clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
243
Innlegg: 22
Registrert: 29 jun 2017, 10:45
Motorsykkelen din: Honda CBF1000A

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av 243 »

Lauri skrev: 01 aug 2017, 00:46 "...
Dagens argumenter om kløtsj, girkasse, molekylnedbryting etc. ble også fremmet for snart 25 år siden. Den gang gikk man vitenskapelig til verks presentert i en artikkel. Konklusjonen lød at en kvalitetsolje for bil gjør samme nytte som såkalte motorsykkeloljer. Artikkelen er her http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
...

Biltemas grønne 10 litersdunk med semisyntetisk 10w-40 brukes jevnlig opp med god nattesøvn :thumleft

..."
Det er en fin artikkel du viser til der. Som du sikkert ser, så drøfter artikkelen forholdet viskositet og opprettholdelsen av oljens viskositet ved bruk. I praksis er det en drøfting av oljens smøreevne. Det er ikke smøreevnen som er utfordringen her, men bruken av friksjonsmodifikator i motorolje for bil kontra motorolje for motorsykkel. Motorolje fortrinnsvis for bil med friksjonsmodifikator bør ha API-merkingen "Energy Conserving", evt. "Resource Conserving" til informasjon for forbruker. Motorolje med den merkingen anbefales ikke benyttet i motorsykkelmotor med våt clutch der motoren har felles smøresystem med clutch og gearkasse. Friksjonsmodifikatorene som gjør at man sparer noen gram drivstoff i en bil kan gjøre at våtplateclutchen til motorsykkelen takker for seg.

Når det gjelder Biltema og motoroljer mener jeg at merkingen på pakning og datablader er mangelfull i forhold til hva andre leverandører gjør. Men om det skal sverges til Biltema oljer, med eller uten mangelfull merking, så ville jeg i hvert fall valgt motorsykkeloljen til motorsykkel og ordinær til bil. Dette i håp om at friksjonsmodifikator er til stede i motoroljen for bil og fraværende i motoroljen for motorsykkel. Hvis maskinen i tillegg ser ut til å være tett og uten oljelekkasje ville jeg også valgt helsyntetisk før delsyntetisk og til slutt mineralsk olje, avhengig av hva som er tilgjengelig. Dersom maskinen har tilløp til oljelekkasje ville jeg valgt en mineralsk olje og gjerne long-life merket.

Jompas svar og anvisninger for CB900 clutch og mekanisk justering bør være dekkende nok - og gsx750_80s indikasjoner viser vel til at clutchen dessverre i utgangspunktet er mekanisk utslitt om vi forstår beskrivelsene rett.
I have a feeling we’re not in Kansas anymore

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av gsx750_80 »

Takk for mange gode og interessante innspill omkring clucthproblemene. Jeg har kjørt til jobb i dag og, med sliten clutch. Som jeg muligens har nevnt så etterfylte jeg anslagsvis 0.3 liter mineralolje og justerte clutchwire litt, med litt mindre sluring som resultat, ser det ut til.
Jompa kom med info som gjorde at jeg nok må se litt nøyere på hvordan jeg justerte clutchen. Det var feks en justeringsmulighet på innsiden av clutchdekselet jeg ikke har tatt i betraktning så langt. Har funnet fram Clymer-manual samt en manual for CB 900 C som jeg skal se litt nærmere på. Det er vel ikke usannsynlig at jeg må skifte komponenter i clutchen. Har en kompis som har mer erfaring med å skru som har sagt seg villig til å bistå ved evt eget forsøk på reparasjon. Kan rapportere når jeg har fått tid til å sett mer på problemet. Inntil videre kjører jeg med sykkelen, og behandler gasshåndtaket så forsiktig som et råttent egg, de første 10-15 km av de to daglige turene på ca 40 km hver.
mvh

-gsx750_80

Xtrion
Innlegg: 10
Registrert: 23 jul 2017, 22:33
Motorsykkelen din: ktm 250sx kx60

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av Xtrion »

243 skrev: 01 aug 2017, 10:54
Lauri skrev: 01 aug 2017, 00:46 "...
Dagens argumenter om kløtsj, girkasse, molekylnedbryting etc. ble også fremmet for snart 25 år siden. Den gang gikk man vitenskapelig til verks presentert i en artikkel. Konklusjonen lød at en kvalitetsolje for bil gjør samme nytte som såkalte motorsykkeloljer. Artikkelen er her http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
...

Biltemas grønne 10 litersdunk med semisyntetisk 10w-40 brukes jevnlig opp med god nattesøvn :thumleft

..."
Det er en fin artikkel du viser til der. Som du sikkert ser, så drøfter artikkelen forholdet viskositet og opprettholdelsen av oljens viskositet ved bruk. I praksis er det en drøfting av oljens smøreevne. Det er ikke smøreevnen som er utfordringen her, men bruken av friksjonsmodifikator i motorolje for bil kontra motorolje for motorsykkel. Motorolje fortrinnsvis for bil med friksjonsmodifikator bør ha API-merkingen "Energy Conserving", evt. "Resource Conserving" til informasjon for forbruker. Motorolje med den merkingen anbefales ikke benyttet i motorsykkelmotor med våt clutch der motoren har felles smøresystem med clutch og gearkasse. Friksjonsmodifikatorene som gjør at man sparer noen gram drivstoff i en bil kan gjøre at våtplateclutchen til motorsykkelen takker for seg.

Når det gjelder Biltema og motoroljer mener jeg at merkingen på pakning og datablader er mangelfull i forhold til hva andre leverandører gjør. Men om det skal sverges til Biltema oljer, med eller uten mangelfull merking, så ville jeg i hvert fall valgt motorsykkeloljen til motorsykkel og ordinær til bil. Dette i håp om at friksjonsmodifikator er til stede i motoroljen for bil og fraværende i motoroljen for motorsykkel. Hvis maskinen i tillegg ser ut til å være tett og uten oljelekkasje ville jeg også valgt helsyntetisk før delsyntetisk og til slutt mineralsk olje, avhengig av hva som er tilgjengelig. Dersom maskinen har tilløp til oljelekkasje ville jeg valgt en mineralsk olje og gjerne long-life merket.

Jompas svar og anvisninger for CB900 clutch og mekanisk justering bør være dekkende nok - og gsx750_80s indikasjoner viser vel til at clutchen dessverre i utgangspunktet er mekanisk utslitt om vi forstår beskrivelsene rett.

Fikk anbefalt putoline Ester off road 10w-40 til min sx250 og kx60 av snellingen. På kx60`n så har det vært putoline GP 10 75w og den slurer på clutchen, Byttet til 10w-40 olja, og den sluret enda mer. Skal sette på nye lameller i kveld, og fylle 10w-40 olja, og spent på resultatet. Dem gamle lamellene virket sykt glatte, så vet ikke om det kan ha vært blandingen av oljer som har laget ekstra glatt hinne. Lamellene virket ellers veldig bra. Begge oljene er API merket.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av gsx750_80 »

Xtrion skrev: 02 aug 2017, 10:11
243 skrev: 01 aug 2017, 10:54
Lauri skrev: 01 aug 2017, 00:46 "...
Dagens argumenter om kløtsj, girkasse, molekylnedbryting etc. ble også fremmet for snart 25 år siden. Den gang gikk man vitenskapelig til verks presentert i en artikkel. Konklusjonen lød at en kvalitetsolje for bil gjør samme nytte som såkalte motorsykkeloljer. Artikkelen er her http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
...

Biltemas grønne 10 litersdunk med semisyntetisk 10w-40 brukes jevnlig opp med god nattesøvn :thumleft

..."
Det er en fin artikkel du viser til der. Som du sikkert ser, så drøfter artikkelen forholdet viskositet og opprettholdelsen av oljens viskositet ved bruk. I praksis er det en drøfting av oljens smøreevne. Det er ikke smøreevnen som er utfordringen her, men bruken av friksjonsmodifikator i motorolje for bil kontra motorolje for motorsykkel. Motorolje fortrinnsvis for bil med friksjonsmodifikator bør ha API-merkingen "Energy Conserving", evt. "Resource Conserving" til informasjon for forbruker. Motorolje med den merkingen anbefales ikke benyttet i motorsykkelmotor med våt clutch der motoren har felles smøresystem med clutch og gearkasse. Friksjonsmodifikatorene som gjør at man sparer noen gram drivstoff i en bil kan gjøre at våtplateclutchen til motorsykkelen takker for seg.

Når det gjelder Biltema og motoroljer mener jeg at merkingen på pakning og datablader er mangelfull i forhold til hva andre leverandører gjør. Men om det skal sverges til Biltema oljer, med eller uten mangelfull merking, så ville jeg i hvert fall valgt motorsykkeloljen til motorsykkel og ordinær til bil. Dette i håp om at friksjonsmodifikator er til stede i motoroljen for bil og fraværende i motoroljen for motorsykkel. Hvis maskinen i tillegg ser ut til å være tett og uten oljelekkasje ville jeg også valgt helsyntetisk før delsyntetisk og til slutt mineralsk olje, avhengig av hva som er tilgjengelig. Dersom maskinen har tilløp til oljelekkasje ville jeg valgt en mineralsk olje og gjerne long-life merket.

Jompas svar og anvisninger for CB900 clutch og mekanisk justering bør være dekkende nok - og gsx750_80s indikasjoner viser vel til at clutchen dessverre i utgangspunktet er mekanisk utslitt om vi forstår beskrivelsene rett.

Fikk anbefalt putoline Ester off road 10w-40 til min sx250 og kx60 av snellingen. På kx60`n så har det vært putoline GP 10 75w og den slurer på clutchen, Byttet til 10w-40 olja, og den sluret enda mer. Skal sette på nye lameller i kveld, og fylle 10w-40 olja, og spent på resultatet. Dem gamle lamellene virket sykt glatte, så vet ikke om det kan ha vært blandingen av oljer som har laget ekstra glatt hinne. Lamellene virket ellers veldig bra. Begge oljene er API merket.
Har du merket noe til om det er mer eller mindre sluring avhengig av motortemperatur? (På CB'en avtar eller forsvinner sluringen når motoren blir varm, etterm omkring 10-15 km kjøring).
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7614
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av mekkern »

Når det gjelder Biltemas syntet mcolje så har denne høy renseeffekt - skifet til denne olja på en cb900custom og denne løsnet ekstremt mye skitt slik at olja ble køl svart og full av drittpartikler etter kun 3 mil. Men clutch fungerer gulle godt.
De "beste" oljene for eldre mc er ofte de såkalte "classic" oljene som inneholder mye mer sink og fosfor.

Når det gjelder den clutchpakka som her omtalt kan dette ha flere årsaker : olja-slitasje av lameller-slitasje i clutchkurv-justering.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pluto
Innlegg: 4
Registrert: 04 aug 2017, 21:12
Motorsykkelen din: 2017 Honda NC 750x

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av pluto »

Det blir nok ny clutch på deg. Du har nå fått de første tegnene så kjør ikke langt hjemmefra snart står mc,n stille.

Xtrion
Innlegg: 10
Registrert: 23 jul 2017, 22:33
Motorsykkelen din: ktm 250sx kx60

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av Xtrion »

IMG_1821.JPG
Kx'n sluret mer når den ble kald. Byttet clutchpakke på den. Helt perfekt! Bytta olje, gjorde rene lamellene på sx'n, og freset opp angripsplatene til clutchcurven. Helt perfekt! Så nå er det bare gøy!

gsx750_80 skrev: 02 aug 2017, 10:40
Xtrion skrev: 02 aug 2017, 10:11
243 skrev: 01 aug 2017, 10:54
Lauri skrev: 01 aug 2017, 00:46 "...
Dagens argumenter om kløtsj, girkasse, molekylnedbryting etc. ble også fremmet for snart 25 år siden. Den gang gikk man vitenskapelig til verks presentert i en artikkel. Konklusjonen lød at en kvalitetsolje for bil gjør samme nytte som såkalte motorsykkeloljer. Artikkelen er her http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
...

Biltemas grønne 10 litersdunk med semisyntetisk 10w-40 brukes jevnlig opp med god nattesøvn :thumleft

..."
Det er en fin artikkel du viser til der. Som du sikkert ser, så drøfter artikkelen forholdet viskositet og opprettholdelsen av oljens viskositet ved bruk. I praksis er det en drøfting av oljens smøreevne. Det er ikke smøreevnen som er utfordringen her, men bruken av friksjonsmodifikator i motorolje for bil kontra motorolje for motorsykkel. Motorolje fortrinnsvis for bil med friksjonsmodifikator bør ha API-merkingen "Energy Conserving", evt. "Resource Conserving" til informasjon for forbruker. Motorolje med den merkingen anbefales ikke benyttet i motorsykkelmotor med våt clutch der motoren har felles smøresystem med clutch og gearkasse. Friksjonsmodifikatorene som gjør at man sparer noen gram drivstoff i en bil kan gjøre at våtplateclutchen til motorsykkelen takker for seg.

Når det gjelder Biltema og motoroljer mener jeg at merkingen på pakning og datablader er mangelfull i forhold til hva andre leverandører gjør. Men om det skal sverges til Biltema oljer, med eller uten mangelfull merking, så ville jeg i hvert fall valgt motorsykkeloljen til motorsykkel og ordinær til bil. Dette i håp om at friksjonsmodifikator er til stede i motoroljen for bil og fraværende i motoroljen for motorsykkel. Hvis maskinen i tillegg ser ut til å være tett og uten oljelekkasje ville jeg også valgt helsyntetisk før delsyntetisk og til slutt mineralsk olje, avhengig av hva som er tilgjengelig. Dersom maskinen har tilløp til oljelekkasje ville jeg valgt en mineralsk olje og gjerne long-life merket.

Jompas svar og anvisninger for CB900 clutch og mekanisk justering bør være dekkende nok - og gsx750_80s indikasjoner viser vel til at clutchen dessverre i utgangspunktet er mekanisk utslitt om vi forstår beskrivelsene rett.

Fikk anbefalt putoline Ester off road 10w-40 til min sx250 og kx60 av snellingen. På kx60`n så har det vært putoline GP 10 75w og den slurer på clutchen, Byttet til 10w-40 olja, og den sluret enda mer. Skal sette på nye lameller i kveld, og fylle 10w-40 olja, og spent på resultatet. Dem gamle lamellene virket sykt glatte, så vet ikke om det kan ha vært blandingen av oljer som har laget ekstra glatt hinne. Lamellene virket ellers veldig bra. Begge oljene er API merket.
Har du merket noe til om det er mer eller mindre sluring avhengig av motortemperatur? (På CB'en avtar eller forsvinner sluringen når motoren blir varm, etterm omkring 10-15 km kjøring).
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: clutch slurer på kald motor, men ikke når den blir varm

Legg inn av Kjellrf »

Sjekk om wiren går lett i strømpa. Går den treigt, kan det være grunn til sluring.
Ellers er Biltemas delsyntetiske olje den olja som har vært dårligst på min sykkel, slura og trodde til slutt at jeg måtte overtale girkassa. Byttet til Silicolene delsyntetisk 10w40, og fikk ny girkasse. Motul 5100 fungerer også kjempebra.

Har en mistanke om at kantene på clutsjkørja der lamellene ligger an, er litt slitt, så platene ikke får beveget seg riktig. Er du heldig, kan disse files rettere. Dessuten kan stållamellene med fordel glassblåses, da de kan bli for glatte.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar