Booster plug

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AageO
Innlegg: 41
Registrert: 07 jan 2017, 00:57
Motorsykkelen din: Suzuki DL650XT 2016
Sted: Haugesund

Booster plug

Legg inn av AageO »

-16 Suzuki DL650XT 2017 -> :crazy:
-85 Yamaha XJ900 1990-1991 :-k

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Booster plug

Legg inn av BC45 »

Jeg har Boosterplug på min mt-09. Den gjør virkelig nytte for seg, mye smoothere gassrespons, gassen blir mindre on/off, motoren går renere på lave turtall og faktisk bedre akselerasjon. Anbefales :thumleft

Brukeravatar
AageO
Innlegg: 41
Registrert: 07 jan 2017, 00:57
Motorsykkelen din: Suzuki DL650XT 2016
Sted: Haugesund

Re: Booster plug

Legg inn av AageO »

Det er nettopp dette eg er ute etter, de piner jo motorene så mye for tiden.. takker for tilbakemelding :-)
-16 Suzuki DL650XT 2017 -> :crazy:
-85 Yamaha XJ900 1990-1991 :-k

Brukeravatar
AageO
Innlegg: 41
Registrert: 07 jan 2017, 00:57
Motorsykkelen din: Suzuki DL650XT 2016
Sted: Haugesund

Re: Booster plug

Legg inn av AageO »

Vet du om det går ut over garantien på sykkelen?
-16 Suzuki DL650XT 2017 -> :crazy:
-85 Yamaha XJ900 1990-1991 :-k

biker-hl
Innlegg: 22
Registrert: 29 aug 2010, 11:51
Motorsykkelen din: Slettet

Re: Booster plug

Legg inn av biker-hl »

Hei,

Vurderer en slik.
Hvordan går det med avlesning av utetemperatur i instrumentet? Systemet trikser jo med at utetemperaturen blir lavere.

hls Biker-hl

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Booster plug

Legg inn av LarsE »

biker-hl skrev: 29 sep 2017, 21:23 Hei,

Vurderer en slik.
Hvordan går det med avlesning av utetemperatur i instrumentet? Systemet trikser jo med at utetemperaturen blir lavere.

hls Biker-hl
Kommer nok ikke til å ha en effekt. Tempen som ECUen (og derfor også booster pluggen) er som oftest tempen i inntaket, som gjerne er en del høyere enn utetempen (pga oppvarming fra motor) Så er nok en annen sensor som måler utetempen enn den som boost pluggen styrer.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Booster plug

Legg inn av Juicebox »

Om du er avhengig av å vite lufttemperaturen til enhver tid, så vil du ikke få den gleden. Du svarte forresten på ditt eget spørsmål, biker-hl :P

Edit: Feil, LarsE. Boosterpluggen overkjører termostaten til sykkelen som måler lufttemperaturen, som gir beskjed til ECUen at det er kaldere ute og dermed spruter mer bensin inn.

Om man er bekymret for garantien så er det vel bare å koble den ut igjen om den skal vises. #plugnplay

Alt står på hjemmesiden...

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Booster plug

Legg inn av BC45 »

Selve temeraturmåleren til Boosterplugen skal monteres slik at den ikke påvirkes av varme fra motor eller eksos. Den skal mao føle den reelle utetemperaturen. Den lurer ecu til å tro at det er 20 grader kaldere ute, og på min viser temeraturmåleren 20 grader mindre enn den riktige temeraturen. Var ute i 12 grader her om dagen, da viste måleren -8 grader.
Motoren min har det mye bedre nå med boosterplug, så kan ikke tenke meg at den ødelegger noe, men sikkert lurt å fjerne den før service for sikkerhets skyld.

Brukeravatar
AageO
Innlegg: 41
Registrert: 07 jan 2017, 00:57
Motorsykkelen din: Suzuki DL650XT 2016
Sted: Haugesund

Re: Booster plug

Legg inn av AageO »

Tja da er den ankommet, plug and play til en viss grad men litt plast og tanken må av for å komme til der den skal kobles til så litt jobb og spesielt når det er første gang en gjør det.
-16 Suzuki DL650XT 2017 -> :crazy:
-85 Yamaha XJ900 1990-1991 :-k

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Booster plug

Legg inn av E-strom »

AageO skrev: 03 okt 2017, 21:36 Tja da er den ankommet, plug and play til en viss grad men litt plast og tanken må av for å komme til der den skal kobles til så litt jobb og spesielt når det er første gang en gjør det.
Du har jo hatt den i flere timer allerede - hvordan gikk det:
- med monteringen?
- med prøvekjøringen?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Booster plug

Legg inn av FredrikE24 »

Kjørte tre siste månedene med BoosterPlug sesongen ifjor.
Resulterte i voldsom soting av plugger. Får mye bensin med den pluggen montert.
Jeg koblet den av, og valgte heller å legge inn nytt map i BMWen(Bosch Motronic).

Måtte skifte plugger i vinter på grunn av dette. Kjørte uten verken nytt map eller BoosterPlug frem til Juni(ca 7000km). Dro ut samtlige plugger og kontrollerte soting.. Helt strøkne.

Skal bli spennende å se om hvordan de blir med det nye mappet. Ingen fordel at det soter, kan fort bli trangt i innsugskanalene av slikt.. :[-X

Brukeravatar
AageO
Innlegg: 41
Registrert: 07 jan 2017, 00:57
Motorsykkelen din: Suzuki DL650XT 2016
Sted: Haugesund

Re: Booster plug

Legg inn av AageO »

E-strom skrev: 04 okt 2017, 13:38
AageO skrev: 03 okt 2017, 21:36 Tja da er den ankommet, plug and play til en viss grad men litt plast og tanken må av for å komme til der den skal kobles til så litt jobb og spesielt når det er første gang en gjør det.
Du har jo hatt den i flere timer allerede - hvordan gikk det:
- med monteringen?
- med prøvekjøringen?
Demontering av plast og tank litt stress første gang, elendige beskrivelser i håndbok og lite video av min modell på youtube.

Montering av Boosterpluggen tok egentlig 15 sekund så et par strips og så var det på igjen med tank og plast.

Testkjørng til helgen om yr.no er på lag, drittvær nå..
-16 Suzuki DL650XT 2017 -> :crazy:
-85 Yamaha XJ900 1990-1991 :-k

Brukeravatar
AageO
Innlegg: 41
Registrert: 07 jan 2017, 00:57
Motorsykkelen din: Suzuki DL650XT 2016
Sted: Haugesund

Re: Booster plug

Legg inn av AageO »

FredrikE24 skrev: 04 okt 2017, 14:45 Kjørte tre siste månedene med BoosterPlug sesongen ifjor.
Resulterte i voldsom soting av plugger. Får mye bensin med den pluggen montert.
Jeg koblet den av, og valgte heller å legge inn nytt map i BMWen(Bosch Motronic).

Måtte skifte plugger i vinter på grunn av dette. Kjørte uten verken nytt map eller BoosterPlug frem til Juni(ca 7000km). Dro ut samtlige plugger og kontrollerte soting.. Helt strøkne.

Skal bli spennende å se om hvordan de blir med det nye mappet. Ingen fordel at det soter, kan fort bli trangt i innsugskanalene av slikt.. :[-X
Blir det ikkje smør på flesk med både Booster plug og mapping?
-16 Suzuki DL650XT 2017 -> :crazy:
-85 Yamaha XJ900 1990-1991 :-k

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Booster plug

Legg inn av FredrikE24 »

Sa jeg det? Mener at jeg koblet fra Boosterpluggen på grunn av soting. Istede mappa jeg om motorstyringen. Boosterpluggen er lagt et sted jeg ikke husker, for den vil jeg ikke bruke.

Jeg småkjører ikke heller. Kjører 3 mil til jobb og 3 mil fra daglig, ellers lengre turer noen ganger i uka. Variende vei og turtall(motorvei, Oslotrafikk etc.) så er nok ikke derfor det soter. Boosterpluggen slipper på altfor mye bensin rett og slett som sørger for dårlig forbrenning. Skal sies at jeg mot slutten av sesongen ifjor kjørte til og fra jobb i minusgrader. -4 grader var det den dagen jeg kom hjem og parkerte for vintern. Da vil jeg anta at BoosterPluggen mente det var temmelig kaldt ute og slapp på en god del.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Booster plug

Legg inn av Greenone »

FredrikE24 skrev: 04 okt 2017, 21:52 Sa jeg det? Mener at jeg koblet fra Boosterpluggen på grunn av soting. Istede mappa jeg om motorstyringen. Boosterpluggen er lagt et sted jeg ikke husker, for den vil jeg ikke bruke.

Jeg småkjører ikke heller. Kjører 3 mil til jobb og 3 mil fra daglig, ellers lengre turer noen ganger i uka. Variende vei og turtall(motorvei, Oslotrafikk etc.) så er nok ikke derfor det soter. Boosterpluggen slipper på altfor mye bensin rett og slett som sørger for dårlig forbrenning. Skal sies at jeg mot slutten av sesongen ifjor kjørte til og fra jobb i minusgrader. -4 grader var det den dagen jeg kom hjem og parkerte for vintern. Da vil jeg anta at BoosterPluggen mente det var temmelig kaldt ute og slapp på en god del.
I utgangspunktet er nok effekten av boosterpluggen ganske lineær innenfor langt større temperatur variasjoner enn -4 til norsk sommer. Dette er grunnen til at den har en egen temp sensor og ikke bare en "dum" motstand til å forandre signalet fra sykkelens egen temp sensor. De fleste sykler har last/turtallsområder hvor de umodifisert får både for mye bensin, litt lite og sånn ca passe. Så noen områder blir altfor fete med boosterpluggen. Som du fant ut :)
Det eneste korrekte er å justere maps i ecu eller med f.eks powercommander ut i fra en avgassmåling i benk eller aller helst på vei.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Svar