Rune75 skrev: ↑25 jun 2017, 18:38
Tuller du ? Er jo helt innlysende hvordan det skal gjøres i følge tegningen.
Kunne ikke vært mer uenig. Jeg er helt overbevist om at du mener det fordi du vist hvordan du skulle måle på forhånd.
BC45 skrev: ↑25 jun 2017, 18:41
[På den venstre tegningen ser du to piler på hver sin side av kjedet
Ja, men de peker samtidig ned, noe som jeg forstår som, det er her du skal måle slakket. Det hadde vært superenkelt å forklare med noen få ord. Tegningen der gir meg ingenting
Rune75 skrev: ↑25 jun 2017, 18:38
Tuller du ? Er jo helt innlysende hvordan det skal gjøres i følge tegningen.
Kunne ikke vært mer uenig. Jeg er helt overbevist om at du mener det fordi du vist hvordan du skulle måle på forhånd.
BC45 skrev: ↑25 jun 2017, 18:41
[På den venstre tegningen ser du to piler på hver sin side av kjedet
Ja, men de peker samtidig ned, noe som jeg forstår som, det er her du skal måle slakket. Det hadde vært superenkelt å forklare med noen få ord. Tegningen der gir meg ingenting
To piler som peker mot hverandre med mellomrom og kjede befinner seg midt i mellomromet. Jo jeg tror fortsatt at du tuller.
Litt lei start på dagen gitt Da jeg skulle kjøre sykkelen til verkstedet i dag tidlig, lyste lampa som indikerer et problem med motoren. Det kan kanskje tyde på at lyden var litt mer alvorlig enn jeg trodde til å begynne med. Vet ikke helt ennå hvordan jeg skal få frakten sykkelen til verkstedet, men det må vel bli på henger tenker jeg. Håper ikke dette tar lang tid å fikse
BC45 skrev: ↑26 jun 2017, 09:45
Litt lei start på dagen gitt Da jeg skulle kjøre sykkelen til verkstedet i dag tidlig, lyste lampa som indikerer et problem med motoren. Det kan kanskje tyde på at lyden var litt mer alvorlig enn jeg trodde til å begynne med. Vet ikke helt ennå hvordan jeg skal få frakten sykkelen til verkstedet, men det må vel bli på henger tenker jeg. Håper ikke dette tar lang tid å fikse
Hei BC45,
sjekk med forsikringen din om du har krav på veihjelp. Eventuelt om dette er dekket av noen form for mobilitetsgaranti.
Rune75 skrev: ↑26 jun 2017, 09:43
To piler som peker mot hverandre med mellomrom og kjede befinner seg midt i mellomromet. Jo jeg tror fortsatt at du tuller.
Spurte nettopp et par kollegaer om hvordan de oppfattet tegningen, det var ingen av dem som forstod hvordan du skulle måle slakket. Du må gjerne mene det er forståelig, men når det helt åpenbart ikke er forståelig for mange er tegningen for dårlig laget.
Rune75 skrev: ↑26 jun 2017, 09:43
To piler som peker mot hverandre med mellomrom og kjede befinner seg midt i mellomromet. Jo jeg tror fortsatt at du tuller.
Spurte nettopp et par kollegaer om hvordan de oppfattet tegningen, det var ingen av dem som forstod hvordan du skulle måle slakket. Du må gjerne mene det er forståelig, men når det helt åpenbart ikke er forståelig for mange er tegningen for dårlig laget.
Enig i at den skissen er unødvendig knotete - her har faktisk de crazy italienerne ( Benelli ) gjort det enkelt , de har målt avstanden opp til sving-arm ved belastning - that`s it og alt man trenger å vite.
Skjermbilde 2017-06-26 kl. 10.43.52.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
sjekk med forsikringen din om du har krav på veihjelp. Eventuelt om dette er dekket av noen form for mobilitetsgaranti.
Jeg har aldri hatt behov for veihjelp til mc noen gang, så det tenkte jeg ikke på i farten :) Snakket med Storebrand og med full kasko så får jeg hjelp av Falken Da blir det i hvert fall litt mindre stress å få den på verkstedet.
sjekk med forsikringen din om du har krav på veihjelp. Eventuelt om dette er dekket av noen form for mobilitetsgaranti.
Jeg har aldri hatt behov for veihjelp til mc noen gang, så det tenkte jeg ikke på i farten :) Snakket med Storebrand og med full kasko så får jeg hjelp av Falken Da blir det i hvert fall litt mindre stress å få den på verkstedet.
sjekk med forsikringen din om du har krav på veihjelp. Eventuelt om dette er dekket av noen form for mobilitetsgaranti.
Jeg har aldri hatt behov for veihjelp til mc noen gang, så det tenkte jeg ikke på i farten :) Snakket med Storebrand og med full kasko så får jeg hjelp av Falken Da blir det i hvert fall litt mindre stress å få den på verkstedet.
Ja, disse illustrasjonene i brukermanualene er ikke alltid lett å bli klok på...
Mprimnsippet er vel likt på de fleste sykler, vil jeg tro?
Nemlig at kjedeslakken skal måles fra det punktet hvor kjedet er strammet maksimalt ved å presse nedre kjedegang ned slik at nettopp øvre kjedegang er maksimalt spent/strammet.
Gjør dette mot en tommestokk plassert mot bakken bak kjedet på det stedet i kjedegangen som anvist i brukermanualen.
Merk av på tommestokken hvor nedre del av kjedeleddet er når kjedegangen presses ned for maksimal stramming av øvre kjedegang.
Dytt så nedre kjedegang oppover og merk av på tommestokken hvor samme nedre del av kjedeleddet er når kjedet er dyttet maksimalt opp og øvre kjedegang nok en gang er spent/strammet.
Denne avstanden i mm og cm. er korrekt slakk.
Slik er prosessen for øvrig beskrevet i manualen til KTM 1290 SA...:
KTM kjedejust.PNG
Merk setningen "The upper part of the chain must be taut (dvs. stramt/spent)"
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering