Clutchjustering og kjedespørsmål...

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
RC54
Innlegg: 40
Registrert: 10 jun 2017, 07:21
Motorsykkelen din: -01-ER6F/-01 GSX600F

Clutchjustering og kjedespørsmål...

Legg inn av RC54 »

Noen som har erfaring med Snell Powerlink X-ring kjeder fra XLMoto? Vurderer om jeg skal bestille nytt kjede med original lengde 118 lenker når jeg bytter drev og kjede.. har nemlig 2 EK O-ring kjeder på 90+ linker, og skrulåser som jeg kan bruke, men da blir det 2 skjøter...
Anbefalinger ?
Skulle også justert clutchen, da den slår inn et par cm før jeg slipper håndtaket helt ut.. Temmelig mange år siden jeg justerte slikt, så er ikke sikker på om dette kan justeres med vaieren, eller om selve cluchen bør justeres litt.. Eller kan det være på tide og bytte fjærer og lameller?
Fungerer helt fint ellers, ingen sluring, føler bare det er litt lite og gå på før den tar helt..
:scratch

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6993
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Clutchjustering og kjedespørsmål...

Legg inn av Jompa »

Jeg har null erfaring med kjedet du nevner, kjører selv med DID.
Har ellers handla etpar ganger hos XL-moto, like misfornøyd begge gangene.

Clutchen lar seg helt sikkert justere sånn som du vil ha den.
Skaff deg litt dokumentasjon og begynn med selve clutchmekanismen, ikke wiren.
Lamellene trenger du nok ikke å tenke på, de er omtrent uslitelige.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

RC54
Innlegg: 40
Registrert: 10 jun 2017, 07:21
Motorsykkelen din: -01-ER6F/-01 GSX600F

Re: Clutchjustering og kjedespørsmål...

Legg inn av RC54 »

Jompa skrev: 06 aug 2017, 16:38 Jeg har null erfaring med kjedet du nevner, kjører selv med DID.
Har ellers handla etpar ganger hos XL-moto, like misfornøyd begge gangene.

Clutchen lar seg helt sikkert justere sånn som du vil ha den.
Skaff deg litt dokumentasjon og begynn med selve clutchmekanismen, ikke wiren.
Lamellene trenger du nok ikke å tenke på, de er omtrent uslitelige.
:-) Da ser det ut som det går mot skjøting av kjedene, EK skal jo være godt nok...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6993
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Clutchjustering og kjedespørsmål...

Legg inn av Jompa »

Når jeg skrev at clutchlamellene er omtrent uslitelige er ikke det helt sant.
Ved normal bruk holder de sikkert like lenge som resten av sykkelen, men jeg har sett dem som bruker clutchen nærmest som en converter,
høyt turtall og slure i gang de første 100 meterne. Det sliter på clutchen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar