Fiksing og reparasjon av kjøreklær

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Fiksing og reparasjon av kjøreklær

Legg inn av AJ »

Siden jeg gjordre en liten fiksings på Alive XTech jakka mi tenkte jeg det kunne værelike greid å ta noen bilder underveis til en tråd som netopp denne.

Jakka er god, men har den svakheten at den mangler en trykknapp helt nederst i fronten.
Bretten over glidelåsen festes kun med borrelås med unntak av helt øverst. Burde absolutt vært en tilsvarende trykknapp nederst også.
Borrelåsen nederst på en hoftelang jakke som denne, får ekstra press på seg under kjøring pga. kjørestillingen som resulterer i at bretten over glidelåsen løsner fra borrelåsen.
Ingen stor sak, men jeg foretrekker at denne ekstrabeskyttelsen mot vær og vind, som bretten over glidelåsen er,holder seg på plass. Borrelåsen har også begynt å bli slit og dermed mistet mye av låseeffekten.

Derfor kjøpte jeg et trykkappsett i den lokale sydamebutikken i dag og satte på en ekstra trykknapp.
Enkelt verktøy fulgte settet og det eneste man strengt tatt trenger av eget verktøy er en hammer.

Resultatet ble helt greit, men etter at jobben var gjort seg jeg at jeg skulle ha plassert knappen mer midt på.
Men sånn detaljer er det nok bare jeg som legger merke til og irriterer meg litt over i starten.

Uansett ingen komplisert jobb på noen måte.
Så har man borelåser eller glidelåser som ikke virker lenger påkjøreutstyr som fortsatt er fullt brukbart, kan slike knapper være en billig og god løsning. Settet jeg kjøpte koster 95,- kr.:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Fiksing og reparasjon av kjøreklær

Legg inn av Stian87 »

Imponert
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

kso
Innlegg: 40
Registrert: 09 feb 2017, 17:05
Motorsykkelen din: BMW R1200GS / Honda Transalp

Re: Fiksing og reparasjon av kjøreklær

Legg inn av kso »

AJ skrev: 10 mai 2017, 16:50 Resultatet ble helt greit, men etter at jobben var gjort seg jeg at jeg skulle ha plassert knappen mer midt på.
Hvordan oppleves bruken av knappen, sitter den for godt?
Den du kjøpte, "Sport & camping", betegnes som "heavy fastening strength",
men de har også en som heter "Anorak" som de betegner som "medium fastening strength".

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fiksing og reparasjon av kjøreklær

Legg inn av AJ »

kso skrev: 20 mai 2017, 18:49
AJ skrev: 10 mai 2017, 16:50 Resultatet ble helt greit, men etter at jobben var gjort seg jeg at jeg skulle ha plassert knappen mer midt på.
Hvordan oppleves bruken av knappen, sitter den for godt?
Den du kjøpte, "Sport & camping", betegnes som "heavy fastening strength",
men de har også en som heter "Anorak" som de betegner som "medium fastening strength".
Denne sitter like godt som den originale øverst i fronten.
Mao. ikke for godt, men akkurat passe.

Satte også et par knapper på sidelommen til en skinnnøkkelpung jeg har og her ville jeg nok heller valgt "medium" i stedet.
Erfaring fra tidligere med slike trykknapper og skinn er at knappen etter hvert løsner fra skinnet om knappene sitter for godt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kso
Innlegg: 40
Registrert: 09 feb 2017, 17:05
Motorsykkelen din: BMW R1200GS / Honda Transalp

Re: Fiksing og reparasjon av kjøreklær

Legg inn av kso »

AJ skrev: 20 mai 2017, 19:02 Denne sitter like godt som den originale øverst i fronten.
Mao. ikke for godt, men akkurat passe.

Satte også et par knapper på sidelommen til en skinnnøkkelpung jeg har og her ville jeg nok heller valgt "medium" i stedet.
Erfaring fra tidligere med slike trykknapper og skinn er at knappen etter hvert løsner fra skinnet om knappene sitter for godt.
Da skal jeg prøve å finne det samme settet.
Har vært innom Strømmen Storsenter og sjekket der, de jeg fant var små og av typen man syr fast.

Mener det er en større sybutikk på Alnabru, får stikke innom på mandag å sjekke om de har.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Fiksing og reparasjon av kjøreklær

Legg inn av kvase »

Jørn jensen i Lillestrøm har mye kjekt for repp også http://www.jjensen.no/nitter-nagler-pynt
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fiksing og reparasjon av kjøreklær

Legg inn av AJ »

Som nevnt i annen tråd sikret jeg meg et par Diadora "Hurricane" kjørestøvler og en AquaShell regndress til en samlet god pris fra en nettbutikk som selger ut siste rest av sin MC kjøreklær.

Regndressen trodde jeg det bare var å kaste da glidelåsen til det ene beinet røyk første gang jeg dro den opp. Glideren hoppet av og en glidertennene (eller hva det nå heter... :scratch ) løsnet.
Farvel regndress med drittglidelås :ills ! var første tanke.

Men så tenkte jeg at det muligens kunne gå å få på plass glideren igjen ved å presse den fra hverandre forsiktig for å få den inn på glidelåsen igjen. Det fikk jeg til uten å svekke den, ser det ut til.
Men å få den til å gå lenger opp enn der det manglet en tann, var ikke mulig.

Så da fikk jeg den geniale idéen, om jeg må si det selv :crazy: , å bruke nål og tråd i et forsøk på å sy på plass en tann. Mange omganger med tråden og deretter forsiktig bruk av varme fra en fyrstikk og litt press mellom to fingre, ble resultatet over all forventning!

Så funker glidelåsen som bare det :) .

Kjapp og enkel fiks med god fingerspitzgefühl på en dress som egentlig koster flere hundre kroner, men endte opp med å bli gratis siden selger refunderer kjøpesummen.

Så har du et MC-plagg som mangler tenner i glidelåsen kan det det være lurt å prøve med nål og tråd. I hvert på plastglidelåser som på den nye regndressen mion:
Glidelåsfiks.JPG
Glidelåstann løsnet og glideren hoppet av.
Glidelåsfiks1.JPG
Fiks på glidelåsen
Glidelåsfiks3.JPG
Fikset!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Fiksing og reparasjon av kjøreklær

Legg inn av tormodg »

Får bare håpe at det ikke ryker under en regnfull tur langt unna sivilisasjonen en kald høstkveld... :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fiksing og reparasjon av kjøreklær

Legg inn av AJ »

tormodg skrev: 12 sep 2019, 22:01 Får bare håpe at det ikke ryker under en regnfull tur langt unna sivilisasjonen en kald høstkveld... :)
Ingen krise i så fall siden det er stram strikk nederst som hindrer vanninntrengning den veien og ekstra regntrekk innafor der glidelåsen er.
Så det er ikke strengt tatt nødvendig at glidelåsen funker, men veldig greit at den gjør det for dobbelt beskyttelse mot regnet.

Egentlig en bagatell hele glidelåsproblematikken, men greit å få det fikset.
Også fikk jeg jo attpåtil en gratis regndress. Greit det også ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

The-Stig
Innlegg: 219
Registrert: 20 jan 2009, 10:42
Motorsykkelen din: BMW R1250 RS 2020 Modell
Sted: Oslo

Re: Fiksing og reparasjon av kjøreklær

Legg inn av The-Stig »

Er det noen av dere som har ei snill kone med førerkort........ på symaskin? Og egen maskin. :-k

Jeg har ei bukse jeg gjerne skulle byttet glidelås på. (Sammenføyningen mellom bukse og jakke)
Det er forskjellig dimensjon på låsene, da buksa er eldre enn jakken, og av en annen fabrikant.

Bilde

Bilde

I tillegg så har fruen ei kevlarbukse (dongeri-lignende) hun gjerne skulle fått sydd inn noen cm i livet.

Det må såklart ikke være ei eller annen kone? Om en av dere mannfolka har førerkort på symaskin, får dere lov å ta jobben også!
Jeg hverken eier eller kan å sy. Tror jeg var ute og kastet snøball den dagen vi hadde dette som fag i 5. klasse.
Historikk

- 2020 BMW R1250RS
X Yamaha Xmax 300
X 2012 Triumph 1050 Sprint GT
X 2007 Honda CBF1000S
X 1992 Suzuki GSX1100F
X 1984 Honda VF1000F
X 1984 Suzuki GSX750ES

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Fiksing og reparasjon av kjøreklær

Legg inn av ELO1973 »

Skredderen ved siden av Narvesen på Grorud t-banestasjon har reparert glidelås i min terrengsykkelshorts en gang, og det ble fint...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fiksing og reparasjon av kjøreklær

Legg inn av AJ »

evike, fortsatt medlem, men lite aktiv her inne de siste årene, har i hvert fall sydd mye tidligere, så vidt jeg husker.
Men om hun har erfaring med å sy glidelåser til vet jeg ikke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

The-Stig
Innlegg: 219
Registrert: 20 jan 2009, 10:42
Motorsykkelen din: BMW R1250 RS 2020 Modell
Sted: Oslo

Re: Fiksing og reparasjon av kjøreklær

Legg inn av The-Stig »

ELO1973 skrev: 05 mai 2020, 09:30 Skredderen ved siden av Narvesen på Grorud t-banestasjon har reparert glidelås i min terrengsykkelshorts en gang, og det ble fint...
Det må sjekkes ut! :twothumbs:
Takk!
Historikk

- 2020 BMW R1250RS
X Yamaha Xmax 300
X 2012 Triumph 1050 Sprint GT
X 2007 Honda CBF1000S
X 1992 Suzuki GSX1100F
X 1984 Honda VF1000F
X 1984 Suzuki GSX750ES

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Fiksing og reparasjon av kjøreklær

Legg inn av rolf-arne »

Fin tråd ( sytråd) joda har hatt sertifikat på maskin og det står en på loftet... - erfarer at mye av "plastik fantastic" løsningene må skiftes ut på klar for det mer robuste bruksområdet. så vær grei å poste gode løsninger .. kan hende noen produsenter tar forbedringene til seg???
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Sted: Buskerud ;)

Re: Fiksing og reparasjon av kjøreklær

Legg inn av MaGr »

AJ skrev: 10 mai 2017, 16:50 Siden jeg gjordre en liten fiksings på Alive XTech jakka mi tenkte jeg det kunne værelike greid å ta noen bilder underveis til en tråd som netopp denne.

Jakka er god, men har den svakheten at den mangler en trykknapp helt nederst i fronten.
Bretten over glidelåsen festes kun med borrelås med unntak av helt øverst. Burde absolutt vært en tilsvarende trykknapp nederst også.
Borrelåsen nederst på en hoftelang jakke som denne, får ekstra press på seg under kjøring pga. kjørestillingen som resulterer i at bretten over glidelåsen løsner fra borrelåsen.
Ingen stor sak, men jeg foretrekker at denne ekstrabeskyttelsen mot vær og vind, som bretten over glidelåsen er,holder seg på plass. Borrelåsen har også begynt å bli slit og dermed mistet mye av låseeffekten.

Derfor kjøpte jeg et trykkappsett i den lokale sydamebutikken i dag og satte på en ekstra trykknapp.
Enkelt verktøy fulgte settet og det eneste man strengt tatt trenger av eget verktøy er en hammer.

Resultatet ble helt greit, men etter at jobben var gjort seg jeg at jeg skulle ha plassert knappen mer midt på.
Men sånn detaljer er det nok bare jeg som legger merke til og irriterer meg litt over i starten.

Uansett ingen komplisert jobb på noen måte.
Så har man borelåser eller glidelåser som ikke virker lenger påkjøreutstyr som fortsatt er fullt brukbart, kan slike knapper være en billig og god løsning. Settet jeg kjøpte koster 95,- kr.:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Ett lite OBS til andre som skulle få samme ide som AL.
Pass på at du har tilstrekkelig beskyttelse på tanken.
Denne knappen kan lage noen forferdelige stygge merker ☺️
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Svar