kjørt deres vurderinger.
Ingen grunn til å nøle, folkens! Jeg, og ganske sikkert flere med meg, leser mer enn gjerne om dine oppfatninger og erfaringer med nye KTM 1290 S !
For kort til å kunne oppsummere hvordan denne er i forhold til den utgående modellen jeg har.
Men det jeg kan si helt sikkert er at det nye TFT intrumentpanelet var skikkelig bra!
Selv i sterk sol viste dette all informasjonen veldig tydelig.
Utover dette er det vanskelig å ha noen sikker formening om hva som er blitt bedre i forhold til min egen 1290.
Jo, en ting kan nevnes og det er tanken som er blitt smalere etter at kapasiteten er redusert til 24 liter fra opprinnelige 30 liter på SA modellen som ble lansert i 2015.
Nye 1290 S er helt klart en sykkel det er aktuelt for meg å vurdere som min neste. Derfor er jeg veldig interessert i å høre meninger om denne fra andre, som enten har skaffet seg en allerede eller de av dere som har testkjørt den og kjørt deres vurderinger.
Ingen grunn til å nøle, folkens! Jeg, og ganske sikkert flere med meg, leser mer enn gjerne om dine oppfatninger og erfaringer med nye KTM 1290 S !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure S - erfaringer og meninger om denne
Får god omtale fra denne karen:
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: KTM 1290 Super Adventure S - erfaringer og meninger om denne
Det er jo mange her inne som har disse adventure syklene. Jeg kan absolutt forstå at det er appelerende, med stor sykkel som man kan dra på eventyr med og kjøre «over alt». Men jeg kan ikke skjønne at noen kjøper de når disse vindskjermene er så håpløse. Jeg har inntrykk av at det ikke bare er jeg som synes det er dritt
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- BAJAZZ
- Innlegg: 74
- Registrert: 21 jul 2015, 19:33
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS
Re: KTM 1290 Super Adventure S - erfaringer og meninger om denne
Er nok begge deler. Har ikke prøvd alle, men de jeg har prøvd, har ikke vært så aller verst. De nye Tigerne(1200) har stor elektrisk justerbar skjerm, og den funker ganske bra. På den nye KTM 1290 S, så fungerer det også rimelig bra. I alle fall opp til 120 km/t.
Ellers tror jeg du må opp i de digre Harley/Goldwing/BMW klassene for å få det optimalt.... Men da blir syklene plutselig 100 kg tyngre med en gang.
Hvordan fungerer det på en BMW S 1000 R da?
Ellers tror jeg du må opp i de digre Harley/Goldwing/BMW klassene for å få det optimalt.... Men da blir syklene plutselig 100 kg tyngre med en gang.
Hvordan fungerer det på en BMW S 1000 R da?
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: KTM 1290 Super Adventure S - erfaringer og meninger om denne
Det er ikke noe vindskjerm, så luften fordeler seg likt på hele overkroppen. Det er således ikke noe turbulens. Vinden er derfor ikke noe problem. Det kan være litt ubehagelig i høy fart med mye motvind, men det er gjennomgående ikke noe problem.BAJAZZ skrev: ↑01 jan 2018, 08:31 Er nok begge deler. Har ikke prøvd alle, men de jeg har prøvd, har ikke vært så aller verst. De nye Tigerne(1200) har stor elektrisk justerbar skjerm, og den funker ganske bra. På den nye KTM 1290 S, så fungerer det også rimelig bra. I alle fall opp til 120 km/t.
Ellers tror jeg du må opp i de digre Harley/Goldwing/BMW klassene for å få det optimalt.... Men da blir syklene plutselig 100 kg tyngre med en gang.
Hvordan fungerer det på en BMW S 1000 R da?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- BAJAZZ
- Innlegg: 74
- Registrert: 21 jul 2015, 19:33
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS
Re: KTM 1290 Super Adventure S - erfaringer og meninger om denne
Vet du hvordan den er på en BMW S 1000 XR da? Dette er en sykkel jeg har luktet på ved flere anledninger. Syns absolutt GS er en fantastisk flott sykkel på veldig mange områder, men syns den virker så stor og "klumpete", og er heller ikke fan av "boxer,n".
XR,n virker mye mer sportslig, samt har den samme oppreiste kjørestillingen. Går vel fint an å kjøre Europa rundt med denne også???
Og den takler vel en grusvei denne også, de få distansene man gjerne kjører over et fjellpass osv....
XR,n virker mye mer sportslig, samt har den samme oppreiste kjørestillingen. Går vel fint an å kjøre Europa rundt med denne også???
Og den takler vel en grusvei denne også, de få distansene man gjerne kjører over et fjellpass osv....
-
- Innlegg: 47
- Registrert: 03 mar 2017, 10:16
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200 GT Explorer - 2024
Re: KTM 1290 Super Adventure S - erfaringer og meninger om denne
Har aldri kjørt GS, men har fått noen mil på XR etter kjøp siste sommer. Du sitter oppreist på XR'n og motormessig er den definitivt mer sportslig enn GS, den har jo utgangspunkt i S1000RR-motoren. Langturer er ikke noe problem med denne. Flere fjærings- og motoroppsett som lett endres i fart. "Norske" modeller er godt utstyrt fra fabrikk. Eneste jeg ikke er helt tilfreds med, i likhet med en god del andre XR-eiere, er at den magert satt opp fra fabrikk grunnet utslippskrav. Det gir litt ujevn gange i situasjoner med lite gasspådrag. Jeg ser på forskjellige muligheter for å løse dette problemet, akkurat nå ser det ut til at Rapidbike Evo er aktuell.
MEN, la deg ikke lure av adventure-utseende, noen grussykkel er det definitivt ikke, og er heller ikke ment å være det.
MEN, la deg ikke lure av adventure-utseende, noen grussykkel er det definitivt ikke, og er heller ikke ment å være det.
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure S - erfaringer og meninger om denne
KTM 1290 Super Adventure S - erfaringer og meninger om denne
Vespa Piago 75cc Panter 50 cc Honda FT 500 cc XT660 Z Tennere KTM 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- BAJAZZ
- Innlegg: 74
- Registrert: 21 jul 2015, 19:33
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS
Re: KTM 1290 Super Adventure S - erfaringer og meninger om denne
Helt riktig det Kvase, glapp bare tråden litt
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure S - erfaringer og meninger om denne
Var ikke denne klar til 2017 sesongen, tro...
Men ingen her inne som skaffet seg en og har erfaringer å dele med de av oss som er spesielt nysgjerrige på modellen?
Men ingen her inne som skaffet seg en og har erfaringer å dele med de av oss som er spesielt nysgjerrige på modellen?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 98
- Registrert: 01 jan 2017, 12:42
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS Rallye
- Sted: Trøndelag
Re: KTM 1290 Super Adventure S - erfaringer og meninger om denne
Hei, jeg kjøpte KTM 1290 Super Adventure S ifjor høst, fikk vel kjørt +- 3.500 km før den ble pakket bort.. Prøvde også den gamle nå omtalt som T før jeg kjøpte denne. Den største forskjellen etter min mening er vindskjermen og instrumentpanelet, som jeg synest er mye bedre på den nye, men selve sykkelen er nok temmelig lik.. Jeg gikk fra en MT-09 Tracer og må si at dette er noe helt annet. Prøvde også 1200 GS, men den var altfor lite sportslig til de små kveldsturene som det blir litt av. Jeg har ikke oppgradert salen på min, og kommer heller ikke til å gjøre det, da den orginale er helt topp. Kjørte vel den lengste etappen ifjor på +- 85 mil.. Kobling til tlf funka fjell, og gleder meg til å få prøvd ut navigasjon til våren.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure S - erfaringer og meninger om denne
Hey!
Dette høres veldig bra ut !
Tror nok det blir en aldri så liten tur til en KTM forhandler i løpet av vinteren, ja :) .
Kan hende jeg til og med drister meg ut på vinterveiene med Alfa'en .
Igjen, god og nyttig info, Tracer900. Takker for den!
Dette høres veldig bra ut !
Tror nok det blir en aldri så liten tur til en KTM forhandler i løpet av vinteren, ja :) .
Kan hende jeg til og med drister meg ut på vinterveiene med Alfa'en .
Igjen, god og nyttig info, Tracer900. Takker for den!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure S - erfaringer og meninger om denne
Et par spørsmål.
Hva valgte du av tilleggsutstyr (varmeholker, varme i sal, bakkestartassistent osv.)?
Hvilke erfaringer har du med valgt tilleggsutstyr så langt?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 98
- Registrert: 01 jan 2017, 12:42
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS Rallye
- Sted: Trøndelag
Re: KTM 1290 Super Adventure S - erfaringer og meninger om denne
Jeg har valgt varmeholker, topp boks, sidekofferter, travel pack (hill hold quick shift ++) My ride og crashbar og radiator beskyttelse.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure S - erfaringer og meninger om denne
Ikke varme i salen?
Sykkelen ser for øvrig strålende ut !
Sykkelen ser for øvrig strålende ut !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering