FJR

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ZZR-Erling

FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

Vurderer å kjøpe meg en FJR. Er det noen sykdommer eller sære ting med de?
Erfaring? Positive og negative, kom med det 🙂


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av ZZR-Erling den 10 des 2017, 16:09, redigert 4 ganger totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: FJR

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: 05 des 2017, 18:25 Vurderer å kjøpe meg en FJR. Er det noen sykdommer eller sære ting med de?
Erfaring? Positive og negative, kom med det 🙂
FJR...
Det var nye toner fra den kanten ;).

Regner med at kjellv straks melder seg på med meninger om den :)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev: 05 des 2017, 18:30
ZZR-Erling skrev: 05 des 2017, 18:25 Vurderer å kjøpe meg en FJR. Er det noen sykdommer eller sære ting med de?
Erfaring? Positive og negative, kom med det 🙂
FJR...
Det var nye toner fra den kanten ;).

Regner med at kjellv straks melder seg på med meninger om den :)
Ja, hehe.. Jeg kan være litt virrete mht mc :-)
Litt konstant våryr, når det gjelder tohjulinger :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: FJR

Legg inn av kjellv »

Det var en spennende ny vending ja :thumleft

Nei, det er ingen kjente feil og svakheter på FJR. Så enkelt kan det sies..
Modellen kom i 2001, ABS fra 2003, oppdatert i 2006, 2009, 2012 og 2016. Modellene har betegnelsen FJR1300A der A står for ABS, FJR1300AS som har ABS og elektronisk styrt girkasse/mangler clutchhendel, og FJR1300AE som har ABS og elektronisk justerte dempere. Fra 2016 har den 6-trinns girboks, tidligere har den hatt bare 5 gir. I 5. gir ligger du på ca 2800 rpm i 80km/t som er helt på grensen til hva motoren trives med. Under Norske forhold er derfor 6. giret ikke noe must, det er heller ikke så veldig mye høyere enn 5. gir på tidligere modeller.
Sykkelen har kardang som er uproblematisk, kåpe som fungerer ganske bra, elektrisk justert vindskjerm har den hatt som standard fra første modell. Forholdsvis lave servicekostnader, med gjennomtenkte og servicevennlige løsninger. Serviceintervaller på 10000, med hovedservice/ventilkontroll på 40000.

ZZR-Erling

Re: FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

Jaha.. Fant ticking valves.. En mulighet på noen få før 2006

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: FJR

Legg inn av kjellv »

ZZR-Erling skrev: 05 des 2017, 22:56 Jaha.. Fant ticking valves.. En mulighet på noen få før 2006
Javel..? Nytt for meg. Tror ikke dette er noe stort problem.
Jeg tror dessuten at du har lyst på nyere enn 2006, den fikk en del oppdateringer da som er kjekt å ha. Bedre vindskjerm, låsbart hanskerom i dashbordet, bedre og høydejusterbart sete f.eks.


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FJR

Legg inn av Bjerknez »

Hvilken kilde er dette?

EN persons synspunkt/erfaringer med FJR og tikkelyder? Nettsiden ble sist oppdatert for ett år siden og den ser ellers ikke spesielt troverdig ut. Vertfall ikke såpass troverdig at jeg ville revurdert et kjøp grunnet innholdet.

men kan jo være personen bak siden har såpass med ansikt at oppdagelsene hans bør tas mer seriøst. Det vet jeg ikke så mye om.

EDIT:
Artikkelen med tikkingen ble skrevet i april 2008 og dette gjaldt en FJR 2004 modell.

ZZR-Erling

Re: FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

Bjerknez skrev: 06 des 2017, 07:40
Hvilken kilde er dette?

EN persons synspunkt/erfaringer med FJR og tikkelyder? Nettsiden ble sist oppdatert for ett år siden og den ser ellers ikke spesielt troverdig ut. Vertfall ikke såpass troverdig at jeg ville revurdert et kjøp grunnet innholdet.

men kan jo være personen bak siden har såpass med ansikt at oppdagelsene hans bør tas mer seriøst. Det vet jeg ikke så mye om.

EDIT:
Artikkelen med tikkingen ble skrevet i april 2008 og dette gjaldt en FJR 2004 modell.
Det kan man jo si...vel her er mer..36stk har besvart at dems er reparert for dette:
http://www.fjrforum.com/forum/index.php?showtopic=23300

ZZR-Erling

Re: FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

Har sikta meg inn på 2006-2008..det blir nok bra!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: FJR

Legg inn av Kjellrf »

En i klubben kjøpte en av de aller første da den kom. Den var det endel tull med, mandagssykkel. Men etter det har de vært bra, mange fornøyde eiere.
Tror det er et bra valg :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: FJR

Legg inn av kjellv »

ZZR-Erling skrev: 06 des 2017, 19:26 Har sikta meg inn på 2006-2008..det blir nok bra!
Vær oppmerksom på at det finnes noen 106hk utgaver i disse årsklassene. Sjekk kjøretøyregisteret så snart du har et reg.nr du vurderer.
Har en kamerat som kjøpte en slik i høst. Skal bistå ham utover våren for å få den reg. med 146hk

ZZR-Erling

Re: FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

kjellv skrev: 06 des 2017, 23:01
ZZR-Erling skrev: 06 des 2017, 19:26 Har sikta meg inn på 2006-2008..det blir nok bra!
Vær oppmerksom på at det finnes noen 106hk utgaver i disse årsklassene. Sjekk kjøretøyregisteret så snart du har et reg.nr du vurderer.
Har en kamerat som kjøpte en slik i høst. Skal bistå ham utover våren for å få den reg. med 146hk
Ok, takk for tipset!
Den jeg har i kikkerten, har gått i Tyskland.

ZZR-Erling

Re: FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

Noen klager på lugging, (vil ha forgassere tilbake),, dette grunnet mager blanding.
Jeg tipper PCV kan være veien å gå..?

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: FJR

Legg inn av Barbarozza »

Siden jeg ikke eier en, ikke har kjørt den i større grad er jeg heller ingen ekspert.

Derimot er det en sykkel jeg allikevel mener noe om, rett og slett fordi den har stått og står litt på lista over mulige kandidater.

Den har noen svakheter, jeg ville googlet FJR Weakness og også tatt en titt på en del forum i utlandet.

Som Kjellv sa så finn en riktig årsmodell. Personlig ville jeg hold meg unna alt som var eldre en siste oppgradering i 2013. Men det er nå meg, forøvrig vil vel enkelte entusiaster også være uenige i mine betraktninger.

Hva jeg har funnet ut er følgende:

Litt topptunge, tross alt designet i år 2000. Uheldig plassering av batteri på høyre side høyt på siden under styret som bidrar til dette. Dårlig design, men med et shorai eller lignende er problemet løst. Tung clutch er det noen som klager på så krypkjøring sies å bli slitsomt. Der har jeg samme problem.

Noen få er tickers, det har med oljetilførsel i ventilføringene til eksosventilene. Men dette er pre 2006 sies det og kun noen få. Dette slo ut tidlig på de som hadde problemer slik at det ikke er noe jeg tror du ville oppleve.

Noen melder om problemer med litt liten generator , noen om irr i enkelte kontakter osv. Altså helt standard greier som med vedlikehold kureres greit.

Av alt det jeg har lest er den altså med bra vedlikehold, noen enkle endringer, oppfriskning av bakdemper, bytte evt fjærer i gaffel osv en svært bra allround sykkel, kjent for holdbarhet, bra komfort. Den går også skapelig. Møtte noen i Østerrike i sommer som Polizei versjoner, det pleier å borge for brukbare sykler.

Ankepunktet mitt er vekta, tiltross for at den er den letteste av touringene i klassen. Du har tross alt 281 kg å dra på før bagasje. Synes 2013 oppgraderingen gjorde den både moderne og tiltalende. Med elektronisk demping er den visstnok særdeles kjørbar også.

Synes forskjellen er litt liten mot det jeg har, har lyst på noe lettere og helt annerledes. Lykke til, blir morsomt å se hva du velger når du kommer tilbake på to seriøse hjul igjen.
Memento mori

Svar