Ny hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ny hjelm

Legg inn av kjellv »

cannon skrev: 04 des 2017, 22:13 Jeg tilpasser mine hjelmer ved å pusse bort litt isopor der hjelmen trykker litt for mye mot hodet (og det er fy fy fy for mange.... )
Man trenger faktisk ikke å pusse bort noe. Det holder å trykke litt bestemt på de punktene som klemmer litt, isoporen vil da gi etter. Du oppnår da akkurat det samme som om du bruker hjelmen og ignorerer disse punktbelastningene til de justerer seg over tid.

Dette med støy i hjelmen har nok veldig mye med om hjelmen passer hodeformen. Men det er også viktig at hjelmen tetter godt lavt nede, under ørene. Det er her det meste av lyd vil slippe inn.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Ny hjelm

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

kjellv skrev: 04 des 2017, 22:40
cannon skrev: 04 des 2017, 22:13 Jeg tilpasser mine hjelmer ved å pusse bort litt isopor der hjelmen trykker litt for mye mot hodet (og det er fy fy fy for mange.... )
Man trenger faktisk ikke å pusse bort noe. Det holder å trykke litt bestemt på de punktene som klemmer litt, isoporen vil da gi etter. Du oppnår da akkurat det samme som om du bruker hjelmen og ignorerer disse punktbelastningene til de justerer seg over tid.

Dette med støy i hjelmen har nok veldig mye med om hjelmen passer hodeformen. Men det er også viktig at hjelmen tetter godt lavt nede, under ørene. Det er her det meste av lyd vil slippe inn.
Støtter trykke litt med tommelen. Har tydeligvis veldig ovalt hode, ser litt ut som en alien, og ingen hjelmer har noensinne passet perferkt. Ikke engang arai sine mest ovale hjelmer. Trykking funker.

Til @Stian87: nedfellbart solvisir fjerner vel en del sikkerhet såvidt jeg har lest på diverse tester, tilføyer også evt en del vekt. Dette gjelder hjelmer med nedfellbart visir inne i hjelmen, de som har utenpå (arai) har ikke det noe å si selvfølgelig. Lydmessig opplever jeg at masse luft, og da lyd, trekker inn mellom hake og hjelm. En chin-curtain/noe som blokker luftstrømmen her hjelper ekstreeemt på mine hjelmer.

Ellers er jo vekt en stor faktor, ihvertfall om den ikke er toppscorer på aerodynamikk. Karbonhjelmer kan være mulighet :-k
Braaaaaap

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny hjelm

Legg inn av cannon »

Å trykke inn isoporen funker kanskje det, men min erfaring er at den har lett for å komme tilbake til opprinnelig form. Det kommer kanskje an på hjelmtype? Jeg kjører Shoei.
Uansett metode så er det mye bedre å tilpasse en litt trang hjelm til perfekt passform enn å gå opp en størrelse bare fordi den trykker på enkelte punkter.
En hjelm som er så stor at den "faller" ned på skallen uten motstand er ubehagelig og usikker. Da hjelper det heller ikke hvor dyr eller støysvak den er.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Ny hjelm

Legg inn av Grendel »

Er det ikke også slik at hjelmer blir gamle og bør byttes etter ca fem(?) år eller noe slikt?

Da er det uavhengig av om de har vært utsatt for skade eller slikt.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ny hjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Det er det mange som bare sier uten å ha grunnlag for det på nett har jeg sett. Jeg tror ikke det har så stor betytning..

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Ny hjelm

Legg inn av ejs »

Tatt fra websida til Arai.. :-k




Arai helmets are handmade to the highest possible standard, and although after many years the outside shell can look as good as new, it’s the EPS polystyrene liner that loses its ability to absorb impact over time.

Arai recommend replacing your helmet 7 years after date of manufacture and 5 years after date of purchase to maintain the maximum levels of protection.

The EPS liner is effectively the shock absorber of your helmet, absorbing the force of an impact onto the shell. This is done by the cells in the poly styrene being expanded (EPS = Expanded Polystyrene) and filled with air to absorb impacts. Over time, even when not in use, these liners lose their air pockets incrementally, after 7 years, dropping the shock absorbing ability of the liner below Arai’s safety standards. This is why we declare the helmet due for replacement so it can properly protect you against impacts.

Caberg........ :vs

Is the production date visible on the helmet?
Researches have shown no evidence of degradation of the materials (used in the helmets manufacture) due to the mere effect of the times passing by. Nevertheless the exposure to the atmosphere agents (extreme hot and extreme cold), and the contacts with the vapors of the lubricants and gasoline normally used in the motor bikers environment may influence the molecular links of the materials used. Moreover, because of its own nature, the helmet often undergo to shocks of different amplitude that could limit its performances. For all these reasons and for the abuse to the comfort padding and for the technical evolution that make more modern and protective lids available, it is suggested to replace the helmet after 5 years of use. In case of intensive use this delay should be shortened accordingly. If a helmet supports a severe blow, even if there is no evidence of damage, it should be replaced.
If it ain't broke, I'll break it.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny hjelm

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 07 des 2017, 16:57 Det er det mange som bare sier uten å ha grunnlag for det på nett har jeg sett. Jeg tror ikke det har så stor betytning..
Denne diskusjonen kan sikkert gå i det uendelige basert på en god miks av synsing og fakta. Jeg ser sånn på det:
- de aller fleste mc-førere får heldigvis ikke bruk for sikkerheten i hjelmen sin. Jeg har hatt bruk for min.

- ved krasj (på bane og trolig på vei) hvor hjelmen gjør jobben og føreren reddes fra hodeskade fører oftest til at fører lovpriser hjelmen sin og kjøper samme merke på nytt. Det er kanskje først da at mange innser betydningen av en sikrest mulig hjelm. I sånne tilfeller har kanskje den lille forskjellen en svært stor betydning?

- det er lett å mistenke produsentene for å være salgskåte når de anbefaler å kassere hjelmen etter 5 eller 7 år. Jeg tror de gjør det for å ivareta sikkerhet og dermed tilliten til produktet. Alt annet ville være kortsiktig og uansvarlig.

- en hjelm er i seg selv en dyr dings, isolert sett. Husk allikevel at det å bytte ut potta et par år tidligere ikke koster en hel hjelm. Det koster bare litt kortere levetid på den gamle hjelmen. I en MC-førers liv er denne ekstra-kostnaden som en bagatell å regne. Dessuten er det alltid en stor fornøyelse å tre på seg en ny, moderne, tøff, velluktende ny hjelm med moderne sikkerhetsløsninger, lav vekt, nye visirer og mindre støy.

- jeg selger ikke hjelmer, verken brukte eller nye.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ny hjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er i og for seg enig. Tenker nå uansett at en hjelm som brukes mye, slites ut innen 4-5 år allikevel. Min har gått to sommersesonger nå og merker jo at det ikke er en ny hjelm lenger.
Men har man derimot kjøpt en hjelm man har brukt 5 ganger, og ellers har på hylla i garderoben, så er den nok like fin(og sikker) etter 5 år også.

ZZR-Erling

Re: Ny hjelm

Legg inn av ZZR-Erling »

Vil anbefale Shoei GT Air

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ny hjelm

Legg inn av Stian87 »

Takk for alle gode tilbakemeldinger :thumleft oppfatter av tilbakemeldingene at Shoei GT Air, Schubert S2 Sport eller C3/C4. Får ta en tur innom MCOslo å sjekke litt hvilke som passer meg best. Så er det bare å vente på salg :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ny hjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjøpte min C3 Pro med "Europe" lakkering hos MCOslo på Tilbud. Tror jeg fikk den for 4990,-

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny hjelm

Legg inn av cannon »

En liten aha-opplevelse:
Jeg kjøpte Shoei XR1100 for ca 4 år siden. Den ble skadet/ødelagt med en gang, og den ble erstattet med ny hjelm. Før jeg kasserte hjelmen tok jeg vare på det myke interiøret/polstringene. Jeg har nå kjørt med den nye hjelmen i ca 4 år, den er kjørt ca 30 tusen km og det har vært mye småkjøring - på/av med hjelm.
I går skiftet jeg interiøret og satte inn det "nye" fra den ødelagte hjelmen. Det ble STOR forskjell. Hjelmen føles nå som ny, tight og god på hodet.
Den får nok gå et år eller to til før den blir makulert..... ;)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ny hjelm

Legg inn av Stian87 »

Da har jeg endelig fått prøvd Shoei GT Air og Schubert C3 og C4. Schubert passet ikke særlig bra, Medium presset alle steder, og var vond å få på. L satt fint, men i følge duden i butikken skal man få inn tuppen av lillefingeren foran, ellers er den for trang ved pannen. Det fikk han ikke, så han mente den ble vond etter litt kjøring.

Shoei Gt-Air M glei rett på og satt helt kanon, så det blir den. Spørsmålet nå er matt svart eller hvit, og klart eller sotet visir 😁 sotet visir er veldig kult, men jeg kjører jo en del når det er mørkt ettersom jeg drar til jobb i sekstiden, om man da eventuelt skal bytte visir, eller om det blir for mye styr
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny hjelm

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet ikke med Shoei, men på C3 Pro bytter man visir på under 10 sekunder. Null stress. (og jeg har ti tommeltotter)
Jeg anbefaler ikke sotet visir alene. Skal jeg kjøre i mørket eller i skumring eller jeg vet at jeg kommer til å kjøre veldig mye i dårlig opplyste vestlandstuneller så kjører jeg blankt.

Sommerstid så bruker jeg kun sotet visir. Mer eller mindre.

Skal du bare ha ETT visir, så velger du blankt. Er det lett og bytte visir samt at du vil ha begge deler så kjøp det som ser kult ut :)

Toven

Re: Ny hjelm

Legg inn av Toven »

Stian87 skrev: 21 des 2017, 07:20 Da har jeg endelig fått prøvd Shoei GT Air og Schubert C3 og C4. Schubert passet ikke særlig bra, Medium presset alle steder, og var vond å få på. L satt fint, men i følge duden i butikken skal man få inn tuppen av lillefingeren foran, ellers er den for trang ved pannen. Det fikk han ikke, så han mente den ble vond etter litt kjøring.

Shoei Gt-Air M glei rett på og satt helt kanon, så det blir den. Spørsmålet nå er matt svart eller hvit, og klart eller sotet visir 😁 sotet visir er veldig kult, men jeg kjører jo en del når det er mørkt ettersom jeg drar til jobb i sekstiden, om man da eventuelt skal bytte visir, eller om det blir for mye styr
Kjøpt i tilfelle orginalt shoei visir!
Kjører med blå iridium (CWR-1 Spectra Blue), det er helt knall!
Oversikt over de forskjellige visirene : https://www.shoei-europe.com/uk/news/ov ... isor-tints
Om morgenen når det fortsatt er relativt mørkt ville jeg bare kjørt med klart visir. Man har solvisir til turen hjem :)
På vestlandstur er klart visir og solvisir veldig kjekt.
Når det etter hvert er lyst om morgenen så funker det jo med et annet visir.

Visir bytte på GT-air er litt kronglete... Jeg hadde ikke giddi å dratt med meg to visir for å bytte i hvert fall.

Svar