Endret ulykkesstatistikk.....

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Breaking news, today....

Nyhetsinnslag i dag om at ulykkesstatistikken for mc-ulykker nå ikke lenger domineres av unge mc-førere, men folk mellom 40 og 64.

Nå har jo jeg for min del bikka 65, så da er jeg vel safe.

Men allikevel, det skulle vært artig å hatt noe mer detaljer fra slik statistikk. Jeg mistenker at majoriteten av disse godt voksne som forulykker på mc er uerfarne folk, som kanskje i lang tid har hatt en biker i magan, som de realiserer når unga endelig har flytta ut, hytta er nedbetalt, og det er greit å ha en unnskyldning for å slippe unna madammen noen timer. Så er det på med macho-dressen, og ut å gasse. Jeg har jo lang fartstid i trafikken lissom.... :prf

Kan det være slik mon tro...? Eller er det slik at når man passerer 40, så ser man ikke grusen, kjenner ikke diesellukta, har blitt over-confident, udødelige type "det skjer ikke meg"...? :-# :x

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

TGR skrev: 15 apr 2017, 20:10 Breaking news, today....

Nyhetsinnslag i dag om at ulykkesstatistikken for mc-ulykker nå ikke lenger domineres av unge mc-førere, men folk mellom 40 og 64.

Nå har jo jeg for min del bikka 65, så da er jeg vel safe.

Men allikevel, det skulle vært artig å hatt noe mer detaljer fra slik statistikk. Jeg mistenker at majoriteten av disse godt voksne som forulykker på mc er uerfarne folk, som kanskje i lang tid har hatt en biker i magan, som de realiserer når unga endelig har flytta ut, hytta er nedbetalt, og det er greit å ha en unnskyldning for å slippe unna madammen noen timer. Så er det på med macho-dressen, og ut å gasse. Jeg har jo lang fartstid i trafikken lissom.... :prf

Kan det være slik mon tro...? Eller er det slik at når man passerer 40, så ser man ikke grusen, kjenner ikke diesellukta, har blitt over-confident, udødelige type "det skjer ikke meg"...? :-# :x
Blir jo litt vanskelig å spekulere uten å se statistikken og ulike statistikker deler aldersgruppene annerledes, f.eks slik: 90 prosent av førerne var menn, og 40 prosent av dødsofrene var i aldersgruppen 35-49 år.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

Jeg så også innslaget på NRK Dagrevyen kl 19:00. Dette er vel kanskje ikke så veldig nytt, denne endring har man vel sett gjennom noen år.
I denne aldersgruppen er det mange middelaldrende menn som i sin ungdom kjørte motorsykkel, men som i en periode har prioritert barn/familie/bikkje/båt og campingvogn, og vært helt uten motorsykkel i mange år.
Men når barna flytter ut og fritiden kan benyttes i større grad slik han selv ønsker, så dukker gjerne motorsykkelen opp igjen i garasjen. Førerkortet har han, og kjøreerfaringen han fikk for 30 år siden har han fortsatt. Det er bare å kaste seg på en moderne 1200 cc og kjøre i vei. Ut i et trafikkbilde, trafikktetthet og kjøremønster som er veldig forskjellig fra -80 tallet.

Selv er jeg i en annen situasjon, jeg kjørte opp til A lappen for få år siden. Jeg gikk gjennom trafikkopplæringen ganske nylig, der var det nok en del punkter i læreplanen som ikke ble fokusert på tidligere. Jeg har også snakket med en del folk jeg kjører sammen med, som bekrefter at kjøreopplæringen den gang var ganske mangelfull. Det var mye fokusert på kjøring i 8-tall, og kjørelærer på baksetet som kunne finne på de merkeligste ting for at kandidaten skulle lære seg å håndtere vanskelige situasjoner. Trafikkbildet var heller ikke så komplisert som i dag, og veiene var dårligere.
I dag har trafikkopplæringen stor fokus på riktig kjøreteknikk, kontrastyring (som mange med førerkort fra gammelt av aldri har lært), bremseteknikk, man lærer å avpasse farten på veier som i utgangspunktet kan tåle veldig mye høyere fart enn tillatt.

Jeg tror nettopp dette kan ha en sammenheng, uten at det kom fram av nyhetsinnslaget. Mange er veldig "rusten", og mangler kanskje ryggrefleks for eksempel til unnamanøver. Det er også lett å havne i situasjoner som oppstår helt uventet, og er man ikke forberedt på slike så kan det fort gå ille dersom ikke ryggmargen er våken.

Nå mener ikke jeg at jeg er fritatt fra å havne i statistikken ettersom jeg har fått "moderne" trafikkopplæring. Tvert i mot, jeg prøver å være ganske ydmyk og defensiv, vet godt at jeg er en veldig utsatt trafikant i dagens trafikk. Men også jeg blir relativt yr innimellom og gasshanda har lett for å leve sitt eget liv.. :redface

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

kjellv skrev: 15 apr 2017, 20:43 Jeg så også innslaget på NRK Dagrevyen kl 19:00. Dette er vel kanskje ikke så veldig nytt, denne endring har man vel sett gjennom noen år.
I denne aldersgruppen er det mange middelaldrende menn som i sin ungdom kjørte motorsykkel, men som i en periode har prioritert barn/familie/bikkje/båt og campingvogn, og vært helt uten motorsykkel i mange år.
Men når barna flytter ut og fritiden kan benyttes i større grad slik han selv ønsker, så dukker gjerne motorsykkelen opp igjen i garasjen. Førerkortet har han, og kjøreerfaringen han fikk for 30 år siden har han fortsatt. Det er bare å kaste seg på en moderne 1200 cc og kjøre i vei. Ut i et trafikkbilde, trafikktetthet og kjøremønster som er veldig forskjellig fra -80 tallet.

Selv er jeg i en annen situasjon, jeg kjørte opp til A lappen for få år siden. Jeg gikk gjennom trafikkopplæringen ganske nylig, der var det nok en del punkter i læreplanen som ikke ble fokusert på tidligere. Jeg har også snakket med en del folk jeg kjører sammen med, som bekrefter at kjøreopplæringen den gang var ganske mangelfull. Det var mye fokusert på kjøring i 8-tall, og kjørelærer på baksetet som kunne finne på de merkeligste ting for at kandidaten skulle lære seg å håndtere vanskelige situasjoner. Trafikkbildet var heller ikke så komplisert som i dag, og veiene var dårligere.
I dag har trafikkopplæringen stor fokus på riktig kjøreteknikk, kontrastyring (som mange med førerkort fra gammelt av aldri har lært), bremseteknikk, man lærer å avpasse farten på veier som i utgangspunktet kan tåle veldig mye høyere fart enn tillatt.

Jeg tror nettopp dette kan ha en sammenheng, uten at det kom fram av nyhetsinnslaget. Mange er veldig "rusten", og mangler kanskje ryggrefleks for eksempel til unnamanøver. Det er også lett å havne i situasjoner som oppstår helt uventet, og er man ikke forberedt på slike så kan det fort gå ille dersom ikke ryggmargen er våken.

Nå mener ikke jeg at jeg er fritatt fra å havne i statistikken ettersom jeg har fått "moderne" trafikkopplæring. Tvert i mot, jeg prøver å være ganske ydmyk og defensiv, vet godt at jeg er en veldig utsatt trafikant i dagens trafikk. Men også jeg blir relativt yr innimellom og gasshanda har lett for å leve sitt eget liv.. :redface
Da jeg tok lappen på midten av 90 tallet var opplæringen like "moderne" som den er i dag med sporvalg , kontrastyring, nødbremsing osv så jeg vet ikke når i tiden man mer eller mindre fikk lappen på blå resept.

Det skulle vært morsomt å se hvor mange av ulykkene hadde sjåfør med 5 år eller nyere førerkort, for jeg kjøper ikke helt den der med at folk ikke har kjørt på 20 år og pluteslig hiver seg på en Duke 1290 , ikke rart det skjer ulykker osv.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

supersic skrev: 15 apr 2017, 20:59
Det skulle vært morsomt å se hvor mange av ulykkene hadde sjåfør med 5 år eller nyere førerkort, for jeg kjøper ikke helt den der med at folk ikke har kjørt på 20 år og pluteslig hiver seg på en Duke 1290 , ikke rart det skjer ulykker osv.
Ja, helt enig. Det hadde vært interessant om det fantas statistikker på dette :thumleft

..og nei, det tror ikke jeg heller. Mer vanlig er det at de ender på en 1200GS :lol

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

kjellv skrev: 15 apr 2017, 21:13
supersic skrev: 15 apr 2017, 20:59
Det skulle vært morsomt å se hvor mange av ulykkene hadde sjåfør med 5 år eller nyere førerkort, for jeg kjøper ikke helt den der med at folk ikke har kjørt på 20 år og pluteslig hiver seg på en Duke 1290 , ikke rart det skjer ulykker osv.
Ja, helt enig. Det hadde vært interessant om det fantas statistikker på dette :thumleft

..og nei, det tror ikke jeg heller. Mer vanlig er det at de ender på en 1200GS :lol
:lol :thumleft

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

Jeg har helt dilla på å se mculykker på youtube ( take no prisoners serien) og jeg må si jeg er glad for den opplæringen vi har både på bil og mc her i Norge. Både i USA og Russland er det mye rart å se i trafikken, hjelper liksom ikke å komme i 200 inn i ett kryss og lene seg på høyreregelen.
Men poenget med alle disse krasjvideoene jeg har sett er at minst 95% av disse hadde jeg unngått selv (og sikkert resten av forumet her også) og det gir meg litt trygghet som mcfører.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Det var jo forsåvidt det jeg drodlet rundt i åpningsinnlegget, at det skulle ha vært artig og hatt litt mer detaljert statistikk, for å se om det fantes en eller flere røde tråder her....

Nå har jeg vært ute av mc-livet i 6 år, men de siste årene jeg kjørte så syntes jeg å se et mønster bestående av godt voksen gubb med flett nye sorte mc-jeans i skinn, vest, kjetting i beltet, på soft-choppere og overvektige cruisere, uten særlige kjøreegenskaper, bakkeklaring, bremser osv. Skummel kombi med uerfarne eller rustne folk i salen.

Hva som er festlig med 1200GS, fikk jeg ikke med meg. Fantastisk kjøremaskin, lang fjæringsvei, stiv ramme, suverene bremser, telelever, bakkeklaring som tillater å bryte ned alt man orker, og henger på en hvilken som helst r-sykkel på svingete norske veier. Er det i tillegg litt dårlig underlag, så kan r-folket bare gi opp, og se etter en kafeteria hvor de kan få seg ei bolle i stedet :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

supersic skrev: 15 apr 2017, 21:26 Jeg har helt dilla på å se mculykker på youtube ( take no prisoners serien) og jeg må si jeg er glad for den opplæringen vi har både på bil og mc her i Norge. Både i USA og Russland er det mye rart å se i trafikken, hjelper liksom ikke å komme i 200 inn i ett kryss og lene seg på høyreregelen.
Men poenget med alle disse krasjvideoene jeg har sett er at minst 95% av disse hadde jeg unngått selv (og sikkert resten av forumet her også) og det gir meg litt trygghet som mcfører.
Kanskje du har løsningen der supersic? Alle må se f.eks 100 slike videoer gjennom PMS sesongen :prf

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

kjellv skrev: 15 apr 2017, 21:30
supersic skrev: 15 apr 2017, 21:26 Jeg har helt dilla på å se mculykker på youtube ( take no prisoners serien) og jeg må si jeg er glad for den opplæringen vi har både på bil og mc her i Norge. Både i USA og Russland er det mye rart å se i trafikken, hjelper liksom ikke å komme i 200 inn i ett kryss og lene seg på høyreregelen.
Men poenget med alle disse krasjvideoene jeg har sett er at minst 95% av disse hadde jeg unngått selv (og sikkert resten av forumet her også) og det gir meg litt trygghet som mcfører.
Kanskje du har løsningen der supersic? Alle må se f.eks 100 slike videoer gjennom PMS sesongen :prf
Ja jeg mener det helt klart har noe for seg å se hvordan det IKKE skal gjøres

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

kjellv skrev: 15 apr 2017, 21:30 Kanskje du har løsningen der supersic? Alle må se f.eks 100 slike videoer gjennom PMS sesongen :prf
Det burde i hvertfall være obligatorisk med noen dager med instruktør på bane. Sporvalg, svingteknikk, blikkteknikk, bremseteknikk osv. Alle burde gjennomgå den type trening, på den sykkelen de bruker i trafikken.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

TGR skrev: 15 apr 2017, 21:30 Hva som er festlig med 1200GS, fikk jeg ikke med meg.
Neida, det fikk du sikkert ikke med deg. Denne humoren forstår vel bare vi som ikke har en slik selv. Den er jo en av bestselgerne, og vi andre må vel få lov å erte dere littegrann :knegg

Men jeg håper vi får Fidel på banen i denne tråden. Jeg vil anta han er en av de her i landet som har størst innsyn i statistikkanalyser på MC-ulykker..

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

TGR skrev: 15 apr 2017, 21:34
kjellv skrev: 15 apr 2017, 21:30 Kanskje du har løsningen der supersic? Alle må se f.eks 100 slike videoer gjennom PMS sesongen :prf
Det burde i hvertfall være obligatorisk med noen dager med instruktør på bane. Sporvalg, svingteknikk, blikkteknikk, bremseteknikk osv. Alle burde gjennomgå den type trening, på den sykkelen de bruker i trafikken.
Det har nok helt klart noe for seg, men kjøring i trafikk som f.eks i Oslo (sterkt trafikkert) tror jeg har mye mer for seg, at man lærer seg å lese trafikken.
Da jeg studerte kjørte jeg drosje i to år for å tjene litt penger. Jeg trodde jeg var flink til å kjøre, etter ett par år i drosja skjønte jeg at jeg egentlig ikke kunne en dritt den dagen jeg begynte.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

supersic skrev: 15 apr 2017, 21:41 Da jeg studerte kjørte jeg drosje i to år for å tjene litt penger. Jeg trodde jeg var flink til å kjøre, etter ett par år i drosja skjønte jeg at jeg egentlig ikke kunne en dritt den dagen jeg begynte.
Joda, greit nok det. Det er jo ofte slik på mange måter i livet, at jo mer man lærer, jo mer bevisst blir man om hvor lite man egentlig kunne tidligere.

Men samtidig så er det jo slik da, at denne statistikken forteller oss at det er mange i høy alder, med presumptivt mye trafikk-erfaring, som er mest utsatt for mc-ulykker....

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

TGR skrev: 15 apr 2017, 21:45
supersic skrev: 15 apr 2017, 21:41 Da jeg studerte kjørte jeg drosje i to år for å tjene litt penger. Jeg trodde jeg var flink til å kjøre, etter ett par år i drosja skjønte jeg at jeg egentlig ikke kunne en dritt den dagen jeg begynte.
Joda, greit nok det. Det er jo ofte slik på mange måter i livet, at jo mer man lærer, jo mer bevisst blir man om hvor lite man egentlig kunne tidligere.

Men samtidig så er det jo slik da, at denne statistikken forteller oss at det er mange i høy alder, med presumptivt mye trafikk-erfaring, som er mest utsatt for mc-ulykker....
Det kan du jo si men hvor mye erfaring har en som har krusa opp og ned hovedgata på Tynset i 20 år?

Svar