Servicekostnader... Er det verdt det?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av gsx750_80 »

Spørsmålet om hvorvidt servicekostnader svarer seg fikk fornyet aktualitet også for min del, etter at et verksted fakturerte 5 timer for montering av kjede / drev, skifte av olje og filter, samt rengjøring av luftfilter. Om det var noe mer arbeid, fremgikk i alle fall ikke det av
kvitteringen. Garanti er gått ut, og pga litt spesielle omstendigheter ble et svensk verksted benyttet.

Jeg summerte kvitteringene mine for service og reparasjoner. Jeg mener å huske at følgende deler er skiftet/fornyet: 2 bakdekk, 1 framdekk, 1 halogenpære, et sett bremseklosser, 2 komplette kjede / drevsett. 8 olje- /filterskift. Total kilometerstand 43000 (ca).
Totale verkstedutgifter: ca 33 500 NOK.
33 500 NOK / 62 000 NOK = 54 %. Jeg har mao betalt over halvparten av sykkelens nypris til verksteder.
33500 NOK / 43000 km gir ca 0.8 kroner per km i serviceutgifter, så langt, for Ninja 250R'en.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har selv bladd i tidligere servicehistorikk på min sykkel. Årlig service fra 2002 og helt frem til 2016. Enkelte servicer har kostet dyrt, men gjennomsnittet ligger på rundt 8k. Ble det foretatt dekkskifte, så lå det gjerne på 14-15k. I tillegg har det verdt noen reparasjoner i hist og pist som har vært ganske dyre.
Jeg kjøper sykkelen, foretar en real sjekk første vinteren 16/17 og finner nok å henge fingrene i vil jeg si. Såpass at jeg lurer på om service er verdt prisen man betaler. Enkelte ting lurer jeg på om faktisk er gjennomført.

Jeg er hvertfall sjeleglad for at jeg fikser alt selv, og har muligheten, både plass å stå med det, samt tiden det tar. Kunne ikke eid motorsykkel og kjørt såpass mye som jeg gjør uten å ta rep. og vedlikehold selv. Det er sikkert.
Dekka mine ble bytteklare i slutten av Juni, det er midt i sesongen. Fortsetter det slik blir det to sett dekk i pr. sesong :P

pluto
Innlegg: 4
Registrert: 04 aug 2017, 21:12
Motorsykkelen din: 2017 Honda NC 750x

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av pluto »

Service må følges ang garantien ja, med om nødvendig kan betviles. Den som selv ikke kan en pøkk må betale ellers er jo en mc en enkel sak å bytte slitedeler på og resten går til deler ryker, ingen føre var eller såkalt ettersyn forlenger levetiden på deler da smøre-niplenes tid er over.
Forhandler henter sine største inntekter på etterbruken ikke salg. Dette sikrer de seg da kjøretøyet må inn en gang pr 12 mnd uansett kjørt og kjørelengdeintervall i henhold til servicbok.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av cannon »

pluto skrev: 04 aug 2017, 21:52 Service må følges ang garantien ja, med om nødvendig kan betviles. Den som selv ikke kan en pøkk må betale ellers er jo en mc en enkel sak å bytte slitedeler på og resten går til deler ryker, ingen føre var eller såkalt ettersyn forlenger levetiden på deler da smøre-niplenes tid er over.
Forhandler henter sine største inntekter på etterbruken ikke salg. Dette sikrer de seg da kjøretøyet må inn en gang pr 12 mnd uansett kjørt og kjørelengdeintervall i henhold til servicbok.
Helt enig. Ettermarkedsprisene er hinsides, på nypriskonkurransens alter.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 02 aug 2017, 10:59 Spørsmålet om hvorvidt servicekostnader svarer seg fikk fornyet aktualitet også for min del, etter at et verksted fakturerte 5 timer for montering av kjede / drev, skifte av olje og filter, samt rengjøring av luftfilter. Om det var noe mer arbeid, fremgikk i alle fall ikke det av
kvitteringen. Garanti er gått ut, og pga litt spesielle omstendigheter ble et svensk verksted benyttet.

Jeg summerte kvitteringene mine for service og reparasjoner. Jeg mener å huske at følgende deler er skiftet/fornyet: 2 bakdekk, 1 framdekk, 1 halogenpære, et sett bremseklosser, 2 komplette kjede / drevsett. 8 olje- /filterskift. Total kilometerstand 43000 (ca).
Totale verkstedutgifter: ca 33 500 NOK.
33 500 NOK / 62 000 NOK = 54 %. Jeg har mao betalt over halvparten av sykkelens nypris til verksteder.
33500 NOK / 43000 km gir ca 0.8 kroner per km i serviceutgifter, så langt, for Ninja 250R'en.
En kommentar eller to til denne servicen i Sverige, nevnt over:

Det ble nevnt at luftfilter ble rengjort. Jeg ble forevist tennplugger som hadde stått i sykkelen, men som ble skiftet til nye NGK.
Drev og kjede ble skiftet. Olje og filter likeså. Det er antakeligvis alt som skjedde med sykkelen.
Det som overrasket meg var at sykkelen går mye bedre etter servicen. Det er som om den har fått minst 10 % mer effekt i forhold til
rett før. Jeg har målt bensinforbruket etterpå, og det har ligget mellom i UNDERKANT av 0.37 liter / mil og opp til mellom 0.38 l/mil
og 0.39 liter pr mil. Før servicen lå den jevnt på 0.41 -0.42 liter per mil, og noen ganger opptil 0.44 - 0.45 liter /mil, men da ved raskere / hardere kjøring. Har ikke sett forbruk så lavt som nå på kanskje 2-3 år.
Antar det er rengjort luftfilter, evt i kombinasjon med nye plugger som er hovedårsak til at sykkelen nå både går bedre og bruker mindre drivstoff per mil.
(Siden den har vært på service hver 6000 km har jeg også begynt å lure på om alt jeg har betalt for har blitt utført ved tidligere servicer, andre steder..)

P.S. Er en løs tråd eller to jeg har på forumet, bla omkring clutch på en CB 900 F. Intet nytt i den saken, da jeg ikke har fått somlet meg
til å gjøre noe med problemet enda. Vil oppdatere når tiden kommer, i tilfelle det kan komme noe nyttig kunnskap ut av det, som evt andre kan ha nytte av og..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Elruts84 »

På min 20 år gamle sykkel gjør jeg det meste selv, så sannt jeg ikke står fast å trenger et verksted for å utføre jobben.

Dekkskift, avballansering, oljeskift, smør og justere kjedet osv osv det er litt av sjarmen men en slik sykkel.

Derimot er sykkelen ny, leverer jeg gledelig inn sykkel for å opprettholde garanti og ikke gjøre noe galt. Men pris spiller helt klart en rolle i forhold til hva som blir gjort på service

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar