[ABET] Striple RS! - Logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: [AllebrukernavnerTatt] Striple RS! - Logg

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

WikingTnT skrev: 01 jun 2017, 15:30 Så det radiatoren vi snakker om?
Nei, tank på siden av sykkelen. Står kjølevæske tank i boken, så vet ikke hva annet jeg skal kalle den?:S

Men er jo ikke på selve radiatoren nei, så da er det vel catchtank kanskje?
Braaaaaap

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: [AllebrukernavnerTatt] Striple RS! - Logg

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Luftavkjølt motor var mye lettere.... :p
Braaaaaap

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: [AllebrukernavnerTatt] Striple RS! - Logg

Legg inn av Royal »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 01 jun 2017, 15:38
WikingTnT skrev: 01 jun 2017, 15:30 Så det radiatoren vi snakker om?
Nei, tank på siden av sykkelen. Står kjølevæske tank i boken, så vet ikke hva annet jeg skal kalle den?:S

Men er jo ikke på selve radiatoren nei, så da er det vel catchtank kanskje?
Ekspansjonstank?

Husker min var akurrat på minimumsgrensa når den stod på søtta etter kjøring. Vet ikke om den nye modellen som du har da. Ring opp på AMD eller noe slikt og spør om at det skal være noe krav til kjølevæsken.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: [AllebrukernavnerTatt] Striple RS! - Logg

Legg inn av KevinmsR6 »

Kjølevæske, også kalt frostvæske, er tilgjengelig i en rekke farger, inkludert grønt og oransje. Mens grønn kjølevæske er ofte tenkt på som tradisjonell eller konvensjonell og fargen oransje er forbundet med nyere produkter med lang levetid, er det ingen hard-og-rask farge regler når det kommer til motor kjølevæske. Alle vil bidra til å holde kjølesystemet fra både overoppheting og frysing. Den forskjell finnes i teknologien hver og en benytter for å beskytte den kjølende systemets komponenter mot korrosjon. Uorganisk Additive Technology
Denne teknologien brukes i konvensjonell grønn kjølevæske. Silikater og fosfater tilsatt til en base av etylenglykol beskytte metallene i kjølesystemene mot korrosjon. Denne type kjølevæske brukes hovedsakelig i biler bygget før 2000 med stål og kobber komponenter. Noen IAT kjølevæske formuleringer bruke propylenglykol i stedet for etylenglykol fordi, selv om den er lik kjemisk, er det mindre giftig for mennesker, kjæledyr og miljø. Hver to til tre år eller 30.000 miles, er anti-korrosjon tilsetningsstoffer i grønn kjølevæske utarmet og kjølevæsken må skiftes ut.
Organic Acid Technologies
På 1990-tallet, kjøling systemkomponenter skiftet til mer aluminium og nylon, slik at kjølevæske ble omformulert til å beskytte disse nye materialer. Denne type kjølevæske bruker organiske syrer for å forhindre korrosjon og er vanligvis oransje i fargen. En tredje type kjølevæske benytter Hybrid Organic Acid Technology som kombinerer fordelene ved IAT og OAT i ett produkt. Hoat kjølevæske er ofte gul eller oransje, men kan også være blå, rød eller rosa. Begge disse typene er lang levetid kjølevæske og kan vare opp til fem år eller 150 000 kilometer før de må byttes.
Kjølevæske vs vann
Selv vann kan fungere som en effektiv kjølevæske helt av seg selv, den har noen begrensninger, blant annet et frysepunkt på 32 grader og et kokepunkt på 212. Men kjølevæsker vanligvis inneholde en blanding som er halvparten vann og halvparten enten etylenglykol eller propylenglykol, som strekker seg den funksjonelle temperaturområde av kjølesystemet ytterligere, fra et sted rundt minus 30 grader til så høyt som 265.

Blanding Kjølevæske
blande to typer kjølevæske er ikke farlig - forårsaker eksplosjoner eller andre pyroteknikk - men en blanding kan skade kjølesystemet systemets komponenter fordi havre kjølevæske er utformet for å beskytte ulike materialer enn IAT kjølevæske. En ytterligere betraktning ved bruk av to typer kjølevæske er at den resulterende blandingen vil vare bare så lenge som den kjølevæske med kortest levetid. Så en blanding av en lang levetid HOAT produkt med en konvensjonell grønn kjølevæske vil fortsatt være oppbrukt etter tre år eller 30.000 miles.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: [AllebrukernavnerTatt] Striple RS! - Logg

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Skal vi se da. Jeg er trolig verdens største idiot, men det er internett og første vannavkjølte sykkelen så jeg lar det gå :D

Det er snakk om denne tanken. Det er kanskje ekspansjonstank det? Ser såvidt "målevinduet" i hvitt
18834698_10158683114230456_1306693782_n.jpg
Fant denne kjølevesken, grønn og ferdigblandet, det må da gå?
18834379_10158683114170456_438494357_n.jpg
Verksmester sendte ny mail og sa at sålenge det er NOE i den tanken kan jeg trygt kjøre til 1.gangsservice, og det er jo noe der. Skal jeg da bare ikke gjøre noenting å kjøre på? garantien og alt det styrer der gjelder såklart, med er jo deilig å slippe noe problemer i det hele tatt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Braaaaaap

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: [AllebrukernavnerTatt] Striple RS! - Logg

Legg inn av Royal »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 01 jun 2017, 16:00 Skal vi se da. Jeg er trolig verdens største idiot, men det er internett og første vannavkjølte sykkelen så jeg lar det gå :D

Det er snakk om denne tanken. Det er kanskje ekspansjonstank det? Ser såvidt "målevinduet" i hvitt
18834698_10158683114230456_1306693782_n.jpg

Fant denne kjølevesken, grønn og ferdigblandet, det må da gå?
18834379_10158683114170456_438494357_n.jpg

Verksmester sendte ny mail og sa at sålenge det er NOE i den tanken kan jeg trygt kjøre til 1.gangsservice, og det er jo noe der. Skal jeg da bare ikke gjøre noenting å kjøre på? garantien og alt det styrer der gjelder såklart, med er jo deilig å slippe noe problemer i det hele tatt.

Tror det blir bra. Stol på verkstedmesteren du. La han tenke på det til førstegangsservice :knegg

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: [AllebrukernavnerTatt] Striple RS! - Logg

Legg inn av WikingTnT »

Skal ikke svare for Triumph og verksmester: -), men på min har det alltid vært tørt og brukes kun ved overflow og returneres når radiatoren kjøler seg ned.
Synes det var litt rart at lokket satt litt skjevt til på radiatoren ja ;-)

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: [AllebrukernavnerTatt] Striple RS! - Logg

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

WikingTnT skrev: 01 jun 2017, 16:25 Skal ikke svare for Triumph og verksmester: -), men på min har det alltid vært tørt og brukes kun ved overflow og returneres når radiatoren kjøler seg ned.
Synes det var litt rart at lokket satt litt skjevt til på radiatoren ja ;-)
Hehe begynner å secondguesse alt jeg vet om verden når jeg får sånne spørsmål :p

Satser på at alt ordner seg slik det skal 😬
Braaaaaap

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: [AllebrukernavnerTatt] Striple RS! - Logg

Legg inn av Geiroe »

Forskjellige farger kjølevæsker skal ikke blandes, da det kan føre til en kjemisk reaksjon, som kan tære på aluminiumen. Konvensjonell farge på kjølevæske er vel slik vi husker det her i landet blå. Det brukes både rød, grønn og blå, som ikke skal blandes, i tillegg har vi jo de med høyere kokepunkt, så her er det fullt mulig å gå seg bort ja. Siden jeg har flere biler, og tar litt småservice for noen, har jeg alle tre fargene. Selv så bruker jeg vanlig blå på VF'n. Ventilene skal jo justeres hver 10000Km, så da blir kjølevæsken skiftet, for radiatorene må av for å komme til fremre sylindere.
Det er ekspansjonstanken du ser ja, og det er vel to min. merker på den, ett for kald motor og ett for varm motor. Kjølevæska utvider seg når den blir varm, så da øker nivået, når den kjøler seg ned suger den til seg det den trenger for å fylle opp. Det er et lukket system.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: [AllebrukernavnerTatt] Striple RS! - Logg

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Geiroe skrev: 01 jun 2017, 18:33
Det er ekspansjonstanken du ser ja, og det er vel to min. merker på den, ett for kald motor og ett for varm motor. Kjølevæska utvider seg når den blir varm, så da øker nivået, når den kjøler seg ned suger den til seg det den trenger for å fylle opp. Det er et lukket system.
forsøkt se forskjell på kald og varm motor, men syntes det ser ganske likt ut :S
Regner bare med at det holder siden verkstedet sa jeg skulle bare la det være og går utifra at med all den teknologien sykkel har så sier den ifra før det evt blir krise :D
Braaaaaap

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: [AllebrukernavnerTatt] Striple RS! - Logg

Legg inn av Stian87 »

Geiroe skrev: 01 jun 2017, 18:33Ventilene skal jo justeres hver 10000Km
Det var utrolig hyppig! Hos meg er det hver 30 000 km :-k
AlleBrukernavnErTatt skrev: 01 jun 2017, 20:03 forsøkt se forskjell på kald og varm motor, men syntes det ser ganske likt ut :S
Regner bare med at det holder siden verkstedet sa jeg skulle bare la det være og går utifra at med all den teknologien sykkel har så sier den ifra før det evt blir krise :D
Sats på det. Du har jo sjekket med fagfolk og de har sagt det går fint. Så har jo de ansvaret også om det går til helvete. :thumleft Du har det vel også skriftlig så da kan de bare glemme å sno seg unna det :prf
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: [AllebrukernavnerTatt] Striple RS! - Logg

Legg inn av Bjerknez »

Ventiljustering hver 10.000??

Er hver 30.000km. på min S1000R vertfall. Jeg vet Triumph Street Triple har hver 20.000km.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: [AllebrukernavnerTatt] Striple RS! - Logg

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 02 jun 2017, 07:26 Ventiljustering hver 10.000??

Er hver 30.000km. på min S1000R vertfall. Jeg vet Triumph Street Triple har hver 20.000km.
Stian87 skrev: 02 jun 2017, 07:16
Geiroe skrev: 01 jun 2017, 18:33Ventilene skal jo justeres hver 10000Km
Det var utrolig hyppig! Hos meg er det hver 30 000 km :-k
Må ikke glemme at dette er en veteran, det er forskjellig teknologi. Jeg må faktisk justere ventilene med skruer og låsemutter, lettere for at de endrer seg.
På deres ligger de fast med shims, som justerer avstanden. Som regel er det bare sjekk at de ikke har endret seg, hvis de har, er det derimot en større jobb å justere dvs skifte shims til en annen størrelse, og da må kamakslene av. Derfor lengre intervall mellom ventiljustering/sjekk.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: [AllebrukernavnerTatt] Striple RS! - Logg

Legg inn av Stian87 »

Det var en kurant forklaring! Takk Geiroe :)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: [AllebrukernavnerTatt] Striple RS! - Logg

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Jeg går rundt og irriterer meg over at jeg ikke har penger til å modifisere for mye på sykkel denne sommeren siden jeg (forhåpentligvis) begynner nytt studie til høsten, har jeg tatt en avgjørelse om lang sommerferie uten arbeid, og da uten særlig penger.

Så da har jeg kommet frem til noen mods som er billig og gjør mye for sykkelen. Planen var at plastikkdeksler skulle få karbon-foliering og underrammen svart plastidip, men jeg har allerede hatt en "svart og standard kul" sykkel.

Idag satt jeg å tullet litt rundt tanken på plastidip og min kjærlighet for 80-tallets grilldresser.

Endte opp med at jeg bestilte meg 2 bokser med plastidip og vurderer prøve ut noe av snapchat resultatet dere ser her etter noen timer med lite å gjøre :twothumbs:
19047964_10158735354065456_1790644370_n.jpg

Iløpet av vinteren blir det nok bytte ut fotdekselet(?) i aliminium med karbon og noe motordeksler muligens + alt som koster penger :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Braaaaaap

Svar