Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av kjellv »

Relax skrev: 14 sep 2017, 19:51 Du svarer på dine egne spørsmål selv lenger opp her...du er usikker. Usikker på ny sykkel..( eller usikker generelt ) ...
Snarvei..øv mye på samme typesykkel du skal kjøre opp på. ;)
Mer tidkrevende..og antagelig bedre...øv så mye på din sykkel at du ikke er usikker mer...generelt, så mye at du kan venne deg til en annen sykkel på 30 minutter.
Ikke gruble for mye ....smile and ride your bike ...enjoy life!
Lek!!! Mye !!!!!! :D
Dette med sykkeltype tror jeg ikke har så stor betydning :-k
Jeg tror ingen kjøreskoler benytter R-sykler med 10 meter svingradius, tunge cruisere eller digre GoldWing.. Bortsett fra disse kategoriene er det meste greit å kjøre opp på. De fleste kjøreskoler benytter relativt lettkjørte og ikke for store eller høye sykler. Er man klar for oppkjøring så er man klar med nesten hva som helst av de mest vanlige sykler. Er man livredd for å kjøre andre sykler enn den man er mest vant til så er man kanskje ikke klar ennå heller :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Bjerknez »

Personlig synes jeg ikke trafikkskolen har gitt meg så veldig mye. Man fikk litt input og noen gode tips på veien men selve kjøreopplæringen synes jeg nesten var litt bortkastet. Kanskje bortsett fra sikkerhetskurset på bane.

Jeg ser også at jeg har vært heldig med min kjørelærer. Hun var ydmyk men bestemt og slett ikke en "bedreviter". Jeg har sett flere eksempler på kjørelærere jeg godt kunne tenkt meg å gitt en knyttneve for å si det sånn. Noen kjørelærere leter etter feil du gjør og legger stor vekt på og dra frem disse. Jeg har sett kjørelærere regelrett kjefte på sine elever (dette skjedde i en annen trafikkskole på sikkerhetskurset). Kjørelæreren stoppet eleven sin og ga han huden full fordi han hadde bremset i svingen når han fikk beskjed om å gjøre dette FØR svingen.

En vennlig irettesettelse er jo helt innafor, men regelrett kjefting hadde jeg slett ikke funnet meg i.

Noen mennesker passer rett og slett ikke til å være kjørelærer. En ting er å være flink på sykkelryggen, men man skal også ha evnen til å lære bort det man kan og de ter der det ofte stopper tror jeg.

Mitt tips er å øvekjøre MYE før du starter på trafikkskolen. Du får aldri kjørt nok. En jeg kjenner skulle øvekjøre med meg og spurte meg en dag om jeg ville være med på en langtur. Jeg var full av begeistring og pakket med meg både nistepakke og kaffe. Jeg var helt i ekstase. Han kjørte en svær Harley (road king?) og jeg kjørte en Yamaha 1300 cruiser. Vi kjørte i retning Fredrikstad sentrum som er ca. en mil unna her jeg bor og deretter utover mot Slevik og Hankø før vi kjørte hjemmover igjen. En runde på totalt 3-4 mil!!!!

Hva pokker!!! Man kjører en Harley Roadking og kaller DETTE en langtur???

Jeg hadde minst regnet med en tur på 20 mil. Når en fyr på en svær Harley Road King byr meg med på langtur så forventer jeg litt mer enn en rundtur i nabolaget. Jeg så så klart ikke noe til han og takket for turen og alt det der, men det ble ikke flere øvekjøringer med han.

En normal god kveldstur for meg etter jobb er på rundt 20 mil. Kjører jeg alene å jeg har god tid så synes jeg 50-70 mil på en dag er passende.

Jeg kunne godt øvekjørt med deg hvis du bodde i nærheten og jeg hadde tid (og førerkort) og da skal jeg love deg at du hadde fått kjørt deg. Ikke noe er som å komme hjem etter en lang dag på sykkelen, litt frossen og sliten og legge seg på sofaen mens man hører motorduren fortsatt. :)

chrise1991
Innlegg: 3
Registrert: 14 sep 2017, 18:52
Motorsykkelen din: Skal kjøpe suzuki gsx r 750

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av chrise1991 »

Aldri gi opp. Når du kjører neste gang vet du hva du går til. Har troa på deg 👍👍

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Grendel »

Da jeg kjørte opp, så var "Leie av sykkel" noe av det jeg betalte for. Dette betyr at det ville vært helt greit for meg å stille med egen sykkel. Jeg valgte selvfølgelig å leie skolen sin sykkel, da det var denne jeg hadde kjørt "alt" på og kjente best. Jeg var glad for det. Min sykkel er bare en "eldre modell av den jeg kjørte på skolen", men små detaljer kunne kanskje gjort utslag.

Dersom du kjører mye (mest?) med egen sykkel, så vil du nok kunne tjene på å spare leie-pengene. Rett etter at jeg fikk lappen så begynte jeg å merke meg de ulike forskjellene på skolesykkelen og min egen sykkel. Selvfølgelig vil en annen sykkel kunne påvirke både selvtilliten og troen når du skal kjøre opp.

Jeg ville absolutt valgt den sykkelen jeg var mest fortrolig med under en oppkjøring. Den som du har kjørt mest av kjøregårdsøvelsene med, for eksempel.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Sakkle »

Grendel skrev: 15 sep 2017, 11:07 Jeg ville absolutt valgt den sykkelen jeg var mest fortrolig med under en oppkjøring. Den som du har kjørt mest av kjøregårdsøvelsene med, for eksempel.
Du kan ikke benytte privat MC til oppkjøring.

Ref: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_30
Kjøretøy til førerprøve for klasse A1, A2 og A skal ha følgende tilleggsutstyr:

a) dobbelt sett betjeningsinnretning for kopling og brems,
b) speil på styrets høyre side hvor sensoren kan observere kandidaten,
c) speil på venstre side for sensors sikt bakover,
d) støttehåndtak for sensoren,
e) kommunikasjonsutstyr for sensoren og kandidaten.
Hvorfor det er krav om dobbelt sett med clutch/brems kan man jo lure på når sensor nå følger på egen sykkel... men regler er regler :P

Oppdatering: Ser at jeg har misforstått deg her. Antar du mener å velge den av skolesykklene man har kjørt mest. Det er nok en god idé, ja.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Grendel »

Artig det du henviser til fra Lovdata.
På min opplæring hadde jeg av og til sykkel med dobbet sett styre/pedaler etc. Men ettersom alle syklene var like så var det relativt uvesentlig om det var et sett ekstra. Ingen satt der likevel. Jeg har aldri kjørt med passasjer.

Selv sensor lå bak, også for meg.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av FredrikE24 »

I MC opplæringen skal eleven ha kjørt med sykkel opp mot maks nyttelast. Det vil egentlig si, med passasjer(kjørelærer bakpå). Jeg hadde en kjørelærer som var nøye på dette, og satt bakpå med meg helt frem til landeveiskjøring. Om man får sensor bakpå, eller om man får sensor på egen sykkel bak deg er helt tilfeldig på oppkjøringen.

Noen kjørelærere er late, og gidder ikke sitte bakpå med eleven. Dette er imidlertid i strid med læringsmålene.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Grendel »

Eller at kjørelærer er over "nytte vekt".
Min lærer var der. Pluss at jeg selv også spiste godt med vekt.

Det måtte betydd at en annen lærer var "balast" og at det eventuelt måtte blitt en annen sensor.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Skogstrollet »

Det virker å bli mer sjeldent å få sensor bakpå ved oppkjøring. Kjøreskolene kjøper sykkler med lavere vekt, og en god del av sensorene er rett og slett for tunge for å sitte på. Dette var i hvert fall forklaringen jeg fikk fra kjøreskolelæreren min i 2016 .

Når det gjelder å øvelsekjøre med lærer bakpå, så skedde det kun 1 gang i opplæringen min, og det var fordi vi måtte innom verkstedet for å hente ut en sykkel som vært på sevice :roll
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Rha »

Jeg hadde sensor bakpå under min oppkjøring i 2015. Hadde aldrig kjørt med noen bakpå, men dette gikk greit siden sensor var ei lita nett dame med navn Marianne.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Stamper
Innlegg: 11
Registrert: 03 jul 2017, 23:17
Motorsykkelen din: Honda

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Stamper »

Skogstrollet skrev: 17 mai 2018, 13:50 Det virker å bli mer sjeldent å få sensor bakpå ved oppkjøring. Kjøreskolene kjøper sykkler med lavere vekt, og en god del av sensorene er rett og slett for tunge for å sitte på. Dette var i hvert fall forklaringen jeg fikk fra kjøreskolelæreren min i 2016 .

Når det gjelder å øvelsekjøre med lærer bakpå, så skedde det kun 1 gang i opplæringen min, og det var fordi vi måtte innom verkstedet for å hente ut en sykkel som vært på sevice :roll
Jeg var "uheldig" og fikk sensoren bakpå i fjor, en fyr på 190, kanskje 90kg? og jeg er 170, og veier 68kg..
Jeg spurte om det var mulig at han kjørte egen sykkel, men fikk beskjed om at det var ikke opp til han, da ipaden trekker dette tilfeldig.
Han ville såklart kjøre selv, men forklarte at det handlet om trafikkstasjonens økonomi.

Heldigvis gikk det helt fint, selv om det kanskje så rart ut på veien (liten sjafør, med en stor fyr som satt bakpå :knegg )
Hadde også kun hatt trafikklærer bakpå en gang tidligere, og han var enda større en sensoren :lol

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Grendel »

Min kjørelærer hadde nylig kommet tilbake fra en lengre sykmelding. Han fortalte at det var i snitt en "stor" skade for kjørelærere hvert femte år. Hvert syvende år en alvorlig skade. Det sier seg selv at det da kan være litt "guffent" for kjørelærere å sitte bak på en kjøreskolesykkel. Selvfølgelig er det nok langt enklere å ha bakpå en dreven MCfører som er vandt med både MCkjøring og påsitterrollen. Men med en fersk fører som plutselig får en litt annen sykkel...

Jo, jeg tror nok fraværet av påsittere i kjøreopplæringen også bedrer "livskvaliteten", samt livsforsikringsvilkårene, til både sensorer og førerskolelærere.


Hvis jeg nå "plutselig" skulle få behov for å ha på en passasjer så er jeg i alle fall en bedre MC-fører nå enn da lappen var fersk. Og rådet fra min lærer husker jeg: "Når det gjelder å kjøre med passasjer, så er det best å begynne med en profesjonell påsitter".

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Foggy
Innlegg: 21
Registrert: 08 sep 2017, 08:57
Motorsykkelen din: 95- Kawasaki ZZR600

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Foggy »

Hei igjen folkens! :vs
Nytt år, nye muligheter! For dere som leste min lille historie i fjor, og ønsker å vite hvordan det går, så har eg litt mer å fortelle nå. :skriver
Vi beveger oss tilbake til Mars i år. Etter at oppkjøringa gikk fløyten i fjor, så ble eg som nevnt tidligere litt tvilende til kjørelæreren min, så i år gikk eg til en ny kjøreskole. :-k

En kvinnelig kjørelærer nå. Veldig hyggelig dame som vet hvordan man skal lære bort mc kjøring. Vi gikk gjennom kritikkskjemaet eg fikk fra sensor, hun sa umiddelbart at dette er helt enkle ting som vi skal få skikk på. Videre ble hun skikkelig sjokkert over at min forrige lærer aldri satt på med meg i løpet av opplæringsløpet og at eg følgelig aldri hadde prøvd å kjøre med passasjer. "Det er en del av læreplanen" sa ho. "Og hva Hadde skjedd om sensor skal sitte på med deg på oppkjøring? Da Hadde du nok fått panikk da!" Hadde knapt fått sukk for meg før ho beordret meg opp på sykkelen og ho skulle sitte på denne kjøretimen hvertfall. :orefk
Gikk overraskende lett dette. passasjer merkes jo ved saktekjøring og stans, men i fart er jo passasjer lekende lett så lenge passasjeren følger med på bevegelsene til sykkelen. Nyttig erfaring å ha med seg! 😁 kjører 3 timer denne dagen med henne bakpå, vi kjører det meste fra tett trafikk i høy og lav fart til øde landevei med så godt som ingen trafikk. Ho vil se hva eg kan og deretter bestemme hvordan vi skal legge opp resten. Ho ser mye av dette som sensor påpekte, litt nølende og tidvis dårlig flyt, men ellers fin kjøring mente ho. :prf
Etter første kjøretime ba ho meg bestille ny oppkjøring. 😲 Ho mente eg hadde god "nok" kontroll på landevei og bytrafikk og burde bli klar til å prøve igjen om kort tid. "Bestill ny oppkjøring, så legger vi inn noen timer på bane  og landevei når det begynner å nærme seg datoen". som sagt så gjort. Får ny oppkjøring 16. Mai og lærer setter opp noen intensive kjøretimer 14, 15, og 16. Mai. :twothumbs:

Eg får noen timer i kjøregård disse dagene. Terpet MYE og Leeeeeenge på alle øvelsene. Mye lenger enn den forrige læreren eg hadde. Men mest fokus legger ho i unnamanøver og krypkjøring for hun ser at der mangler det litt teknikk. Kjører unnamanøver sikkert 50 ganger og det går lenge mellom hver gang eg er i nærheten av en kjegle, og til slutt ber ho meg ta unnamanøver i 70km/t, :O "så skal du se at 50km/t blir en lek". "Sitter teknikken, er det fint mulig ta denne øvelsen i denne farta." Eg prøver og kjeglene spruter :crazy: kjørelærer flirer og ler og løper og samler kjegler som en ballgutt på tennisbanen. :drg men til slutt så klarer eg også unnamanøver i opp mot 70km/t.  "NÅ ser eg at du kan det" sier lærer. "Ta den én siste gang i 50 km/t nå". det blir som ho hevdet, en lek i denne farta. Fantastisk! :twothumbs:

Føler meg mindre stressa for kjøregården nå, men likevel murrer det i bakhodet at krypkjøring beror på litt flaks om eg skal klare det perfekt. Lærer beroliger meg med at i kjøregård, blir krypkjøring vektlagt minst. "Man er ikkje en farlig sjåfør om man ikkje kan krypkjøre skikkelig i gangfart. I trafikken betyr det ingenting om man må sette ned foten innimellom". :prf
 Får et par timer i trafikk dagen før oppkjøring og vi øver mye på kryss, rundkjøringer det å holde tritt med trafikken og ikkje bry meg så mye om at speedometeret viser noen km over tillatt fart. "Legger du deg i 68km/t i en 70 sone vil du bli en propp i trafikken. Det vil enhver sensor gi deg trekk for" sier lærer og bedyrer at det er mye bedre å ligge i 73km/t enn å prøve å holde jevnt 70... "da vil du sannsynligvis ligge tidvis under fartsgrensa, og gjør du det på en oppkjøring kan du få mye trekk for det."
Føler meg mye mer klar for oppkjøring nå, og kjenner at valg av ny lærer var et sjakktrekk!
Eg får beskjed om å møte hos lærer 1.5time før eg skal på oppkjøring dagen etter. "Så øver vi på alt litt til, før du skal i ilden. Eg tror du klarer dette helt fint" :prf

16. Mai skilter med strålende vær i motsetning til min forrige oppkjøring. Nervene kommer i det eg våkner om mårran, men eg føler meg mye mer klar enn i fjor!
To be continued.. :skriver

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av kjellv »

Ja skriv da.. sitter å venter

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Foggy
Innlegg: 21
Registrert: 08 sep 2017, 08:57
Motorsykkelen din: 95- Kawasaki ZZR600

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Foggy »

Sol!! Fantastisk vær og tørre veier. Alt ligger til rette for en dag på motorsykkel. :sunny:
Eg kjører avgårde og møter kjørelærer på skolen kl 0700. Vi går gjennom sykkelen og terper litt på sikkerhetskontrollen før vi kjører avgårde til kjøregården hvor førerprøve skal starte kl 0830.
Opplegget er det samme som sist. 4 kandidater skal vurderes i kjøregård, før vi møter på trafikkstasjonen senere på dagen for kjøring i trafikk om kjøregården godkjennes. Eg er den eneste som skal opp til tung mc idag. 2 skal kjøre opp til A1 og en annen skal ha A2.

Eg får nesten en hel time å øve i kjøregård og eg kjenner at øvinga med lærer de siste dagene har hjulpet veldig mykje! Bruker mest tid på krypkjøring, for der sliter eg litt fortsatt. Foten går nedi innimellom og kjegler velter, men prøver å holde hodet kaldt likevel. :8-[ Ellers har eg god kontroll på de andre øvelsene og lærer syns det ser bra ut. :thumleft

Klokka blir halv ni, og sensor vinker på meg - here we go again.. :confused
Nye sensorer i år. Begge er svært hyggelige og lette å prate med. Vi går gjennom i detalj om hva som skal skje og eg får god tid til stille spørsmål underveis om noe skulle være uklart. "Dersom du viser meg at du er trygg på sykkelen nå i kjøregården, så skal vi ut i trafikk senere idag, men dersom eg ser at du ikkje behersker øvelsene godt nok her, så avsluttes prøven fordi det kan være farlig å kjøre med deg i trafikk.. er du klar?" "Ehh... ja" sier eg og Sensor drar fram en iPad og det trekkes et sikkerhetspørsmål.
"Ja" sier sensor "du skal få lov å kontrollere å forklare kontroll av hjelmen din!" Eg Blir litt paff.. :-k Eg har vært så konsentrert om sykkelen når eg har øvd på disse spørsmålene at hjelmen har eg helt glemt av! Men eg drar fram hjelmen og snakker om riper og skader, hakestropp, E merking og visir.. glemmer sikkert mykje, men sensor virker fornøyd med svaret uten at han gir noen bekreftelse på det.
Så bærer det avgårde i krypkjøring. Fryktelig nervøs men fast bestemt på å klare det denne gangen. Triller sykkelen til start, starter opp og setter i gang. Eg vingler veldig i starten, men kommer meg greit gjennom første sving. Kjenner eg er borti ei kjegle med foten på andre kjegle men kommer meg inn i garasjen uten å sette ned en fot...puh.. snur greit i garasjen og kommer meg tilbake til start uten en fot i bakken på første runde! Andre runde tar eg en litt for krapp sving og kommer skjevt inn i kjeglene. Hører at en kjegle velter bak meg, og nå går foten i bakken først én gang og så to ganger i det eg entrer garasjen. F..... :sorry kjører tilbake til start og fullfører øvelsen. Ikkje perfekt men mye bedre enn i fjor tenker eg.. og prøver å ikkje henge for mye med hodet.
Vi går videre til sving, brems i sving og nødbrems. alle disse fikser eg greit, og tenker ikkje noe særlig over om eg gjorde noe feil her. :mc2
Så tilslutt unnamanøver. Tørt føre gjør meg tryggere. Eg gjorde jo denne øvelsen i 70km/t for 2 dager siden! 50 er jo ingenting! :mrgreen og det går fint. Ingen kjegler rørt og føler eg viser en godkjent unnamanøver. Sensor kommer bort til meg og sier, "eg skal ikkje si så mye om kjøringa di enda, men det ender på en totalvurdering. vi treffes på trafikkstasjonen kl 1045." Nå er utgangspunktet MYE bedre enn i fjor og tenker at idag KAN eg få en bokstav til på førerkortet!

I år som i fjor løser eg ventinga før møte på vegvesenet med å kjøre rundt i trafikk med bil og få overblikk over ting eg må passe på under oppkjøringa.

Møter på utenfor sensors kontor kl 1040. Sola er begynt å ta skikkelig tak og temperaturen i kjøredressen stiger veldig fort! Finner meg en liten flekk med skygge i det sensor kommer ut. "Kan eg få låne hjelmen din?" Sier sensor og plasserer intercomen. Vi tester om den virker og... nei... det gjør den jo ikkje. :lol Sensor fomler noe veldig og virker ikkje til å skjønne bæret av hvorfor den ikkje vil koble seg opp mot hans egen... :scratch etter endel banning og sukk og stønn får han det endelig til. "Går ikkje alltid helt knirkefritt for oss sensorer heller ser du" sier han med et flir. :knegg
Sensor skal kjøre bak meg denne gangen også :thumleft heldigvis ingen passasjer på oppkjøring idag heller. En annen kandidat som kjører A1 starter samtidig med meg med den andre sensoren.

Ut på veien nå og sensors første beskjed er ta til høyre ut fra trafikkstasjonen. Akkurat som min forrige oppkjøring. "Følg veien til eg gir en ny beskjed". Det er 70 sone og eg legger meg i overkant av 70. Kjører et godt stykke med 70, 50 og 80 sone og legger meg hele tiden noe over fartsgrensa slik kjørelærer mente eg burde. Sensor sier at eg skal ta neste til høyre... hmmm.. 🤔 dette minner mistenkelig om min forrige oppkjøring. Kjører nøyaktig samme ruta,bare at vi hoppet over en avstikker inn i et boligfelt.. ett felt nå og 80 sone. Mykje svinger med vekslende god/dårlig sikt. I år som i fjor konsentrer eg meg lite om speedometeret her og prøver å holde en god flyt i passende fart før og ut av svingene. Etter ei lita stund tar vi igjen en bil.. den ligger konstant i 60-70 :dontknow eg tenker at det er best å kjøre forbi for å fortsette i samme dur. Kjører forbi på en fin oversiktlig strekke og tenker at dette gikk jo fint.. Kjører så ca 1 km til før sensor sier " Da kan du finne en plass å snu, og kjøre tilbake samme vei" nå er vi på nøyaktig samme sted som sist oppkjøring og eg er dermed overbevist om at eg utrolig nok har fått nøyaktig lik oppkjøring som sist! :lol
Kjører fint tilbake til eg kommer til hovedveien igjen. Nå er det et kryss og eg venter på beskjed fra sensor hvilken vei eg skal ta her. Men han er stum. :-# :x Da spør eg "høyre eller venstre?" Får ikkje noe svar og mistenker da at intercomen har sviktet.. :confused eg tar en sjans på at venstre er riktig vei (tilbake mot trafikkstasjonen) og stopper så på en busstopp, snur meg mot sensor og peker på intercomen. :fool: sensor går av sykkelen og kommer fram til meg og sier "Den ubrukelige dritt intercomen har sviktet igjen, bare glem det og kjør tilbake til trafikkstasjonen. Du kan vel veien dit herfra?" Eg nikker og vi kjører fint tilbake til sensors kontor.

Vel framme har eg en ok følelse på at det kanskje gikk bra idag.. Sensor spør om eg har noe eg vil kommentere om kjøringa mi idag.. "Nei egentlig ikkje.. har igrunn gjort det kan etter beste evne idag. Selv om eg rota det noe til på krypkjøring føler eg at kjøregården gikk greit og at eg kanskje fikk vist at eg har kontroll på de fleste øvelsene. I trafikk synes eg det gikk fint igrunn.. kan ikkje komme på noen spesifikke hendelser som ikkje gikk så bra?" :-k Ok, sier sensor "eg går inn å skriver litt, så kommer du inn når eg sier ifra"

Nervene kommer, men eg har en god følelse. Hva kan eg ha gjort feil idag som skulle gjøre meg uegnet til å kjøre motorsykkel..? :-k

Sensor ber meg komme inn. Og ber meg sitte ned. Ser på meg og sier "du kjører litt fort..!" ](*,) kjenner alt blodet forsvinner fra ansiktet og eg blir nesten litt kvalm.. "du ligger stort sett over fartsgrensa på to feltsvei og litt vél fort til tider. På det meste var du opp i 89km/t når du kjørte forbi den bilen." :sorry
Men sier sensor. "Dette er en godkjent førerprøve. Du viser meg et fremragende sporvalg og plassering. farten og plasserung er naturlig gjennom uoversiktlige svinger og du viser god kontroll på sykkelen." "At du ikkje klarte krypkjøring 100% har eg ikkje notert meg engang. Det har ingenting å si når kjøregården ellers var godt utført. Så gratulerer, du er klar for å øve videre på egenhånd!"
Eg takker sensor med et håndtrykk og går å bestiller meg nytt førerkort!

:bananas :mc1 :banansplit :yahoo

Eg har nå hatt lappen i snart 3uker og 1500km. Livet er fantastisk! :mc7

Svar