Suksess på oppkjøringen

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Suksess på oppkjøringen

Legg inn av tormodg »

Jeg tok A-klasse førerkort på Billingstad på mandag og tenkte å kort dele erfaringen jeg har hatt for andre som kanskje lurer litt på ting rundt kjøretimer og oppkjøring.

Fordi jeg aldri har kjørt MC i noen form (med unntak av noen få turer på moped og scooter for en evighet siden), satte jeg det jeg trodde var et romslig budsjett på 30 000 kroner. Men jeg innså ganske fort at det ville bli for lite. Jeg valgte å ta ekstra timer, både trafikkjøring og kjøregård. Total landet jeg på litt over 40 000 kroner. Det synes jeg er innafor alt tatt i betraktning (jeg måtte ta de fleste timene på ettermiddag/kveld pga jobb, og da var det litt dyrere). Til info så har jeg hatt lappen på bil siden 1989.

(Husk på dette når du hører andre skryte av hvor få timer de brukte på A-lappen: Vi er alle forskjellige, du må kjøre ditt eget løp! Det tar den tiden det tar)

Jeg kjøpte en brukt MC (Yamaha MT-07) for å kunne øvekjøre privat. Jeg har en svært god nabo som er dreven MC-kjører og som har stilt opp med øvelseskjøring i flere måneder. Det har vært en kjempebonus! Anbefaler alle på det sterkeste å finne noen å øvekjøre med. Jeg fikk mange råd og tips fra han, ofte om ting som ikke dukket opp på kjøreskolen.

Jeg sleit skikkelig med krypkjøring. Frykten for å falle ble bare enda større da jeg klarte å velte FIRE GANGER på en tur i kjøregården. Jeg klarte ikke helt å forstå hva jeg gjorde feil. Her velger jeg delvis å skylde på en kjørelærer som var en svært hyggelig fyr men dessverre relativt udugelig som instruktør (han fikk faktisk fyken etterhvert og jeg fikk en langt bedre instruktør). Etter den svært dårlige opplevelsen på kjøregården var det bare tre uker til oppkjøring! Da tok jeg kontakt med naboen min og fikk organisert massiv øving på krypkjøring på taket av en fellesgarasje der vi bor.

Sikkerhetskurs på bane ble en vekker for meg. Der følte jeg for første gang at jeg forsto viktige og grunnleggende ting om styring, balanse, fartskontroll og ikke minst BLIKK. Med en gang disse tingene spilte på lag, ble krypkjøringen langt enklere. Jeg fortsatte å trene på krypkjøring helt opp til noen dager før oppkjøring.

Jeg hadde forferdelige nerver i flere uker for den store dagen. Pugget sikkerhetsspørsmål til jeg ble grønn. Ambisjonen var å være litt bedre enn jeg måtte være på de fleste områder, fordi jeg visste at jeg kom til å være stresset på selve Dagen. Jeg visste jo også at hvis jeg ikke fikk bestått, måtte jeg vente helt til våren for neste mulighet.

På oppkjøringen hadde jeg mye nerver, men klarte "tålelig bra" å slappe av i skuldrene. Sensoren viste seg heldigvis å være en svært hyggelig kar som gjorde det han kunne for at jeg skulle føle at dette gikk bra. Daglig kontroll og sikkerhetsspørsmål gikk bra (måtte redegjøre for kontroll av styrelager). Deretter begynte vi med kjøregården og det første var krypkjøring - som satt som et skudd. Jeg var definitivt mindre elegant enn på øving, men det holdt i massevis.

Ute på veien kjørte vi mot Slemmestad, Asker og deretter tilbake til Billingstad. Varierte veityper og en god del kryss, rundkjøringer, hekker med veier du knapt ser også. Jeg passet på å holde fartsgrenser og prøvde også å avpasse fart ved behov. Noen typiske feil jeg gjorde var feks å ligge til venstre i feltet når jeg skulle ta høyresving, og ha litt for høy fart forbi uoversiktlig utkjøring. Men tilbakemeldingen var trygg og god kjøring, fin flyt, bra avpassing. Jeg spurte om negative ting også og fikk beskjed om at jeg godt kan roe ned enda mer før kryss osv, for å gi meg selv mer tid til å reagere.

Men han gratulerte meg med fin kjøring og ba meg om å kose meg på MC. :)

I etterkant har jeg tenkt at jeg kanskje gjorde alt mye "større" enn det egentlig er. Men det har vært en massiv og oppslukende reise fra første gang jeg satt på tung MC til å ta lappen 3 måneder senere. Jeg er sjeleglad for at jeg hoppet ut i det, og har fått meg en ny hobby for resten av livet.

TL;DR:
- øving gjør mester - både på veien og i kjøregården. Finn noen å øvekjøre med.
- lurt å budsjettere ekstra timer hvis man føler at det trengs (det gjør deg uansett til en bedre fører)
- blikk, balanse, fartsavpassing - dette må LÆRES og FØLES, det tar tid! Mantraet er IKKE SE PÅ ASFALT.
- se gjerne videoer på YouTube. Masse lure tips og erfaringer som deles der. Jeg lærte mye om ting som jeg senere prøvde ut på vei/kjøregård
- å ta A-lappen krever tid og krefter. Ikke undervurder behovet for både fysisk og mentalt overskudd i løpet av opplæringen.
Sist redigert av tormodg den 20 sep 2017, 13:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Suksess på oppkjøringen

Legg inn av kgjersda »

Artig lesing, takk for at du delte historien!
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Suksess på oppkjøringen

Legg inn av kusa »

Gratulerer med A-sertifikat! Fint innlegg med en god historie.

Høres ut som dette gikk veldig bra for deg, samt mye lærerikt. (Det skal det jo være)...
Nydelig at du hadde såpass romslig budsjett, jeg var i en annen ende av skalaen men derav mer erfaring vil jeg si.
Det jeg bemerket meg på oppkjøringen var at jeg ikke har peiling på "vedlikehold" derav sikkerhetspørsmålene deres. Daglig kontroll er jo lett..

Men gratulerer igjen og kos deg mye langs veien! Kanskje vi møtes en gang på farten!
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Suksess på oppkjøringen

Legg inn av fjs »

Gratulerer :)

John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
Sted: Drammen

Re: Suksess på oppkjøringen

Legg inn av John92 »

Gratulerer så mye med førerkort! Jeg hadde også oppkjøring på mandag :)
"When life throws you a curve, lean into it."

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Suksess på oppkjøringen

Legg inn av Skogstrollet »

Gratulerer med lappen!

Intressant å lese innlegget ditt. Jeg er en av de som brukte lang tid (og mye penger, men har ikke turt å regne på det) på å ta lappen, og kan si med sikkerhet at det kan være veldig forskjellig på hvor mye man trenger for å komme i mål.
Om en drøy uke er det faktisk et år siden jeg bestod førerprøven...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Suksess på oppkjøringen

Legg inn av Bjerknez »

Gratulerer med lappen :)

Tok selv lappen for ca. 4 år siden og for min del gikk det relativt kjapt. Jeg startet på trafikkskolen i september. Jeg ble ferdig med teorien og litt kjøring før dem ga seg for året, før jeg startet opp igjen i mai året etter. 3. juni besto jeg førerprøven med glans.

Så ca. tre måneder for hele greia fra start til slutt. Men da tok jeg også alt av timer så fort jeg kunne og gjerne doobeltimer når det passet. Jeg sleit litt med å finne meg til rette på sykkelen da den føltes litt liten (Honda CB500) men jeg ble vant til den etter en stund.

Å sette seg på min daværende cruiser etterpå var som å gå fra å sitte på en fotskammel til en Recliner :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Suksess på oppkjøringen

Legg inn av FredrikE24 »

Ut i fra dette, så må man jo bare si at hvilken kjørelærer man har, har alt å si.
Tydelig at man ved nøye research kan spare tusenlapper.

primus
Innlegg: 3
Registrert: 18 sep 2017, 21:38
Motorsykkelen din: KTM 690 SMC R 2014

Re: Suksess på oppkjøringen

Legg inn av primus »

Gratulerer med førerkort :D Fikk også lappen for ca 2 måneder siden. Jeg tok intensivkurs på 1 uke her i stavanger. Veldig dyktig kjørelærer, han var litt streng men pusha meg til og bli bedre på de forskjellige øvelsene og det hjalp.

Kurset kostet 24990,- + leie av sykkel til oppkjøring. Kom på 30200,- totalt. Jeg hadde bare kjørt moped før :)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Suksess på oppkjøringen

Legg inn av KåreDump »

Grattis med lappen!
FredrikE24 skrev: 20 sep 2017, 22:30 Ut i fra dette, så må man jo bare si at hvilken kjørelærer man har, har alt å si.
Tydelig at man ved nøye research kan spare tusenlapper.
tormodg skrev: 20 sep 2017, 12:13 (Husk på dette når du hører andre skryte av hvor få timer de brukte på A-lappen: Vi er alle forskjellige, du må kjøre ditt eget løp! Det tar den tiden det tar)

Handler vel både om kjørelærer og elev/eget mindset!
Noen vil være heeeeelt sikker på at de kan det som skal til for å stå på en prøve, andre vil bare bestå raskest/billigst mulig.

Det er vel heller ikke feil å påpeke at den virkelige læringen faktisk ikke begynner før etter at man har fått lappen i lomma...
Noe av det du har lært i bil er overførbart, det meste er det ikke.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Suksess på oppkjøringen

Legg inn av Gordon »

Jeg misunner deg ikke med dette program for oppkjøring, men gratulerer med lappen.
Jeg tok min MC lappen på et tidspunkt hvor ingen av dagens forskjellige kurser var oppfunnet. Ingen instruktør, ingen teori, ingen krypkjøring, ingen sikkerhets opplegg. Jeg kjørt alene med "L" skilte på en 250cc MC i 6 måneder, meldt meg til oppkjøring, betalt kr 10 (yes kr 10) og kjørt flere ganger rund en kvartal hvor sensoren gjemte seg men fulgt med min kjøring fra avstand. Etter hvert hoppet han rett ut foran meg, dette var det obligatorisk nødt stopp. Det gikk bra, et par spørsmål om trafikk lys, og da hadde jeg MC lappen for tung MC. Jeg tror jeg burde nevne at dette var i England in 1963. Things have changed!!!
Gratis igjen og en kjempe fint historie
Gordon

Ekarlik
Innlegg: 2
Registrert: 01 okt 2017, 15:13
Motorsykkelen din: Suzuki SV650s

Re: Suksess på oppkjøringen

Legg inn av Ekarlik »

Gratulerer med førerkort!!!  :thumleft

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Suksess på oppkjøringen

Legg inn av tormodg »

Gordon skrev: 10 okt 2017, 21:05 Jeg tror jeg burde nevne at dette var i England in 1963. Things have changed!!!
Herlig. Det minner meg om da jeg tok førerkort for bil i USA i 1990...kjørte et par runder rundt kvartalet og måtte parkere i en tenkt oppoverbakke (det var helt flatt). Det tok ca 20 minutter. :) :thumleft

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Suksess på oppkjøringen

Legg inn av tormodg »

Tusen takk alle sammen for hyggelige kommentarer. Gleder meg til neste sesong. Ser ut som om jeg får noen dager til på sykkelen før den settes bort for vinteren.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suksess på oppkjøringen

Legg inn av Nickelilltroll »

Grattis med lappen! Helt enig i det du skriver. Vi är alla olika när det kommer till erfarenhet och läringskurva, god poäng :)

Tänkte dela min erfarenhet. Bara som kuriosa. I Sverige har vi nåt som kallad FMCK, försvarets motorcykelklubb.
Det är en slags rekryteringsorganisation för yngre in i försvaret. Tjejer och kvinnor blir prioriterade. Men några få unga män(som jag var i -92), får lov att delta efter en del intervjuer och attester. Kvinnorna skriver på ett 2-årigt kontrakt vid kursstart om att genomföra antingen militär tjänstgöring eller frivillig tjänst i f ex annan militär org. På denna tiden var värnplikten obligatorisk för män så vi kom ”billigt undan” :)

Min kull var på 20, 17 kvinnor och 3 män. Kursen startar på hösten och pågår hela vintern, mest helger och några få kvällar i löpet av året.

Teoriläsning, kursing och mecking på cyklar var det vi genomförde i löpet av 6 månader. När våren kom började vi övningsköra på militärt stängt område. I samma slängen bodde vi 1 hel vecka i ett lägerområde-långt utanför civilationen, med ETT gemensamt mål för alla, teoripröven skulle bestås innan veckan var slut. Körningen pågick både i skog, på ett stängt flyfält och asfaltsvägar.

Total körtid var varje helg hela våren och en veckas samling i starten på juni med non-stop körträning i trafik och terräng. Innan juli månad var över hade dom flesta haft uppkörning med lappen som resultat :)

Så kostnaden var ju bara bokavgiften, medlemsavgiften, obligatoriska pröveavgifter och tillverkninga av kort. Tror det var ca 4500kr totalt. Kursens bästa elev fick detta påspanderat, yes...fick äran av den ;)

Vi körde på Jawa 250 och Husqvarna 258. Stålmonster!!! Vältade man med denna i skogen och var sliten var det bara å gå tillbaka å hämta hjälp :o

Efteråt fortsatte jag som instruktör i några år och glädjen i dessa elevers ögon/ansikte när dom mästrade ett eller annat moment var helt enormt att få se/dela på :) Vi hade faktiskt en del körningsmoment som inte finns eller skulle vara lov idag. F ex så skulle vi byta körare mellan 2 cyklar i fart, låg fart men ändå...några meckemoment i mörker å andra på tid :)

Saknar å tänker på denna tiden som nåt jag alltid kommer att minnas med ett leende.

Svar