BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Dagens miniprosjekt. Kjøpte nye rustfriskruer til kåpa på Ebay som kom i posten i dag. 300kr for koplett sett. Mange av de originale skruene hadde overflaterust og dårlige unbrakospor.

Ellers har været tatt seg opp å begge syklene kjøres daglig også til/fra jobb.
20170721_104736.jpg
20170724_215923.jpg
20170724_215915.jpg
20170724_212645.jpg
20170724_212259.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Da kom ny tankpad fra ebay. Fikk feil pad da den jeg skulle ha var utgått. Måtte modifisere litt, ble bare passelig fornøyd men den gjør nytta.
20170801_223129.jpg
Neste prosjekt blir å bestille en nøkkel til å låssylindre til koffertertene som hører til hovednøkkelen. Sykkelen fikk montert koffertene når den ble importert i 98 med nye låser og nøkkler. Har fremdeles kvitteringen på koffertene fra tyskland.

Ellers går sykkelen som ei klokke. Kun vri om nøkkelen å kjøre. Perfekt!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Die qual der wahl: :-k

Har den siste tiden lidd valgets kval ang. K1200'ens skjebne. Jeg pendler hver dag rundt 50km og har tidvis vært avhengig av sykkelen da kona bruker I3'en til jobb og leverer ungene i bhg.

Vi kjøpte i april en 2003 modell 5 serie som alt gikk galt med. Måtte koste på 25.000 bare i deler for å få den igjennom Eu kontroll. Etter ferieturen i sommer begynnte den å lekke kjøleveske. Bilen ble pent parkert i oppkjørselen og siden har den stått.

Pga. Krevende jobb, 2 unger i bhg, hund, hus og det som hører til er det minimalt med tid til å kjøre sykkel på kveldstid og enda mindre i helgene. Det siste jeg har tid til er uforutsette feil på sykkel og bil.

Derfor begynnte jeg å leke med tanken på nyere sykkel. Har ingen lån på hverken caferaceren eller K1200'en. Men med en nyere sykkel må man ty til finansiering. Hvis man ikke selger begge syklene. Hmmm.....

Men kona ville det plutselig anderledes. Jeg fikk beskjed om å få vekk 5 serien i gårdsplassen å komme meg til den lokale bilpusheren å handle noe fornuftig. Der ble det handlet en 2010 modell X1 2.0D med mye utstyr. Den har garanti, nye dekk og toppforsikring. Med andre ord noe forutsigbart bilhold i ett par år.

Problemet var bare at det genererte enda mer billån. Derfor ingen ny sykkelinvestering på laaang tid. Greit nok det. K1200 kan holdes i stand nå som 5 serien er ute av bilde.

Men så begynner abs lampa på sykelen å lyse. Tar en diagnose som avdekker defekt abs modul til 22.000kr. Da kommer enda ett valg. Overhale abs modul for 350 dollar pluss frakt eller kjøpe en brukt til 3-4.000kr?

Systemet er deaktivert, så sykkelen kan fint brukes. Slo meg til ro med at dette blir ett vinterprosjekt og la ut på en liten 15mils tur i helga. Da kom godfølelsen tilbake. Sykkelen spiser mil og gir en godfølelse pr. Krone en ny belånt sykkel ikke kan gi. Jeg bestemte meg for at denne sykkelen skal forbli noen sesonger til fram til billånenr er nedbetalt. En skikkelig godfølelse.

Helt til mandagsmorgen. Da begynnte oljelampa å blinke.... jeg skiftet om, kjørte elbil til jobb å kom for sent. Ny oljetrykksbryter ble bestillt samme dag.

Tankene om ny sykkel kom tilbake.

Qual der wahl.....
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

20170905_152404.jpg
20170905_174226.jpg
20170910_150108_mini.jpg
20170910_175011.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av TGR »

Jeg ville nok uansett ha reparert den. Det ser ut til at det er vanskelig nok å få en anstendig pris for en K1200RS som er helt i orden. Med defekter blir det antagelig spotpris...... :-k

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Hva er det som bruker å gå istykker på ABS II? På IABS så er det en strekklapp(trykkmåling) i enheten som feiler/punkterer.

Modulemasters i USA overhaler vel disse(, men ikke IABS).

Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Ja, må sette sykkelen istand i vinter. Tror en overhaling er det beste alternativet, en brukt enhet kan få samme feil.

IABS er integral som på din Fredrik?

Håper det kun er oljetrykkssensoren som får oljelampa til å blinke.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Tappet av olja i dag. Ingen vann i olja så tetting mellom olje/vannpumpa er ok. Byttet oljetrykksbryteren, gjorde rent og hadde litt kobberpasta på tilkoblingen til trykkbryteren.

Har en oljelekkasje fra registerdekselet. Den er grei. Men ser at det ligger endel olje på toppen av blokka samt rundt innsuget. Renner også litt olje ned fra toppen av blokka ned mot eksosmanifoild 4.

Er det samme ånding som på k100 motoren? Spørs om den er sprukket, evt gummimanifoildene til innsuget. Blir demontering i vinter med samme runde som på K100'en tenker jeg.

Oljetrykksbryteren som blinket ble borte etter bytte. Tror det bare var dårlig kontakt på grunn av olje å sand fra registerdekselet og hjulet. Men greit med ny bryter uansett.
20170915_202512.jpg
20170915_204827.jpg
20170915_204354.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Avsluttet sesongen i dag med en 10mils tur på kryss og tvers av Trondheim/Byneset/Klæbu. Begge syklene ble vasket grundig og varmkjørt før de ble satt inn i garasjen. K1200'en får en større service i vinter samt overhalt ABS enhet og nytt bakdekk. Endte på litt stusselige 5000km på den gule og 1000km på den sorte.

Gleder meg allerede til våren. Håper på flere og lengre turer neste sesong.
20171020_150357.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Demontering på jakt etter oljelekkasjen på toppen av blokka. Var som jeg tenkte, åndinga var sprukket 4 plasser. Lurer på om jeg skal bytte bensinslanger, gummimanifoilder og o-ringer til dysene med det samme.

Bytter også tennplugger og hurtigkoblinger til tanken med det samme.

Lett sykkel å skru på. Brukte 2 timer på demontering av kåpedeler, tank, kjølesystem luftfilterboks og spjeldrekke.
20171028_211402_50.jpg
20171028_211547_50.jpg
20171028_211506_50.jpg
20171028_211336_50.jpg
20171028_211343_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av TGR »

Esveen skrev: 22 okt 2017, 21:04 Avsluttet sesongen i dag med en 10mils tur på kryss og tvers av Trondheim/Byneset/Klæbu. Begge syklene ble vasket grundig og varmkjørt før de ble satt inn i garasjen. K1200'en får en større service i vinter samt overhalt ABS enhet og nytt bakdekk. Endte på litt stusselige 5000km på den gule og 1000km på den sorte.
Vet ikke om det er noen trøst, men du har vel kjørt sånn ca dobbelt så mye som meg i år..... :vs
Må bare si at jeg gjerne skulle hatt en sånn garasje altså, med løftebord. Har havna på ei lita skrå tomt som gjør det vanskelig å bygge garasje. Men, jeg er her fordi at jeg sitter på verandaen og titter ned på brygga og seilbåten. Så jeg flytter meg ikke. Får heller se om jeg kan få lirka inn en garasje et sted :thumleft

Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Ja, en liten trøst :) problemet er at 80% av kjøringa i år var pendling til jobb. Mao. Lite turkjøring.

Seilbåt å brygge høres ut som en fin utsikt. Vi bor på ei flat tomt på 160m høyde langt fra fjorden. Praktisk, men lite spennende.

Uten garasjen og bordet hadde jeg ikke giddet å skru. Bordet gjør ting mye enklere. Vurderer å bygge ett verksted bak i garasjen i vinter. Tar for lang tid å varme opp hele greia samt at man får en vegg til å stable ting mot. Garasjen er 9x6m så kan få ett verksted på 3x6m.

Noe interesse på den røde K1200rs'en?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av TGR »

Ja, greit med treff på annonsen. Men ingen henvendelser. Folk sitter vel og venter på at den skal bli gratis :lol

Men sånn blir det ikke. Snart er veien full av salt, og skal den kjøpes da, så blir det uten prøvekjøring. Er litt sær sånn :vs
Skjermbilde 2017-10-29 kl. 09.03.40.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Fibo
Innlegg: 4
Registrert: 29 okt 2017, 10:01
Motorsykkelen din: BMW R1200GS, KTM 690E

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Fibo »

Solgte min 2002 modell for. 69000kr for 3 år siden. Må nok ned i pris dessverre.
Har begynt å lure på å kjøpe en eldre igjen. Interessant å vite om de holder når de blir gamle - spennende med detaljer som i denne tråden.
Kona trivdes mye bedre bak på RS’en enn GS som jeg har nå så kanskje en gammel RS eller LT til tur?
Hadde ellers kun et stort problem på den jeg hadde - abs/ servo. Den varianten med ingen fysisk forbindelse mellom hendel og kalipper var skummel da det feilet. Er det slik at dette er annerledes på generasjon 1?
.......................................
BMW R1200GS, KTM 690E

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av TGR »

Fibo skrev: 29 okt 2017, 10:18 Solgte min 2002 modell for. 69000kr for 3 år siden. Må nok ned i pris dessverre.
Har priset min til 45k. Gått 69000 km, med Remus-anlegg, Sargent-sal, Givi toppbox, og GPS. Billigst på Finn, og syntes det er lavt nok. Får jeg ikke såpass, så blir den i familien :)

Svar