MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av kjellv »

Hva sier store deler av H-D menigheten om det? Mitt inntrykk er at der er det kun v-twin og korte rake rør som gjelder.

Sent fra min C6603 via Tapatalk


KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av KevinmsR6 »

Vil tro at dette er ett forsøk på og få flere potensielle kunder til HD miljøet, men tviler på de blir godt mottatt av de hardbarka HD folket :) men liker ideen :) det bor utrolige kraftige krefter i elektro motorer.... eneste minuset må jo være avstanden og ventetiden ved lading:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Jompa »

For dagens HD-eiere er det V-twin som gjelder, amen.
Mem skal HD fortsette å produsere motorsykler i post-petroleumtida som garantert kommer en vakker dag må de starte med å utvikle alternativer til V-twinmotorene.
Med den farta HD utvikler seg i er det på høy tid å starte nå, amerikanere er patrioter, så de vil nok etter hvert kjøpe HD på batteri også.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av kjellv »

Jeg husker fra gamle dager at vi guttene i nabolaget brettet en bit eskepapp rundt et rør i bakramma på trøsykkelen og festet med en av mors klesklyper. Det laget en del lyd mot eikene mens vi syklet.
Kanskje dette er en ide og videreutvikle :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Jompa »

Hvis vi en gang må venne oss til motorsykler på batteri, klarer vi sikkert også å venne oss til at de er omtrent lydløse.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev: 18 mai 2017, 23:20 Hvis vi en gang må venne oss til motorsykler på batteri, klarer vi sikkert også å venne oss til at de er omtrent lydløse.
Men de er ikke lydløse. Høres mer ut som en vinkelsliper, i alle fall hørtes det slik ut på mcmessa :-k

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Jompa »

kjellv skrev: 19 mai 2017, 00:43
Jompa skrev: 18 mai 2017, 23:20 Hvis vi en gang må venne oss til motorsykler på batteri, klarer vi sikkert også å venne oss til at de er omtrent lydløse.
Men de er ikke lydløse. Høres mer ut som en vinkelsliper, i alle fall hørtes det slik ut på mcmessa :-k
Vinkelsliper ? Da ville det vært bedre om de hørtes ut som muttertrekkere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Geiroe »

Det er da teknisk ingenting iveien for å legge inn en meny av lyder du kan velge fra, alt fra V-twin eller kanskje en moto gp motor. Det er bare oppfinnsomheten som setter grenser.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av ZZR-Erling »

Forferdelig! Crap!

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Grendel »

Geiroe skrev: 19 mai 2017, 18:48 Det er da teknisk ingenting iveien for å legge inn en meny av lyder du kan velge fra, alt fra V-twin eller kanskje en moto gp motor. Det er bare oppfinnsomheten som setter grenser.
Lydmeny på stor blank elHD; a) 50ccm 2-takter, b) Ferrari, c) skrik: "Gi vei", d) Romskip, e) "oy oy oy", etc.

Her blir det store gleder for hackere og andre som vil modde litt. Det er her fremtidens entusiaster vil mekke.... Såkalt hvitsnipp-mekking. De blir ikke møkkete på fingrene....

8-)

edit: hvistsnipp-mekking (ikke hvitsnipp-hacking. Det er nye typer for mekking....)
Sist redigert av Grendel den 20 mai 2017, 10:34, redigert 1 gang totalt.
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Geiroe »

Ja hadde det ikke vært festlig med Tempo Corvette lyd i en tilsvarende el BMW S1000R. :lol
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av kjellv »

I dag har jeg hatt en STOR opplevelse på to hjul, og må revurdere hele min oppfatning om elektriske motorsykler. Jeg må herved beklage alle morsomheter jeg har liret av meg, og innrømme at dette faktisk var fryktelig morsomt!

Vi fikk uventet besøk fra importøren av bl.a. Zero, og ønsket å vise fram noen av produktene sine. Det ble bare en kort prøvetur på veien utenfor verkstedet, noen få hundre meter uten hjelm og kjøreutstyr. Jeg innså ganske snart at Zero SR hadde mye å by på, og at dette absolutt ikke er noe som skal prøves uten hjelm og full pakke sikkerhetsutstyr! Definitivt ikke! Det var bare ufattelig hvilke krefter denne hadde å by på. En akselerasjon jeg ikke kunne forestille meg før jeg hadde prøvd det. Størrelsesmessig er den som en MT-09, men med skarve 75hk.. Men et moment på 159NM er helt vilt!
Men nei, jeg skal ikke ha. Rekkevidden tilsier at jeg når ikke Trollstigen eller Atlanterhavsveien på en kveldstur uten ladepause, enda jeg bor midt i mellom et sted. Det er ikke godt nok for meg. 15 mil i 90 km/t så er det stopp. Ingen hurtiglading heller, her er det bare å vente. Teoretisk rekkevidde på 25-30 mil betyr ingenting så lenge den klarer bare halvparten i praktisk bruk.

Selv den lille scooteren NIU imponerte mye. Slett ikke samme Power som Zero SR, men hva skal man forvente av en elektrisk scooter som skal konkurrere i 50cc markedet. Jeg sier bare.. forvent mye! Den går bare 45km/t. Men den kommer kjapt opp i denne farta, og den går i denne farta også i bakkene. Men selvfølgelig, en potensiell rekkevidde på 80 km er ikke all verden, i hvert fall ikke når rekkevidden reduseres til 50 km i normalt bruk. Men for de fleste som klarer seg med 50cc scooter er nok dette et godt alternativ, det er vel ikke mange som kjører så mye lengre enn dette likevel.

Men morsomt var det :prf En artig opplevelse. Neste gang blir det med hjelm og alt kjøreutstyr!

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Grendel »

Veldig artig å lese @kjellv!
Jeg husker overraskelsen når jeg kjøre elbil første gang. Men jeg har ikke gått til anskaffelse enda...

Det er en god start!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av AJ »

Honda på gang med selvbalanserende el-motorsykkel - med kardang! og, for ordens skyld, to hjul... ;):



Så... det er dette som blir framtiden for oss motorsyklister da, kanskje... :-k :scratch ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Skogstrollet »

Den dere så skikkelig rar ut... lurer på hvordan den endelig versjonen vil se ut.
Virker å være noe for bykjøring, for å erstatte moped/scooter og slike ting. Men det er vel litt generelt for elektriske motorsykler foreløpig.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar