Oss kriminelle ...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Oss kriminelle ...

Legg inn av fireman »

Ja ja, så er også jeg havnet blant rekken av kriminelle som må stå til rette overfor store far: staten! Igjen må sies,....

Det er heldigvis ikke ofte jeg blir tatt for mine kriminelle handlinger, har blitt tatt på fersken kun 3 ganger i løpet av mine 26 år på skråplanet. Nå skjedde det altså igjen da,.... sist søndag ettermiddag, stedet var E-18 like øst for Arendal, retning syd.

Det som ledet meg inn i fristelsen var foranlediget av rimelig tett trafikk, med en "snile" av en campingbil som lå konsekvent 10-20 km/t under fartsgrensen på en svingete strekning. Endelig kom vi til en liten slette med en god åpning i trafikken imot, så jeg la meg rolig ut og kjørte elegant og fint forbi slik bare vi med motorsykler kan. Det skulle jeg altså ikke ha gjort fikk jeg snart vite.

Blålys i speilet,.. inn til siden,... hmmm,.. JEG?? Å fan,....

"Førerkort og vognkort takk",.. sa en litt brysk knappemann, med en litt blidere knappedame ved sin side. "fartskontroll??" spurte jeg,... og fikk et nikk tilbake fra damen. Mannen tok med seg mine papirer inn i bilen, skrev og pratet i en mikrofon, mens jeg og damen ble stående og prate. Det viste seg at vi kjente litt til hverandre fra før, hun hadde vært innom på brannvakta i jobbsammenheng noen ganger, og vi hadde en del felles kjente. Det viste seg at knappeparet hadde stått med politibilen skjult bak en garasje for å måle farten, "gjennomsnittsmåling",.. forklarte damen,. "Akkurat der du kjørte forbi måler vi mellom 2 punkter på et strekk på ca 50 meter!"

Jeg ante at det nok ville bli noen hundrelapper mer i statskassen, men var ikke helt forberedt på summen som snart ville komme. Etter ca 10 minutter alene inne i bilen kom knappemannen ut igjen. "Du ble målt til 74,02 km/t i en 60 sone, det blir 2900 kroner å betale, godtar du på stedet? "Ellers går saken videre og du kan anke bla bla bla ...." sa mannen med knappene som nå var litt blidere i stemmen. Ante jeg en triumf?,... endelig hadde han fått tatt en av disse råkjørerne på motorsykkel.

"Kjører noen av dere motorsykkel?" spurte jeg,... "Nei" svarte begge i kor. "Det ante meg det ja,... hva tror dere er farligst, å kjøre forbi en bil med motorsykkel på en oversiktlig slette , eller kjøre forbi 7-8 biler med en politibil med blålys på en slik svingete vei i denne trafikken for å ta meg igjen?" De ble begge litt forvirret,.. de forstod kanskje meningen med spørsmålet mitt. "Jeg har kjørt motorsykkel i over 26 år og utrykningskjøretøy i mer enn 18 sa jeg, JEG vet hva som er klart farligst. Dere satte langt flere liv i fare med deres kjøring enn det jeg gjorde iallfall!" "Hvorfor ikke heller ha 2 enheter, en som måler farten og en stoppost??" spurte jeg, "for det er vel trafikksikkerheten dere har i tankene og ikke bare å få inn penger til statskassen?"

Den bryske mannen smilte litt forlegent, og ble litt rød i toppen også,... ".. men vi har jo lov til det!???" svarte han,.. men hørte sikkert sine egne ord og kanskje det var derfor han rødmet litt?

Jeg følte meg rett og slett ikke som noen hardbarket kriminell, noe størrelsen på boten klart vitner om. Vi ble stående og diskutere en god stund, i blide former skal sies, både bøter og adferd, og det kom etter hvert en del innrømmelser på at de ikke hadde helt sansen for størrelsene på bøtene for trafikkforseelser lenger. De står rett og slett ikke i forhold til utmåling av straff for andre forseelser i samfunnet. "Vi er bare på jobb,... og får ikke allverdens med ressurser å rutte med .... " sa knappemannen som nå sikkert hadde tenkt seg om litt, han virket nesten litt brydd. Jeg syntes nesten litt synd på ham,... for meg så han ut som en guttunge som først trodde han hadde tatt storlaksen,.. og så oppdaget at der var en gammel støvel han hadde fisket opp,...

"Er det flere kontroller før Kristiansand?" spurte jeg,.... "Nei!",... svarte damen,... "...god tur videre!"

Joppe
Innlegg: 35
Registrert: 25 mai 2005, 09:59

Legg inn av Joppe »

Du har "gøts" som argumenterer med dem. En kompis ble stoppet på nøyaktig samme måte og argumenterte heftig.....hvor han fikk et surt blikk og spørsmålet .....vil du ha mer bot??

Det som er sykt irriterende er bobilene som rusler rundt og skaper masse farlige sitasjoner.....hvor ofte blir de stoppet?

Jeg var ute for et par dager siden og cruiset rundt. Bak meg lå en uniformert politi med en person i. Jeg kjører helt på fartsgrensa og vurderer å bremse ned å slippe han forbi men tenker skitt au. Jeg tar bena fra fotkvilerene og hekter de på passagerkvilerene og sitter supert. Det tar ett sekund så ser jeg blålys i speilene. Dotten som kommer ut kaller kjøringen min for uforsvarlig og mente at jeg hadde vinglet frem og tilbake i vegbanen. Og det måtte jeg innrømme jeg hadde gjort. Ut av svingen til sletta jeg kjørte på, lå jeg inn mot vegkanten og da jeg skifta fotstilling la jeg meg litt til venstre for midten av kjørefeltet. Dette var den berømmelige vinglingen han snakket om. Jeg spurte høffelig om det var noe mer han hadde på tapetet og noe brydd begynte dotten å gå mot bilen. Jeg slapp han forbi og tok en pølse på nærmeste bensinstasjon......og fant ut at lappen og vognkortet lå hjemme. :twisted:

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Oss kriminelle ...

Legg inn av rerell »

fireman skrev:Det viste seg at knappeparet hadde stått med politibilen skjult bak en garasje for å måle farten, "gjennomsnittsmåling",.. forklarte damen,. "Akkurat der du kjørte forbi måler vi mellom 2 punkter på et strekk på ca 50 meter!"
50 meter?! Det skulle du inte ha godtagit.
I "Politiets samlede instruksverk for trafikktjeneste, GP-4027" står bl.a. vilka regler som gäller för "gjennomsnittsfartsmåling". Där står det att: "Minste måledistanse er 100 m". Det gäller för alla former av gjennomsnittsfartsmåling, vare sig den är mobil, stationär, gjord med apparat eller stoppklocka. I tillägg kommer alltid en säkerhetsmarginal, som är minst 10 meter.

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av fireman »

Hmm,... dette må visst undersøkes litt. Regner med at saken nok er "spikret" siden jeg har underskrevet!?

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Ja, "saken er rettskraftig avgjort dersom du vedtar forelegget", heter det, så det är nog svårt att backa i det här läget - men det kan ju vara värt att veta till nästa gång.

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av fireman »

Ja absolutt, vi burde hatt litt mer kjennskap til jus vi som kjører på to hjul!

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Finnmarkingen
Innlegg: 7
Registrert: 09 apr 2005, 16:48

Legg inn av Finnmarkingen »

Ja vi lever i en syk verden :?

Er det kun i dette landet, styrt av kristne, at man får større straff for å pisse offentlig, enn å bli tatt med narkotika?

Voldteksmenn, notoriske narkofolk som lever av å selge dop til barn får nesten ikke straffer i det hele tatt. Og får dem straff, så er det med grupperabatter og det som hører til.

Nei det er den ærlige mann på gata som skal straffes, for han/hun jobber og tjener penger, er en god samfunnsborger, og i stand til å betale bøter som hører hjemme i en annen verden.

Så bøtesatsene fra sverige, viss jeg ikke husker feil så trur jeg maks boten for å kjøre for fort er på 2000 svenske kroner. Dvs, hvis du holder 200 i 50 sona så får du sikkert en større bot. Men innen for "ikke miste lappen fart", så er maks boten på 2000.


Sgl, som har betalt alt for mye til statskassa opp gjennom årene :(

Svar