Harley - modelljungelen....

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Harley - modelljungelen....

Legg inn av TGR »

Har fått med meg at det er en del HD-folk på forumet her :)

Lett nysgjerrig og inspirert av Jompas nyervervelse, så er det en ting jeg lurer på. Og det er hvordan man finner frem i denne modelljungelen.

Bortsett fra "the looks", hva er egentlig forskjellen på Dyna, Road King, Heritage, Softtail, Fatboy, FLHRI, FLSTC osv? Er det noen forskjeller i kjøreegenskaper, bremser, fjæring, bakkeklaring osv? Er det noen som skiller seg ut som mer, evt. mindre "kjørbare" enn andre?

Har fått med meg at det må være en Twin Cam, men hva mer bør man vite hvis man snuser på HD, og er opptatt av at det skal brukes, og kjøres med?

Så hvis det finnes noen med stor HD-kunnskap her, og som har satt inn jernet, og kjeder seg foran peisen, så er det bare å tømme seg her :) :twothumbs:

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Harley - modelljungelen....

Legg inn av MrPitlane »

Hei,

dersom du er ute etter en nyere HD, kan denne siden her gi deg et greit oversiktsbilde over de enkelte modellene. :thumleft

Kort og grei info om de enkelte forskjellene innenfor hver serie. :vs

https://www.riversideharley.com/models-overview/

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Harley - modelljungelen....

Legg inn av TGR »

MrPitlane skrev: 19 nov 2017, 09:42 Hei,

dersom du er ute etter en nyere HD, kan denne siden her gi deg et greit oversiktsbilde over de enkelte modellene. :thumleft

Kort og grei info om de enkelte forskjellene innenfor hver serie. :vs

https://www.riversideharley.com/models-overview/
Se der ja...

Om det blir aktuelt, så ser jeg for meg en litt eldre sykkel, 2001 til 2006, i området rundt 150k. Men modellbetegnelsene er vel godt forankret, ikke noe de endrer fra år til år vil jeg tro.

Takk :thumleft

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Harley - modelljungelen....

Legg inn av gsx750_80 »

Hører snakk om at det er "kjøpers marked" på HD nå for tida, og kjenner til to konkrete tilfeller der folk har forsøkt å selge HD til det de trodde var meget god pris (for kjøper), men likevel ikke har fått solgt. I begge tilfellene skulle det dreie seg om sykler i meget god stand.
En bekjent har over en tidsperiode på flere måneder forsøkt å selge sin HD, og til tross for at prisen ble satt ned med minst 20000 ( fra tall jeg registrerte på finn.no) var det så og si 0 interesse. Han har såvidt jeg vet sykkelen fremdeles.
Antar det ikke er bare HD som det går tregt å selge om dagen. Synes å registrere at mange sykler til gode priser blir liggende lengre på finn.no enn det tilfellet var for bare 1-2 år siden.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Harley - modelljungelen....

Legg inn av TGR »

gsx750_80 skrev: 19 nov 2017, 10:34 Hører snakk om at det er "kjøpers marked" på HD nå for tida, og kjenner til to konkrete tilfeller der folk har forsøkt å selge HD til det de trodde var meget god pris (for kjøper), men likevel ikke har fått solgt.
Ja. Det ligger mange HD på Finn. Jeg tror at HD-markedet går tregt fordi at det har blitt importert ekstremt mange sykler av, og til, godt voksne gubber som skulle realisere en liten "biker" de hadde i magan. Men så er det nok mange som ikke syntes det var så stas allikevel, og da går jo markedet fort i metning....

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Harley - modelljungelen....

Legg inn av gsx750_80 »

TGR skrev: 19 nov 2017, 10:40
gsx750_80 skrev: 19 nov 2017, 10:34 Hører snakk om at det er "kjøpers marked" på HD nå for tida, og kjenner til to konkrete tilfeller der folk har forsøkt å selge HD til det de trodde var meget god pris (for kjøper), men likevel ikke har fått solgt.
Ja. Det ligger mange HD på Finn. Jeg tror at HD-markedet går tregt fordi at det har blitt importert ekstremt mange sykler av, og til, godt voksne gubber som skulle realisere en liten "biker" de hadde i magan. Men så er det nok mange som ikke syntes det var så stas allikevel, og da går jo markedet fort i metning....
Kan nok hende det, ja. Forøvrig er vel stort sett mc-miljøet bestående av folk som aldersmessig, fysiognomisk, og mentalt kvalifiserer for betegnelsen "gubbe". Det er ikke rart. Dagens unge gutter har vel stort sett brukt fingrene til tastatur, spiseredskaper, evt håndtering av forplantningsorganene sine. Noe moro må vi gubber ha også.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Harley - modelljungelen....

Legg inn av AJ »

Det at det blir en Harley metning i markedet er antakelig ikke så rart med tanke på at H-D i flere å har vært høyt oppe på nysalgstatistikken.
I tillegg er det mange høyprofilerte H-D bruktbitikker med egne importkanaler.
Bare her i distriktet er det to slike og begge gjør det rimelig greit.
Spennende å se hvor lenge begge greier å holde trykket oppe med H-D nysalgforhandleren (som også er importør, om jeg ikke tar helt feil?) Lazy Boys rett borti nabolaget, i Oslo...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Harley - modelljungelen....

Legg inn av TGR »

Det er litt skummelt med et marked som har gått, eller er i ferd med å gå i metning. Og særlig hvis man kjøper en sykkel for å prøve noe nytt, for å se om det "kan være noe for meg". Hvis det viser seg å være feil, så kan man jo gå på et betydelig tap, med mindre man da har så stålkontroll på markedet at man har betalt riktig markedspris.

Man burde kanskje leie seg en aktuell modell en helg, og kjøre seg en skikkelig godtur, før man evt. handler.....

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Harley - modelljungelen....

Legg inn av hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Harley - modelljungelen....

Legg inn av TGR »

hakhap skrev: 19 nov 2017, 12:11 er ikke så vanskelig å få prøve seg, ikke den helg men uansett, Du er kun 3 enkle steg fra bestilling av en gratis, uforpliktelig prøvetur på en Harley-Davidson® som du bare har drømt om.
Neida. Men jeg vil jo i så fall prøve en aktuell modell, og fra omtrent samme år som jeg vet ville ha kjøpt. Er ikke tema å kjøpe ny mc til 300 k+ :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Harley - modelljungelen....

Legg inn av Bjerknez »

En ting er sikkert. Hvis det skulle bli en Harley på meg i nærmeste fremtid, så blir det nye Fat Bob 114 :)

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Harley - modelljungelen....

Legg inn av hakhap »

TGR skrev: 19 nov 2017, 12:14
hakhap skrev: 19 nov 2017, 12:11 er ikke så vanskelig å få prøve seg, ikke den helg men uansett, Du er kun 3 enkle steg fra bestilling av en gratis, uforpliktelig prøvetur på en Harley-Davidson® som du bare har drømt om.
Neida. Men jeg vil jo i så fall prøve en aktuell modell, og fra omtrent samme år som jeg vet ville ha kjøpt. Er ikke tema å kjøpe ny mc til 300 k+ :)
Var mer sånn at det ikke er kjempe forskjell mellom de og ikke minst kunne du finne ut forksjeller mellom de forskjellig modellene.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Harley - modelljungelen....

Legg inn av TGR »

hakhap skrev: 19 nov 2017, 13:06
TGR skrev: 19 nov 2017, 12:14
hakhap skrev: 19 nov 2017, 12:11 er ikke så vanskelig å få prøve seg, ikke den helg men uansett, Du er kun 3 enkle steg fra bestilling av en gratis, uforpliktelig prøvetur på en Harley-Davidson® som du bare har drømt om.
Neida. Men jeg vil jo i så fall prøve en aktuell modell, og fra omtrent samme år som jeg vet ville ha kjøpt. Er ikke tema å kjøpe ny mc til 300 k+ :)
Var mer sånn at det ikke er kjempe forskjell mellom de og ikke minst kunne du finne ut forksjeller mellom de forskjellig modellene.
Ok. Får liksom inntrykk av at det er store forskjeller. Men det er kanskje et inntrykk man forsøker å skape, for å trekke folk til de nye modellene :)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Harley - modelljungelen....

Legg inn av KåreDump »

TGR skrev: 19 nov 2017, 14:59 Ok. Får liksom inntrykk av at det er store forskjeller. Men det er kanskje et inntrykk man forsøker å skape, for å trekke folk til de nye modellene :)
Neste års modeller er noe helt annet enn det som har kommet fra HD tidligere.
Man har enda Touring og Sportstermodellene som er rimelig lik tidligere års modeller.

Men man har ikke lenger noen Dyna eller Softailmodeller.
Det kom en ny Softail, som erstatter både Dyna og de gamle Softail-modellrekkene.

Men forhandlerne har garanter inne overliggere (2017-modeler), som du kan prøvekjøre.
HD forhandlere er ganske mye greiere mht prøvekjøring enn de fleste andre forhandlere (min erfaring), men de kan også være rimelig pågående selgere!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar