BoosterPlug - erfaringer?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av Relax »

ZZR-Erling skrev: 17 apr 2017, 18:33
Relax skrev: 17 apr 2017, 15:40 Flott redegjørelse !
Det vi snakker om her er nyere sykler med injeksjon & ECU .
(Min sykkel er "veteran" med forgassere så ECU'n her styrer den nok bare tenning....)

Tenningstidspunktet ved de forskjellige turtall osv på nyere sykler har vel originalt så mye input og styringer at de alltid er best innstilt , så alt man trenger å gjøre kanskje er å gi den mer riktig mengde bensin til riktig tid. :)
Fins ikke noe bedre enn korekt innstilte vakumforgassere! Smooth as butter!
:) jeg skal ikke krangle på den ;)
"Do the right thing"

ZZR-Erling

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av ZZR-Erling »

Relax skrev: 17 apr 2017, 19:32
ZZR-Erling skrev: 17 apr 2017, 18:33
Relax skrev: 17 apr 2017, 15:40 Flott redegjørelse !
Det vi snakker om her er nyere sykler med injeksjon & ECU .
(Min sykkel er "veteran" med forgassere så ECU'n her styrer den nok bare tenning....)

Tenningstidspunktet ved de forskjellige turtall osv på nyere sykler har vel originalt så mye input og styringer at de alltid er best innstilt , så alt man trenger å gjøre kanskje er å gi den mer riktig mengde bensin til riktig tid. :)
Fins ikke noe bedre enn korekt innstilte vakumforgassere! Smooth as butter!
:) jeg skal ikke krangle på den ;)
:D

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av Dansekris »

Nå har jeg hvert fall bestilt denne.

Etter første tur for sesongen i dag kan jeg konstatere at uten tvil er noe feil med bladinga, uvisst i hvilken retning, men det mest logiske er vel at den får for lite? Ujevn og hakkete på 3 - 5500 RPM.

Det blir uansett spennende å se hvor stor forskjell det utgjør og om de holder det de lover!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg står ved det jeg selv har opplevd og som nevnt tidligere i tråden, koblet denne ifra. Jeg ønsker ikke igjensoting rundt ventilstammene på utblås.. Skulle tatt bilder av pluggene, så tror jeg de fleste hadde skjønt hvor ille det faktisk var. Tenningsbank er ikke bra, særlig sykkelen min som drar godt på alle turtall og at jeg på normal kjøring kjører i høygir og et turtall mellom 1500 og 3000rpm. Sykkelen min varver ca. 3200rpm @ 100km/h på 6. giret.

Jeg begynner å tenke mer i de baner at BMW på sett og vis ikke har tunet sprutet slik de har gjort for moroskyld.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av Dansekris »

Kan du forklare meg hva tenningsbank er?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av FredrikE24 »

https://no.wikipedia.org/wiki/Motorbank

Kom typisk ved pådrag, da med turtall mellom 1000 og helt opp mot 4000rpm når det først oppsto. Fylling av 98Oktan ordner biffen, men det får man ikke alle steder.

Brukeravatar
Fosser
Innlegg: 23
Registrert: 05 jan 2017, 14:59
Motorsykkelen din: Bmw R 1200 GS 2017

Re: BoosterPlug - erfaringer?

Legg inn av Fosser »

Brukte booster plug i 2 år på min 2007 bmw r 1200 gs . Kjøpte den uten tempføler og koblet den inn på luftboksen, tok ca 15 min med demontering og montering.
Sykkelen ble roligere på tomgang ikke noe risting, nølingen i mellomregisteret ble borte. Bedre krypkjørings egenskaper. Fikk en følelse av at sykkelen gikk bedre. :thumleft
Sykler med innsprut har jo lambdasonde som passer på at avgassene ikke overskrider fast satte normer.

Hvis booster plug "lurer" ecu til å tro at tempen er ca 5 - 10 grader lavere ute blir blandingen "fetere" men når forbrent eksos passerer lambdasonden og den merker at du har for mye uforbrent vil den trekke blandingen noe tilbake. For lambdasonden er sjefen med tanke på eksos og utslipp og vil overstyre ecu er min tanke :-k

Jeg tror blandingen blir mer riktig med booster plug enn uten.

Svar