Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AlfaGuzzi »

He, he. Innrøm det, du er solgt. Alfa endret oppfatningen din om at bil er kjedelig. Bil er gøy, men det må være en bil med sjel, feks Alfa

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 30 apr 2017, 23:18 Alfa GT'en min har som originalutstyr en beskyttelsesplate under motoren av noe tvilsom kvalitet. Etter 11 år har denne definitivt sett sine beste dager.
Antakelig vil det ikke ta lang tid for hele greia løsner og faller av.
En ny koster skjorta, har jeg fått vite av en tidligere ansatt hos RSA, som importerer disse flotte italienske bilene :P .
Så den løsningen har jeg slått fra meg.
Men så kom jeg over denne på eBay til en brøkdel av prisen på originalvaren, laget i Polen:

Da er beskytelsesplata ankommet også.
Og jammen var den ikke brettet sammen for å spare plass :O !
Så alt tyder på at denne tåler de belastningene Youtube videoen viser.

Plata virker solid så da er det bare å håpe på at den er såpass godt tilpasset at den bare er å skru på.
Alfa'en er for øvrig den første bilen jeg eier som har slik beskyttelsesplate.
Greit å få montert noe som ser ut til å kunne tåle en støyt:

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Alfa Romeo metallskredder...

Legg inn av AJ »

At ting ramler av italienske biler, kanskje spesielt Alfa Romeo, er et ikke helt ukjent fenomen... :roll .
Det har metallromlet litt under bilen i det siste. Og i gå kom svaret: det ene varmeskjoldet under bilen så sitt snitt til å kaste inn håndkleet. Nærmere bestemt kommet til at det var på tide å slippe taket. En skrapelyd ga tydelig tilkjenne at nå hang skjoldet i en syltynn tråd.
Tre av fire fester hadde sett sine beste dager og dermed var det bare et bittelite rykk og jeg sto der med det tynne blikkskjoldet i hånda.
Med sterkt utvidede festeøyer som ikke lenger hadde noen misjon.

Så da var det å tenke, tenke...
Kjøpe nytt? Et søk på nettet ga tydelig svar på at dette ikke var noe man bare ekelt kunne fiske fram på eBay.
Andre løsninger... :-k .Popnagle på aluminiumsbiter og lage nye festeøyer?
Joda, det ble løsningen. Men uten popnagler og dertil egnet tang måtte andre metoder tas i bruk.

Så løsningen ble å ikle seg rolen som metallskredder med hjelp av syl og tynn metalltråd, litt Tech 7 lim og lokkene til disse runde makrell-i-tomat boksene fra King Oskar.
Var oppom verkstedet som skal montere nye beskyttelsesplate under motoren om et par dager, for å høre om løsningen er gangbar.
Joda, dette så fint ut, mente de, og så ingen problemer med å lage nye festøyer i makrell-i-tomat materialet :crazy: :

Bilde
Intakt varmeskjold med utslitte festeøyer...

Bilde

Bilde

Bilde

Billig og forhåpentligvis bra løsning... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av Bjerknez »

Haha... Karakter er det vel noen som mener :lol

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av Rune75 »

Bruk av makrell-i-tomat bokser er ikke ukjent i blibransjen. Jeg har hørt fra sikre kilder at forstillinga på VW passat fra slutten av 90 tallet er laget av makrell-i-tomat bokser.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Kvikkfiks / hjemmefiks av liten parkeringsbulk - noen med erfaringer...?

Legg inn av AJ »

Noen som har prøvd dette trikset som dette avisoppslaget viser til:

https://www.an.no/nyheter/har-du-bulket ... 5-4-132712

Tenker å prøve dette trikset på en liten shoppingsenterbulk på passasjerdøra på Alfa'en hvor lakken fortsatt er intakt, hvis dette kan forsøkes uten risiko for at skaden blir større (lakk som sprekker opp, lakkmisfarging o.l.)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av SverreOlsen »

Kjøpt ett sett med små sugepropper til sånne bulker, ikke tatt i bruk enda men virka lovende :-)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av Dansekris »

Om du har en sånn liggende kan du jo prøve dette! :lol


Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av Skogstrollet »

Dansekris skrev: 28 jun 2017, 20:52 Om du har en sånn liggende kan du jo prøve dette! :lol

:lol
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

Alfa GT'en jeg skaffet meg i vår hadde noen skjemmende vindusviskerriper i frontruta. Trolig som følge av at forrige eier lot være å bytte gamle viskere med hard gummi...
I tillegg til ripene var glasset blitt matt der viskerene hadde "angrepet" ruta mest iherdig.
Så jeg tenkte jeg måtte krype til korset og få ripene fikset/fjernet hos en av disse: https://www.quickcarfix.no/reparasjoner/riper-i-glass/.

Men en tur innom eBay har gjort dette unødvendig. For en liten ubetydelig slump penger kom denne pakka fra England:
Fjerne bilruteriper.JPG
Funket faktisk :crazy: !
Selv om ripene ikke er helt borte så må jeg nå nærmest leite for å finne dem. Mattheten ble borte som dug for solen etter bare en runde med drillen.
Det samme med de innvendige ripene etter vindusheisen på førerdørvinduet.
Flott resultat begge steder.
Absolutt å anbefale for de som har riper på glass. Ikke egnet til plast :[-X .

Rett og slett deilig å oppdage enkle og billige løsninger som dette :D !
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Misha1969
Innlegg: 21
Registrert: 25 feb 2017, 10:29
Motorsykkelen din: Honda cbr 919 rr fireblade
Sted: Hunndalen, Gjøvik

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av Misha1969 »

AJ skrev: 20 mar 2017, 19:09 Da ble det lagt inn bestilling på tre originale Alfa Romeo oljefiltre og pakninger fra en Alfashop borti i Brexitannia :P :

Oilfilter JTS.JPG

Var en runde innom flere andre delepushere her i landet, men fant ingen som hadde disse filtrene på sine lister...
Forhørte meg ikke med AutoVia i Sandvika, noe jeg antakelig burde gjort. Eller kanskje ikke siden jeg tenker å gjøre et olje- og filterbytte før neste service, som etter alle solemerker vil bli utført hos nettopp AutoVia AS siden det ikke er noe Alfa verksted i nærområdet her vi bor.

Ole og filter vil bli byttet i løpet av sommeren og jeg vurderer sterkt å prøve oljen som Alfa anbefaler, nemlig denne - selv om jeg aldri har hørt om dette merket før...:

https://www.motoroljer.no/Motorolje/Sel ... ab-details



Best å høre på Alfa-folkene, tenker jeg, siden disse bilene er kresne på kretsløpet, er jeg blitt fortalt... ;) .
Da' jeg havde en 156 1,8 undersøgte jeg olien du omtaler, Selenia og Jeg gik en lang bue uden om olien! kan ikke huske grunden nøjagtig men, det var ikke positivt, kan jeg huske. Mener den giver aflejringer i smørekanelerne men, igen kan ikke huske det da det er en del år tilbage. Andre olier som var bedre blev anbefalet, kan jeg huske.

Google det internationalt og du falder nok over olier der er bedre til lige netop alfamotorer 😉

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

@Misha1969:
Har lest mye forskjellig om ulike olje til Alfa GT på int. forum.
Castrol EDGE anbefales av mange, samme med nettopp Selenia, mens også en god del kjører på med Agip Eni, selv om noen mener denne "renner rett gjennom". Dvs. høyt oljeforbruk.
Brukte Agip Eni 10w60 på Moto Guzzi'en jeg hadde (olje lik den man bruker i bil pga. tørrclutchmotor) og den brukte ikke målbart med olje mellom 10K skiftene.
Andre igjen anbefaler varmt Gulf RACING til Alfas JTS motoren og flere har erfart at denne reduserer motorens oljeforbruk.

Felles for alle er at det skal være 10W60.

Så langt virker Seleniaoljen å være god som gull :) .
Om den gir avleiringer kan jeg naturlig nok ikke ha noen formening om siden jeg ikke har åpnet motoren og sjekket... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

Da er seks liter Eni 10W60 Sport på vei fra Masis Alfa-Garage, rimeligst på pris av de jeg fant på nett som selger denne.
Jeg har nå kjørt bortimot seks tusen km. på Petronas Selenia 10W60 og har ingenting å utsette på denne oljen, ei heller forbruket som holder jeg godt innenfor den mengden Alfa Romeo opplyser som normalt i brukermanualen.

Men siden jeg var strålende fornøyd med Eni 10W60 Racing, som Sport erstatter, på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde, fikk jeg lyst til å se hvordan denne virker på Alfaen.
På Stelvio'en var det ikke målbart oljeforbruk med denne oljen. Selv ikke etter ekstrem varme og bykjøring i Milano. Hvilket tyder på at oljen har gode antifordampingsegenskaper. Dvs. egenskaper som påvirker oljeforbruket basert på oljens egenskaper, som tilsetting av effektive additiver og varmemotstandighet.

Nevner for ordens skyld at Stelvio'en brukte 'bilolje' siden denne har en motor med tørrclutch og for øvrig veldig like en bilmotor i konstruksjonen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

På en så fin og behagelig senseptemberkveld inviterte jeg meg selv til en garasjeprat med AlfaGuzzi rett borti høgget her.
Akkurat passe langt til at GT'en fikk seg en frisk kveldstur :) .

Etter en times garasjeprat om alt det rare og ikke minst fantastiske egenskapene som Alfa'ene har, spurtet jeg hjemover igjen for å lage kveldens burgermiddag.
Alltid trivelig med en Alfaprat med AlfaGuzzi :thumleft !

Og her er GT'en parkert ved AlfaGuzzi husfruens Giulietta.
Må bare erkjenne at jeg synes GT'en har en tøffere front enn Giulietta'en... ;):
Garasjebesøk AlfaGuzzi.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

Ca. 8000 km. siden forrige oljeskift på Alfa GT'en.
Så da var det på tide med nytt "blod" i årene, selv om mange stoler på disse longlife oljene.
Jeg er skeptisk til de og velger altså heller å ta kostnaden med et ekstra oljeskift mellom anbefalte intervaller.
Valget falt på ENI 10W60 Sport (tidligere Racing), som jeg hadde svært gode erfaringer med på Moto Guzzien jeg hadde.
Fungerte bla. utmerket i langsomkjøring i Milano i det som føltes som 50 varmegrader
For de som ikke er klar over det, så skal Moto Guzzi syklene ha bilolje og ENI 10W60 må man kunne påstå er blant de ypperste av disse.

Samtidig med oljeskiftet i dag vasket jeg også Alfa JTS motoren innvendig med QMI. Dette fordi Alfa'en stort sett er blitt småkjørt de siste årene, før jeg fikk omsorgen for den. Og slik kjøring er ikke det beste for en direkteinnsprøytet passe sporstlig bil.
Koksing og nedsoting kan fort bli følgen av slik kjøring.
Så får vi se hvordan QMI behandlingen virker. En av virkningene skal visstnok være at oljen holder seg renere lengre. I tillegg til at stempelringer "løsner" og blir bevegelige og oljetettende (mindre oljeforbruk) og at pakninger i motoren skal bli fornyet.
Gjenstår å se...
Uansett tror jeg ikke QMI er et "lurium" produkt siden det har fått mange gode tilbakemeldinger.
Motorvask oljeskift sept17 1.JPG
Å bytte olje på Alfa GT er ikke like enkelt som på andre biler jeg har hatt.
Det er trangt der oljefilteret sitter og iflg. brukermanualen må beskyttelsesplata under motoren skrus løs.
Merarbeidet med dette syntes jeg ikke noe om og fant ut at det faktisk går an å få løs oljefilteret og tappe ut olja som samler seg der filteret sitter, uten at det blir oljesøl.
Finn en egnet plastboks og plasser denne oppå motorplata rett under oljefilteret, skru løs dette og la det falle ned i plastboksen, som man så lirker ut og setter på bakken.
Motorvask oljeskift sept17 2.JPG
Motorvask oljeskift sept17 3.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar