Endret ulykkesstatistikk.....

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

supersic skrev: 16 apr 2017, 20:32 Hvis vi snakker om dødsulykker og vi stryker ulykker hvor der er rus, manglende førerkort og ekstreme hastigheter.
Hvor mange ulykker har vi da igjen? kan ikke grunnlaget bli så tynt at man egentlig ikke kan dra klare konklusjoner, kanskje det er rene tilfeldigheter som har fått menn over 40 øverst på lista.
Det var egentlig det jeg også lurte på, sånn helt innledningsvis... :thumleft

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Stian87 »

Er det egentlig så viktig? Man blir vel ikke en dårligere sjåfør selv om man er i en utsatt aldersgruppe? Det aller beste er vel interesse for og fokus på trening, i tillegg til mengdetrening.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Stian87 skrev: 16 apr 2017, 21:51 Er det egentlig så viktig? Man blir vel ikke en dårligere sjåfør selv om man er i en utsatt aldersgruppe? Det aller beste er vel interesse for og fokus på trening, i tillegg til mengdetrening.
Neida. Statistikk endrer intet, for min del. Men denne type nyheter forsterker motforestillingene hos madammen her i huset, og hos mine to voksne døtre. Ingen av dem syntes noe særlig om at jeg nå etter 6 år kjøpte meg en mc igjen.

Og jeg tror at dette gjør seg gjeldende i mange familier rundt omkring i kongeriket. Når det kommer nyhetsinnslag av denne typen fra rikskringkastingen, så er jeg sikker på at det avstedkommer en haug av ugreie situasjoner rundt omkring i de tusen hjem. Ikke bare for stakkaren som har lyst til å kjøre litt mc, men også for en haug av folk rundt dem som blir bekymret.

Derfor hadde det vært interessant med litt mer presis statistikk. :thumleft

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

Stian87 skrev: 16 apr 2017, 21:51 Er det egentlig så viktig? Man blir vel ikke en dårligere sjåfør selv om man er i en utsatt aldersgruppe? Det aller beste er vel interesse for og fokus på trening, i tillegg til mengdetrening.
Nei så viktig er det vel ikke, det er vel omtrent like viktig som om man skal bytte olje oftere enn det serviceheftet sier eller ikke, men dette er jo ett diskusjonsforum (tidsfordriv)
Det som er litt morsomt er jo at det kanskje ikke er så veldig farlig å kjøre sykkel som alle skal ha det til, personlig er jeg ikke interessert i påbud om gul vest og høytsittende bremselys på hjelmen og ny oppkjøring hver vår.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

Hvorfor kunne de ikke heller laget en innslag om skadefrekvens for fotballspillere eller de som begir seg i trafikken på trøsykkel.. :-k

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Rune75 »

kjellv skrev: 16 apr 2017, 22:10 Hvorfor kunne de ikke heller laget en innslag om skadefrekvens for fotballspillere eller de som begir seg i trafikken på trøsykkel.. :-k

Fotball og sykling er mosjon. Motorsykkelkjøring er bare en uting som det er best å få bukt med.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Rune75 skrev: 16 apr 2017, 22:49
kjellv skrev: 16 apr 2017, 22:10 Hvorfor kunne de ikke heller laget en innslag om skadefrekvens for fotballspillere eller de som begir seg i trafikken på trøsykkel.. :-k

Fotball og sykling er mosjon. Motorsykkelkjøring er bare en uting som det er best å få bukt med.
Dette er jo egentlig ingenting å snakke om i så henseende. Vent til de begynner med nyheter fra "mc-miljøet"...... :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6986
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Jompa »

TGR skrev: 16 apr 2017, 23:06
Rune75 skrev: 16 apr 2017, 22:49
kjellv skrev: 16 apr 2017, 22:10 Hvorfor kunne de ikke heller laget en innslag om skadefrekvens for fotballspillere eller de som begir seg i trafikken på trøsykkel.. :-k

Fotball og sykling er mosjon. Motorsykkelkjøring er bare en uting som det er best å få bukt med.
Dette er jo egentlig ingenting å snakke om i så henseende. Vent til de begynner med nyheter fra "mc-miljøet"...... :lol

Dere er noen håpløse tråddrepere :twisted

Men, kanskje det stemmer som Supersic skriver, at allt kommer av tilfeldigheter?
Eller kan det hende at mc-miljøet er så forgubbet at ulykkene er jevnt fordelt på aldersgrupper når man regner ulykker/antall førere i hver gruppe?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Stian87 »

En ting er sikkert, alle skal vi dø av noe. Kan like godt være mc
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

Hva er snittalderen for MC-føreren ?
Da får du så høy alder på de som er involvert i ulykker.
Eneste nytt på opplæringen er vel sikkerhetskjøring på bane/vei og plassering i sving.
Noen småting i kjøregården er borte og noen nye øvelser har kommet til. Men ellers lite nytt siden jeg kjørte opp i 1986

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Relax »

simpson skrev: 17 apr 2017, 05:29 Hva er snittalderen for MC-føreren ?
Da får du så høy alder på de som er involvert i ulykker.
Eneste nytt på opplæringen er vel sikkerhetskjøring på bane/vei og plassering i sving.
Noen småting i kjøregården er borte og noen nye øvelser har kommet til. Men ellers lite nytt siden jeg kjørte opp i 1986
Er ikke sikkerhetskjøring på vei og plassering i sving akkurat noe av det vesentlige for unngå ulykker?!
( I tillegg til hele holdningen til å kjøre mc)
"Do the right thing"

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

Om plassering i sving og sikkerhetskjøring er annerledes i dag er ikke dette noe som drastisk endrer noe statistikk.
Det høres jo fint ut med ekstra opplæring men hva er forskjellen på en 4 timers tur på landevei og den gamle modellen der du også måtte ha landeveiskjøring?
Samme med banekjøringen, ikke noe som du ikke lærte på tidligere opplæring det heller.

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av ireit »

Er det slik at det er flere MC førere i dag, en tidligere?
Og er alderssammensetningen på disse slik det var tidlige, eller har jeg rett, når jeg synes å oppfatte MC miljøet som gruppe med mye grått hår (meg innbefattet), og at snittalder da blir mye høyere enn den var tidligere (70 tallet). Og at vi som en følge av å være flere eldre også vil utgjøre en større prosent andel av denne statistikken?
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Fidel »

ireit skrev: 17 apr 2017, 11:07 Er det slik at det er flere MC førere i dag, en tidligere?
Og er alderssammensetningen på disse slik det var tidlige, eller har jeg rett, når jeg synes å oppfatte MC miljøet som gruppe med mye grått hår (meg innbefattet), og at snittalder da blir mye høyere enn den var tidligere (70 tallet). Og at vi som en følge av å være flere eldre også vil utgjøre en større prosent andel av denne statistikken?
Jeg tror du er inne på noe der. Det finnes ikke mye bra statistikk om førerkortklasser, men denne fra SSB 2012 indikerer nettopp det du sier. Vi er ca 850 000 menn og drøyt 500 000 kvinner som har førerrett klasse A/A1. Mange av disse har trolig førerrett for A1 inkludert i B-lappen fra tidligere tider. Men det er uansett påfallende mange med førerrett A/A1 i den "utsatte" aldersgruppen.

https://www.ssb.no/a/aarbok/tab/tab-418.html
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Sted: Søre sunnmøre

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av adivass »

Jeg tok lappen i 2015 hos en kjøreskole som fokuserer mye på motorsykkel og har gjort det i lang tid. I følge min kjørelærer som selv fikk førerkortet på mc en del år tilbake i tid, såpass lenge at det omtrent var så enkelt som postordre, ER det store forandringer i føreropplæringen de siste årene. I motsetning til det et par her i tråden later til å tro. Jeg velger å tro på han som har sett forandringene år for år og jobbet tett opp mot de som setter standarden. Han gikk så langt som å si at før kontrastyring kom inn i kjøreplanen på tidlig 2000-tallet (iirc) så var en del av det de lærte bort direkte farlig. Men det var vel like god opplæring for 30 år siden?

Var for noen år siden på et arrangement hos en forhandler der en av kjørelærerne fra denne skolen holdt et lite foredrag. Han har så vidt jeg har skjønte det fokusert utdannelsen (eller etterutdannelse?) sin på mc, og hadde veldig mye fornuftig å si. Så sitter det noen eldrer mannfolk i salen og fnyser når han påpeker at de har ting å lære de også, selv om de har aldri så mange års fartstid. I mitt hode så er den holdningen de hadde bekymringsverdig, både hos unge og eldre, nye og gamle førere. Spør gutta som kjører motogp, spør de som kjører paris dakar, spør alle profesjonelle mc-førere som tilbringer mer tid på salen i løpet av et år enn mange gjør på et tiår: man er aldri utlært og aldri god nok til å feilfritt takle alle situasjoner alltid.

Jeg tror det er mange grunner til at man ser et skifte i ulykkesstatistikken, og føreropplæringen er garantert en del av dette. Jeg tror også det har litt med at før var det billig og enkelt å få lappen, og mange tok den uten å være genuint interesserte. I dag er det svindyrt og ikke noe du gjør bare derfor. Kanskje er det da slik at de yngre og eller ferske førerne blir færre i antall men bedre skikket i trafikken enn tidligere, samtidig som at det sitter veldig mange med førerkortet i lommen fra gammelt av. Kanskje er de gode førere, eller så er de kanskje som tidligere nevnt i tråden: hadde sykkel for 30 år siden og kjøper seg en i troen om at det bare er å sette seg på og kjøre, for de har jo sertifikatet og det er det som teller. Likevel, statistikk lyver: som poengtert tidligere er det mulig man har en liten forgubbing blant mc-førere, og om overvekten av førere er i aldersgruppen 40-64 er det da statistisk logisk at det er her man finner flest ulykker.

"Hvis vi snakker om dødsulykker og vi stryker ulykker hvor der er rus, manglende førerkort og ekstreme hastigheter.
Hvor mange ulykker har vi da igjen? "
Vet du, jeg tipper vi sitter igjen med majoriteten av ulykkene jeg. Småfeil kan være dødelige på mc, og jeg tror nok det får ta skylden. Litt over fartsgrensen, litt for fort inn i svingen. Litt uoppmerksom. Tviler på så mange av ulykkene er ekstreme tilfeller, dessverre.

Som sagt, statistikken bør ikke telle så mye for oss på personlig plan, men en tankevekker kan det godt være. Ta en tur innom kjøregården til en lokal kjøreskole eller trafikkstasjon og prøv på øvelsene der nå på vårparten som en liten rustløser. Tenk litt på at om du holdt god hastighet på en morsom svingete vei i fjor sommer er det kanskje ikke det beste å åpne sesongen med å prøve å overgå seg selv der. Bruk hodet og ikke vær en verdensmester, så tror jeg man kommer seg langt avgårde og langt opp i alder.
Til deg som sa at man like godt kan dø på mc: Du er en egoistisk tosk, tenk på de rundt deg..

/rant

Svar