(3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
(3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor
hehe - du ser at jeg har fått skrivedilla med tre nokså likelydende emner. Men så har jeg vært ute og kjørt med ferskinger og blitt litt forundret.
Vi lå, en gjeng støvgubber og noen ferskinger og kjørte etter E6'en. Ferskingene først slik at de kunne bestemme fart og kjøremål. Vi byttet litt på å dra, men ferskingene som oftest i front. Så la jeg merke til at ferskingen konsekvent lå i venstre hjulspor og ganske nær midtstripa selv når det kom biler mot, ja selv når det kom bilrekker mot.
Det er noe man aldri skal kritisere andre menn for: kjøretøyvalg og kjøreferdigheter. Så vi støvnisser med lappen fra forrige millenium spurte ikke. Men i kveld snakket vi litt; øl smører stemmebånd. Newbiene har lært å ligge der for å "ha fluktmulighet" (eller hva de kalte det), mens vi støvnisser pendler i kjørefeltet. Når det kommer kjøretøy bakfra hjelper vi til i forbikjøringssituasjonen ved å trekke mot høyre. Ved møtende kjøretøy hender også ofte at vi trekker mot høyre for å få oversikt over hva som skjuler seg bak den møtende trafikken.
Mens de ferske - de ligger pal. Jeg synes det virker farlig. Har de lært dette på kjøreopplæringen?
Vi lå, en gjeng støvgubber og noen ferskinger og kjørte etter E6'en. Ferskingene først slik at de kunne bestemme fart og kjøremål. Vi byttet litt på å dra, men ferskingene som oftest i front. Så la jeg merke til at ferskingen konsekvent lå i venstre hjulspor og ganske nær midtstripa selv når det kom biler mot, ja selv når det kom bilrekker mot.
Det er noe man aldri skal kritisere andre menn for: kjøretøyvalg og kjøreferdigheter. Så vi støvnisser med lappen fra forrige millenium spurte ikke. Men i kveld snakket vi litt; øl smører stemmebånd. Newbiene har lært å ligge der for å "ha fluktmulighet" (eller hva de kalte det), mens vi støvnisser pendler i kjørefeltet. Når det kommer kjøretøy bakfra hjelper vi til i forbikjøringssituasjonen ved å trekke mot høyre. Ved møtende kjøretøy hender også ofte at vi trekker mot høyre for å få oversikt over hva som skjuler seg bak den møtende trafikken.
Mens de ferske - de ligger pal. Jeg synes det virker farlig. Har de lært dette på kjøreopplæringen?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor
Hvis jeg ligger bak biler legger jeg meg ofte i venstre hjulspor for å få bedre oversikt over møtende trafikk, samt å gjøre meg mer synlig for de som kommer i mot. Dumt å gjemme seg bak en bil i tilfelle motgående bil har tenkt å svinge inn foran deg.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38005
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor
Interessante emner alle tre trådene, Lauri .
Jeg må bare respondere på denne også .
Kjører selv i venstre hjulspor for det meste, men gjør mitt beste for å justere plasseringen til midt i eller høyre side i kjørebanen ved venstresving. Dette for å unngå nedlegging over i motgående.
I tillegg har jeg erfart at dette gir best oversikt over trafikkbildet i min kjøretning.
Jeg legger meg også ut mot midten eller høyre side i eget kjørefelt i møte med tungtransport og ikke minst bredtransportkjøretøy eller når andre trafikkforhold tilsier det, som f.eks vågal forbikjøring i motgående kjøreretning...
Jeg må bare respondere på denne også .
Kjører selv i venstre hjulspor for det meste, men gjør mitt beste for å justere plasseringen til midt i eller høyre side i kjørebanen ved venstresving. Dette for å unngå nedlegging over i motgående.
I tillegg har jeg erfart at dette gir best oversikt over trafikkbildet i min kjøretning.
Jeg legger meg også ut mot midten eller høyre side i eget kjørefelt i møte med tungtransport og ikke minst bredtransportkjøretøy eller når andre trafikkforhold tilsier det, som f.eks vågal forbikjøring i motgående kjøreretning...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor
Jeg har ikke kjørt mc lenger enn 5 år, og blir ikke fornærmet om noen kaller meg newbee. Men jeg ligger helst i venstre hjulspor på rettstrekninger og der det ellers føles mest fornuftig. Rett og slett fordi det gir meg større handlingsrom. Ikke bare øvrig trafikk skal tas hensyn til, men også ting som plutselig kommer inn i kjørebanen fra veigrøfta. Katter, grevlinger, rådyr, hjort.. Ligger jeg nær midten av veien kan jeg ofte velge en av to retninger for unnamanøver. Ligger jeg ved kvitstripa vil gjerne grøfta være eneste mulighet.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor
Opplæringen nå sier, i følge min kjørelærer, at man helst skal ligge ca. 10 cm til venstre for midten under normal kjøring, men at man kan bruke feltet når det er behov for det, eksempelvis som AJ sier; i møte med tungtransport og annet skummelt. I svinger er det naturlig nok andre regler som gjelder, og her går det på å gjøre svingen kortest mulig, uten å risikere og bli truffet av møtende trafikk.
Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor
Lærte også at man skal stort sett ligge i venstre hjulspor med mindre veien eller forholdene krever noe annet. Men er ikke redd for å bruke hele feltet om det blir litt mye trafikk i mot. Det jeg er mest var på er om jeg ser speilet til lastebiler jeg ligger bak.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor
Jepp venstre hjulspor er normalplassering, dette bør selvfølgelig justeres etter hva situasjonen tilsier. Som nevnt tidligere vil også en plassering i midten gjøre at du er mindre synlig bak bilens høyeste punkt, særlig SUVer og varebiler. Ved bakkekammer etc skal man f.eks trekke til høyre.
Svaret er vel: man skal velge den plasseringen som til en hver tid er mest hensiktsmessig ut fra sikt synlighet, handlingsrom og andre forhold som veifarer, syklende/gående/tungtransport, men forøvrig ligge i venstre hjulspor
Svaret er vel: man skal velge den plasseringen som til en hver tid er mest hensiktsmessig ut fra sikt synlighet, handlingsrom og andre forhold som veifarer, syklende/gående/tungtransport, men forøvrig ligge i venstre hjulspor
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor
Jeg lærte att man skulle ligge i venstre hjulsport når jeg tok lappen for over 25 år siden, men sporvalg er noe som hele tiden endrer seg. Jeg kjører der det er mest hensiktsmessig til enhver tid, vurderer trafikkbildet og ikke minst tilstand på underlaget.
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Sted: Oslo
Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor
Når jeg tok lappen i fjor var kjørelærer svært opptatt av at plasseringen burde være i midten av kjørefeltet, og jeg som hadde en tendens til å legge meg i venstre hjulspor til å begynne med fikk høre det en del
I boka stod det venstre hjulspor, men kjørelærer fortalte at man mer og mer går etter en plassering i midten, fordi det gav best mulig fluktvei i begge retninger.
Selvfølgelig er det ikke slik at det er der man må være plassert til enhver tid - man må jo tilpasse sporvalg etter situasjon, hvor man skal osv. - men som regel er det i midten av kjørefeltet man burde plassere seg, for å så bevege seg til høyre/venstre alt etter situasjon.
I boka stod det venstre hjulspor, men kjørelærer fortalte at man mer og mer går etter en plassering i midten, fordi det gav best mulig fluktvei i begge retninger.
Selvfølgelig er det ikke slik at det er der man må være plassert til enhver tid - man må jo tilpasse sporvalg etter situasjon, hvor man skal osv. - men som regel er det i midten av kjørefeltet man burde plassere seg, for å så bevege seg til høyre/venstre alt etter situasjon.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Sted: Oslo
Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor
Da jeg tok lappen i -66 lærte jeg at jeg skulle ligge godt ut til høyre i fall noen ville kjøre forbi. Og da var det mange, særlig trailere med tilhengere som tok det som en oppfordring - 125-kubikkers Jawaen likte seg jo best litt under 80. Så det var ikke så veldig lurt, men vi hadde ikke så mange muligheter med de sykla. I de siste 30-40 åra har vi gudsjelov fått sykler som uten problemer greier å holde trafikken, og da har kjøreopplæringa også skjønt dette her med muligheten for å ha en komfortsone. Som også er en sikkerhetssone. Og enda viktigere; i kolonne ligger vi annahver gang på høyre og venstre side, så vi har sikkerhetssone både forover og til siden. På "MC mot mobbing" var det ikke alle som hadde skjønt dette, og det skapte noen ganger litt utrygge situasjoner - vi var jo noen tusen mc'er i den kolonna.
Nei, det er nok lurt å huske på at newbier ofte kommer med oppdaterte triks, som mange av oss gamlinger aldri har lært - eller har glemt. ("Newbie - er det dem som tok lappen etter 1966?)
Nei, det er nok lurt å huske på at newbier ofte kommer med oppdaterte triks, som mange av oss gamlinger aldri har lært - eller har glemt. ("Newbie - er det dem som tok lappen etter 1966?)
Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor
Jeg ble lært å legge meg litt til venstre for midten for å unngå olje og dritt som kommer fra biler haha
Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor
Du ligger også normalt i venstre sporet for å bli sett som blir nevnt ovenfor. Om du kjører i høyre felt og du ligger bak et annet kjøretøy så vil du skjules for en person som utfører en forbikjøring i motgående kjørefelt.
Ligger normalt i venstre siden av fila selv, med masse unntak. Kjør etter forholdene.
Ligger normalt i venstre siden av fila selv, med masse unntak. Kjør etter forholdene.
- Bjerknez
- Innlegg: 23096
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor
Jepp! jeg ligger også normalt til venstre for midten. Føler jeg har mer oversikt da. Jeg liker å ligge slik at bilen forran ser meg i venstre speil. Bilister som ferdes på veien tror jeg følger mer med i venstre enn høyre speil. I tillegg er jeg enig i det kjellv skrev lenger opp.
Kall meg gjerne fersk eller grønnskolling, men jeg er ganske sikker på at det er bedre å ligge mot venstre enn motsatt. Det føles bare unaturlig for meg. Så sant jeg da ikke skal markere hvor jeg vil ved neste lyskryss etc. Da legger jeg meg nok annerledes.
Kall meg gjerne fersk eller grønnskolling, men jeg er ganske sikker på at det er bedre å ligge mot venstre enn motsatt. Det føles bare unaturlig for meg. Så sant jeg da ikke skal markere hvor jeg vil ved neste lyskryss etc. Da legger jeg meg nok annerledes.
Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor
Det at man ligger pal i venstre hjulspor virker kanskje noe uerfarent, men er enig i at det bør være "hoved-arbeidsområde". Å gjemme seg til høyre i kjørebanen gir få exit-muligheter.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38005
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor
Har man kjørt bil i mange år slik tilfellet er med oss motorsyklister god opp i vår andre tenåringsalder, vil jeg tro det faller mest naturlig å holde seg mest på venstre side i kjørebanen.
Hvorfor? Jo, min teori går på at det er der man sitter som bilfører, i venstre forside mot midten av veien. Derfor tror jeg motorsyklisten flest med lang erfaring med bilkjøring holder seg til venstre, bevisst eller ubevisst basert på sin bilerfaring.
Hvorfor? Jo, min teori går på at det er der man sitter som bilfører, i venstre forside mot midten av veien. Derfor tror jeg motorsyklisten flest med lang erfaring med bilkjøring holder seg til venstre, bevisst eller ubevisst basert på sin bilerfaring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering