Vask, polering og detailing -tråden

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
laban
Innlegg: 58
Registrert: 03 mai 2015, 21:02
Motorsykkelen din: KTM Adventure 1190

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av laban »

det er ikke noe særlig til trykk via foamgun. Så det skal gå fint. Gjør samme selv

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 03 jun 2017, 12:43
KevinmsR6 skrev: 02 jun 2017, 23:24 :prf Blir ikke høytrykk med foam Canon :)
Og funker fint med høytrykk spyler men da langt ifra:)

Hageslangen blir mest brukt:) :twothumbs:
Så du bruker skumkanonen til å påføre skum, og spyler med hageslangen? Jeg har en sånn beholder som fulgte med Bosch'en min som jeg bruker til bilen. Men har ikke turt å bruke den på sykkelen enda :thumleft
Skal du ha skikkelig skumkanon som gir deg skikkelig soft is konsistens og som ligger lenge på panelene så kjøp en skumkanon til høytrykkspyleren på Scandicshine. De skumkanonene som følger med noen høytrykkspylere eller som er innebygget i høytrykkspyleren er ikke mye tess.

Kjøp også en skikkelig såpe fra Scandicshine. Den mest konsentrerte såpen dem har er Chemical Guys Citrus Wash and Gloss. Men dem har også veldig mange andre gode såper.

Du blander ca. 50/50 med såpe og vann i skumkanonen og fyrer løs. Skal se om jeg får tatt bilde av skummet fra min i dag hvis jeg rekker det. Men avfetting holder jeg meg unna. Det kan ødelegge plasten på sykkelen og gjøre den lysegrå og skjoldete. Har skjedd meg to ganger og det er et rent helvete og få bra igjen.

Man trenger ikke noen sterk avfetting på en motorsykkel så sant du ikke kjører hele vinteren eller vasker sykkelen tre ganger i året. Bare pass på plast detaljer. :prf

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av overlay »

Bruker du felgrens? Bruker hyppig P21S, Autowheel og Nerta på biler avhengig av skitthetsgrad :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

På motorsykkel bruker jeg bare Parafin på felger og ellers alle motordeler og eksos etc. av metall. Jeg sprayer på området eller på en mikrofiber og tørker over. Det blir blankt og parafinen løser opp fett og oljer etc. Det legges også igjen en tynn tynn hinne av partafinen som gjør at det blir LITT enklere og holde rent ved neste vask.

P21S har jeg i kjelleren og det er dne beste felgrensen (til bil) jeg noensinne har prøvd. Den er helt kanon. Men på MC så blir det overkill. Man får jo ikke det problemet med bremsestøv etc. på en mc felg i den grad. Motorsykkelen er også enklere og holde rent og den kjøres kun på sommerhalvåret. I tillegg så tror jeg ikke det er bra med alt for mange kjemikalier.

Jeg skumlegger først sykkelen med skumkanon, og spyler den ren med høytrykk (ikke for nærme) slik at den værste møkka forsvinner. Så skumlegger jeg den igjen samtidig som jeg tar frem mikroviber hanske og en bøtte med såpevann og vasker den for hånd. Deretter spyler jeg av med høytrykk igjen.

Så tar jeg frem luftblåseren som jeg kjøpte og blåser hele sykkelen tørr. Når dette er gjort så går jeg i gang med rens av kjedet. Her også bruker jeg parafin og en slik kjedebørste med flere sider. Det blir LITT sprut av dette, men det gjør ikke noe da den siste finishen uansett ikke er tatt. Når kjedet er renset, så setter jeg det inn med Motul Road kjedespray.

Helt til slutt så tar jeg frem en ren mikrofiber og paarafinflaksen og vasker der hvor det evt. har havnet litt søl etter kjederensen, samt felger og ellers alle metalldeler på sykkelen.

Nå er selve vasken over. Nå er det på tide og gi plastikken litt "balsam". All plaastikk settes inn med plastfornyer og lakkerte flater får en omgang med voks og buffes så klart av med mikrofiber.

Nå har jeg kjøpt meg Scholl Neo og Scholl Spam og så lang så tror jeg faktisk man klarer seg med kun Scholl Neo. Men har ikke testet disse produktene skikkelig ennå. Men Svholl Neo er et såkalt vidunderprodukt som gjør at vaskeprosessen min blir noe endret fremover vil jeg tro.

Scholl Neo er en Polymer voks på sprayflaske. Den sprayes på når sykkelen er våt etter avspyling (og vask) og spyler av med høytrykk. Den legger da igjen en beskyttende lag og det ser man ved at vannet preller av mye fortere. Den kan også brukes som plaastfornyer og beskytter. Dette har jeg nettopp testet og det funker.

Scholl Boost er nettopp et produkt beregnet for plastdetaljer, men jeg tror den gjør mye av det samme som Neo.

Jeg prøvde Scholl Neo på en arbeidsbil her om dagen (bare for å teste). Jeg sprayet Neo på et vått panser og det holder faktisk bare med 2-3 sprut. Man ser at middelet "binder" seg med vannet. Vent noen få sekunder, og spyl av med høytrykk. Du vil bli overrasket av resultatet. Helt utrolig produkt.

Varigheten sies å være 2-4 måneder, men disse tallene er nok alltid "skrytetall". Holder den i en måned så er jeg fornøyd. Den er jo også lett å legge så dette kan man gjøre etter hver vask veldig enkelt, så jeg trenger ikke en voks som skal holde i flere måneder på motorsykkelen, siden den uansett vaskes oftere enn det.

Så for å oppsummere:
Har man Scholl Neo, en god såpe, skumkannon til høytrykkspyler, masse mikrofiberkluter, parafin en plastbøtte og en god vaskehanske etc. så har man det man trenger til MC vasken. Så klart bør du også ha en høytrykkspyler.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Geiroe »

AutobriteDirect magicfoam blue står det på foam dunken min, har foam canon til kaercher, legger et veldig bra lag. SufexHD kan du tynne ut ganske mye, så den kan du bruke til avfetting, ihvertfall på insekter og nederst. Av såpe har jeg nå Poorboys World sin og den fungerer veldig bra. Når det gjelder vaskebøtte menes jo selvfølgelig den med rist i bunn, slik at evt. sandkorn ikke blir med opp i vaskehansken igjen. Bare stikk innom Chemical guys, Scandicshine eller tilsvarende, så skal du se feriepengene får bein å gå på. :yeyeye
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 03 jun 2017, 17:08

P21S har jeg i kjelleren og det er dne beste felgrensen (til bil) jeg noensinne har prøvd. Den er helt kanon. Men på MC så blir det overkill. Man får jo ikke det problemet med bremsestøv etc. på en mc felg i den grad. Motorsykkelen er også enklere og holde rent og den kjøres kun på sommerhalvåret. I tillegg så tror jeg ikke det er bra med alt for mange kjemikalier.
Måtte bruke det på en sykkel som ikke har fått veldig mye kjærlighet siden den kom ut av fabrikken i 1999, men måtte trå til med Nerta for å gjøre vei i vellinga :)

Pleier dere å smøre opp kjedet etter hver vask?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Geiroe skrev: 03 jun 2017, 17:57 AutobriteDirect magicfoam blue står det på foam dunken min, har foam canon til kaercher, legger et veldig bra lag. SufexHD kan du tynne ut ganske mye, så den kan du bruke til avfetting, ihvertfall på insekter og nederst. Av såpe har jeg nå Poorboys World sin og den fungerer veldig bra. Når det gjelder vaskebøtte menes jo selvfølgelig den med rist i bunn, slik at evt. sandkorn ikke blir med opp i vaskehansken igjen. Bare stikk innom Chemical guys, Scandicshine eller tilsvarende, så skal du se feriepengene får bein å gå på. :yeyeye
Jeg har brukt flere titalls tusen på bilpleie tidligere. I dag kjøper jeg kun det jeg faktisk trenger. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

overlay skrev: 03 jun 2017, 18:22
Bjerknez skrev: 03 jun 2017, 17:08

P21S har jeg i kjelleren og det er dne beste felgrensen (til bil) jeg noensinne har prøvd. Den er helt kanon. Men på MC så blir det overkill. Man får jo ikke det problemet med bremsestøv etc. på en mc felg i den grad. Motorsykkelen er også enklere og holde rent og den kjøres kun på sommerhalvåret. I tillegg så tror jeg ikke det er bra med alt for mange kjemikalier.
Måtte bruke det på en sykkel som ikke har fått veldig mye kjærlighet siden den kom ut av fabrikken i 1999, men måtte trå til med Nerta for å gjøre vei i vellinga :)

Pleier dere å smøre opp kjedet etter hver vask?
Hvis jeg unngår å spyle for mye på kjedet og det er godt smurt, så smører jeg det ikke etter vask. Men normalt sett så smører jeg etter hver hovedvask. Ca. En gang hver andre uke, eller noe. Eller når jeg får lyst :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

I dag fikk visiret seg en liten runde med poleringsmakinen for å få bort småriper og dritt. Det ble nesten som nytt igjen gitt :twothumbs:

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

I dag ble det bestilling av 25stk. av disse:

Bilde

Og en pakke med slike:

Bilde

samt en dert med såpe:

Bilde

Viktig at alt er på plass før ferien, som forøvrig er like rundt hjørnet nå :thumleft

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Hansien »

Når man har matt farge på bilen og bare et par kvadratcentimeter å polere på sykkelen så tar man en bobil for å tilfredsstille de verste abstinensene!

Bilde
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Misunner deg ikke den jobben nei :lol

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Hansien »

Trøsten er at vi var tre på det meste og at det ikke trenger å være showfinish på den.

Men, jeg er kurert for en tid nå.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av simpson »

AJ skrev: 30 mai 2017, 22:17 Jeg har brukt denne på sort plast og synes resultatet ble veldig bra og holder på effekten lenge.

Bilde

http://owatrol.com/no/sortiment/9229-polytrol.html
Hva gjør du mot lakkerte flater?
Maskerer du eller tørker du bare av når du tørker av på plasten?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Denne skal du helst ikke få på lakkerte flater, så maskering anbefales. Den skal smøres på med jevnt lag på helt rent underlag og den skal stå og trekke inn en stund før man buffer av overskytende produkt. Resultatet blir veldig bra og den er meget holdbar, men den er ikke like "lett" å påføre som andre "spray og tørk av"-produkter.

Svar