Nytt fra Yamaha
Nytt fra Yamaha
https://www.yamaha-motor.eu/no/produkte ... niken.aspx
This large-displacement Leaning Multi-Wheeler (LMW) is powered by a liquid-cooled in-line 3-cylinder engine. This model is equipped with LMW technology to reduce the effects of changing ride environments and to deliver a high feeling of stability when cornering. It achieves excellent performance for spirited and sporty riding on various road surfaces and the capability to freely carve through the continuous corners of winding roads.
The body design makes full use of the unprecedented front-end suspension mechanisms pairing 15-inch front wheels with dual-tube upside-down forks to visually accentuate the machine’s sporty performance and create a high-quality look and feel at the same time.
Engine type = Liquid-cooled 4-stroke, DOHC, 4-valve
Cylinder arrangement = In-line 3-cylinder
Fuel supply system = Fuel injection
The full information about the all-new Yamaha NIKEN will be unveiled on 6th November at 21.00 hrs. CET at the Yamaha ‘Pioneers of Emotions’ EICMA Press Premiere which can be viewed live on the Yamaha Facebook website www.facebook.com/YamahaMotorEU/
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: Nytt fra Yamaha
Men kjære vene ! Noget spesiell.. Ødelegge en Tracer slik..
Nei, ittno med en årntli mc å gjøre i mine øyne
Nei, ittno med en årntli mc å gjøre i mine øyne
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Nytt fra Yamaha
Jeg fikk også litt hakeslipp da jeg leste pressemeldingene jeg fikk fra Yamaha på e-post i natt.
Pressemeldingere er fra Tokyo Motor Show, en av verdens største MC-messer som nå er i gang. Jeg håper noe av dette også dukker opp på Eicma om et par uker, jeg skal dit
Niken ble presentert i Tokyo i fjor også, jeg har sett bilder av den før. Tror jeg har lagt inn bilder av den før også her på MCsiden. Trehjulinger er jo ikke noe nytt, det finnes litt forskjellig av dem. Kanskje flest scootere. Piaggio har flere, Yamaha har også en, 125cc scooteren "Tricity"som har vært på markedet noen år.
Men denne skiller seg litt ut likevel. Om den slår an i det Norske markedet har jeg vel noe tvil om. Vi legger nok ikke denne inn i sesongbestillingen vår i år i hvert fall.. Men jeg håper den er på Eicma, jeg gleder meg til å se nærmere på den.
Pressemeldingere er fra Tokyo Motor Show, en av verdens største MC-messer som nå er i gang. Jeg håper noe av dette også dukker opp på Eicma om et par uker, jeg skal dit
Niken ble presentert i Tokyo i fjor også, jeg har sett bilder av den før. Tror jeg har lagt inn bilder av den før også her på MCsiden. Trehjulinger er jo ikke noe nytt, det finnes litt forskjellig av dem. Kanskje flest scootere. Piaggio har flere, Yamaha har også en, 125cc scooteren "Tricity"som har vært på markedet noen år.
Men denne skiller seg litt ut likevel. Om den slår an i det Norske markedet har jeg vel noe tvil om. Vi legger nok ikke denne inn i sesongbestillingen vår i år i hvert fall.. Men jeg håper den er på Eicma, jeg gleder meg til å se nærmere på den.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38061
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nytt fra Yamaha
Veldig spennende nyhet !
Regner med at Niken er en prouksjonsklar modell og ikke en prototype?
Kommende suksess eller samme skjebne som GTS...:
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 00_abs.htm
Regner med at Niken er en prouksjonsklar modell og ikke en prototype?
Kommende suksess eller samme skjebne som GTS...:
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 00_abs.htm
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 23156
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nytt fra Yamaha
Denne tror jeg blir en slager for hjelpemiddelsentralen
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38061
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nytt fra Yamaha
Vel...
Jeg tror at når tanken har fått modnet litt ang. denne merksnodige nyskapningen så tror jeg faktisk den kan få ganske mange tilhengere.
Jeg har kjørt Piaggio MP3 en god del og lar meg overraske over hvor morsom denne trehjulingen er å kjøre.
Enda morsommere er jeg garantert sikker på at det vil bli på en kjøregreie med samme prinsipp, men som er langt mer motorsykkel enn hva MP3 scooteren er.
Så ja - nok en gang - dette skal det bli spennende så hvordan blir. Kudos til Yamaha som tar innovasjonsjobben med å videreutvikle motorsykkelidéen med denne Niken skapningen .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Nytt fra Yamaha
Den så faktisk ganske kul ut, men hva er egentlig fordelene med en trehjuling kontra en tohjuling? Man slipper jo å sette beina i bakken i lyskryss, kanskje får man bedre grep på forhjulene i svinger og kanskje bremselengden blir kortere? Noen som vet?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38061
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nytt fra Yamaha
Den mest åpenbare kjøretekniske fordelen er nok selvbalanseringen i f.eks. lyskryss.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- haakeik
- Innlegg: 717
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Sted: Asker området
Re: Nytt fra Yamaha
Blir ingen suksess i Asker eller Bærum. Trejulinger har ikke lov til å kjøre i kollektivfeltet. Kan fort bli litt varmt når man stanger i køen på vei hjem en solfylt varm ettermiddag. Ingen deilig aircondition
Re: Nytt fra Yamaha
Styres de med kontrastyring eller blir det mer å vri på styret?
- Bjerknez
- Innlegg: 23156
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nytt fra Yamaha
Men når det er sagt, det er vel det nærmeste man kommer en noenlunde motorsykkel på lovlig vis uten mc lappen? For denne kan vel kjøres på vanlig klasse B?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Nytt fra Yamaha
Foreløpig ingen opplysninger om det. Jeg kjenner ikke til kravene som settes i EU for dette, men vet at det blant annet har noe med bredden mellom forhjulene å gjøre. Det var på dette punktet forrige forsøk fra Yamaha falt igjennom, Tricity 125. Som lett motorsykkel ble den ingen suksess, hadde man kunnet kjørt den på klasse B ville den nok ha solgt langt bedre.
Personlig er jeg nok av den mening at verken Tricity, Niken, Piaggio MP3 eller for den saks skyld snøscootere på hjul som CanAm Spyder har noe som helst med klasse B og gjøre. Det undergraver all argumentasjon for førerkortklassene A