Sykkelkjøp - A WIP

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Sykkelkjøp - A WIP

Legg inn av Faraday »

Hallaisen

Etter å ha sikret meg sertifikat til tung sykkel i høst tenker jeg at det må bli sykkel til neste sesong. Har et par spørsmål ang finansieringen.

For å få det ut av verden, dette er ikke min første opplevelse på to hjul. Kjørte moped i to år fra jeg var 16 og mellomtung et år. Har i tillegg hatt crosser en sommer.



Finans. Hvor lett er det å få finansiert motorsykkel? Og har det noe å si om sykkelen kjøpes brukt eller ny?

Når er det største verditapet på en ny sykkel? Er det samme som med bil, at det største fallet er etter første året. Eller når "nysykkelgarantien" går ut?

Hvor stort prisfall må man regne med per år for vanlige sykler?
Sist redigert av Faraday den 21 feb 2018, 19:13, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp

Legg inn av kjellv »

Faraday skrev: 16 nov 2017, 21:02 Hallaisen

Etter å ha sikret meg sertifikat til tung sykkel i høst tenker jeg at det må bli sykkel til neste sesong. Har et par spørsmål ang finansieringen.

For å få det ut av verden, dette er ikke min første opplevelse på to hjul. Kjørte moped i to år fra jeg var 16 og mellomtung et år. Har i tillegg hatt crosser en sommer.



Finans. Hvor lett er det å få finansiert motorsykkel? Og har det noe å si om sykkelen kjøpes brukt eller ny?

Når er det største verditapet på en ny sykkel? Er det samme som med bil, at det største fallet er etter første året. Eller når "nysykkelgarantien" går ut?

Hvor stort prisfall må man regne med per år for vanlige sykler?
Heisann, og velkommen hit :thumleft

Finansiering av MC kan være så mangt. Hva som passer best for deg kan være noe helt annet enn hva som passer for meg for å si det på den måten. Her er det ingen fasit.
Det mest vanlige ved kjøp av ny eller nyere brukt sykkel fra forhandler, er at forhandler også selger deg finansiering. De fleste forhandlere her i landet bruker Santander som er veldig stor på finansiering av kjøretøy.
Jeg jobber selv som MC-selger, og har også solgt mange finansieringsløsninger fra Santander. Dette er som regel gode løsninger, som kan skreddersys slik det passer deg og din økonomi. Lånerentene og vilkårene er konkurransedyktige i markedet.
Dessverre er det alltid noen som handler litt impulsivt og litt for dyrt i forhold til sin nedbetalingsevne. Det er dessverre veldig mange som låner hver eneste krone til motorsykkelen, og med maksimal nedbetalingstid. Det er ikke særlig smart. De første årene kan prisfallet på sykkelen være større enn avdragene, og dersom han bestemmer seg for å selge etter f.eks. to år vil han oppdage at salgssummen ikke dekker restlånet. Da er det gjerne litt krise. Han vil da få omgjort restlånet til et forbrukslån uten sikkerhet, og til en mye høyere rente.

Noen velger å bruke fleksilån med pant i huset. Dette kan i første omgang virke som en smart løsning med lav rente. Ulempen med denne løsningen er at nedbetalingen er i takt med resten av lånet, og man kan risikere på betale på motorsykkelen i 20 år. De totale rentekostnadene vil i slike tilfeller bli veldig høye.

Hvis du klarer å finansiere 1/3 av lånet med egenkapital, og tar så kort nedbetalingstid som du klarer vil du ofte få en rimelig og god finansieringsløsning enten hos Santander eller din egen bankforbindelse. Men velg et lån med pant i sykkelen, det blir som regel rimeligst i lengden.

Lykke til!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av kjellv »

Du nevner også prisfall..

En ny motorsykkel kan du som en tommelfingerregel regne med at faller ca 20% i verdi første året, senere 10% hvert år. I tillegg spiller en rekke andre faktorer inn. Kjørelengde, skader, hvor populær merket og modellen er, hvor mange tilsvarende sykler som ligger på finn.no når du skal selge, utstyrsnivå spiller også inn.
Utstyrsnivået betyr normalt ikke så mye for verdien på sykkelen, men den blir gjerne lettere å selge. Kjøper du en ny sykkel og legger til utstyr for 30000 når du kjøper, kan du ikke regne å få igjen så mye for utstyret etter to år. Prisfallet på tilleggsutstyr er mye høyere enn for sykkelen.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av Bjerknez »

kjellv sier det meste her, men vil legge til en liten ting som i enkelte tillfeller kan gjøre at du gjør et dårlig kjøp.

For ett års tid siden så endret regjeringen avgiftene på motorsykkel. Grovt sett var det de syklene med mest kubikk som fikk svi. Min S1000R økte ca. 20-25.000,- i pris over natten og siden jeg kjøpte den FØR prisoppgangen så kom jeg godt ut av det da denne summen tilfaller meg ved salg.

Det som er kjipt er når avgiftene på en motorsykkel du har kjøpt faller drastisk rett etter du kjøpte den. Da vil verdien på sykkelen synke tilsvarende og du vil tape enda mer penger.

På tre år har jeg opplevd to slike endringer i større grad. Først ble S1000R MYE billigere grunnet avgiftene og ett år eller to etter så steg den igjen. Så jeg mener dte kan være greit å sjekke litt rundt avgiftspolitikken på MC før du gjør et kjøp.

I utgangspunktet så mener jeg man bør kjøpe den sykkelen man har mest lyst på uavhengig av pris, men lever man på budsjett og gjerne vil låne hele beløpet og leve med "små" avdrag over lenger tid så tror jeg at det kan være greit å tenke på det jeg nevner her.

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av Faraday »

Jeg har sett mye på nakensykler. Har fått med meg at Yamaha, Kawasaki og KTM som er i vinden for tiden. Heller mot MT09, det ser ut som en gøy sykkel med stort strikk i motoren. Men det er heller ikke rare prisfallet på akkurat denne sykkelen. Folk selger 2017modeller til nesten nypris.

Skjønner jo at jeg bør spare opp så stort egenkapital som mulig til jeg skal kjøpe. Er det mye store kostnader på relativt nye sykler? (Maks 3-5 år gamle). Tenker da på service/årlig vedlikehold.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av kjellv »

Faraday skrev:Jeg har sett mye på nakensykler. Har fått med meg at Yamaha, Kawasaki og KTM som er i vinden for tiden. Heller mot MT09, det ser ut som en gøy sykkel med stort strikk i motoren. Men det er heller ikke rare prisfallet på akkurat denne sykkelen. Folk selger 2017modeller til nesten nypris.

Skjønner jo at jeg bør spare opp så stort egenkapital som mulig til jeg skal kjøpe. Er det mye store kostnader på relativt nye sykler? (Maks 3-5 år gamle). Tenker da på service/årlig vedlikehold.
MT-09 har svært lave servicekostnader. Serviceintervall på 10000 km. 10000 service under 3000, 20000 ca 3800, 30000 litt under 3000 og 40000 km service ca 6000 kr.
Kjede/drevsett må byttes av og til. Hyppigheten bestemmer du selv med smøring og justering. Ellers er det ikke stort å nevne de første 50000 km

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av Bjerknez »

Ganske hyggelige service priser dette kjellv.

BMW S1000R er heller ikke så værst faktisk. 10.000 service ca. 3.000,-, 20.000 service ca. 3.700,-, 30.000 service vet jeg ikke enda, men dette er en hovedservice på BMW og denne koster ca. 8-10.000,- i følge forhandler. Det at MT09 har hovedservice på 40.000(?) gjør den nok gunstig med tanke på service kostnader.

En annen ting som er viktig å ta med er dekk kostnader. Ett sett MC dekk (helt avhengig av hvilke dekk man velger så klart) varer sjeldent mer enn 10.000km. og noen litt mer "sportsligere" dekk har jeg oppplevd må byttes etter 5.000km.

Ett sett med dekk koster fra 3.000,- på billigste stedet online (motorsykkeldekk.com) og omlegg hvis du leverer hele sykkelen og dem tar all jobben koster fort ett par tusen kroner. Bor du i nærheten av Eidsvoll eller har muligheten til å kjøre dit får du lagt om dekkene for 500 spenn. ALtså for HELE jobben mens man drikker kaffe.

Så faktisk er dekk kostnadene på lik linje eller høyere enn service kostnadene og bør så absolutt tas med i regnestykket.

Derimot er MC dekk tilnærmet like dyre uansett hva man velger. Så velg de beste dekkene til formålet. Personlig anbefaler jeg Pirelli Angel GT. Det er en god allrounder på gatesykler og jeg har så langt til gode å merke at dekkene har dårlig feste på asfalt. Angel GT klarer også utmerket 10.000km. med min kjøring vertfall, og jeg kjører vel rimelig aktivt til tider. Jeg har til og med opplevd og skrapet nedi med fothvileren med BMW'en og dekkene satt som støpt.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 18 nov 2017, 01:32 Ett sett med dekk koster fra 3.000,- på billigste stedet online (motorsykkeldekk.com) og omlegg hvis du leverer hele sykkelen og dem tar all jobben koster fort ett par tusen kroner. Bor du i nærheten av Eidsvoll eller har muligheten til å kjøre dit får du lagt om dekkene for 500 spenn. ALtså for HELE jobben mens man drikker kaffe.
"Nye" kunder må betale 800kr hos Pitlane.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 19 nov 2017, 17:52
Bjerknez skrev: 18 nov 2017, 01:32 Ett sett med dekk koster fra 3.000,- på billigste stedet online (motorsykkeldekk.com) og omlegg hvis du leverer hele sykkelen og dem tar all jobben koster fort ett par tusen kroner. Bor du i nærheten av Eidsvoll eller har muligheten til å kjøre dit får du lagt om dekkene for 500 spenn. ALtså for HELE jobben mens man drikker kaffe.
"Nye" kunder må betale 800kr hos Pitlane.
Okay. Jeg begynte med 400,- men valgte og gi han 500,- (ett rundt beløp liksom) og har gjort det siden. :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av FredrikE24 »

Mener jeg betalte 400kr da jeg som ny kunde la om i høst. Hadde dog felgene i bilen. Bare å dra av gammel gummi, og på med ny.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av Dansekris »

FredrikE24 skrev: 20 nov 2017, 22:06 Mener jeg betalte 400kr da jeg som ny kunde la om i høst. Hadde dog felgene i bilen. Bare å dra av gammel gummi, og på med ny.
Jeg bestilte dekkene hjem til Pitlane, så det er kanskje derfor.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 21 nov 2017, 11:56
FredrikE24 skrev: 20 nov 2017, 22:06 Mener jeg betalte 400kr da jeg som ny kunde la om i høst. Hadde dog felgene i bilen. Bare å dra av gammel gummi, og på med ny.
Jeg bestilte dekkene hjem til Pitlane, så det er kanskje derfor.
Det har jeg gjort hver gang :vs

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av Faraday »

Da har jeg fått gjort meg skyldfri! Jeg har allerede store planer om hvordan jeg skal bruke opp lønningen min fremover :D Så med store mål i sikte har jeg opprettet sparekonto. Siden jeg i første omgang trenger.. Omtrent alt.. :sorry Så tror jeg dette kommer til å bli en smule kostbart.. Kom over en snasen MT09 på Finn i går med fin utstyrsliste og grei pris til å være 17modell. Men med feil farger da....

Ellers er både hjelm, jakke, hansker, sko og bukse på lista over ting som må handles inn.


edit: Forresten! Ryker ikke garantien når man begynner å styre med powercommander og ECU flash?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av kjellv »

Faraday skrev: 12 jan 2018, 19:15
edit: Forresten! Ryker ikke garantien når man begynner å styre med powercommander og ECU flash?
Jepp.. Det skal du i hvert fall ha i bakhodet at det kan skje.
Dette gjelder i hvert fall hvis det skjer noe med motoren, og at det kan være en sannsynlig sammenheng med dette. Produsent, importør og forhandler har naturlig nok ikke lyst til å betale for en reparasjon hvis de kan slippe. Slik er det bare. Finnes det noe slikt å bemerke så møter du muligens en tung kamp..

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av Faraday »

kjellv skrev: 12 jan 2018, 20:32
Faraday skrev: 12 jan 2018, 19:15
edit: Forresten! Ryker ikke garantien når man begynner å styre med powercommander og ECU flash?
Jepp.. Det skal du i hvert fall ha i bakhodet at det kan skje.
Dette gjelder i hvert fall hvis det skjer noe med motoren, og at det kan være en sannsynlig sammenheng med dette. Produsent, importør og forhandler har naturlig nok ikke lyst til å betale for en reparasjon hvis de kan slippe. Slik er det bare. Finnes det noe slikt å bemerke så møter du muligens en tung kamp..
Er det noen måter å flashe ecu og fortsatt være på forhandlerens gode side? Noen sykler blir jo veldig forbedret etter en flash

Svar